Kvalitet FFA, Fredensborg 22. November 2012

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan navigerer lederen?
Advertisements

Nye begreber og styringsredskaber i Socialforvaltningen
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Hvad virker for ikke-arbejdsmarkedsparate ledige?
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Kvalitetsudvikling, dokumentation, evaluering, forandringsteori…
New Insight - Noter til præsentation
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Introduktion til Sprogpakken
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Aalborg Universitet og Aalborg Kommune.  Gearing af organisationen til at understøtte et højt specialiseret neurofagligt niveau i kommunen gennem målrettet.
Anne-Rose Wang Centerchef
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Når effektmåling rammer organisationen
Evaluering Hvordan kan man evaluere velfærdssamfundet?
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Inklusion i Børneinstitution Højme
Svømning i den danske folkeskole Pilotprojekt i tre danske kommuner Danmarks Idræts-Forbund og Dansk Svømmeunion.
Sanna Dragholm projektleder
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
TIDLIGE INDSATS – HVAD VED VI OG HVORFOR ER DET SÅ SVÆRT
AMO - på rette vej? eller snarere – hvilken vej? Refleksioner fra CAVI
30. maj 2013Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole V/ Pierre Vernet, Bestyrelsesformand.
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Fællesskaber for Alle Forældres betydning for børns
Kvalitetens Beskaffenhed
INNOVATIONSFORUM # 3 VIDENSBEARBEJDNING EKSPERIMENTER OG METODER.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Betragtninger om evaluering Konferencen ”Kvalitet og evaluering af vejledningen” København 30. september 2008 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Institut.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Evidens, evaluering & dokumentation - skærpet ansvarsfordeling og skærpet faglighed Børne- og Kulturchefernes årsmøde, 15. november 2007 Merete Konnerup,
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Kristine Kousholt, post doc, ph.d. Evalueringer i Danmark Præsentation af skole – og evalueringsudvikling i DK.
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kvalitetssikring og SCKK på Nørre G ved Marc Hammer.
Billedanalyse 7. årgang, dansk – Vi, LN, AH, LP Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
UU Børkop, 21. april 2015 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Institut for Statskundskab, Københavns Universitet Kvalitetens Beskaffenhed.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Spørgeskema som evalueringsværktøj for ledelsen Nordvestskolen Tommy Sørensen©
BUPL’s syn på små og store institutioner
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Kliniske retningslinjer støtter arbejdet med kvalitet i det nære, kommunale sundhedsvæsen! Preben Ulrich Pedersen Professor, phd Aalborg Universitet CENTER.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Motivation som begreb ”Motivation er den potentielle energi, som en person er villig til at lægge bag opnåelsen af et givent mål” Hvor kommer drivkraften.
Cafe Exit og kirkelig resocialisering V. organisationschef Ole Bjørn Andersen Hvordan hjælper vi bedst tidligere indsatte – og hvordan kan sognekirken.
Hvad kan evalueringsteori bruges til i planlægning af et evalueringssystem vedr CME? (30 min) Kolding 29 april 2011 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD.
AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES 4. DECEMBER 2013 FØLGEFORSKNING 4. DECEMBER 2013 FØLGEFORSKNING Forsøgsprogram om modersmålsbaseret undervisning.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Djøfisering? København 10. Januar 2011 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Institut for Statskundskab Syddansk Universitet, Odense.
Hvilken professionalisering ønsker vi? Den upåagtede faglighed i vuggestuer Annegrethe Ahrenkiel, Birger Steen Nielsen, Camilla Schmidt, Finn Sommer og.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Evaluering af innovation En grønspættebog Hjælp! Jeg skal evaluere et innovativt tiltag! COI-konference 19. november 2015 Professor Peter Dahler-Larsen.
…………Skal blive så dygtige som de kan
Dokumentation, evaluering og evidens
Workshop Virkningsevaluering.
Den pædagogiske læreplan
Præsentation af Socialtilsyn Øst -orientering om årsrapport 2015 og evalueringen af lov om socialtilsyn Baggrund Socialtilsynets årsrapport skal fungere.
Dialog mod Vold som business-case
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Kvalitet i § 50 - undersøgelser
Program Kort introduktion til hovedområder i den nye dagtilbudslov
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Kvalitet FFA, Fredensborg 22. November 2012 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Institut for Statskundskab Syddansk Universitet

Fremskridt Lighed Værdier Lykke Kvalitet

Google hits (mill) Fremskridt 1 Lighed Værdier 3 Lykke 33 Kvalitet 103

Tre spørgsmål Er der tale om et klart begreb? Kvalitetsperspektiver? Konsekvenser af kvalitetsmålinger?

Kvalitet i vor tid Allestedsnærværende Tidstypisk Offentlig

kvalitetsbegrebet Objektivt – subjektivt Ekstraordinært - normalt

Kvalitetsperspektiver Målbaseret Brugerorienteret Effekt Standard Organisatorisk system

målbaseret Mål: få, klare, positive, eksplicitte, SMART eller VIKING?

Kvalitet fra brugernes perspektiv (Bikva-modellen H K Krogstrup) Fokusgruppe med ledelse Fokusgruppe med personale Fokusgruppe med brugere Eks patient cafe fint nok; men hvordan virker det for pt; og er det det, de vil?

Effektevaluering Variansbaseret Procesbaseret: Eks: Randomiseret eksperiment Procesbaseret: Programteori: Hvad virker hvordan for hvem

Programteori om uddannelse af forældre til udsatte børn Forældre får redskaber de oplever som relevante Forældre bruger redskaber i familien Børn oplever ny forældreadfærd Børns situation ændres Undgå anbringelse og indlæggelse

Pædagogisk indsats for mobbeofre Mobbeofre ved hvordan man siger fra Mobbeofre siger fra i konkrete situationer Pædagogisk indsats for mobbere Mobbere lærer at høre et nej Mobbere stopper når der bliver sagt fra

Kvalitetsperspektiver Målbaseret Brugerorienteret Effekt Standard Organisatorisk system

Hvert kvalitetsperspektiv er egnet til at løse et kvalitetsproblem Man skal ikke løse et problem, man ikke har Hvert kvalitetsperspektiv har en lys og en mørk side

Konsekvenser Hvilket kvalitetsproblem har vi? Kan vi tåle kvalitetsforskelle? Skal udfører-effekter elimineres? Er der alternativer til metodestyring? Hvor meget vil vi betale for dokumentation? Kan vi indkredse den tilsigtede anvendelse? Er der konstitutive virkninger?

Metode-ansvarlighed! Metodestyring Metodeansvarlighed Metodefrihed

Konsekvenser Hvilket kvalitetsproblem har vi? Kan vi tåle kvalitetsforskelle? Skal udfører-effekter elimineres? Er der alternativer til metodestyring? Hvor meget vil vi betale for dokumentation? Kan vi indkredse den tilsigtede anvendelse? Er der konstitutive virkninger?

Hvis læring er formålet: Hvem skal lære? Om hvad? (Hvilke antagelser gør de sig i forvejen om mål og midler?) Ved hjælp af hvilke data? I hvilke læringsrum? Vil de det…?

Konsekvenser Hvilket kvalitetsproblem har vi? Kan vi tåle kvalitetsforskelle? Skal udfører-effekter elimineres? Er der alternativer til metodestyring? Hvor meget vil vi betale for dokumentation? Kan vi indkredse den tilsigtede anvendelse? Er der konstitutive virkninger?

Kompetenceudvikling inden for evaluering Masteruddannelse i evaluering på Syddansk Universitet næste deadline 1. maj 2013 se www.efteruddannelse.sdu.dk

Litteratur: Peter Dahler-Larsen: Kvalitetens Beskaffenhed. Syddansk Universitetsforlag