Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afTrine Andersen Redigeret for ca. et år siden
1
et stærkere og bredere turismesamarbejde
Greater copenhagen et stærkere og bredere turismesamarbejde Repræsentantskabsmøde i VisitNordsjælland, 7. november 2016 Mikkel Aarø-Hansen, adm. dir. i Wonderful Copenhagen
2
I 2020 er Greater Copenhagen et internationalt knudepunkt for investeringer og viden på niveau med de mest succesfulde metropoler i Europa. Samarbejdet har i 2020 skabt en betydelig økonomisk vækst og øget beskæftigelse i Sydskandinaviens internationale metropol – Greater Copenhagen. ” ” GREATER COPENHAGENS VISION
3
GC TURISMEN I TAL 2015 REGION HOVEDSTADEN
11,8 mio. overnatninger i alt hvoraf 54,9% internationale i alt 6,5 mio. internationale overnatninger GREATER COPENHAGEN TOP 4* MARKEDER (2015) Tyskland (2,2 mio. overnatninger) Norge ( overnatninger) Storbritannien ( overnatninger) Nederlandene ( overnatninger) GREATER COPENHAGEN 21,6 mio. overnatninger i alt hvoraf 42,5% internationale i alt 9,2 mio. internationale overnatninger REGION SKÅNE 5,5 mio. overnatninger i alt hvoraf 23,6% internationale i alt 1,3 mio. internationale overnatninger GREATER COPENHAGEN TOP 3 UDVIKLINGSMARKEDER (2015) USA ( overnatninger) Kina ( overnatninger) Indien ( overnatninger) REGION SJÆLLAND 4,3 mio. overnatninger i alt hvoraf 32,9% internationale i alt 1,4 mio. internationale overnatninger GREATER COPENHAGEN JOBSKABELSE ÅRSVÆRK (2014)
4
STORBYVÆKSTEN GAVNER BREDT
25 pct. beskæftigede med turismerelaterede jobs i København bor i Region Hovedstadens øvrige kommuner. 34 pct. inden for hotel- og restaurantbranchen
5
4 ud 10 storbyturister er villige til at rejse mellem 1 og 2 timer til en attraktion
har besøgt Sverige under deres ferie til CPH
6
Hvad siger turismeaktørerne
”I Greater Copenhagen er der lige pludselig 10 gange så mange events og muligheder for oplevelser på en måned, det skal udnyttes og bruges ordentligt” ”Greater Copenhagen er […] er muligheden for at få en plads globalt og internationalt.” ”Der eksisterer intet ”vi” endnu, men blot en masse områder og organisationer” ”[F]ælles projekter og indsatser skal sikre, at samarbejdet ikke bliver et skrivebordsprojekt.” ”Vi har store forventninger til spredning og dominoeffekt af Greater Copenhagen”
7
WOCO’s PERSPEKTIV Storbyen gør metropolregionen stærkere - og omvendt!
Vi gør markedet større ved at gøre regionen / Danmark ‘mindre’.
8
GREATER COPENHAGEN SOM LØFTESTANG TIL NY LIGA
9
Styrkepositioner Kombinationen af land og by
International tilgængelighed Fælles historie og kultur Flere oplevelser og produkter, større diversitet Udvidet oplevelsesgeografi
10
INTERNATIONALE OVERNATNINGER I
EUROPÆISKE [Morten: skal være den med Regioner] STORBYER MIO INTERNAT. OVERNATNINGER
11
INTERNATIONALE OVERNATNINGER I EUROPÆISKE METROPOLREGIONER
12
GREATER COPENHAGEN
13
INTERNAT. OVERNATNINGER
FLYTTE FOKUS FRA OVERNATNINGER ALENE INTERNAT. OVERNATNINGER HOTEL/FERIECENTER KAPACITET DIGITALISERING MICHELIN STJERNER INTERKONTINENTALE RUTER BESØG PÅ TOP 5 ATTRAKTIONER UNESCO SITES GREATER COPENHAGEN AMSTERDAM METROPOL HAMBURG METROPOL NATIONALPARKER
14
DESTINATIONEN GREATER COPENHAGEN SKAL
FÆLLES AMBITION: DESTINATIONEN GREATER COPENHAGEN SKAL SKILLE SIG UD I EUROPA SOM DET PERFEKTE MATCH AF LAND OG BY STRATEGISKE TURISMEMÅL Styrke DESTINATIONS- OG PRODUKTUDVIKLING for at understøtte metropolregionens kombinerede udbud til det internationale marked Forbedre INTERNATIONALT KENDSKAB TIL Greater Copenhagen som det perfekte match af land og by Optimere TURISMESAMARBEJDET i Greater Copenhagen ved at øge gensidigt kendskab, styrke rollefordelingen og skabe stærkere sammenhæng mellem turisme-organisationer, erhverv og produkter – på tværs af land og by
15
NÆSTE SKRIDT
16
Samarbejdet kræver politisk prioritet
Rammebetingelser (Opfattelse af) lav politisk prioritering Manglende (villighed til) finansiering af fælles turismeindsats Manglende infrastruktur uden for storbyerne.
17
… og øget kendskab Interne barrierer
Utilstrækkeligt kendskab til hinandens produkter og muligheder Kulturforskelle Forskelle i organisering og professionaliseringsgrad (Oplevede) modsætninger mellem land og by og mellem store og små Bekymring for storbyen
18
Visionspapir politisk vedtaget – i 2017 skal vi
Udbygge samarbejdet – styrket kendskab og produktkortlægning Gennemføre fælles aktiviteter – skabe grundlag for fælles markedsføring og indsatser for destinationsudvikling Indlede pilotindsatser – og lave samlet handlingsplan for 2018 … Og gennemføre konkrete turismefremmeindsatser på tværs af hele metropolregionen!
19
Forudsætninger Tættere samarbejde mellem turismeaktørerne
Prioritering af konkrete fælles indsatser – og vilje til at samfinansiere Organisering, klogere på balance ml. koordinering og lokal forankring
20
CHINAVIA – kinaklar i hele metropolregionen
Copenhagen Card – fra Roskilde til Helsingør Kulturinstitutioner – gearing til internationale turister Meetingplace – dialog med virksomheder i hele regionen Hjemmeside og sociale medier – content fra hele regionen Internationale journalister og rejsearrangører – med ud i GC
21
SPØRGSMÅL ELLER KOMMENTARER?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.