Virksomheden Virksomhedstyper Produktionsvirksomheder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Logistik Mål og strategier
Advertisements

Etablering af virksomhed
Erhvervsøkonomi projekt nr. 1
Resultatopgørelsen – grundlæggende begreber
Virksomhedens ide og mål
Resultatopgørelsen – grundlæggende begreber
Emner/Indlæringsmål lekt. 5+6
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
1.1 Virksomhedstyper Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
Indtægter (indtjening)
Produktionsstyring med Lean
1. Virksomhedens strategiske planlægning
26.2 Kapacitetsomkostninger
26.3 Variable omkostninger
31. Aktivitetsoptimering
16. Regnskabsanalyse Regnskabsanalysens formål og indhold Formål
6. Virksomhedens indtægter
11. Virksomhedens omkostninger
11. Virksomhedens indtægter
12. Valg af afsætningsalternativ
Virksomhedens ide og mål
26.1 Udgifter, omkostninger og udbetalinger
10. Virksomhedens indtægter
3.Virksomhedens afsætningsforhold
4.Virksomhedens omkostningsforhold
Kapacitetsstyring.
Aktivitetsoptimering
Kap. 11 Virksomhedens årsregnskab
4.Virksomhedens omkostningsforhold
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
7. Virksomhedens omkostninger
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
Etablering af virksomhed
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse Kapitel 5
Kapitel 1 Virksomheder og ejerformer.
2. En virksomheds økonomistyring
20.1 Bidragskalkulation udarbejdet som en forkalkulation
5. Virksomheden i drift Virksomheden i vækstfasen
6. Virksomhedens indtægter
2. Virksomhedens interessenter
Introduktion til afsætning
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
7. Virksomhedens omkostninger
8. Virksomhedens indtjening
25.2 Efterspørgsel 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo for.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse. 1. Virksomheden Virksomhedstyper - Produktionsvirksomheder - Handelsvirksomheder - Servicevirksomheder.
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Virksomhedens omkostninger
Kapitel 1 Virksomheder og ejerformer.
Kapitel 27 Nulpunktsberegninger.
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
5. Virksomheden i drift Virksomheden i vækstfasen
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
6. Virksomhedens indtægter
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
7. Virksomhedens omkostninger
Handels- og procentregning
Virksomhedstyper og ejerforhold
8. Virksomhedens indtjening
Virksomhedens livscyklus
2. Virksomhedens interessenter
8. Virksomhedens indtjening
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
Virksomheden Virksomhedsøkonomi Samfundsmæssige forhold Makroniveau
Kap Budgetter HG21.
6. Virksomhedens indtægter
8. Virksomhedens indtjening
2. Virksomhedens interessenter
Præsentationens transcript:

Virksomheden Virksomhedstyper Produktionsvirksomheder Handelsvirksomheder Servicevirksomheder

Virksomheden Produktionsvirksomhed Fremstiller selv de varer, den sælger Markedsopgaver Udvikle, fremstille og levere produkter til kunderne Tre former for varelagre

Virksomheden Handelsvirksomhed Indkøber og videresælger færdigvarer Markedsopgaver Sammensætte produktsortiment og levere produkter til kunderne Opdeles i to grupper: Engrosvirksomheder (grossister) Sælger videre til detailleddet Detailvirksomheder (detaillister) Sælger direkte til almindelige forbrugere

Virksomheden Servicevirksomhed Blandede virksomheder Fremstiller og sælger serviceydelser Blandede virksomheder Aktiviteter inden for flere områder

Virksomheden Virksomhedens ejerformer Offentlige virksomheder Ejet af staten, regionerne eller kommunerne Private virksomheder Enkeltmandsvirksomhed Interessentskab Aktieselskab Anpartsselskab

Virksomheden Ejerform Antal ejere Krav til indskud Hæftelse Fordele Ulemper Enkeltmands-virksomhed Interessent-skab Aktieselskab Anpartssel-skab Mindst 1 Hæftelsesform Kun en til at indskyde kapital Få formelle krav Lettere at låne Ingen Personligt Få formelle krav Lettere at låne Flere til at indskyde kapital Hæftelsesform Evt. uenighed mellem ejere Personligt solidarisk Mindst 2 Ingen Mindst kr. 500.000 Hæftelsesform Evt. flere til at indskyde kapital Krav om indskud Formelle krav Sværere at låne Mindst 1 Begrænset Hæftelsesform Evt. flere til at indskyde kapital Krav om indskud Formelle krav Sværere at låne Mindst 1 Mindst kr. 80.000 Begrænset

Virksomheden Virksomhedens idegrundlag og ide Virksomhedens idégrundlag Strategisk grundlag for driften over en længere periode Virksomhedens ide udtrykker Hvilke behov virksomheden vil dække og hvordan Hvilke kunder (målgruppe) virksomheden vil henvende sig til

Virksomheden Virksomhedens mål og strategi Virksomhedens mål Et mål er udtryk for en ønskværdig fremtidig tilstand Konkrete, målbare, realistiske forenelige og tidsbestemte Virksomhedens strategi Strategier er overordnede planer for, hvordan man vil nå de opstillede mål.

Virksomheden Virksomhedens værdikæde Består af en række aktiviteter, der tilsammen skaber værdi for kunden, og som dermed giver virksomheden konkurrencemæssige fordele En værdikæden for en produktionsvirksomhed kan således omfatte:

Virksomhedens interessenter Interessentmodellen Interessent: Yder forskellige former for bidrag til virksomheden Kræver belønning fra virksomheden for deres indsats

Virksomhedens interessenter Shareholder value og stakeholder value Shareholder value (værdi for aktionærerne, dvs. ejerne) Virksomheden forsøger at skabe størst muligt værdi for ejerne Stakeholder value (værdi for interessenterne) Virksomheden tilgodeser samtlige interessenter

Virksomhedens interessenter Konflikter mellem virksomhedens interessenter

Virksomhedens interessenter Konflikter indenfor samme interessegruppe

Virksomhedens interessenter Samspil og harmoni mellem virksomhedens interessenter Virksomheden fungerer som en koalition af interessenter, hvor de enkelte interessenter lægger deres bidrag i virksomhedens »fælles pulje«, hvorfra de hver især modtager deres del af »kagen«.

Virksomheden i en markedsøkonomi Markeder og konkurrenceformer Marked Det sted, hvor køber og sælger mødes og gennemfører en handel til en aftalt pris. Forudsætninger for et effektivt marked Gennemsigtighed Homogene varer Fuldkommen konkurrence

Virksomheden i en markedsøkonomi Konkurrenceformer Fuldkommen konkurrence Mange små sælgere på et homogent marked Monopol Én sælger har den bestemmende indflydelse Ufuldkommen konkurrence Sælger forsøger at skabe præferencer for deres varer

Virksomheden i en markedsøkonomi Prisdannelse på det homogene marked Udbud Den mængde varer, der i løbet af en vis periode bliver udbudt ved bestemte priser på et bestemt marked

Virksomheden i en markedsøkonomi Prisdannelse på det homogene marked Efterspørgselskurve Den mængde varer, der i løbet af en vis periode bliver efter- spurgt ved bestemte priser på et bestemt marked

Virksomheden i en markedsøkonomi Prisdannelse på det homogene marked Prisdannelseskurve Udbudskurven sammenholdes med efterspørgselskurven Ligevægtsprisen dannes, hvor udbud og efterspørgsel svarer til hinanden

Virksomheden i en markedsøkonomi Prisdannelse på det homogene marked Ændringer i efterspørgslen Ændres efterspørgslen ændres ligevægtsprisen ligeledes

Virksomheden i en markedsøkonomi Prisdannelse på det homogene marked Ændringer i udbuddet Ændres udbuddet ændres ligevægtsprisen ligeledes

Virksomheden i en markedsøkonomi Prisdannelse på det homogene marked Markedsøkonomi De frie markedskræfter danner markedsprisen på en vare på baggrund af udbuds- og efterspørgselsforholdene for varen Adam Smith – markedsøkonomiens fader

Virksomhedens etablering Livscyklusmodellen Etableringsfasen Vækstfasen Modningsfasen

Virksomhedens etablering Etableringsfasen

Virksomhedens etablering Vækstfasen

Virksomhedens etablering Modningsfasen

Virksomhedens etablering Modningsfasens mulige udgange

Pause

Virksomheden i drift Virksomheden i vækstfasen De væsentligste kendetegn ved en virksomhed i vækstfasen:

Virksomheden i drift Virksomhedens funktioner Ved en funktion forstås arbejdsopgaver, der hører sammen. En handelsvirksomhed vil som udgangspunkt have følgende funktioner: Indkøb og lager Salg Økonomi

Virksomheden i drift Virksomhedens funktioner De enkelte funktioners hovedopgaver i en handelsvirksomhed:

Virksomheden i drift Virksomhedens funktioner Yderligere funktioner i en produktionsvirksomhed

Virksomheden i drift Virksomhedens funktioner Funktionerne i en servicevirksomhed I en service virksomhed vil opgaverne principielt være de sammen som i en handelsvirksomhed dog vil indkøbs- og lagerfunktionen kun være tilstede i et begrænset omfang.

Virksomheden i drift Økonomistyring Økonomistyring omfatter de styringsprocesser, der skal sikre, at virksomhedens økonomiske målsætninger opfyldes.

Virksomheden i drift Økonomistyring Budget Beskrivelse af de ventede økonomiske konsekvenser af de for en fremtidig periode planlagte handlinger. Regnskab Beskrivelse af de faktisk økonomiske konsekvenser af de i en fortidig periode gennemførte handlinger. Budgetkontrol Sammenligning af budget og regnskab for samme periode.

Virksomheden i drift Økonomistyring Økonomistyring opdeles i tre styringsområder: Aktivitetsstyring Kapacitetsstyring Finansiel styring

Virksomheden i drift Formelle organisationsstrukturer Ved formel organisation forstås: Arbejdsopgaverne fordeles på personer og afdelinger. Organisationsplan En organisationsplan bruges til at vise virksomhedens formelle organisation. Pyramidestruktur En struktur, hvor organisation er opdelt i niveauer med afgrænsede afdelinger samt velbeskrevne arbejdsfunktioner og arbejdsopgaver.

Virksomheden i drift Formelle organisationsstrukturer Eksempel på organisationsplan med pyramidestruktur:

Virksomheden i drift Styringsniveauer

Virksomhedens indtægter Indtægter og indbetalinger Indtægter: Opstår på det tidspunkt, hvor virksomheden sælger og leverer en vare til en kunde. Indbetalinger: Opstår på det tidspunkt, hvor en kunde betaler for de leverede varer.

Virksomhedens indtægter Indtægter og indbetalinger Eksempel:

Virksomhedens indtægter Efterspørgsel Efterspørgsel Den mængde af en vare, der i løbet af en periode kan sælges inden for et markedsområde. Efterspørgselsdeterminanter: De faktorer der påvirker efterspørgslen efter varen.

Virksomhedens indtægter Efterspørgsel De væsentligste efterspørgselsdeterminanter omfatter følgende: Varens pris og prisen på andre varer Varens kvalitet og kvaliteten på andre varer Personligt salgsarbejde for varen og for andre varer Reklameindsats for varen og for andre varer Købernes indtægter Den almindelige samfundsøkonomiske tilstand Internationale kriser, krige samt politisk og social uro Moden Vejret

Virksomhedens indtægter Efterspørgsel Substituerende varer: Varer som kan dække samme behov hos køberne, idet varerne kan erstatte hinanden i forbruget. Komplementære varer: Varer der tilsammen dækker et bestemt behov hos køberne, idet varerne supplerer hinanden i forbruget.

Virksomhedens indtægter Afsætning Afsætning: Den mængde af varen, som en bestemt virksomhed kan sælge i løbet af en bestemt periode.

Virksomhedens indtægter Afsætning Handlingsparametre: De faktorer der påvirker afsætningen af virksomhedens varer, og som virksomheden selv har indflydelse på.

Virksomhedens indtægter Afsætning Handlingsparametre (De 4 P’er):

Virksomhedens indtægter Afsætning Product Emballage Navn Mærke Design Service Sortiment

Virksomhedens indtægter Afsætning Price Hovedregel – jo lavere prisen er, jo større bliver afsætningen.

Virksomhedens indtægter Afsætning Place Distributionssystem Beliggenhed

Virksomhedens indtægter Afsætning Promotion Reklame er en betalt form for upersonlig psykologisk påvirkning af en gruppe med det formål at påvirke dem i en bestemt retning Personligt salgsarbejde Sales Promotion Public Relations

Pause

Virksomhedens omkostninger Udgifter, udbetalinger og omkostninger Produktionsmidler Materielle produktionsmidler som fx råvarer, bygninger, maskiner, inventar og kontorartikler. Arbejdskraft som fx ekspedienter, produktionsmedarbejdere og kontorpersonale. Serviceydelser som fx revisorbistand, advokatbistand og ydelser fra et reklamebureau.

Virksomhedens omkostninger Udgifter, udbetalinger og omkostninger Udgift Opstår på det tidspunkt, hvor virksomheden anskaffer et produktionsmiddel. Udbetaling Opstår på det tidspunkt, hvor virksomheden betaler for et produktionsmiddel. Omkostning Opstår på det tidspunkt, hvor virksomheden forbruger et produktionsmiddel.

Virksomhedens omkostninger Udgifter, udbetalinger og omkostninger Eksempel En forretning køber for 20.000 kr. i februar med 60 dages kredit. Halvdelen af varerne sælges i marts og den anden halvdel i maj:

Virksomhedens omkostninger Kapacitetsomkostninger Kapacitetsomkostninger(faste omkostninger) Omkostninger der ikke er direkte bestemt af afsætningens størrelse og sammensætning. Kontante kapacitetsomkostninger Tidsmæssigt sammenfald mellem betalingen for og brugen af kapaciteten. Eksempelvis husleje, rengøring, forsikring og kontorartikler. Beregnede kapacitetsomkostninger Ikke tidsmæssigt sammenfald mellem betalingen for og brugen af kapaciteten. Eksempelvis afskrivninger på biler og inventar.

Virksomhedens omkostninger Kapacitetsomkostninger Kapacitetsomkostningernes principielle forløb

Virksomhedens omkostninger Variable omkostninger Variable omkostninger Omkostninger der er direkte bestemt af afsætningens størrelse og sammensætning.

Virksomhedens omkostninger Proportionale variable omkostninger Ændrer sig forholdsmæssigt i takt med afsætningen. De variable enhedsomkostninger er uændret ved øget aktivitet.

Virksomhedens omkostninger Degressive variable omkostninger Ændrer sig forholdsmæssigt mindre end afsætningen. De variable enhedsomkostninger falder ved øget aktivitet. Progressive variable omkostninger Ændrer sig forholdsmæssigt mere end afsætningen. De variable enhedsomkostninger stiger ved øget aktivitet.

Virksomhedens omkostninger Samlede omkostninger Summen af kapacitetsomkostninger og variable omkostninger.

Virksomhedens omkostninger De vigtigste omkostninger Vareforbrug/materialeforbrug Arbejdsløn Sælgerløn Funktionærløn Salgsfremmende omkostninger Lokaleomkostninger Afskrivninger Andre omkostninger Renteomkostninger

Virksomhedens omkostninger Afskrivninger Afskrivning En periodes afskrivning er den andel af et anlægsgodes værdiforringelse (kostpris – scrapværdi), som skal henføres til den pågældende periode. Afskrivningsplan Fastlæg det beløb, der i alt skal afskrives på et anlægsgode. Fastlæg afskrivningsperiodens længde i år for anlægsgodet. Fordel det fastlagte afskrivningsbeløb over det fastsatte antal år. Afskrivningsmetode Den lineære metode Saldometoden

Virksomhedens omkostninger Kalkulation Fordelingskalkulation Beregning af varens samlede omkostninger pr. enhed. Bidragskalkulation Beregning af varens variable enhedsomkostninger. Forkalkulation Udarbejdes før køb, produktion og salg. Efterkalkulation Udarbejdes efter køb, produktion og salg.

Virksomhedens omkostninger Kalkulation Eksempel på en bidragskalkulation i en handelsvirksomhed

Virksomhedens omkostninger Kalkulation Eksempel på en bidragskalkulation i en produktionsvirksomhed

Virksomhedens indtjening Dækningsbidrag pr. enhed Viser, hvor meget virksomheden tjener, når den sælger 1 stk. af et produkt. Eksempel: Produktionsvirksomheden GreenHouse sælger produktet ROSARY:

Virksomhedens indtjening Dækningsbidrag i alt Viser, hvor meget der tjenes på et vareparti, en varegrupper eller samlet set for hele virksomheden for en periode. Eksempel: Handelsvirksomheden LIGHTNER sælger produktet Light DeLight:

Virksomhedens indtjening Dækningsgrad Viser, hvor meget dækningsbidraget udgør i procent af salgsprisen eller af omsætningen. Beregninger

Virksomhedens indtjening Dækningsgrad Sammenhængen mellem de to beregningsmåder for dækningsgraden:

Virksomhedens indtjening Dækningsgrad Eksempler: I produktionsvirksomheden GreenHouse er dækningsgraden for en pose ROSARY: 300 x 100 Dækningsgrad = 500 = 60 % I handelsvirksomheden LIGHTNER er dækningsgraden for lampen, model Light DeLight: 94.000 x 100 Dækningsgrad = 200.000 = 47 %

Virksomhedens indtjening Nulpunktsafsætning Viser, hvor meget virksomheden mindst skal afsætte af et produkt, før virksomheden får dækket sine kapacitetsomkostninger. Beregning

Virksomhedens indtjening Nulpunktsafsætning Eksempel: En reklamekampagne for produktet ROSARY forventes at beløbe sig til kr. 15.000. Dækningsbidraget pr. enhed er kr. 300: 15.000 kr. Reklamenulpunkt = 300 kr. = 50 poser

Virksomhedens indtjening Viser, hvor meget virksomheden mindst skal omsætte for i en periode, før den får dækket sine omkostninger og dermed får overskud. Beregning Nulpunktsomsætning

Virksomhedens indtjening Nulpunktsomsætning Eksempel: Produktionsvirksomheden HELMO forventer kapacitetsomkostninger på kr. 1.200.000 og en gennemsnitlig dækningsgrad på 40 %. 1.200.000 kr. x 100 Nulpunktsomsætning = 40 = 3.000.000 kr.

Virksomhedens indtjening Virksomhedens resultat Eksempel: Produktionsvirksomheden JANUS.

Virksomhedens indtjening Virksomhedens resultat Eksempel: Handelsvirksomheden MALTE.

Virksomhedens indtjening Bruttoavanceprocent Viser, hvor meget bruttofortjenesten udgør i procent af omsætningen. Beregning

Pause

Opgave Opfind en virksomhed