Akkreditering CBS - Kvalitetsseminar den 7. marts 3. marts 2008.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
CBS’ Uddannelser Kvalitetsseminar 7. marts Formål med kvalitetsseminaret •Kvalitetsudvikling af uddannelser –Inspiration til fortsat udvikling.
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
Medlemmerne Katherine Richardson, prorektor & professor, Aarhus Universitet (formand) Søren Brøndum, rektor, Herning Gymnasium Kirsten Haastrup, forskningsprofessor,
Sundhedsaftaler Dialog og input
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Hvad er et nationalt videncenter? Centrene er knyttet til CVU-erne/professionshøjskolerne Centrene er støttet af Undervisningsministeriet i en tidsafgrænset.
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
Date :31 1.
3.Marts Dorthe Wendt Den danske UNESCO-delegation
Den gamle universitetslov: Formål §1, stk 2: •at drive forskning og give uddannelse •værne om forskningsfriheden •bidrage til at udbrede kendskabet til.
Akkreditering af Dansk Erfaringer fra forløbet. Processens start • Juni/juli 2009: Indledende møder med akkrediteringsgruppen: Fakultetets kvalitetsmedarbejder,
Den danske universitetssektor
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Overvejelser om institutionsstrukturen i Region Midtjylland Styrelseschef Lars Mortensen Institutionsstyrelsen, Undervisningsministeriet.
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
RegionsMEDudvalget Seminar juni 2010 Resultater fra evalueringen af MEDaftalen 2010.
Fremmedsprogssamarbejde – på tværs af videregående uddannelser Elsebeth Jensen, Uddannelseschef for læreruddannelsen i VIA.
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Medarbejdermøde 11. september Orientering om ASB’s strategi og udvikling  Hvordan klarer ASB sig lige nu?  Får vi flere penge og mere plads i.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Kodeks for offentlig topledelse
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
Organisering af uddannelsesforløb Jens Bennedsen projektleder It-vest – samarbejdende universiteter.
En opfølgning Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006
Matematik. » varetage udformningen af de nationale moduler » varetage den fremadrettede udvikling af disse med sigte på at styrke fagligheden i læreruddannelsen.
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring Lone Kørnøv ’Miljøvurderingsdag 2014’, august /14Lone Kørnøv, DCEA.
Velkommen Den globale dimension i uddannelserne 7. november 2013.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Akkreditering Hvad har vi gang i?. Hvad skal vi egentlig lave? ”ISO 9000 – standard” 24 kriterier fordelt på 4 temaer: –Tema 1: Relevans og behov –Tema.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
A A R H U S U N I V E R S I T E T Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet Plantekongres 2007 DJF i Aarhus Universitet – hvad betyder det for planteavlen?
Borgerinddragelse: Baggrund 9. maj Behov for borgerinddragelse? Tilfredshed med ”den måde demokratiet fungerer på” 5% er medlemmer af partier.
Forskningspolitisk Årsmøde Videnskabernes Selskab 28. Februar 2006 ”Forskning for fremtiden – strategi, synergi og styring” Linda Nielsen, professor, dr.jur.
Almen studieforberedelse
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Oplæg for statslige topledere 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationalisering af uddannelser.
Fødevare-rådet som ekspertråd for Vækstforum. Vækstforum – et partnerskab Vækstforum KommunerErhvervslivet Regionsråd Andre vækstfora Danmarks Vækstråd.
Udvikling af model for ressourceregnskaber Oplæg for Rådet for de Gymnasiale Uddannelser den 5. marts 2007.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
28. MARTS 2011 FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET. Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen VIDENUDVEKSLING UDDANNELSE FORSKNING TALENTUDVIKLING HUMBOLDT -UNIVERSITETET.
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Forberedelsesudvalget Region Midtjylland A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet  studerende pt. 
Nye akkredieringskriterier Input fra EVA i forbindelse med Erhvervskolernes konference sidste i april Kriterierne er endnu ikke godkendte i UVM Eksisterende.
Kompetencerejsen Program informationsmødet 14. maj Velkomst ved Henrik Hjortdal, SCKK Hvad karakteriserer et godt forskningsmiljø?
Lederkonferencen 9. juni 2010
Observation af elevens læring og lærerens undervisning Skolelederens fokus på sin observation.
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Akkreditering Kort fortalt. Baggrund Universitetsloven fastlægger – at alle eksisterende bachelor-, kandidat- og masteruddannelser skal akkrediteres –
Erfaringer med at gennemføre en KVIK selvevaluering på SBi Susanne Tang Merit Statens Byggeforskningsinstitut.
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Mål- og resultatstyring
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
God praksis for medforfatterskaber og kreditering i de retsvidenskabelige miljøer ´ professor, dr.jur. Mads Bryde Andersen Hovedredaktør for Ugeskrift.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
Dokumentstyringssystem Dokument formalia Håndtering af dokumenter Peter Jezek.
Præsentationstitel - Ændres via Indsæt>Sidehoved & Sidefod
digitaliseringsstrategi
Kvalitet i plejen.
– de studerendes læring sat i centrum
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Kvalitet i uddannelsen
Agnete Gersing Departementschef Uddannelses- og Forskningsministeriet
Præsentationens transcript:

Akkreditering CBS - Kvalitetsseminar den 7. marts 3. marts 2008

2Titel lorem ipsum dolor sit amet Formålet med akkreditering er at skabe:  Gennemsigtighed i det videregående uddannelsessystem  Uddannelser som lever op til et minimumsniveau for kvalitet  Uddannelser med samfundsmæssig relevans  Et fleksibelt uddannelsesmarked for de studerende Skip link Akkreditering Akkrediteringsloven etablerer Akkrediteringsinstitutionen Akkrediteringsrådet akkrediterer alle videregående uddannelser i Danmark

3Titel lorem ipsum dolor sit amet Akkrediteringsrådet Organisation Kulturministeriet Undervisnings- ministeriet EVA Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Andre operatører ACE Denmark

4Titel lorem ipsum dolor sit amet Akkrediteringsrådet  Søren Barlebo Rasmussen, ledelseskonsulent, rådsformand  Christian Thune, tidligere direktør for Danmarks Evalueringscenter, næstformand  Conni Edith Simonsen, direktør Grundfos A/S  Rie Kjær Poulsen, stud.mag. Københavns Universitet  Hanne Leth Andersen, professor, ph.d. Det Humanistiske og Det Teologiske Fakultet, Århus Universitet  Asger Lundorff Jensen, professor, Institut for Mindre Husdyrs Sygdomme / Medicin, Klinisk Patologi, Københavns Universitet  Steen Pade, direktør Københavns Teater  Karin Röding, Universitetsdirektør Karolinska Institutet  Ivan Sørensen, tidl. styrelseschef i Undervisningsministeriet og konstitueret rektor på Den Flerfaglige Professionshøjskole 9 medlemmer, heraf 1 formand, udpeget af VTU (efter drøftelse med UVM og KUM), 3 medlemmer udpeget af UVM, 3 medlemmer udpeget af VTU, 1 medlem udpeget af KUM, 1 studenterrepræsentant

5Titel lorem ipsum dolor sit amet Hvorfor er vi sat i verden? Den politiske proces Bolognaprocessen fra 1999 – i dag tiltrådt af 46 lande  Europa som ét uddannelsesområde med fælles europæiske standarder Globaliseringsrådet om uddannelser i verdensklasse  Mindst halvdelen af en ungdomsårgang skal i 2015 gennemføre en videregående uddannelse på højt internationalt niveau Opfølgning på den øgede selvstyring blandt uddannelsesinstitutionerne  Sikre at institutionerne lever op til målsætninger om kvalitet og relevans

6Titel lorem ipsum dolor sit amet Akkreditering definition ”Ved en uddannelsesakkreditering foretages en faglig vurdering af, om en uddannelse opfylder foruddefinerede kriterier for kvalitet og relevans. På baggrund af en konkret vurdering af, om den givne uddannelse lever op til kriterierne, træffer den akkrediterende myndighed beslutning om, hvorvidt uddannelsen kan akkrediteres.” Kilde: Bemærkningerne i Forslag til Lov om Akkrediteringsinstitutionen for videregående uddannelser, s. 6 Mine fremhævelser!

7Titel lorem ipsum dolor sit amet Generelle udfordringer 1.At uddannelseskvalitet er andet og mere end et spørgsmål om at leve op til akkrediteringskriterierne 2.Etablere sammenhæng og synergi mellem universitetets og ACE Denmark kvalitetsarbejde 3.Sikre innovativ tænkning af uddannelser i samklang med kriterierne for kvalitet og relevans

8Titel lorem ipsum dolor sit amet Håndtering af udfordringer 1.I forhold til bred forståelse af uddannelseskvalitet: Løbende justering af måle- og dokumentationspunkterne i pilotfasen samt i takt med udviklingen mere generelt 2.I forhold til at sikre samspil og synergi:  Videncenter: akkumulere viden på tværs af uddannelsesmiljøer, som disse miljøer kan trække på.  Dialogfora 3.I forhold til at sikre innovativ tænkning: Gennem dialog sikre, at kriterierne giver rum til at tænke i innovative uddannelsesbaner

9Titel lorem ipsum dolor sit amet Effektiv kvalitetskontrol  Få og præcise målepunkter på hvert kriterium  Effektive sagsgange  Opbygning af dokumentationsrutiner på sigt

10Titel lorem ipsum dolor sit amet Dokumentation • Ægte og brugbar dokumentation • Synergi • Redegørelse og dokumentation

11Titel lorem ipsum dolor sit amet Dokumentation  Proceskrav Eksempel: Dokumentation for den metode, der anvendes i en løbende dialog med aftagere, aftagerpaneler og alumner med henblik på fortsat sikring af uddannelsens relevans og kvalitet.  Resultatkrav Eksempel: Dokumentation af ledighedsfrekvensen for nyuddannede (4-19 måneder efter fuldførelsen) fra den pågældende uddannelse på uddannelsesinstitutionen.

12Titel lorem ipsum dolor sit amet Sammenhæng ml krav til dokumentation i akkrediteringsprocessen og andre love, regler mv. Krav fra andre love, regler mv. / Kriterium Aftagerpaneler (dimittend- og aftagerundersøgelse), jf. universitetsloven Udviklingskontrakter, jf. universitetsloven Studieordningen, jf. uddannelsesbekendtgørelsen Lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne mv Undervisningsmiljøloven (UMV) Nøgletal til Danske Universiteter, jf. lov om gennemsigtighed mv. og andet

13Titel lorem ipsum dolor sit amet Akkrediteringspanel Validitet og effektivitet •Akkrediteringspanel sammensættes af ACE Denmark •Dokumentationsmateriale indsendes til ACE Denmark •Akkrediteringspanel vurderer dokumentationsmateriale •Akkrediteringspanel og uddannelsesrepræsentanter mødes •Akkrediteringsrapport udarbejdes af ACE Denmark

14Titel lorem ipsum dolor sit amet Pilotprojekt 2008  Valg af uddannelser (februar)  sammenlignelige på tværs af universiteter  Forankrede i et afgrænset fagligt miljø  Uddannelserne udarbejder dokumentation (afleveres primo maj)  Det Faglige Sekretariat i ACE Denmark vurderer dokumentationen (primo maj)  Eksperter inddrages og vurderer problemstillinger mv. ud fra uddannelsens dokumentation (maj)  Uddannelsen indstilles af Det Faglige Sekretariat til positiv eller betinget akkreditering eller afslag til Akkrediteringsrådet (juni)  Uddannelsen har mulighed for at kommentere på dokumentationsgrundlaget (juni/juli)  Evaluering af pilotfasen (august)  Konference med erfaringer (september)

15Titel lorem ipsum dolor sit amet Akkrediteringsproces for eksisterende universitetsuddannelser  Uddannelserne udarbejder dokumentation  Det Faglige Sekretariat i ACE Denmark vurderer dokumentationen  Akkrediteringspanel inddrages løbende og vurderer problemstillinger mv. ud fra uddannelsens dokumentation  Uddannelsen har mulighed for at kommentere vurderinger  Akkrediteringsrådets afgørelse - Positiv eller betinget akkreditering - Afslag på akkreditering

16Titel lorem ipsum dolor sit amet Hvordan sikres et optimalt udbytte af akkreditering? Nye roller og udfordringer

17Titel lorem ipsum dolor sit amet Udfordringer til Akkrediteringsinstitutionen  Skal sikre at akkrediteringssystemet og kriterier lever op til de europæiske standarder  Skal prioritere den internationale dimension i evalueringerne  Skal sikre at standarderne ikke fører til stivnede eller konservative procedurer og en statisk kvalitetsopfattelse  Skal undgå unødige dokumentationskrav

18Titel lorem ipsum dolor sit amet Udfordringer til universiteterne  Valg og prioritering af konkrete kvalitetssikringsmekanismer og - metoder  Dokumentationsforpligtelsen – også på engelsk  En god balance mellem den faglige opmærksomhed på forskning hhv. uddannelse  Sikre sammenhæng og synergi mellem universitetets kvalitetsansvarlige og forskere/undervisere på uddannelsesinstitutionen

19Titel lorem ipsum dolor sit amet Nok handler akkreditering om at kontrollere uddannelsernes kvalitet og relevans, men det er ambitionen, at kriterierne også skal bidrage til en positiv udvikling af uddannelserne.