Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
? Fra 1 til 10.
Advertisements

Leg og lektier Idéer til 2-4 piger Alder 4. klasse
Progression i de større skriftlige opgaver:
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Læringsstile og lektier
Det Internationale Område Studieområde 3/
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
De sidste undervisningstimer
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Almen studieforberedelse
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
HISTORIE Den mundtlige prøve
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
Dansk-historie opgaven i 2.g 2013
Temadag tirsdag d. 29. november Temadagens formål  At du opnår viden og indsigt som forudsætninger for personlig stillingtagen til spørgsmål der.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
MUNDTLIG FREMSTILLING
?.
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Synopsis VIP3/2012.
Ondskab
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
UGE PLAN Mandag 07/10 Tirsdag 08/10 Onsdag 09/10 Torsdag 10/10
Undervisningsforløb i 8. klasse.
Den gode synopse oplæg i demokratiugen 2013
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
Talforståelse og regneregler
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Formalia ved opgaveskrivning
Argumentationsteori.
Større Skriftlig opgave
Ugeforløb 2 – uge Prøveklar – den skriftlige prøve
Årsplan – en kort en lang
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
Intro - novelleforløb.
Dagens og ugens program - uge 6
Folkeskolens afgangsprøve
Kortfilm Et overblik.
Dagens program Gennemgang af dagens/ugens program Oprettelse af blog
Retorik Retorikkens grundbegreber Historisk baggrund
En grundig gennemgang af Retorik & Formidling Af gruppe VII.
SKABELON.
DANSK Intro Dagens program.
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Problemer under debat i litteraturen. Det moderne gennembrud – oplæg og arbejdselv.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
KNÆK KODEN.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
KNÆK KODEN.
Større skriftlig opgave i 2.hf
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
KNÆK KODEN.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Hvorfor dansk på GF1?.
MUNDTLIG FREMSTILLING
KNÆK KODEN.
Føj gerne andre emner til, hvis de synes mere relevante for dig.
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Præsentationens transcript:

Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole ONDSKAB Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole

Opnå nuanceret forståelse af begrebet ondskab Periode: uge 35 – 38 (26.08.13 - 20.09.13) Mål for perioden: Opnå nuanceret forståelse af begrebet ondskab Kunne skelne mellem og formulere karakteristika ved forskellige former for ondskab Finde eksempler på disse fra virkeligheden og i fiktion Genrekendskab Kende karakteristiske træk ved følgende litterære genrer: lyrik, novelle, kortfilm og essay Analysere og fortolke forskellige litterære genrer Kende og kunne anvende analysecirklen på www.dansk.gyldendal.dk (novelle, lyrik, kortfilm) Retorik Kende sammenhængen mellem påstand – belæg – hjemmel Kende argumentationsformer Kende appelformerne logos, pathos, ethos

Plan for perioden - Uge 35: Intro til faget dansk på GU – bloggen, struktur, lektier, noter Intro til forløbet ”Ondskab”: Diskuter og definer ondskab som begreb (to og to prøv at formulere en definition, kategoriser forskellige former for ondskab, find mindst fem eksempler på ondskab fra hverdagen der passer på definitionen, find mindst tre eksempler på ondskab i fiktion der passer på definitionen Fremlæggelser for klassen Gennemgang af fire typer ondskab Læs digtet Skæbne af Morten Nielsen (fra www.dansk.gyldendal.dk brug UNI-login) Gennemgang af analysecirkel på www.dansk.gyldendal.dk To og to – vælg tre analyseindgange To grupper fremlægger for hinanden og laver fælles konklusion og perspektivering (herunder de fire former for ondskab) Lektie til onsdag: Læs (eller hør)novellen Søndag af Camilla Christensen på www.dansk.gyldendal.dk Arbejde to og to ud fra analysecirklen: alle skal arbejde med genretræk og tematik, desuden vælge én indgang fra analysecirklen. Konklusion og perspektivering (herunder fire former for ondskab) 5. Skriftlig opgave: Skriv en side (ca.) om ondskab (i opgaven skal der indgå noget om forskellige former for ondskab, eksempler fra virkeligheden, eksempler fra litteraturen og eget syn på ondskabsbegrebet).

Plan for perioden - Uge 36: Lektie til mandag: læs ”Ondskab er blevet mainstream” (ligger på bloggen) Retorik Oplæg om retorik (påstand – belæg – hjemmel, appelformer, argumentationsformer) To og to arbejde med ”Ondskab er blevet mainstream” med særligt fokus på retorikken Find tre påstande i teksten? Hvad er belæggene? Holder hjemlen? Opgave: grupper på tre. Lav en film med en varighed på 3-5 min. Filmen skal indeholde en debat mellem to personer hvor I bevidst lader personerne benytte de tre forskellige appelformer. Emnet for debatten skal have noget med emnet ondskab at gøre

Plan for perioden - Uge 37: Film Se filmen ”Tro håb og kærlighed” Arbejde med filmen: Hvad gjorde størst indtryk på jer i filmen? Hvorfor? Hvor møder vi ondskab i filmen? Hvordan vil I beskrive de forskellige typer ondskab? Fysisk/psykisk Kan man sige, at der er en, der er god, og en der er ond? Evt. diskuter følgende i fælles, husk jeres argumentation Kirsten er ond mod Erik, da hun smutter, da hun ser hans mor i natkjolen Eriks far er ond, han kuer både Erik og moren Det er ondt, at man ikke selv kan vælge, om man vil have sit barn eller ej. Det er en ond måde at få abort Eriks far er ond, fordi han gasser op i bilen Bjørn er ond mod Kirsten Det er ondt, at Bjørn leger med Kirstens følelser Det er ondt, at faren giver Erik skylden for morens sygdom Når noget gør ond, er det ondt Hvilke typer ondskab møder vi i filmen Se to kortfilm Kortfilmgenren – analysecirkel www.dansk.gyldendal.dk Vælg en af de tre film – skriv en filmanmeldelse (den skal indeholde noget om ondskabsbegrebet i filmen, filmiske virkemidler – herunder vurdering af disse)

Plan for perioden - Uge 38: Afsluttende opgave: Opgaven er delt i to - en mundtlig og en skriftlig del Om den mundtlige del (fremlægges onsdag d. 18/9) Lav et mundtligt oplæg for klassen om noget, du mener er ondt. Oplægget skal vare mellem 3-5 minutter Du skal komme ind på en eller flere af de fire ondskabstyper Du skal bevidst bruge alle tre appelformer Du skal undersøge sagen nøje og ikke bare selv finde på. Om den skriftlig del - Skal afleveres fredag d. 20/9 Du skal skrive et debatindlæg til en avis, hvor du diskuterer det, du synes er ondt. Du skal opbygge din tekst med en intro, diskussion, afslutning. Du skal være obs på din retorik og bruge det du ved om appelformer Du skal skrive 1,5 ns