Projektpræsentation Fra marginaliseringstruet til uddannelsesparat
Målgruppe: •Unge i alderen 16–24 år, der har afsluttet 9. klasse, og som er i risiko for at blive eller som er marginaliserede. Nogen fordi de ikke er uddannelsesparate, andre fordi de er faldet fra eller aldrig kommet i gang med en ungdomsuddannelse • 2 hold á 4 ugers varighed med hver ca. 20 unge
Metoder: •Forankring i MED udvalg og ledelse • Bygger på kompetencer og ikke på begrænsninger •Praksiserfaringer på FOA arbejdspladser •Relationer til en arbejdspladsmentor - uddannet • Sideløbende vejledningsforløb i hold. Inspiration fra lignende projekt i Drammen i Norge. Fokus på styrker og succeser.
Effekter: •75% efter endt deltagelse umiddelbart vil være klar til at påbegynde en erhvervsuddannelse • at yderligere 20% sammen med deres uddannelsesvejleder har udarbejdet en plan for hvordan de kan blive parat til optagelse på en ungdomsuddannelse • at mindst 90% af deltagerne 3 år efter endt projekt er i gang med eller har fuldført en ungdoms- uddannelse.
Forankring og videndeling: •Afsluttende ”kogebog” med opskriften på hvordan det kan gøres, også andre steder i landet. • Netavis hvor arbejdspladsmentorer, unge og vejledere deler deres oplevelser af forløbet – godt og ondt. •Når konceptet er udviklet, vil det kunne videreføres og bruges uden større omkostninger, men som et tilbud i vejlednings- indsatsen for relevante målgrupper •Arbejdsmarkedets parter som aktive medspillere