Udvekslingsseminar Bedre faglig læsning og skrivning 3. februar 2014

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En læseindsats der virker!.
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Læsning i danskfaget i Island
Faglig læsning i naturfagene
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
Faglig læsning Dagsorden
Struktur: ”Quiz og byt”
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Læsning i alle fag Indhold: Forstår du, hvad du læser? Artikel fra: "DANSK”, Foleskolesektionen, medlemsblad 3, sep Skema over forståelsesstrategier,
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Elsker DU også at læse lektier?
Erfaringer fra netværkssamarbejde
Taskbaseret sprogundervisning
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Ledelse i Praksis – 4. aften
Kladde til informationsdias
Hvordan kan vi selv lave trylledrikken?
Forsvarets temadag, 14. november 2012 Foto: GettyImages.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Gymnasielektionen screening i dansk
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Læsebånd i skolereformens læringssyn
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Faglig læsning i fremmedsprogsfagene
Brugen af Angusakka Juliane Enoksen.
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Strategier Kommunikationsstrategier Forståelsesstrategier
Hhx – Handelsgymnasium Htx – Teknisk gymnasium
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.

Lærermiddelkultur(er)?
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Gråzonesprog – hvorfor?
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Hanne-Pernille Stax, ph.d
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Bedre faglig læsning og skrivning i den faglige undervisning Ansøger EUC Nord og EUC Nordvest Har gennemført tiltag i den faglige undervisning for implementering.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Et mærkeligt skib.
Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV
Skrivning i de store formater
Årsplan – en kort en lang
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Værkstedsundervisning
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Sprogbaseret læring i naturfag
læse- skrivevanskeligheder
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Faglig læsning 1. Oversigt  Hvad er læsning, og hvad er faglig læsning og skrivning?  Hvorfor sætte fokus på faglig læsning og skrivning?  Hvad er.
Læsevejledning. Hvorfor vejledning i læsning? Bjærgning af topsejl Hvis topsejlet står på luv side af storsejlet, må man vende eller løbe i vinden for.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Lærere og team arbejder videre
Naturfag.
Præsentationens transcript:

Udvekslingsseminar Bedre faglig læsning og skrivning 3. februar 2014 40 – 20 - 40 FØR – UNDEr - efter Udvekslingsseminar Bedre faglig læsning og skrivning 3. februar 2014

Bedre faglig læsning og skrivning på erhvervsuddannelserne 2 Bedre faglig læsning og skrivning på erhvervsuddannelserne Forskellige veje til målet!

3 En begyndelse http://www.emu.dk/modul/l%C3%A6seindsats-og-l%C3%A6sevejledning-p%C3%A5-merkantil-0 Hvordan få hul på bevidstheden om betydningen af at tilrettelægge den faglige undervisning med viden om den sproglige dimensions betydning for elevernes læring? Eller -motivering og ideer til at komme i gang med handlinger. video fra EMU lad eleverne strege ord, de ikke forstår, under i en fagtekst ?

4 Hvordan fungerer samarbejdet mellem faglærere og læsevejleder på din skole? Dobbeltcirkel 2-3 gange á 3 min.

Forforståelse - metoder til ændringer 5 Forforståelse - metoder til ændringer En enkel forståelsesramme 40 - 20 – 40 Før- Under- Efter - læsevejledning eller pædagogisk /didaktisk vejledning ? Den mere korrekte, ikke- enkle…

Brinkerhoff…(forforståelse) 6 Brinkerhoff…(forforståelse) Når man skal lære nyt: Fordelingen på indsatsen bør ligge på 40 % før 20 % under og 40 % efter indlæring af nyt stof > 40 % af effekten opnås ved at være godt forberedt og motiveret til uddannelsesaktiviteten < 20 % af effekten opnås via selve deltagelsen > 40 % opnås ved at fokusere på den efterfølgende implementering af det lærte High Impact Learning. Effektmålinger inden for efteruddannelses- og kompetenceområdet. Robert Brinkerhoff, Western Michigan University

Misforståelse -opblødning 7 Misforståelse -opblødning Man skal bruge en del – og formentlig en meget stor del – af sine ressourcer på at opbygge fokus, intentionalitet og ”tilpasning” hos deltagerne. Deltagere skal forstå, hvordan den aktuelle læring /træning kan hjælpe dem med at nå deres mål – på en særdeles konkret og håndfast måde: Hvorfor skal du deltage, hvad skal du lære, hvad kan du bruge det til, og hvordan kan det hjælpe dig med at realisere hvilke mål ?

Brudholm: læseområdet generelt 8 Brudholm: læseområdet generelt En læseforståelsesstrategi er en bevidst målstyret handling, der kan udføres før, under eller efter læsningen af en tekst … Gode læsere bruger automatisk før-under-efterlæsning: de forudsiger, de stiller spørgsmål, de visualiserer og drager sammenligninger, tjekker egen forståelse, de opsummerer og evaluerer

Faglærerens betydning 9 Faglærerens betydning Kun faglæreren: har den nødvendige indsigt i at udpege centrale fagord og begreber i faget kan sikre, at eleverne er i stand til at bruge disse konstruktivt i fagets læse-og skriveopgaver kan bevidstgøre eleverne om formålet med og strukturen i opgaven kan udvikle elevernes bevidsthed om de faglige teksttyper kan udarbejde en læsbarhedsanalyse af den anvendte fagbog og efterfølgende udvælge og undervise i relevante læseforståelsesstrategier. Brudholm

Faglærer - læsevejleder 10 Faglærer - læsevejleder § 53 stk. 3 i hovedbekendtgørelsen Stk. 3. Til elever, der har behov for styrkede læsekompetencer for at kunne gennemføre et påbegyndt uddannelsesforløb, skal skolen tilbyde støtte og vejledning til faglig læsning. Skolen fastsætter rammer for denne læsevejledning, herunder rammer for en koordinerende læsevejlederfunktion. 1. Elever, der har behov for støtte og vejledning 2. Faglærer + læsevejleder = tilrettelæggelse af undervisning med blik for sprogets rolle ifm elevens læring

Hvordan kan man gøre..… 1. Forudsig og opstil et læseformål 11 Hvordan kan man gøre..… 1. Forudsig og opstil et læseformål Læseteknik: overblikslæsning/gennemse –aktiver baggrundsviden 2.Spørg stil spørgsmål, mens du læser til det læste –faktuelle og diskuterende. Drag sammenligninger–relater det læste til ”teksten og mig”, ”teksten og andre tekster”, ”teksten og verden” Dan indre forestillingsbilleder/ visualiser-skab mentale billeder – herunder grafiske tekststrukturmodeller 3.Opklar tjek egen forståelse –giver teksten mening? Herunder viden om ord/orddannelse. Bestemme tekststrukturen 4.Opsummér sammenfat de vigtigste ideer/elementer 5.Evaluér Brudholm

12 Gratis på nettet…

UVM- info & ideer Før læsning 13 UVM- info & ideer Før læsning sporer sig ind på tekstens emne ved at skimme overskrifter, fotos, grafik m.m. aktiverer sin baggrundsviden overvejer tekstens opbygning og forfatterens formål med at skrive teksten fastsætter et læseformål. Under læsning følger med i, om han eller hun forstår indholdet godt nok ved for eksempel at stille sig spørgsmål om tekstens indhold og forsøge at svare på dem lærer sig nye ords betydning fastholder det centrale ved at tage forskellige typer af notater. Efter læsning bearbejder stoffet ved at omformulere det. Måske laver læseren en grafisk oversigt over indholdet, en opsummering, eller måske skriver læseren en ny tekst om emnet evaluerer sin fremgangsmåde og udbyttet af læsningen. http://pub.uvm.dk/2011/fagliglaesning/print.html

14 Simpelt skema FØR UNDER EFTER

15 Kritiske spørgsmål… 40 – 20 – 40. Så lidt indlæring under læsningen/ undervisningen? Kan 40 -20- 40 bruges på både læsning og undervisning? Kan man tale om før, under, efter? Eller er undervisingsbegrebet bredere? Er en mere varieret, aktiverende undervisning svaret?

Aktiverende undervisning- eleven som medskaber af undervisning 16 Aktiverende undervisning- eleven som medskaber af undervisning CL Læringsstile Cirkulær tilgang og tænkning Synlige faglige mål Enegizerer Notatark Elevbårne elektroniske ordbøger Brug af billeder, videoer (evaluering, repetition, ‘læretekster’ fra virkeligheden)

John Hattie Interaktion mellem lærer og elev (relationer) 17 John Hattie Interaktion mellem lærer og elev (relationer) Hyppig feedback Bevidstgørelse af praksis Synlige læringsmål (klasserumsledelse) +en mængde andre…

40 -20 – 40 ? Ja, fordi… Forsimpling 18 40 -20 – 40 ? Ja, fordi… Forsimpling En begyndelse til anderledes tænkning … Nej, fordi… Forsimpling Skolens FPDG lægger op til en anderledes tilgang …

På hvilken måde kan du bruge 40 – 20 – 40- konceptet t? 19 På hvilken måde kan du bruge 40 – 20 – 40- konceptet t? Dobbeltcirkel med 2-3 skift á 3 min.

20 Efterlæsning!

21 Litteratur - links Brudholm, Merete: Læseforståelse - hvorfor og hvordan?,1. udgave alinea 2002 (2. rev. udgave Akademisk Forlag primo 2011. www.dlf.org/media/97586/merete-brudholm.pdf Læsning i fagene, uvm 2011 http://pub.uvm.dk/2011/fagliglaesning/laeseformaal.html Gyldendal http://www.fagliglaesning.dk/Laes%20fagligt/De%20store%20fagboeger%20-%20vejledning%20til%20opgaver.aspx Europas lande. dk http://europas-lande.dk/dan/temaer/Opslagstavlen/Kom%20godt%20i%20gang%20med%20faglig%20l%C3%A6sning/Sv%C3%A6r/ Bliv klog http://www.blivklog.dk/Metoder/Metoder-til-undervisning/Faglig-laesning.aspx Gråzonesprog og klar tale http://www.brugforalleunge.dk/Materialer/Fastholdelseskaravanen-materialer Faber-Mulvad: Faglig læsning. Vejledning til faglærere på EUD, Dansklærerforeningens forlag 2010