Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for Nordjylland

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for Nordjylland"— Præsentationens transcript:

1 TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for Nordjylland
1. Problemer og muligheder for nordjyske turismer 2. Koordination som udfordring 3. Strategiske alternativer Professor Henrik Halkier

2 Nordjysk turisme: PROBLEMER OG MULIGHEDER
Vækst i international turisme i udlandet Fald i international turisme til Danmark Følelse af at sakke bagud udbredt

3 Nordjysk turisme: PROBLEMER OG MULIGHEDER
Fald i international turisme i Danmark Vækst i international turisme i udlandet Væsentlig beskæftigelse Motivation for at gøre noget * indtjening * beskæftigelse også af kort-uddannede, bedre end øvrige erhverv

4 Nordjysk turisme: PROBLEMER OG MULIGHEDER
Fald i international turisme i Danmark Vækst i international turisme i udlandet Væsentlig beskæftigelse Internationalt erhverv På trods af aktuelt fald: Trods alt et relativt godt udgangspunkt ´- eller måske indtil nu en sovepude?

5 FLERE NORDJYSKE TURISMER
Erhvervsturisme Infrastruktur, professionelle købere/arrangører Short city-breaks Transport, synlighed, kulturudbud, individuelle købere Ferie/kystturisme Natur/kulturattraktioner, privat/offentlig koordination, individuelle købere Udgangspunkt vigtigt: * forskellige motiver/forretningsmodeller * forskellige kundegrupper * forskellige kritiske faktorer ***** Erhvervsturisme: gode til at arbejde Short breaks: gode til hverdagen (shopping, kultur) Ferie-turisme: gode til at være væk fra det hele

6 KOORDINATION: Turistens synsvinkel
Udgangspunkt vigtigt: * forskellige motiver/forretningsmodeller * forskellige kundegrupper * forskellige kritiske faktorer ***** Erhvervsturisme: gode til at arbejde Short breaks: gode til hverdagen (shopping, kultur) Ferie-turisme: gode til at være væk fra det hele Source: Halkier, H. (2013). Tourism Policy and Knowledge Processes in European Tourism. Trends in European Tourism Planning and Organisation. C. Costa, E. Panyik and D. Buhalis:

7 KOORDINATION: Destinations-synsvinkel
Udgangspunkt vigtigt: * forskellige motiver/forretningsmodeller * forskellige kundegrupper * forskellige kritiske faktorer ***** Erhvervsturisme: gode til at arbejde Short breaks: gode til hverdagen (shopping, kultur) Ferie-turisme: gode til at være væk fra det hele Source: Henrik Halkier & Anette Therkelsen: Breaking out of Tourism Destination Path Dependency? Exploring the Case of Coastal Tourism in North Jutland, Denmark, German Journal of Economic Geography, May 2013

8 ALTERNATIVE VÆKSTSTRATEGIER?
NY KOMMUNIKATION? Nej Ja NYE OPLEV-ELSER? Bedre service Værtskab: Personligt? Digitalt? Transport: Internationalt? Lokalt? Mund-til-mund spredning Udgangspunkt: gearskifte inden for både oplevelser og kommunikation * men vægten kan lægges forskelligt Bedre service: * uddannelse af medarbejderne (Nordjylland) * flere lavpris-fly / motorveje (Dublin) * effekten troværdig men relativt langsom/konservativ

9 ALTERNATIVE VÆKSTSTRATEGIER?
NY KOMMUNIKATION? Nej Ja NYE OPLEV-ELSER? Bedre service Mere promotion Større indsats på eksisterende markeder ? Nye markeder i fokus ? Digital effektivitet/bekvemmelighed ? Konkurrent-analyse !? Mere promotion: * mere af det samme, evt. fra nye markeder - Ex: Spanien (konsistent indsats i lang tid), Irland (hjulpet af Ryanair) * kortere fra interesse til køb (e-handel) – Slovenien * virker bedst hvis konkurrenternes produkter/strategier kendes

10 ALTERNATIVE VÆKSTSTRATEGIER?
NY KOMMUNIKATION? Nej Ja NYE OPLEV-ELSER? Bedre service Mere promotion Smartere innovation Nye produkter/attraktioner/services Destinationsudvikling Koordinations-udfordring Trends blandt turister !? Smaretere innovation: * Nye oplevelser for nye kunder * enkeltstående/destination (Billund, Aare, Dubai, Thy surfing) * koordination off-priv centralt * forudsætter viden om potentielle turister, hvis ikke kopi-varer

11 ALTERNATIVE VÆKSTSTRATEGIER?
NY KOMMUNIKATION? Nej Ja NYE OPLEV-ELSER? Bedre service Mere promotion Smartere innovation Stærkere brand Ny oplevelsesrum Autentiske, enestående Eksisterende image som udfordring ? Relevans for komplekse turismer ? Stærkere brand * den fristende kombinationsløsning * eksisterende image udfordring (kedeligt, fremmedfjendsk, …) * internt turisme-kompromis (jvf VDKs strategi)? * ekstern inflydelse fra NAT positionerings-strategier?

12 NORDJYSKE UDFORDRINGER
1) Kort sigt, længere sigt ? Finansieringsmodeller, partnerskab, vidensgrundlag 2) Konkurrence eller samspil ? Professionalisme, decentralisering, samarbejde Mange muligheder, nødvendigt at vælge * to centrale dilemmaer Tids-problemet: * mere af det samme / kapacititetsudnyttelse VS nye produkter/horisonter * lavpraktiske spørgsmål: - krav om privat medfinansiering -> markedskonservatisme? - langsigtet partnerskab -> offentlig binding/fleksibilitet? - tilstrækkeligt viden om konkurrenter og turister? Konkurrence/samspil mellem turismER - fra erhverv til city-break/ferie? - fredelig sameksistens med begrænsede resourcer? - vigtig professionalisering af indsatsens arbejdsdeling NAT/REG/LOK bedre, men tættere samspil? KONKLUSION * nødvendigt med pragmatiske strategiske kompromisser * flerstrenget indsats i forhold til forskellige turismer * endnu bedre strategier kræver endnu bedre vidensgrundlag


Download ppt "TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for Nordjylland"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google