Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Akkreditering af Dansk Erfaringer fra forløbet. Processens start • Juni/juli 2009: Indledende møder med akkrediteringsgruppen: Fakultetets kvalitetsmedarbejder,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Akkreditering af Dansk Erfaringer fra forløbet. Processens start • Juni/juli 2009: Indledende møder med akkrediteringsgruppen: Fakultetets kvalitetsmedarbejder,"— Præsentationens transcript:

1 Akkreditering af Dansk Erfaringer fra forløbet

2 Processens start • Juni/juli 2009: Indledende møder med akkrediteringsgruppen: Fakultetets kvalitetsmedarbejder, Instituttets studiekoordinator, studienævnsformand Anker Gemzøe • 28. august: opstartsmøde med ACE Denmark, repræsentant fra ledelsessekretariatet, repræsentanter for fakulteterne og de involverede uddannelser – Gennemgang af processen med de vigtigste datoer, vejledningen, kriteriesøjlerne, formalia mv. – Kort møde med akkrediteringskonsulent fra ACE tilknyttet Dansk • 4. september: Indsendelse af forslag til kernefaglige eksperter til panelet.

3 Arbejdet med rapporten (september til december 2009) • Fakultetets kvalitetsmedarbejder udarbejder tidsplan med opgave- og ansvarsfordeling, frister for de enkelte dokumentationspunkters behandling samt datoer for opfølgende møder tidsplan med opgave- og ansvarsfordeling • Gruppen arbejder i løbet af efteråret med indsamling af dokumentationsmateriale (statistik, forsknings-CV’er, VBN-rapporter, VIP/DVIP-ratio, optags- og frafaldstal, gennemførsels- og beskæftigelsestal mv.) samt besvarelse af dokumentationspunkterne + hyppige møder.

4 Rapportens færdiggørelse • 25. november 2009: rapporten klar til gennemlæsning (prodekan og dekan) og korrektur (50 sider + ca. 200 sider bilag) • 17. december 2009: færdig rapport klar.

5 Fra aflevering til afgørelse • 11. januar: rapporten afleveres til ACE Denmark (uploades elektronisk af ledelsessekretariatet) • 5. marts: Formøde med studerende og VIP/DVIP fra Dansk (forberedelse af panelets besøg) • 9. marts: Besøg af akkrediteringspanelet på AAU (kernefaglig ekspert, aftagerrepræsentant, studerende, repræsentant fra ACE) • 10. maj: ACE Denmarks rapport med deres indstilling sendes til høring hos os • 17.-18. juni: Akkrediteringsrådet træffer på baggrund af rapporten afgørelse om positiv akkreditering, betinget positiv akkreditering eller afslag på akkreditering.

6 Eksempel: Historie • http://www.acedenmark.dk/uploads/tx_aced ecisions/Afg_relsesbrev_og_rapport-AAU- BA_Historie.pdf http://www.acedenmark.dk/uploads/tx_aced ecisions/Afg_relsesbrev_og_rapport-AAU- BA_Historie.pdf

7 Erfaringer fra forløbet • Start processen i god tid forud for selve akkrediteringsrunden og betragt det hele som en chance for at få uddannelsen kigget efter i sømmene! – Tjek studieordninger, få styr på procedurer (aftagerpanel/aftagerkontakt, evalueringer og især opfølgning herpå, indsats ifm. frafald/lave optagstal/dårlige beskæftigelsestal, studienævnets strategi og handlingsplaner osv.), opdater hjemmesider) – Få overblik over vejledningen og læs et eksempel på en dokumentationsrapport, som har fået pæne ord med på vejen – Noter gode ideer ned, som kan tegne et godt billede fx af studiemiljø, kontakt med alumner/aftagere, netværk osv. – Forbered fagmiljøet og studienævnet på den kommende indsats og arbejdsbelastning (fordel eventuelle delopgaver, få lavet CV, inddater alt i VBN osv., indhent forslag til kernefaglige eksperter, arbejd med strategi og handlingsplan).


Download ppt "Akkreditering af Dansk Erfaringer fra forløbet. Processens start • Juni/juli 2009: Indledende møder med akkrediteringsgruppen: Fakultetets kvalitetsmedarbejder,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google