Klassens time v. Jørgen Andkær Jensen og Charlotte Boesen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen på Skibet Skole
Advertisements

Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Evaluerings-, erfa og udviklingsmøde Studiepraktik 2012.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Program Velkomst – Allan Nyt fra matriklen – Allan og Lars
Lærersamarbejdet Gruppe 1 Intro til erhvervsuddannelserne.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
BEDRE TRIVSEL OG ARBEJDSMILJØ I REGION HOVEDSTADEN Niende Laboratorium 26. februar 2013.
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2012.
Velkommen til Lemvig Gymnasium Orienteringsmøder 2011
STUDIERETNINGSTONING PILOTPROJEKT DISPOSITION  Indledende kommentarer  Rammerne for pilotprojektet  Det PR skal høres om  Eksempel på en.
Lærersamarbejde i Aarhus september 2011 Aarhus Social- og Sundhedsskole.
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Info-aften på HTX Vibenhus
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Fornavn Efternavn, Titel Evt. Arrangementsnavn Det rullende universitet A A R H U S U N I V E R S I T E T Kommunikationsafdelingen Line Holdt Rude, phd.
UU Center Kolding Mentorprojekt i UU Kolding •Ide og finansiering •Ungepakke II •Samarbejdspartnere Taxameter - institutionsuafhængig.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Muligheder og barrierer for sundhedsfremme i et socialt udsat boligområde – ’Motion og Afslapning i Vand kun for Kvinder’ som case Fredericia Kommune Anita.
Udvikling af elevrådet på Blågård Skole
Rammeforsøg på TEC-HTX Studietid Formål At skabe større sammenhæng mellem uddannelsestid og elevtid At øge lærertilstedeværelsen sammen med eleverne At.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
2014. Skolen inddeles  Indskoling – 0.-3.kl med følgende lærer: Annette, Tina, Henriette, Julie, Lisbeth, Eigil, Hans-Jørgen, Andres, Louise, Janne og.
Talent Tietgenskolen Deltagende indgang er merkantil Hvor mange undervisere er involveret? – På daglig basis 5 undervisere og 1 fuldtids talentmedarbejder.
Lean Netværk AAU.
Ny skole. Møde d. 14. januar. 1 Ny skole – hvor er vi? Møde d. 14. januar 2013 Kl
Velkommen Lærersamarbejde i Aarhus august 2012 Aarhus Tech, Viby J.
Kontaktforældremøde 20. marts maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring2 Mål og agenda Mål Kontaktforældrerne har opdateret viden og forståelse.
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Billedkommunikation i elektroniske journaler Introduktion til projektet Projektets mål er at teste og udvikle billedbaseret kommunikation som et tværfagligt.
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
7. Semester – det erhvervsrelaterede projekt
Faglig overgang – Næstved Gymnasium og HF Dansk. Formål Primært at løfte det faglige niveau for alle elever, og herunder også at bidrage til at udligne.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
UNGDOMSUDDANNELSERNE HADERSLEV HANDELSSKOLE
Info-aften på HTX Vibenhus
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Velkommen til Fællesmøde den 29. oktober
Aktiviteter tiltrækker Relationer fastholder
Opfølgning på trivselsundersøgelsen
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Nørre Aaby Realskole - en skole jeg er stolt af Velkommen til info-møde om Ællinger 2015 tirsdag den 4. november 2014.
Info-aften på HTX Vibenhus
Gymnasiet (Stx)
Fokus på skolestarten Hedeboskolen Skagen.
- et bedre sted at lære ”EUD-banditten… …..en kommende studerende”
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Ny Fælles Naturfagsprøve
Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København.
10. December Februar (Rejseaften) 24. Marts (første tur)
Mød Aalborg Universitet
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Uddannelse med perspektiv FREDERICIA GYMNASIUM FREDERICIA GYMNASIUM 24. oktober oktober 2011.
PERIODE Uge 36 – august 2009 – 30. oktober 2009
Dagens program – ugens program
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2013 Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
1 Velkommen til HTX Fremtidens tekniske gymnasium.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2012 Rie Thomsen (DPU) Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
AARHUS UNIVERSITET VELKOMMEN TIL DET RULLENDE UNIVERSITET Velkomst og præsentation af Det rullende Universitet v. Stinne Jørgensen og Jeppe Bergh Torp.
Velkommen til HTX Fremtidens tekniske gymnasium
CLARA Projektbeskrivelse
Det frie Gymnasium.
informationsmøde - Frederiksberg Gymnasium
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Princip for kontaktforældre
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Præsentationens transcript:

Klassens time v. Jørgen Andkær Jensen og Charlotte Boesen Odense Tekniske Gymnasium SDE Hven er vi? CHB JAJ

Begrundelser for at deltage i projekt ”Hold fast”  I virksomhedsplanen 2012 for OTG nævnes deltagelse i ”Hold fast”-projektet. Fra januar har eleverne valgt deres endelige studieretning. OTG ønsker at eksperimentere med, om klassens time hver anden uge kunne skabe et bedre socialt sammenhold og medvirke til at hindre frafald, som er et stort problem på HTX.   De almene gymnasier, STX, har mange traditioner for sociale arrangementer. Dette er ikke tilfældet på HTX, men en klassens time kunne være starten på at udvikle vores egne traditioner, og som kunne medvirke til at gøre det mere socialt attraktivt at være på skolen. Klassens time kunne samtidig medvirke til at styrke lærer-elev relationerne, som også kan virke fastholdende. Endelig kunne klassens time blive et sted, hvor eleverne kan komme frem med stort og småt omkring det faglige og det sociale, og timen kan bruges til at eleverne selv planlægger andre sociale arrangementer. JAJ Eksempler på andre fastholdelsesaktiviteter fx lektiecafe, makkerpar, fastholdelseskoordinatorer på hver årgang, m.fl.

Praktiske forhold i forbindelse med projekt ”Hold fast” Klasseteam planlægger ud fra et fælles oplæg indholdet af klassens time Eleverne bør inddrages i planlægningen Klassens time bør være skemalagte Eftermiddags- og aftensarrangementer kan være besværlige for eleverne, idet mange kommer langvejs fra. Lærerne aflønnes for både forberedelse og afholdte timer Deltagelse i EU-projekt er bureaukratisk og kræver dokumentation af alt! CHB fx lønsedler, underskrifter fra elever i alle timer.

Oversigt over HOLD FAST på Odense Tekniske Gymnasium 2012 Dato Beskrivelse af dagens aktiviteter 1.a Beskrivelse af dagens aktiviteter 1.d Beskrivelse af dagens aktiviteter 1.e Beskrivelse af dagens aktiviteter 1.k  4.1.   ”Fagenes dag” for de involverede 1. g klasser, hvor det primære formål har været, at eleverne lærer hinanden at kende og præsentere profilfagene i deres studieretning samt samarbejde om et konkret produkt, der kan udsmykke elevernes stamklasse til eftertiden.  5.1. ”Fagenes dag” for de involverede 1. g klasser, hvor det primære formål har været, at eleverne lærer hinanden at kende og præsentere profilfagene i deres studieretning samt samarbejde om et konkret produkt, der kan udsmykke elevernes stamklasse til eftertiden.  29.2. Temaet var studieturen i 2g til Barcelona. Formål i.h.t. EU-projekt: at medvirke til styrkelse af klassens sociale sammenhold. Teamet er opmærksomt på, at der er lidt for faste gruppedannelser i klassen.   6.1. Introduktion af Howard Gardners teorier om de mange intelligenser. Brainstorm og udarbejdelse af program for resten af klassens timer samt diskussion af klasserumskulturen i klassen.  28.3. Klassens time blev denne gang brugt til at ryste klassen sammen vha. fysiske aktiviteter. Vi har valgt at lave høvdingeboldturnering. Klassens time blev brugt på at diskutere studieturen til Barcelona. Derudover forsøgte klassen at få arrangeret en klassefest, og klassen blev inddelt i nye grupper. Planlægning af aktiviteter og virksomhedsbesøg i forbindelse med studieturen til Firenze. Planlægning af tur til Gudenåen d. 26-27. april med Biologi og Fysik Planlægning af aktiviteter og virksomhedsbesøg i forbindelse med studieturen til Pisa, Firenze og Rom.  25.4. Klassen laver en sang som de kan bruge på deres studietur og helt frem til deres studentertur, når de har fået huen på. Sang - Musik - Film T-shirts Kort snak om praktiske detaljer ang. klassefest næste weekend. Derudover blev der spillet jeopardy og hygget. 18.4. Opgave om brug af computeren i undervisningen.  23.4. Fælles spisning hos Sofie og bowlingtur.  2.5. Grupperne fremlagde idéer for resten af klassen. Derefter blev der øvet på sang og musik. Logogruppen designede t-shirts. Klassen havde besøg af fire frivillige fra Mentor Fyn. Emnet var ”Rollemodeller med anden etnisk baggrund.” 2.5. Besøg og rundvisning på SDU på uddannelsen "Fysik og teknologi". En tidligere OTG-elev viste rundt og fortalte om uddannelsen og om overgangen fra at være studerende på OTG til SDU.  26.4. Rundvisning på SDU samt UNF-foredrag om eksplosiv kemi. Arrangementet har til formål at skabe en samlet "studieretningsidentitet" i klassen.  30.5. Indspilning af klassens sang. Evaluering af projektet samt afprøvning af de designede t-shirts. Klasseteamet gav et kort oplæg om studieteknik med fokus på planlægning. Bagefter spillede klassen Bezzerwizzer. 30.5. Som led i forberedelsen til studieturen til Firenze i september 2012, blev der vist en film om videnskabsmanden Galileo Galilei fra Firenze.  23.5. Klassen sejlede i kano fra Kølstrup kirke til Ladbyskibet, museum og retur. Besøg på museum og byggeplads for bygning af vikingeskib. Klassen afsluttede med en overdådig middag med elevernes medbragte mad.  31.5. Klassen var på udflugt til SDU, Odense. Lærerne viste rundt på stedet og snakkede med eleverne om forskellen på at være gymnasieelev og universitetsstuderende. vejr. 31.5. Besøg i den fynske landsby. Hyggelig afslutning på skoleåret og en optakt til efteråret teknologiprojekt ”År 1899 – før miljøet blev moderne”. JAJ om Fagenes dag, studietur og kanotur CHB om De mange intelligenser, opgave om brug af computer og besøg på SDU

Samlet elevevaluering af klassens time ( 5 klasser) og projekt ”Hold fast” (4 klasser) CHB

Vigtige erfaringer fra de gennemførte aktiviteter som vi vil arbejde videre med Klassens time er nu indført en time om måneden i alle 1.g-klasser. Klassens time er udvidet til også at omfatte 2.g og 3.g. Vi vil bruge klassens time til at diskutere klasserumskultur og studievaner. Vi vil bruge klassens time til at lave sociale aktiviteter uden for skolen. JAJ: De sociale arrangementer er nedtonet i årets plan for klassens timer!

Hvad kan vi anbefale andre, der vil gennemføre en lignende aktivitet? Vi vil anbefale andre skoler, at man starter med klassens time allerede i grundforløbet, og at man bruger klassens time til at arbejde med flere forskellige fællesprojekter fx studieturen samt de overfaglige elementer i uddannelsen. Det er vigtigt at have en projektkoordinator, der koordinerer tiltagene med det enkelte klasseteam. Derudover er det vigtigt, at der er en stram styring af klassens time, så timerne får et brugbart indhold. CHB Projektkoordinator der har lavet det overordnede program

Indhold af klassens time – 1.g 15. august: ”Studie- og ordensreglement”, valg af repræsentant til OTG-udvalget (elevråd) 29. august: Klasserumskultur + brugen af computere i undervisningen 31. august: Introdag + klasserumskultur 19. september: Plagiatfolder, ”Procedurer for studiemæssige valg” 10. oktober: Udfyldelse af Elevtilfredshedsundersøgelse + referat af møde i OTG-udvalget v. udvalgsmedlem 7. november: ”Procedure for studieretningsvalg” 12. december: Info om SO-eksamen, ”Eksamensinformationer”, gennemgang af resultatet af Elevtilfredshedsundersøgelsen 23. januar 2013: Evaluering af SO-eksamen, Belbin-test, læringsstile, referat af møde i OTG-udvalget v. udvalgsmedlem 13. februar 2013: Studietur i 2.g 15. maj 2013: Opsamling på 1.g og forventninger til 2.g, evaluering af klassens time, referat af møde i OTG-udvalget v. udvalgsmedlem, evt. ”Eksamensinformationer” JAJ

Klassens time – 2.g 29. august: Studietur, valg af repræsentant til OTG-udvalget (elevråd) 10. oktober: Plagiatfolder, referat af møde i OTG-udvalget v. udvalgsmedlem, udfyldelse af Elevtilfredshedsundersøgelse 23. januar 2013: Referat af møde i OTG-udvalget v. udvalgsmedlem, gennemgang af resultatet af Elevtilfredshedsundersøgelsen 3. april 2013: Info om mini-srp, videnskabelig metode 15. maj 2013: Opsamling på 2.g og forventninger til 3.g + evaluering af klassens time, referat af møde i OTG-udvalget v. udvalgsmedlem, ”Eksamensinformationer” samt 1 klassens time, hvor der arbejdes med forslag til elevaktiviteter og talentarbejde. Datoen er endnu ikke fastlagt.

Klassens time – 3.g 22. august: Plagiatfolder + valg af repræsentant til OTG-udvalget (elevråd) 10. oktober: Udfyldelse af Elevtilfredshedsundersøgelse, referat af møde i OTG-udvalget v. udvalgsmedlem 5. december: Videnskabelig metode, SRP, gennemgang af resultatet af Elevtilfredshedsundersøgelsen 9. januar 2013: Referat af møde i OTG-udvalget v. udvalgsmedlem 13. februar 2013: SO-eksamen 1. maj 2013: Udslusningsskema + evaluering af klassens time, referat af møde i OTG-udvalget v. udvalgsmedlem, ”Eksamensinformationer” samt 1 klassens time, hvor der arbejdes med forslag til elevaktiviteter og talentarbejde. Datoen er endnu ikke fastlagt.