Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Vækstforum Hovedstaden

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Vækstforum Hovedstaden"— Præsentationens transcript:

1 Vækstforum Hovedstaden
Coloplasts vej til vækst

2 Hvordan udvikler vi sammen Region Hovedstaden?
Indhold Hvem er Coloplast? Coloplast turnaround Fastholde væksten Hvordan udvikler vi sammen Region Hovedstaden?

3 Making life easier for people with intimate healthcare needs
Hvem er vi? Making life easier for people with intimate healthcare needs Kort intro til Coloplast og vores forretningsområder. Omsætning (9.5 mia. DKK) Antal medarbejdere (Globalt ca , i Danmark ca , i Hovedstadsregionen ca ) Produktionssteder (Kina, Ungarn, Frankrig og USA) Speaking notes: Hovedmarkeder i Europa Stomi, kontinens, urologi, hud og sår

4 Coloplasts rejse imod winning
Nu: Winning Fit for fight From diet to lifestyle change Turnaround Coloplast har vendt en skuffede forretning til en sund virksomhed. Vi er blevet fit for fight og fremtiden handler om at ”winning”. Turnaround bestod i flere elementer – Et ambitiøst mål En fælles klar retning, En lean organisation, optimering af ressourcer, simplificering, reducerede omkostninger Page 4

5 Men verden forandres Færre penge til at betale for vores produkter
Stigende befolkning Flere og flere har behov for vores produkter Winning er kræver en god og veldreven virksomhed, hvor vi hele tiden skal forbedre os - ikke kun på grund af konkurrence men pga pres fra omliggende faktorer. Verdens befolkning vokser 2011 = 6,9 mia. 2050 = 9 mia. Flere har behov for vores produkter, pga aldrende befolkning, øget velstand i udviklingslandene som betyder flere livsstilssygdomme Færre penge, bl.a. pga sundhedsudgifterne er stigende og færre erhvervsaktive

6 Hvordan fastholder vi vækst
Kunden i centrum Innovation Brugerdreven Roadmap for innovation Agenda En retning Et mål Medarbejdere Uddannelse af sælgere Leadership development Enkel organisation Fastholdelse af vækst: Kunden er i centrum for vores vækst. Først og fremmest en agenda med et klart mål Innovation, som er samlet i DK Høje krav til medarbejdere via leadership development Alle led i organisationen er blevet strukturerede, fokuserede og professionaliserede EX’er: Roadmap for innovation salgstræning, segmentation & targeting Lean & agile

7 Hvordan udvikler vi sammen Region Hovedstaden og skaber fokus på innovation?
Innovation skal spille en rolle i fremtidens sundhedsvæsen (helhedstankegang) Bedre afsætningsvilkår for innovative produkter (forudsætning for innovation) Øget anvendelse af innovative velfærdsløsninger Tiltrækning af højt kvalificeret arbejdskraft, kan udvikle området positivt. Fx kan det være med til at skabe et Medico cluster. Lokalisering Samarbejde mellem offentlig og privat Klar prioritering af EU’s forskningsrammeprogram Forskning som prioritet Vi har behov for at rammerne for at drive virksomhed er optimale, og der er 3 områder jeg vil tage fat i, som både kan være gavnlige for virksomheder og øge væksten i hovedstadsområdet: Øget anvendelse af innovative velfærdsløsninger: Regionerne skal gøre op med kassetænkning og tænke holistisk på innovation og sundhedsudgifter. EX 1: Udgiften er mindre for det offentlige, hvis innovation spiller rolle i fremtidens sundhedsvæsen – baseret på sundhedsøkonomiske betragtninger/helhedstankegangen, kan der argumenteres for at hvos der betales lidt mere for innovative produkter der gør at folk hurtigere kommer ud af hospitalet, bliver selvhjulpne og dermed hurtigere tilbage på arbejdsmarkedet,. Lokalisering: Coloplast er en global virksomhed, som konkurrerer på det globale marked og kunne i princippet ligge alle steder i verden - Det stiller store krav til os som virksomhed, men også til det sted vi er placeret. EX 2: Vi har samlet udvikling i DK, derfor har vi behov for, at der er højt kvalificeret arbejdskraft til rådighed. Vi skal bruge de bedste til at udvikle morgendagens produkter. Hvis Region Hovedstaden er i stand til at tiltrække højt kvalificeret arbejdskraft, kan det indirekte være med til at skabe vækst. 3. Forskning som prioritet: Erhvervsudviklingen vil kunne sikres, hvis nogle af de midler Vækstforum hovedstaden har til rådighed, herunder strukturfondsmidlerne, kunne anvendes til at tiltrække og fastholde innovation i området. EX 3: Forskning skal både ske på universiteterne og i samarbejde med private virksomheder og organisationer. Vi tror ikke på, at det er gavnligt at poste mange penge i bestemte erhverv – hvis der er gode uddannelsesinstitutioner, bliver det automatisk attraktivt at være her. EU’s forskningsrammeprogram: Forskningen står i centrum for Lissabon-strategien, som skal styrke vækst og beskæftigelse i Den Europæiske Union (EU) i en globaliseret økonomi. En af formålene er bl.a. andet ” Forbedre europæiske borgeres sundhed og styrke konkurrence - og innovationsevnen i den europæiske sundhedsindustri og relaterede erhverv”. Region Hovedstanden kan være med til at tiltrække forskningsmidler til regionen, fx via øget forskning på hospitalerne. Baggrundsstatistik: Andelen af ældre i Europa i 2050: ml 30 og 40 %. I Danmark ca. 35 % (kilde: World Population Prospects, FN) Antallet af ældre i Danmark (over 64 år) stiger med 50 pct. fra 1999 til 2040 (Kilde: Økonomi- og erhvervsministeriet) Antallet af erhvervsaktive (18 til 64 årige) falder med omkring 3½ pct. fra 1999 til 2040 (kilde: samme)

8 ...Og konklusionen Sæt ambitiøse mål & en klar retning
Innovation & afsætningsmuligheder Højt kvalificeret arbejdskraft 3 budskaber som både kan gælde for os selv og for Region Hovedstaden (og andre offentlige institutioner).

9


Download ppt "Vækstforum Hovedstaden"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google