Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen
Reformens 3 overordnede mål Udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes. Et fagligt løft af folkeskolen
Folkeskolereformen indebærer: Længere skoledag Målstyret undervisning - læringsmål for eleverne Understøttende undervisning/lektiehjælp ”Den åbne skole” Nye fag Bevægelse i løbet af skoledagen Skole-hjemsamarbejdet Inklusion og trivsel for alle børn
Skoledagen 0.-3. klasse = 30 timer om ugen Man Tirs Ons Tors Fre Man Tirs Ons Tors Fre Fri 8.00 13.30 14.00 8.00 14.00 14.45
Målstyret undervisning ”Rød tråd” fra Fælles mål – årsplaner – elevens læringsmål Nationale tests som målparameter Evaluering, herunder elevens selvevaluering Elevplanen
Nye fag Engelsk i 1. klasse Tysk 5. klasse Madkultur Lektiehjælp Engelsk i 1. klasse Tysk 5. klasse Understøttende undervisning – ”skal supplere og understøtte den fagopdelte undervisning og kan eksempelvis være: klassens trivsel Elevsamtaler, evaluering mv. Projektarbejde og ture ud af huset Lektiehjælp/faglig fordybelse – skal styrke elevernes faglige niveau gennem faglig træning eller faglige udfordringer
Bevægelse og motion 45 minutters motion og bevægelse indregnet i skoledagen Kan indgå i fagopdelt undervisning, idræt og i understøttende undervisning Fysisk aktivitet – løbebånd, boldspil Læring med bevægelse – aktiviteter i fagene med bevægelse Aktiviteter i samarbejde med idrætsforeninger mv. - idrætsaktviteter
Den åbne skole ”Skolen skal i højere grad åbne sig over for det omgivende samfund” Større inddragelse af det lokale idræts-, kultur- og foreningsliv Inddragelse af erhvervsliv – virksomhedsbesøg eller gæstelærere Andre lokale ressourcer
Skole-hjemsamarbejde Forældrene er en ressource og skal bidrage til skolens virke” Skolen forventer, at forældrene deltager i forældremøder og skole-hjemsamtaler. Ny portal til forældresamarbejdet – en forbedre digital udgave af elevplanen Personalets arbejdstidsregler sætter en ny ramme for skole- hjem samarbejdet: Skal primært foregå mellem kl. 8.00-17.00
Inklusion og trivsel Det er en grundværdi for folkeskolen, at den skal være indrettet, så der er plads til alle børn i fællesskabet Fælles ansvar mellem skole og forældre for elevernes trivsel Arbejde med mangfoldighed som en styrke for fællesskabet Skolens ressourcecenter – inklusionspædagoger, AKT-personale, læsevejleder mv. Klasseledelse – ro, struktur og rutiner Læringsledelse – læringsmål, løbende opfølgning og evaluering
Info