Nordisk netværksseminar 8. og 9. februar 2007 Benny Schytte SKOLENS UDEMILJØ - metoder til evaluering?
Nordisk netværksseminar 8. og 9. februar 2007 Benny Schytte
Nordisk netværksseminar 8. og 9. februar 2007 Benny Schytte
Nordisk netværksseminar 8. og 9. februar 2007 Benny Schytte Dansk undersøgelse om folkeskolernes udearealer * ca. 300 skoler blev besøgt Referencer Forskergruppe Kriterier for gode udearealer *Attwell, K., & Schytte, B. (2006). Folkeskolens udeanlæg : Otte eksempler. (SBi 2006:15). Hørsholm: Statens Byggeforskningsinstitut.Folkeskolens udeanlæg 8 eksempler blev udvalgt
Nordisk netværksseminar 8. og 9. februar 2007 Benny Schytte Kriterier for gode udearealer Legemiljøer Læringsmiljøer Nærmiljøanlæg Driftsindsats - Æstetik
Nordisk netværksseminar 8. og 9. februar 2007 Benny Schytte Evaluering af udemiljøet på skolen
Nordisk netværksseminar 8. og 9. februar 2007 Benny Schytte Perspektiver på udemiljøet Et elev-perspektiv (alder og køn) Et fritidspædagog-perspektiv (læreplaner) Et lærings-perspektiv (undervisningsplaner) Et skolekultur-perspektiv (skolens profil)
Nordisk netværksseminar 8. og 9. februar 2007 Benny Schytte Dimensioner i udemiljøet? Social (fx fravær af mobning) Faglig (fx ’at lære ind ude’) Æstetisk (fx invitation til ophold ude) Sundhed (fx lyst til bevægelse) Andre?
Nordisk netværksseminar 8. og 9. februar 2007 Benny Schytte Forudsætninger for evaluering af udemiljøet Vise interesse/forståelse for udemiljøet som en del af læringsmiljøet ! Udemiljøet til jævnlig drøftelse i skolens formelle organer fx i ledelsen, pædagogisk råd, elevråd mv. Udvikle evalueringsmål for udemiljøet!
Nordisk netværksseminar 8. og 9. februar 2007 Benny Schytte Evalueringsmetoder i udemiljøet ? Dialog i og om udemiljøet (interview, gåture, foto mv.) Løbende observationer og registreringer (årtidsvariationer, skemaer mv.) Involvering af elever, lærere og pædagoger i udvikling af udemiljøet
Nordisk netværksseminar 8. og 9. februar 2007 Benny Schytte Udendørspædagogik At lære ind ude Kundskab i handling Det uforudsete Refleksion
Nordisk netværksseminar 8. og 9. februar 2007 Benny Schytte Mødet med det uforudsete og de direkte oplevelser i naturen, i skolegården eller nærmiljøet skaber nogle særlige læringssituationer, hvor blandt andet forholdet mellem barn/voksen, elev/lærer får karakter af ligeværdighed og skaber en fælles reference ramme. Citat fra forord til Udendørspædagogik, Pædagogisk Bogklub
Nordisk netværksseminar 8. og 9. februar 2007 Benny Schytte Publikationer om skolens udearealer fra SBi: Benny Schytte Tlf eller