@ventures, Kompetencecenter for e-læring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
E-læremiddeler til brug for differentiering Undervisnings-
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Hvordan arbejder jeg som underviser så jeg er med til at skabe læring?
Diigital formativ sprogscreening på EUD - Elevplankonference
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Anerkendende refleksion
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
Almen studieforberedelse
Sådan underviser vi i stavning
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Grammatik hvorfor og hvordan?
Et uformelt læringsmiljø
Skriftlighed og læring
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Inquiry based science education
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
IT i undervisningen.
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Mdl. eksamen Emilie & Emil.
Den teoretiske undervisning og teoriprøven
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
@ventures, Kompetencecenter for e-læring © Den Virtuelle Miljøskole Michael Lund-Larsen, Centerchef
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Inquiry Based Science Education - IBSE
Diigital formativ sprogscreening på EUD - Webinar
SMTTE-modellen Baggrundstekster til evaluering
Vejledning i testfunktionen på Absalon Testfunktionen er et værktøj som kan bruges til eksamen, status af de studerendes standspunkt eller som de studerende.
Gratisprogrammer i matematikundervisningen
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Formalia ved opgaveskrivning
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Fra vejledning til biologi c
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
Årsplan – en kort en lang
EASY-A set med usability-konsulentens briller 6. september 2007.
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Mhtconsult Mangfoldighedsværktøj for Erhvervsskolerne Skemafasen.
SkoleIntras værktøjer til arbejdet med læseforståelse
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
SKABELON.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Digital didaktik i praksis Lise Marie Steinmüller kompetencecenter for e-læring.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
Løft og lær Flerfaglig og virtuel skriftlighed Rammeforsøg A: Fleksibel anvendelse af uddannelsestid og elevtid.
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
Idegrundlag og målsætninger
Hjælpeskema til bedømmelse i praktikken 2017
Naturfag.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Velkommen til fagligt samspil
Præsentationens transcript:

@ventures, Kompetencecenter for e-læring Elektroniske tests Lise Steinmüller, pædagogisk konsulent @ventures, Kompetencecenter for e-læring Århus Købmandsskole Kontakt: List@aabc.dk

@ventures, Kompetencecenter for e-læring Eksempler på tests Simulering som træning eller visitering http://aventerprise.advsh.net/default.asp?side=simuleringsvalg brugerid elev1 elev1 Træningstest - tysk http://avenx2.advsh.net/LearningResource/ShowTest.asp?id=134&skole=adv Træningstest - funktioner http://avenx2.advsh.net/LearningResource/ShowTest.asp?id=135&skole=adv Træningstest - kontoposteringer http://avenx2.advsh.net/LearningResource/ShowTest.asp?id=120&skole=adv IT visitering – EUD http://avenx2.advsh.net/EUDvisitering/default.asp?pctest=pctest891 brugerid pctest891 pctest891 @ventures, Kompetencecenter for e-læring

Fra test til simulering Simple tests, tester paratviden og hukommelse, f.eks. sandt/falsk Lidt mere komplicerede tests kan teste bredden i viden og forståelse, f.eks. forskellige varianter af multiple choise, indsætnings-, rækkefølge-, prioriteringstests o.s.v. Komplicerede tests i form af frisvar Test af viden og forståelse af sammenhænge og konsekvenser, kan ske med spil Test af kompetencer kan ske med simulering @ventures, Kompetencecenter for e-læring

@ventures, Kompetencecenter for e-læring Hvad er en test En test er en række af spørgsmål stillet ud fra objektive kriterier. De tilhørende svar kan enten være rigtige eller forkerte. Dette sætter nogle klare begrænsninger for, hvad der kan afvikles ved en test. En test skal forholde sig præcist til det mål eleverne forventes at have nået. @ventures, Kompetencecenter for e-læring

@ventures, Kompetencecenter for e-læring Hvad viser en test Viser en grundlæggende forståelse for og anvendelse af et fags faktuelle viden Hukommelsen for f.eks. funktioner, regler, Viden om sammenhænge og anvendelse Forståelse for sammenhænge Forståelsen af begreber Anvendelsen af viden Anvendelse af færdigheder Tester bredde ikke dybde Tester ikke kun paratviden, men også forståelse @ventures, Kompetencecenter for e-læring

@ventures, Kompetencecenter for e-læring Grænser for test Hvad kan testes paratviden, faktuelle oplysninger nødvendig basisviden grammatik, sætningskonstruktioner, visse former for bevisførelse aflæsning af oversigter stavning, formler, regne og matematikstykker, Hvad kan ikke testes argumentation fritekst analyser forsøg mundtlighed ikke målbar viden sociale kompetencer arbejdsformer kreative løsninger @ventures, Kompetencecenter for e-læring

@ventures, Kompetencecenter for e-læring Tre typer af test Test i bredden giver et overblik over elevens færdigheder Test af faglige niveauer giver er overblik over elevens faglige niveau Test af viden giver et overblik over elevens evne til at anvende færdighederne optimalt og korrekt @ventures, Kompetencecenter for e-læring

@ventures, Kompetencecenter for e-læring Mulige testopgaver Sand-falsk-spørgsmål Matchspørgsmål Indsættelsesspørgsmål Indtastningsspørgsmål Multiple choise, i flere varianter Rækkefølge – prioritering Spil Simuleringer @ventures, Kompetencecenter for e-læring

@ventures, Kompetencecenter for e-læring Testen og det lærte Stabel af færdigheder Forskellige kompetencer Tests Viden om hvilke færdigheder, der skal bruges hvornår og hvordan @ventures, Kompetencecenter for e-læring

@ventures, Kompetencecenter for e-læring Fordeling af testspørgsmål @ventures, Kompetencecenter for e-læring

@ventures, Kompetencecenter for e-læring Test og mål Udgangspunktet for en test er fagets mål. Det skal identificeres, hvad det er eleven skal testes i. Altså hvad er det man vil vide om elevens færdigheder. Det er helt centralt at testudvikleren har gjort sig klart, hvilket mål testen skal afdække. Skal eleven f.eks. testes i sin viden om miljøpolitik eller i sin viden om den miljømæssige betydning af genopretning af landskaber eller Genkende formlen for fotosyntes eller kunne anvende den i en sammenhæng @ventures, Kompetencecenter for e-læring

Test og kompleksitetsgrad Eksempler – fotosyntesen: Skriv formlen for fotosyntese (indtastningsspørgsmål) En af følgende formler er formlen for fotosyntese – hvilken? (multiple choise) Vælg mellem følgende tegn og sammensæt formlen for fotosyntese (indsættelsesspørgsmål) Formlen for fotosyntes ser således ud xxxx. Angiv med kryds, hvilken af følgende udtalelser, der korrekt forklarer, hvorfor formlen ser sådan ud (multiple choise). Formlen for fotosyntese er xxx. Vurder følgende udtalelser om fotosyntes betydning for planters vækst og sæt dem i rækkefølge efter hvor vigtige de er. Nr. 1 er den vigtigste (rækkefølgetest) Forestil dig, at et kæmpe vulkanudbrud resulterer i en næsten uigennemtrængelig sky over et område. Hvilken betydning vil det få for fotosyntesen i områdets planter? Indtastning eller argumenter der skal afkrydses (multiple choise) @ventures, Kompetencecenter for e-læring

@ventures, Kompetencecenter for e-læring Test og mål Genopretning af miljø: Hvilken politisk beslutning blev taget i 1999 om områderne langs Skjern å? (det er svært at se om målet er kendskab til politiske beslutninger eller kendskab til landskabet omkring Skjern å) I 1999, hvor Svend Auken (S) var miljø minister, blev det besluttet, at Skjern Å skulle genoprettes. Hvad menes med genopretning. Afkryds den forklaring, du mener, er korrekt. (her må målet være, at eleven viser sin forståelse for genopretning i naturen. Hvis valg mulighederne alene vedrører miljøhensyn er oplysningerne om Svend Auken ikke relevante.) Hvilken af følgende udtalelser taler for en genoprettelse af naturen? (Udtalelserne bør være af miljømæssig art. Hvis de er af politisk art bør spørgsmålet være formuleret som nedenfor. Her testes altså viden om den miljømæssige betydning af genopretning) Hvilken af følgende udtalelser om genopretning af naturen kunne være kommet fra Svend Auken (S) miljø minister i 1999. (Her testes elevens forståelse for forskellige miljøpolitiske holdninger) @ventures, Kompetencecenter for e-læring

@ventures, Kompetencecenter for e-læring Problemstillinger Spredning af tests fra forskellige områder i faget kontra test i et område. Hensynet til den indre vægtning mellem forskellige områder i faget? Er alt lige vigtigt Test af paratviden uden afdækning af forståelse! Kan eleven gætte sig til svaret? @ventures, Kompetencecenter for e-læring

@ventures, Kompetencecenter for e-læring Problemstillinger Svar som man spørger! Er spørgsmålene generelt forståelige? Er de lærebogsuafhængige? Er spørgsmålene gennemskuelige? Er der fare for fortolkningsproblemer? Er spørgsmålene dobbelttydige? Er der taget hensyn til elevernes før-faglige forståelse? Er der fælder? Er der ironi, sarkasme eller humor? @ventures, Kompetencecenter for e-læring

@ventures, Kompetencecenter for e-læring Problemstillinger Hvordan kan et mål afspejle sig i testen Hvad er det alle forventes at have lært Hvad er det konkrete faglige indhold af et mål i faget De mulige svar skal være forskellige Svarmulighederne skal være plausible, relevante, unikke og meningsfulde Der må ikke være negationer i spørgsmålet Der skal være minimum fem valg muligheder @ventures, Kompetencecenter for e-læring

Hvor i et forløb kan der testes? Forløbet starter Delmål Slutmål Forudsætningstest: Test af nødvendig basisviden for at eleven kan indgå aktivt i forløbet. Prætest: Test i forhold til slutmålene for at afdække om eleven allerede har den basisviden eller dele heraf, som forløbet skal give. Træningstest og test af delmål: Test af elevens løbende progression i forhold til de delmål forløbet har. Sluttest, der viser om eleven har opnået viden svarende til slutmålene. @ventures, Kompetencecenter for e-læring

@ventures, Kompetencecenter for e-læring Information om @venX Link til materialesamling om test Download beskrivelse af @venX Download produktark for @venX Download prisliste for @venX Download artikel om mål, differentiering og evaluering @ventures, Kompetencecenter for e-læring