Nordisk netværksseminar 8. og 9. februar 2007 Benny Schytte SKOLENS UDEMILJØ - metoder til evaluering?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Det nære og naturlige næste skridt
Advertisements

Evaluering i et narrativt perspektiv v/ Hanne Fredslund
Kulturpas - Som afsæt til arbejdet med Den nye skolereform FABUK 27. februar 2014.
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Præsentation af materialer på personalemøde
Læring i bevægelse - hvorfor?
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Når lærere samarbejder med forældre
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Et væksthus for børn og voksne
Introduktion til Sprogpakken
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Lærerprofessionen - en definition.
Måltidet – lyst og fællesskab
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Rullende skolestart August Forældre samt personale i daginstitutionerne Velkommen til orienteringsmøde 10. februar kl
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
1 Naturfagene i skolen? UVM’s road show febr.-marts 2009 Peter Norrild.
Inspiration til reformarbejdet
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Talent udvikling! SkSke herrens vilje! Christian den 3. Men lad os samarbejde om danske erhvervsuddannelser, der udvikler talenter!
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Præsentation af materialer på personalemøde
Når fritiden kobler til læring- Muligheder i SFO v/ Thomas og Benny Espergærde Skole og SFO 4 blev til én – nye muligheder.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
A dfærd K ontakt T rivsel på Katrinebjergskolen. AKT Lovgivning Visitation på Katrinebjergskolen AKT- hvad er det -Konkrete eksempler Spørgsmål.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Lærerprofessionen.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
N ETVÆRKSARBEJDE, MED FOKUS PÅ EVALUERING OG PROGRESSION I ENGELSKFAGET. Et samarbejde mellem Odder, Faaborg og Nørresundby.
Præsentation af hhx-projekt: ”Læringsmiljø på hhx kvaliteter og udfordringer”. CeFU bestyrelsesmøde, 11. november 2008 Ved forskningsassistent Arnt Louw.
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Målstyret læringsreform
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Rullende skolestart August 2010.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Hvem, hvad, hvor om mobning
De seks bedste billeder fra gruppen
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
LÆRING, DER SES!.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Spørgeskema som evalueringsværktøj for ledelsen Nordvestskolen Tommy Sørensen©
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Tværinstitutionelt samar- bejde om børn og voksnes læring Partnerskabsaftale mellem Museum Vestsjælland og Pædagoguddannelsen UCSJ 1. Marts 2016 Children’s.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Slide no 1 Sundhedspædagogik - og de vigtigste kernebegreber Skolens rolle i sundhedsfremme Region Nordjylland, 27. marts 2012 Bjarne Bruun Jensen
Kærlighed i pædagogisk praksis 3 Markowitsch, H. J., & Welzer, H. (2005). Das autobiographische Gedächtnis : hirnorganische Grundlagen und biosoziale.
Evaluering.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Aktionslæring og forløbsskema – ligheder og forskelle
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Den pædagogiske læreplan
AP-Møller projekt: Øget læring og inklusion gennem synlige mål og kvalificering af praksis i skolen – Læring, der ses Pia Gelardi og Julie Aarø-Hansen.
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Målformuleringer i et børneperspektiv
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Nordisk netværksseminar 8. og 9. februar 2007 Benny Schytte SKOLENS UDEMILJØ - metoder til evaluering?

Nordisk netværksseminar 8. og 9. februar 2007 Benny Schytte

Nordisk netværksseminar 8. og 9. februar 2007 Benny Schytte

Nordisk netværksseminar 8. og 9. februar 2007 Benny Schytte Dansk undersøgelse om folkeskolernes udearealer * ca. 300 skoler blev besøgt Referencer Forskergruppe Kriterier for gode udearealer *Attwell, K., & Schytte, B. (2006). Folkeskolens udeanlæg : Otte eksempler. (SBi 2006:15). Hørsholm: Statens Byggeforskningsinstitut.Folkeskolens udeanlæg 8 eksempler blev udvalgt

Nordisk netværksseminar 8. og 9. februar 2007 Benny Schytte Kriterier for gode udearealer Legemiljøer Læringsmiljøer Nærmiljøanlæg Driftsindsats - Æstetik

Nordisk netværksseminar 8. og 9. februar 2007 Benny Schytte Evaluering af udemiljøet på skolen

Nordisk netværksseminar 8. og 9. februar 2007 Benny Schytte Perspektiver på udemiljøet Et elev-perspektiv (alder og køn) Et fritidspædagog-perspektiv (læreplaner) Et lærings-perspektiv (undervisningsplaner) Et skolekultur-perspektiv (skolens profil)

Nordisk netværksseminar 8. og 9. februar 2007 Benny Schytte Dimensioner i udemiljøet? Social (fx fravær af mobning) Faglig (fx ’at lære ind ude’) Æstetisk (fx invitation til ophold ude) Sundhed (fx lyst til bevægelse) Andre?

Nordisk netværksseminar 8. og 9. februar 2007 Benny Schytte Forudsætninger for evaluering af udemiljøet Vise interesse/forståelse for udemiljøet som en del af læringsmiljøet ! Udemiljøet til jævnlig drøftelse i skolens formelle organer fx i ledelsen, pædagogisk råd, elevråd mv. Udvikle evalueringsmål for udemiljøet!

Nordisk netværksseminar 8. og 9. februar 2007 Benny Schytte Evalueringsmetoder i udemiljøet ? Dialog i og om udemiljøet (interview, gåture, foto mv.) Løbende observationer og registreringer (årtidsvariationer, skemaer mv.) Involvering af elever, lærere og pædagoger i udvikling af udemiljøet

Nordisk netværksseminar 8. og 9. februar 2007 Benny Schytte Udendørspædagogik At lære ind ude Kundskab i handling Det uforudsete Refleksion

Nordisk netværksseminar 8. og 9. februar 2007 Benny Schytte Mødet med det uforudsete og de direkte oplevelser i naturen, i skolegården eller nærmiljøet skaber nogle særlige læringssituationer, hvor blandt andet forholdet mellem barn/voksen, elev/lærer får karakter af ligeværdighed og skaber en fælles reference ramme. Citat fra forord til Udendørspædagogik, Pædagogisk Bogklub

Nordisk netværksseminar 8. og 9. februar 2007 Benny Schytte Publikationer om skolens udearealer fra SBi: Benny Schytte Tlf eller