Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Etablering af virksomhed
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Gode råd og eksempler på faldgruber
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Modul 1 - Processer.
Arbejdspladsudvikling
Skabelon til strategisk plan
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Kommunikation i projekter
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Projektledelse i praksis med MS-Project
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Mødeledelse og deltagelse
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Projektlederens rolle(r)
Gør det simpelt Trænings planlægning.
At udforske sin egen praksis
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Vores projektorganisering
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Potentialevurdering.
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Hvad er mål/resultat (output)?
Teamwork En praksisnær øvelse.
INNOVATIONSFORUM # 3 VIDENSBEARBEJDNING EKSPERIMENTER OG METODER.
Gruppeudviklingssamtaler
Drejebog Program Café-debat metode Praktiske forhold Intro Cafedebat
Workshop om vidensdeling og kompetencer ved samarbejder i partnering Hvilke kompetencer er vigtige ved samarbejde i partnering af Michael Stig Ørbech,
P0 erfaringsopsamling Program 9.15: Introduktion
Modul 4 Teamsamarbejde Hvis der er tid kan man prioritere at bruge mere tid på dette modul end på det foregående, da den ekstra tid kan anvendes på øvelserne.
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Studie rapport opbygning
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Funktioner og roller i projekter
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Derfor skal der være sammenhæng og overensstemmelse mellem de fire liv –Familielivet Er normalt basen i den enkeltes liv –Arbejdslivet Er blevet sværere.
At deltage i projektarbejde
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
Vejledning og undervisning UUV har som forsøg undervist i 6 moduler udviklet til Uddannelse og Job. I alt 46 lektioner, heraf fire lektioner som forlagt.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Last Planner System V/Erik Jung
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
TFV teorien Produktion som en transformation af input til output.
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Talentudvikling SOSU elever.
Firmanavn Forretningsplan.
Gevinstforløb SBSYS – Forandringsteam BKF
- Projekt om sygehusportører
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA Projektorganisering Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA

Hvad er et projekt? Begrebet projekt stammer fra latin og betyder at lave et udkast eller en plan. Det vil sige, at det at projektere er det samme som at planlægge. Et projekt er løsningen af en opgave inden for en given tidsramme ved hjælp af tildelte ressourcer

Hvad er et studieprojekt? Vigtigt at vide: Formålet er at opnå LÆRING mere end at opnå et konkret resultat Målet med et studieprojekt er FASTSAT på forhånd, og kan derfor ikke ændres undervejs i projektet Resultatet realiseres IKKE i virkeligheden men forbliver en beskrivelse Alle deltagere i projektet forventes at kunne løse ALLE OPGAVER

Plan for dette modul: Faseopdeling Gruppeopgave 1 Roller i projektet Personlige roller Checkliste til projekthåndbog Gruppeopgave 2

Faseopdeling Når man i et projekt taler om en fase betyder det: at man inden for en afgrænset tidsperiode har behov for at få udført nogle nærmere fastlagte arbejdsopgaver. En fase definerer udførelsen af fastlagte opgaver

Faseopdeling / Virksomhedsspillet Hovedområde Aktiviteter/opgaver Etablering Gennemlæsning af materialet Fastlæggelse af faser Uddelegering af arbejde Fastlægge strategi Valg af produktområder/opgaver Fastlægge tidsplan Fastlægge arbejdsfordeling Gennemførelse Opfølgning på de nyeste aktiviteter Analyse af resultat Vurdering af muligheder ifht. strategi Valg af næste træk Indrapportering til system Dokumentation til rapport Forberedelse til næste træk Evaluering Hvordan er resultatet? Hvordan forløb vores samarbejde? Hvordan var vores forberedelse? Hvordan forløb vores beslutningsrunder? Hvordan er vores dokumentation af forløbet? Hvad kan vi lære til næste projekt?

Gruppeopgave 1 Diskuter listen med aktiviteter/opgaver på side 5 (slide ovenfor) og tilføj evt. nye Foretag en opdeling af aktiviteterne i faser og skriv dem ind i Projekthåndbogen skema 1 I har 20 minutter til denne opgave Det forventes at I har læst materialet om Projektorganisering til og med side 5 Det forventes at I har læst materialet om Virksomhedsspillet

Roller i projektet En rolle er den forventede måde, hvorpå vi udfører en bestemt opgave, funktion eller job Det skal understreges, at der ved roller ikke er tale om at spille skuespil. Rolleteorien fokuserer på, at vi optræder på forskellig vis i forskellige situationer – blandt andet afhængig af de forventninger der er til os.

Roller i projekter Eksempler på roller i projekter Rolle i projektet Opgaver Projektleder Har et overordnet overblik Leder og fordeler arbejdet Repræsenterer projektet udadtil Dokumentansvarlig Ansvar for at holde styr på flowet af dokumenter i gruppen Ansvar for at hele tiden at samle de nyeste versioner af dokumenterne Tidsplanansvarlig Ansvar for at holde tidsplanen ajour Ansvar for at sætte dagsorden ifht tidsplan Ressourceansvarlig Ansvar for at gruppen overholder de ressourcekrav den er underlagt, som f.eks. tid, penge, arbejdskraft Procesansvarlig Ansvar for at samarbejdet i gruppen forløber som aftalt Ansvar for at være mægler ved konflikter

Personlige roller Vores personlige identitet er et resultat af de træk vi har arvet plus de vaner og den adfærd vi har tilegnet os gennem samværet med andre. Når andre betragter os, opfatter de at vi spiller en rolle der i situationen passer med vores identitet – vores personlige rolle

Personlige roller – Adizes test Adizes har udviklet en test, der forsøger at kortlægge hvilke roller og hvilke identiteter, der er mest fremherskende hos os Resultatet er meget afhængigt af den situation, der er gældende i forbindelse med udfyldelsen Der er ikke noget rigtigt og ikke noget forkert resultat Vi har alle noget af alle de fire roller i os, blot er vi bedre til nogle af rollerne.

Personlige roller – Adizes roller De fire rolleprofiler: Rolle Kendetegn Fokusområde Producent Ihærdig, arbejdsom Altid parat til at tage et ekstra nap Hvad skal vi lave? Administrator Omhyggelig, regelorienteret Sikrer sig at alt følger reglerne og alt registreres Hvordan skal vi udføre det? Entreprenør Idérig, fremtidsorienteret Finder helst på en ny idé hver dag og glemmer hurtigt de gamle idéer Hvad nyt kan vi lave? Integrator Samarbejdsorienteret, konfliktløser Vil helst have at alle deltager og at samarbejdet forløber ordentligt Hvem skal være med?

Checkliste til Projekthåndbog Opgave Aktivitet Henvisning √ Overblik Gennemlæs materialet grundigt Faseopdeling Opdel projektet i faser 2.2 Faser i virksomhedsspillet side 4 Rollefordeling Beslut jer for hvilke rolletyper der skal være i projektet 3.1 Rollebegrebet side 6 Test jeres rolleprofil 3.2 Personlige roller side 7 Fordel roller i projektet i forhold til rolleprofiler Opstil kontrakt Træf beslutning om følgende og skriv det ned: Mødedisciplin Arbejdsindsats Rollefordeling (se ovenfor) Sanktioner Alle underskriver

Samarbejdskontrakt Indhold Beskrivelse 1. Mødedisciplin 2. Arbejdsindsats 3. Rollefordeling* 4. Sanktioner 5. Øvrige forhold Navn Underskrift

Gruppeopgave 2 Start med at beskrive de roller I etablerer i projektet (skema 2) Udfyld testen om personlige roller (Adizes) Når alle er færdige med testen udfyldes skema 3 i fællesskab Udfyld kontrakten i skema 4 og underskriv I har 60 minutter til denne opgave