Sidsel Sinding Andersen (AT-eksamen 2009)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer

Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Kulturmøder og kulturforskelle
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Metode i international økonomi
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Metode i AT Religion.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Det Internationale Område Studieområde 3/
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Almen studieforberedelse
- og problemformulering
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Humaniora.
Almen studieforberedelse
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
MUNDTLIG FREMSTILLING
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Videnskabsteori og faglige metoder
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Almen sTudieforberedelse - AT
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
AT - Viden i spil.
Vt-9 kursus program 2. møde
Faglige metoder I fagene international økonomi, samtidshistorie og engelsk Kilde: hhx-håndbogen til studieområdet (Systime)
Konference om Almen Studieforberedelse
Religion og videnskabsformer
Synopsis VIP3/2012.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Almen studieforberedelse Eksamen Tidsplan 28. januar: Offentliggørelse af ressourcerum og temaramme. 30. januar: Idétime for alle 3g’ere 8. februar:
Videnskabsteori & metode
Inquiry Based Science Education - IBSE
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Introduktion til opgaveskrivning
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Eksamen.
Opgavetyper og hjælp til informationssøgning, STX og HF
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Synopsis VIP13 HH3.
Almen studieforberedelse
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Videnskabsteori og metode
Videnskabsteori & metode
Humanistisk sundhedsforskning
SKABELON.
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
METODE I SRP Oplæg 20/ PowerPointen findes her: Startside:
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
”Oplevelse, fordybelse og virkelyst” Dannelsesaspekter belyst gennem didaktiske grundbegreber Peter Brodersen Læremiddel.dk/UCL Peter Brodersen, november.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
SRO SKRIV!.
Hvad er AT – almen studieforberedelse
KNÆK KODEN.
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE (AT) - Hvad er det egentlig?
Den naturvidenskabelige metode
Analyseniveau og afgrænsning
MUNDTLIG FREMSTILLING
Metode i SRP Billede: © Colourbox.dk Oplæg 23/
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Sidsel Sinding Andersen (AT-eksamen 2009) Eksamen – bl.a. i AT 28.1.2012 Kjeld Hansen kjeld@ekztra.dk Sidsel Sinding Andersen (AT-eksamen 2009) sidselsinding@hotmail.com www.ekztra.dk/at Foråret 2009: lignende arrangement Anne Sidsel Noget for noget: mail-adresser – melde tilbage

AT: Rejsen til et bedre liv? Det samfundsvidenskabelige fakultet Det humanistiske fakultet Empiri: kulturprodukter Analyserer på: oplevelsen, forståelsen, bevidstheden Empiri: samfundet Undersøger: strukturer og mønstre Sociologisk teori Thomas Hylland Eriksen: Identiteter og strategiformer Sætter den enkeltes situation i perspektiv Viser samfundsmønstre: kollektivistisk handling overfor individualistisk handling Brugbarhed: Sætter personerne i East is East’s liv i perspektiv Teori/opfattes som metode Margaret Atwood: Victim positions Viser hvilken situation/ mentalitet personer kan have Vi sætter personerne i East is East’s liv i perspektiv Begrebsapparat til forståelsen Kvantitativ statistik Samfundsstatistik: Tilslutning til værdier Og normer Viser os de virkelige mønstre i samfundet Viser os den pakistanske mentalitet med hjælp fra hermeneutisk forståelse  konservative Fiktiv film East Is East Giver os et konkret eksempel Indblik i immigranters liv Viser generations- forskellene på ind- vandrere og deres efterkommere Budskab: Assimilation, Kulturel tilpasning, kompromis med egne værdier og normsæt Digt Rudyard Kipling: The Ballad of East an West ”Oh East is East, And West is West, and never the twain Shall meet.” giver et håb om at man kan stå overfor hinanden uden fordomme og raceadskillelse sammenkobles til titlen på filmen

Fokus Eksamen generelt AT eksamen (skriftlig og mundtlig fremstilling generelt) -> relevans-kort

Relevans-kort Løftes, når relevansen er uklar Skrøne-kort Mentalt relevans-kort Markører Mentalt: ville tilhøreren/læseren løfte kortet, hvis de havde er? Har jeg markeret, hvad jeg er i gang med? Næste slide: Eksempel på markør ”Før jeg går i gang med det centrale” ? (skriftlig og mundtlig – ét ord) – ”Indledningsvis”

Indledning CABI Eksamenserfaring Eksamens-coaching erfaring Tidsrammen for i dag Slide: ”Indledning” – mundtligt oplæg: ”indledningsvis” CABI: meget kort (og Grønland) 2) - cand.mag. + suppl. komm. - egne eksamener (stud.eksamen + universitet) - censor på Handelshøjskolen (censorseminar) 3) Coaching: - Stig Thornson introduktion: svært fag, forskellige undervisere (som AT), vælg en model, "hvis jeg havde haft tid ville jeg ..." (markør af struktur) - lektiehjælper (bl.a. AT-eksamen), Amina - lektiehjælper hjemme, Anne (+Sidsel m.fl.) + Peter

Emner Eksamen generelt ”Nu skal I bare høre” Taksonomiske niveauer i praksis AT-eksamen Forskellige ”bidder”: vælg ud pluk i det Spørg gerne undervejs Til sidst: spørgsmål til Sidsel – eller mig

Eksamen generelt En rejse De Hvide Mænd En rejse: lidt flippet, være med, ”du”, AT eksamen, ved et bord: eksaminator og censor, har din synopsis, Du står ved tavlen, eksaminator og censor ser venligt op på dig, du skal præsentere sin synopsis Du ved præcis, hvad det allervigtigste i synopsen er Du kan sige det helt kort og enkelt – du glæder dig til at fortælle om det Den fornemmelse, du har i maven er ”Nu skal I bare høre!” Du glæder dig til at fortælle det helt kort – og fylde mere på, svare på deres spørgsmål Mærk den fornemmelse, du har i maven ……… Nu lader du billedet forsvinde lige så langsom og du vender tilbage til rummet her Du åbner øjnene igen Husk fornemmelsen. Den ene ende af en skala Den anden ende: De Hvide Mænd Parvis: hvad bliver man målt på til eksamen?

Eksamen generelt Man skal: Vide noget Kunne noget Gøre noget Hvad er vigtigst? viden (teori, modeller) kunnen (færdigheder) gøren (demonstrere viden og kunnen)

Gøre Eksamen generelt Kunne Vide AT: kunnen og gøren > viden (godt hvis begrænset viden, ellers skidt) Anderledes i andre fag og i andre lande Vide

Bedst muligt gennem eksamen Acceptér dit udgangspunkt Bring dit udgangspunkt i spil Du er blandt hjælpere ikke "Vejen til 12-tallet" måske "Vejen til sikring af 2-tallet eller 4-tallet eller 12-tallet ..." klare sig bedst muligt – acceptér dit niveau censor: karakterer i hele intervallet 2-12 (inkl. meget små 2-taller) 6 i Mat A - Kjeld 4 i BAMMC – skrevet på en lang weekend brug dine muligheder bedst muligt Hjælpere: fokus på at eksaminanden klarer sig bedst muligt censor-seminar: støtte, være venlig, være opmærksom på husk: du er (sandsynligvis) blandt hjælpere i eksamenslokalet (undtagelse: idioter) hjælpere i at klare dig bedst muligt - men kan ikke gøre det umulige muligt

”Nu skal I bare høre” 3 skrøner Overblik Enkelhed Klarhed Skrøner: Nationaløkonomi, læse 1 uge, spørgetime, 8, ”logikken er…”, Søren: uretfærdigt Lytteforståelse: glemte tid, dialog, sjovt, fortsatte på gangen, 11 Speciale: skrive, engageret,13 - sjovest at være engageret, noget er pligt, samme mekanismer Overblik, enkelhed Husk: AT: kunnen > viden

Taksonomi Beskrivelse / Redegørelse Analyse (For)tolkning / Vurdering Perspektivering Markører Makroniveau: hele emnet Mikroniveau: sætning / element Find din egen yndlingstaksonomi – som du kan huske 1) hvornår gør du hvad? Hvad gør du lige nu? 2) markér hvad du gør Markør: arbejdsløshed, ”i et historisk perspektiv”, ”man kan beskrive argumentet som …”, ”man kunne tolke handlingen som …” - dog ikke i hver eneste sætning Makro: f.eks. hele AT-emnet/-synopsen Mikro: lige nu, ”har jeg sat markør – eller løfter de relevanskortet?”

AT – noget man gør Tilegne sig viden Anvende relevante fag og faglige metoder Foretage valg, afgrænsning og præcisering Perspektivere Vurdere fags og metoders muligheder og begrænsninger Demonstrere indsigt i videnskabelig tankegang Gøre elementære videnskabsteoretiske overvejelser Tyg lidt på formuleringer Gør det fysisk eller visuelt (alene i rum): vinkler, udgangspunkt Tegn jeres synopsis

AT – et eksempel Model ”Nu skal I bare høre” Overblik – f.eks. ”De tre fakulteter” Aminas AT: Emne: overvågning, Orwell, De andres liv, samf. teori om sikkerhed (stat og individ), samf. teori om demokrati Model – visuelt (kunne have været vist med fagter) Følelsen: ”Nu skal I bare høre” Viden: skema fra ”Kursus i videnskabsteori”- når langt

Spørgsmål ? Fri leg