Kvalitet FFA, Fredensborg 22. November 2012 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Institut for Statskundskab Syddansk Universitet
Fremskridt Lighed Værdier Lykke Kvalitet
Google hits (mill) Fremskridt 1 Lighed Værdier 3 Lykke 33 Kvalitet 103
Tre spørgsmål Er der tale om et klart begreb? Kvalitetsperspektiver? Konsekvenser af kvalitetsmålinger?
Kvalitet i vor tid Allestedsnærværende Tidstypisk Offentlig
kvalitetsbegrebet Objektivt – subjektivt Ekstraordinært - normalt
Kvalitetsperspektiver Målbaseret Brugerorienteret Effekt Standard Organisatorisk system
målbaseret Mål: få, klare, positive, eksplicitte, SMART eller VIKING?
Kvalitet fra brugernes perspektiv (Bikva-modellen H K Krogstrup) Fokusgruppe med ledelse Fokusgruppe med personale Fokusgruppe med brugere Eks patient cafe fint nok; men hvordan virker det for pt; og er det det, de vil?
Effektevaluering Variansbaseret Procesbaseret: Eks: Randomiseret eksperiment Procesbaseret: Programteori: Hvad virker hvordan for hvem
Programteori om uddannelse af forældre til udsatte børn Forældre får redskaber de oplever som relevante Forældre bruger redskaber i familien Børn oplever ny forældreadfærd Børns situation ændres Undgå anbringelse og indlæggelse
Pædagogisk indsats for mobbeofre Mobbeofre ved hvordan man siger fra Mobbeofre siger fra i konkrete situationer Pædagogisk indsats for mobbere Mobbere lærer at høre et nej Mobbere stopper når der bliver sagt fra
Kvalitetsperspektiver Målbaseret Brugerorienteret Effekt Standard Organisatorisk system
Hvert kvalitetsperspektiv er egnet til at løse et kvalitetsproblem Man skal ikke løse et problem, man ikke har Hvert kvalitetsperspektiv har en lys og en mørk side
Konsekvenser Hvilket kvalitetsproblem har vi? Kan vi tåle kvalitetsforskelle? Skal udfører-effekter elimineres? Er der alternativer til metodestyring? Hvor meget vil vi betale for dokumentation? Kan vi indkredse den tilsigtede anvendelse? Er der konstitutive virkninger?
Metode-ansvarlighed! Metodestyring Metodeansvarlighed Metodefrihed
Konsekvenser Hvilket kvalitetsproblem har vi? Kan vi tåle kvalitetsforskelle? Skal udfører-effekter elimineres? Er der alternativer til metodestyring? Hvor meget vil vi betale for dokumentation? Kan vi indkredse den tilsigtede anvendelse? Er der konstitutive virkninger?
Hvis læring er formålet: Hvem skal lære? Om hvad? (Hvilke antagelser gør de sig i forvejen om mål og midler?) Ved hjælp af hvilke data? I hvilke læringsrum? Vil de det…?
Konsekvenser Hvilket kvalitetsproblem har vi? Kan vi tåle kvalitetsforskelle? Skal udfører-effekter elimineres? Er der alternativer til metodestyring? Hvor meget vil vi betale for dokumentation? Kan vi indkredse den tilsigtede anvendelse? Er der konstitutive virkninger?
Kompetenceudvikling inden for evaluering Masteruddannelse i evaluering på Syddansk Universitet næste deadline 1. maj 2013 se www.efteruddannelse.sdu.dk
Litteratur: Peter Dahler-Larsen: Kvalitetens Beskaffenhed. Syddansk Universitetsforlag