Rids 2003 – 2012 DSV Saxenhøj – DSV Guldborgsund Uddannelsesprogram til og sammen med mennesker med handicap Rids 2003 – 2012 DSV Saxenhøj – DSV Guldborgsund Solidariske læreprocesser Læringens relationer Bruger-ledelse Psykosocial rehabilitering John Bertelsen Videnscenter for Specialpædagogik, ViSP Den Sociale Virksomhed Guldborgsund
Uddannelsesprogram 1 Vejlederuddannelse Efteruddannelse 2003-2005 Funktionsuddannelse Opsamling pp. 5-16 Deltagerne pp. 17-19 Elementer i et forløb Uddannelsesaftale pp. 20-27 Vejlederuddannelse 2003-2005 Funktionsudannelser fra 2003 og frem til 2012
Uddannelsesprogram 2 Tilbud til alle borgere i arbejdsfællesskaberne pp. 28 – 35 Historisk rids og fotos pp. 36 – 45 Uddannelser Del II pp. 46 - 48 Udvikling – Fokus pp.49 -55 2011 - Pjecer til borgerne og til fagfolk om vores uddannelsestilbud.
Uddannelsesprogram III Positioner pp. 56 – 64 Bidrag fra professioner og borgere pp. 65-69 Rehabilitering pp. 70 - 72 3. Fortsatte prioriteringer pp. 72 – 77 Pejlemærker pp. 78 -81 Teori og praksisudvikling pp. 82 - 83 Faglige miljøer leverer på godt og ondt så opgaven kan løses så godt som muligt. Noget dog utilsigtet. Ofte overses bruger-nes - borgernes indsigtsfulde bidrag
Uddannelsesprogrammet Efteruddannelse Personale Den Virksomhed Saxenhøj Perioden 2003 - 2005 Vejlederuddannelse Støtte fra EU's Socialfond Storstrøms Amt Et samarbejde mellem ViSP og DSV Saxenhøj
Projekt - undervisning Fra ViSP: Jane Mortensen John Bertelsen I en periode: Karen Else Christensen
PROJEKT Styre- og projektgrupper: Storstrøm Amt, Videnscenter for Specialpædagogik, DSV Saxenhøj Desuden deltagelse fra DSV Lolland samt fra andre af amtets virksomheder Maribo Amts Arbeids-, Tvangsarbeids- og Daareanstalt 1925 Saxenhøj Arkivet
Projektet blev gennemført på arbejdspladsen i de enkelte værksteder Undervisning og vejledning i teams Fælles tematiske dage Udvikling af fælles grundlag i uddannelsespraksis Tema Funktionsuddannelse Hver værkstedsafdeling som team 10-12 teams incl. eksterne teams DSV Lolland DSV Næstved Kofoedsminde
Møde mellem Arbejde-fag metodik og former Socialpædagogik og –socialpsykiatri Specialpædagogik Fokus: Læring – undervisning Uddannelse (tænkning – plan) I SPIL Faglig metodik og arbejdskultur Socialpsykiatrisk praksis Socialpædagogiske tilgange Specialpædagogik UDDANNELSE ARBEJDE
Efteruddannelse i seks faser Arbejde – specialpædagogik Samtale – vejledning Uddannelse – læring Funktionsuddannelse System- og livsverdenen Vejleder i praksis Forankring - brobygning Overskrifterne peger på periodens hovedtema i teamundervis-ningen og på de fælles temadage
Temadage I Arbejdets opståen – historie den psykologiske mening og betydning - arbejdsformer Mødet med specialpædagogik Forståelse og metoder Muligheder
Undersøgelsesmetoder Samarbejde Psykologi – sociologi TEMADAG III Beskrivelse – udredning Analyse – vurdering Fælles Håndbog Nyere fotos fra arbejdsfællesskaberne på Saxenhøj taget til Socialministeriets hjemmeside
TEMADAG IV TEMADAG V TEMADAG VI Systemverden og livsverdenen Uddannelse og dannelse TEMADAG V Uddannelsestænkning Plan og metoder TEMADAG VI Brobygning - Forankring Amtets Voksenspecial-skoler i Nykøbing F og Næstved fusionerer: Videncenter for Special-pædagogik oprettes Næstved kommune Bøgecentret (Falster) og Saxenhøj Skovridergården fusionerer: Den Sociale virksomhed Guldborgsund Hjemtaget af Guldborgsund kommune
Indhold fortsat Teamarbejdet Modelforløb Eksterne oplæg Preben Brandt Charlotte Ringsmose Birgit Kirkebæk Sara Vafai-Blom ”Slusen-ViSP” Modelforløb afprøvning af og gennemførelse af uddannelsesforløb med teamet som vejledere Indhold fortsat Teamarbejdet Modelforløb Vidensbank: Håndbog og andre materialer Ekskursioner Eksterne oplæg
Evaluering Forankring Brobygning Uddannelsesprogrammet som on-going projekt 2005 EU-ansøgning, Håndbog Evaluering tilgængelig i fuld tekst på dvsguldborgsund.dk
Opsamling Uddannelse og dannelse Funktionsuddannelse Vejledning, undervisning og læring Mål – metoder – sociale indhold Brud Betydning og mening Udvikling af praksis Brud med mennesket som diagnose Brydning af isolation Uddannelse en menneskeret Faglige metoderarbejde socialpsyiatri social-pædagogik specialpædagogik
Borgere der bruger arbejdsfællesskaberne Meget forskellige mennesker, der dog deler komplekse problemer – ofte med svære lærings vanskeligheder. Blandt årsagerne hertil er psykiske lidelser, hjerneskade, udviklingshæmning, misbrug ofte kombineret med særlige sociale, helbredsmæssige vanskeligheder.
Deltagerne I begyndelsen ofte – en skeptisk tilgang til læring Mange har svære nederlag at bære på incl. komplicerede skoleforløb Skepsis søges bekræftet i egen (sub)kultur men nye erfaringer kommer til Uddannelse genererer ny motivation, øger selvforståelse, -respekt og refleksivitet
Materiale Mit materiale består af 180 individuelle funktionsuddannelsesforløb (ultimo 2011) Antallet af deltagere i programmet er til enhver tid mellem 20-30 mennesker. DSV Guldborgsund er tilbud til ca. 500 mennesker.
Elementer i et forløb Undersøge – få erfaring og viden – udvikle interesse Modsat begrænsende afklaring Aftale om uddannelse Indhold fælles udviklet Vejleder – deltager – konsulent Funktionsuddannelse som begreb benyttes på flere måder Her om non formel uddannelse der er funktionsrettet – afgrænset og meget mere som kommer…
Forløb 2 Arbejdsfællesskabet som platform for uddannelse Kombination med praktik Kombination med in- eller eksterne kurser Andre ønsker – i anden virksomhed eller som kombination Vi gennemførte omkring 10 såkaldte modelforløb i løbet af vejlederuddannelsen Efter forankring og fortsat prioritering af uddannelsesopgaven væsentlig flere
Forløb 3 Aftale om evaluering Egenkontrol og APV Opfølgning Gerne mere udannelse Perspektivering På næste side Eksempel på indhold i forløb Overrækkelse af bevis og diplom efter endt uddannelse i Økologisk Gartneri
Eksempel på indhold I Indkredsning, læreformer og kompensation i tilblivelsen (gå dog i gang) Funktions-uddannelse (non-formel) Målsætning Uddannelsesaftalen Dokumentation Faglige indhold *) Praktik Kurser Arbejdsformer Evaluering - egenkontrol
Indhold II Design- og layout Fra pladecover til CD-DVD Indlæg FAGLIGE INDHOLD 1. Design- og layout Fra pladecover til CD-DVD Indlæg Tekst- og billedbehandling Opsætning Arkivering Baggrunde Farvelære og –valg Beskæring Skrift - typografi
Indhold III FAGLIGE INDHOLD Digitalisering fra analoge medier Fra film til DVD Modtagelse af ordre Arbejdsseddel Planlægning af produktion Styring af arbejdsproces Beregning – fakturering Kundebetjening Egenkontrol Kvalitetssikring Månedsopgave
Indhold IV Deltage i teamdannelse på værkstedet Indgå i andre arbejdsopgaver Brugerrådsarbejde (Repræsentant for værkstedet) Fra deltagelse til bruger-ledet forløb
BORGERPJECE TILBUD I Servicefag rengøring, køkken, cafeteria, pedel, kontorfunktioner, chauffør, truckkørsel. Virksomhedens fælles butik Sakskøbing vandrerhjem og campingplads
BORGERPJECE Tilbud II Montage, pak, lager, forsendelse og transport Håndværk: maler, tømrer, elektriker maskinsnedkeri, smedeværksted Grafisk værksted og IT
BORGERPJECE TILBUD III Gamle håndværk Vævestue, pileflet, læderarbejde Økologisk landbrug Dyrehold og jordbrug Kødkvæg, får og geder, fjerkræ Heste – handicapridning Dyrepension
Økologisk gartneri, væksthus, friland BORGERPJECE TILBUD IV Økologisk gartneri, væksthus, friland Blomster og grøntsager. Grønne områder Uddannelse i samarbejde med andre virksomheder. Maskinfabrik Krokodille Zoo
Tilbud om uddannelse til alle BORGERPJECE Tilbud om uddannelse til alle Uddannelsestilbuddene fortsætter og styrkes i den nye samlede virksomhed. Mange muligheder er åbne for at tage netop den uddannelse du måtte ønske dig. I denne pjece er der en række nyttige oplysninger om uddannelserne. Du ønskes held og lykke. Uddannelse til alle Alle borgere ved DSV Guldborgsund kan tage sig en uddannelse (Funktionsuddannelse) Man skal blot have lyst til det - og gå på mod
Uddannelsen tilrettelægges individuelt, så den passer lige til dig BORGERPJECE Uddannelse til dig Uddannelsen tilrettelægges individuelt, så den passer lige til dig Man skal ikke nødvendigvis have prøvet det før - alle er velkomne Det vil sige du skal ikke have bestemte forudsætninger for at gå i gang
BORGERPJECE Din uddannelse Det faglige indhold udarbejdes sammen med dig. Vi udarbejder en uddannelsesaftale, så du selv har stor indflydelse på forløbet Den gennemføres oftest på dit værksted Uddannelsen gennemføres i samarbejde med din værkstedsassistent Uddannelse og arbejde Uddannelse er kvalificering til arbejdet i dit nuværende eller til et nyt job. Det kan være i dit værksted eller i en anden virksomhed
BORGERPJECE I uddannelsen kan der være tilbud om kurser Der kan også ydes ekstra støtte til dele af forløbet. Der kan indgå praktik i forløbet Der gives uddannelsesbevis og diplom for forløbet som dokumentation for indsatsen Uddannelsen kan afsluttes med eksamen.
Fra anstalt til arbejdsfællesskab MARIBO AMTS ARBEIDS- TVANGSARBEIDS- OG DAAREANSTALT 1867 Den Sociale Virksomhed Guldborgsund Fra anstalt til arbejdsfællesskab
Anstalten blev bygget ved Sakskøbing og taget i brug i 1867 KORT HISTORIE Anstalten blev bygget ved Sakskøbing og taget i brug i 1867 Formålet var anbringelse af Daarer og anstalt for afsoning af tvangsarbejde Maribo Amt ( Lolland og Falster) var bygherre Baroniet Guldborgland lagde jord til Mange af de 66 sognekommuner i amtet sluttede op om byggeriet Fattiggårdene kunne ikke altid rumme mere genstridige mennesker Nogle ville man blive kvit
Det menneskelige affald Udtænkt for at slippe af med ”Det menneskelige affald” fra godserne. BAUMAN Landbruget krævede mange hænder Landarbejdere blev importeret fra Jylland, Sverige og – senere – fra Polen Nogle blev også deporteret, men det er en anden historie ! BERTELSEN - KIRKEBÆK
Betleri og genstridighed Små fattighuse var også arbejdsanstalter i de mange små sognekommuner. Dem var der 66 af i Maribo Amt Ofte kun administrative afgørelser vedr. idømmelse af tvangsarbejde Hyppige årsager til anbringelse i anstalten: betleri, drukkenskab og genstridighed Fattigloven regulerede. Typisk 30-90 dage
De oprindelige bygninger anvendes fortsat. SAXENHØJ FØR OG NU De oprindelige bygninger anvendes fortsat. I dag til Forsorgshjem og til administration også for Bo- og Støttecentret. DSV Guldborgsund benytter også bygningerne Nyere byggeri er kommet til på de 13 tdl. værksteder, økologisk landbrug mv. Fotos Saxenhøj Arkivet Desuden benyttet Fra anstalt til Saxenhøj P.BRANDT Uønsket i Danmark – Bortsendt til Amerika BERTELSEN OG KIRKEBÆK
Uddannelser Del II Samarbejdet mellem ViSP og DSV Saxenhøj fortsætter fra 2005 Fortsat udvikling af uddannelser og vejledning i arbejdsfællesskaberne
2005 ViSP etableres 2010 2007 Kommunalreform DSV Saxenhøj og –Falster 2005-2007 2005 ViSP etableres 2007 Kommunalreform DSV Saxenhøj og –Falster Guldborgsund kommune ViSP Næstved kommune 2010 sammenlægger: DSV Guldborgsund Præsentationer i faglige netværk NNDR.DK - logo Vidensindsamling Vidensspredning
Uddannelser fortsat Team støttet beskæftigelse, undervisning og uddannelse oprettes Uddannelsesindsatsen prioriteres fortsat i alle arbejdsfællesskaber DSV Guldborgsund benyttes af omkring 500 borgere
Samspillet mellem socialpædagogik –psykiatri og specialpædagogik Arbejdets (håndværkets) fremstillingsformer og didaktik Socialpædagogik Specialpædagogik Rehabilitering Socialpsykiatrisk praksis Udvikling og fokus I Samspillet mellem socialpædagogik –psykiatri og specialpædagogik Ny mesterlære, situeret læring og virksomhedsteori Indflydelse – brugerinddragelse brugerledelse Fælles mål – asymmetriske relationer Læringens sociale dimension
Arbejdets (håndværkets) fremstillingsformer og didaktik Fokus II Arbejdets (håndværkets) fremstillingsformer og didaktik Socialpædagogik Socialpsykiatrisk praksis Specialpædagogik Rehabilitering Præsentation Livsførelse Handleplan (standarder?) Pædagogik
Et spadestik dybere med Zoomer ind Et spadestik dybere med Fælles mål Sociale Relationer Mesterlære Situeret læring Virksomhedsteori Fra kursusrække Vejledningens dilemma Uddannelsestænkning Metoder
Zommer fortsat ind Uddannelsernes uformelle karakter er nødvendig for at afgrænse sig fra ordinære uddannelsers ekskluderende tendens. Markedet for arbejde er ustyrligt Præsentation La Sapienzá universitetet i Rom 2011
FOKUS I Uddannelsesprogrammet særlige indsatsområder er: udvikling af uddannelses tilbuddene og kvalificering af vejledningen Til at understøtte de områder har vi undervejs udpeget særlige fokusområder 2007 Uddannelse 1 Samtaler om egen uddannelse
Ny mesterlære, situeret læring - virksomhedsteori FOKUS II Samspillet mellem socialpædagogik – socialpsykiatri og specialpædagogik Ny mesterlære, situeret læring - virksomhedsteori Indflydelse brugerinddragelse brugerledelse Fælles mål – asymmetriske relationer International Society for Cultural and Activity Research, ISCAR Præsentationer ved internationale konferencer: 2011 Roms universitet, 2008 San Diego universitet og 2005 Sevillas universitet
FOKUS III Fokus på læring ens sociale dimension Dialog – kommunikation kooperation (samarbejde) Solidariske læringsrelationer – ’Den sociale model’ Uddannelse som psykosocial rehabiltering Præsentationer Videnscenter for Socialpsykiatri og KL Konference Master i rehabilitering Syddansk universitet - Temadag
Positioner - Læring er social Væren Jeg ~ objekt Tilfældige fælles Problem Løsning Jeg/objekt Fælles mål Refleksivitet Jeg/jeg/objekt ’Nødvendige Kooperation’
Positioner Det væsentlige overfor fremtrædelsesformer Fælles analyse modsat klassifikation Fokus på ’forandring’ frem for på observation Betydningen af ’ det konkrete’ overfor ’eksempler’ DAWYDOW
Dialektisk forståelse Aktiviteter, ønsker og forventninger i sociale praksis Udviklingsmæssige funktionelle problemer. Vanskeligheder med ’tegn’ og ’værktøjer’ Organiske, sensoriske, neurologiske VYGOTSKIJ
Læring er sociale processer Ansvar for egen læring (!) Læring forudsætter etablering af fælles mål ”manges planmæssige samarbejde” MARX Autonomi vs. afhængighed Kooperation som ’kategorisk imperativ’ KANITZ
Bidrag Ny mesterlære (sociale grundlag) NIELSEN Elementer fra situeret læring LAVE - VENGER Zonen for nærmeste udvikling VYGOTSKIJ Fælles plan og evaluering
Relationer Da omsorgen gik på arbejde Omsorg er en betydende del af læringens relationer BERTELSEN,DUNKER BERTELSEN, KIRKEBÆK Men der er ikke tale om en fortyndet udgave af den altruistiske omsorg (mor-barn) Den udvikles i og gennem professionens forståelse/begreb og er giver mening og leverer betydning i det fælles læringsarbejde
Relationer - dialog Læringens relationer er særlige. De rummer både noget alment og noget særligt Dialogen må baseres på forståelse og særlige følelser Venskab og kærlighed SPINOZA BAKHTIN
Relationer - kommunikation Kommunikationen må identificere det fælles. Det er interaktion mellem personer og udveksling af information for at koordinere , forbinde for at etablere relationer og nå fælles mål. LISINA - BAKHTIN Fokuser på råderet og læring som social praksis VYGOTSKIJ Stilladsering som kompensatorisk strategi LAVE - VENGER
Mere om formål Beskyttelse og udvidelse af råderet Legitim perifer deltagelse LAVE - VENGER Fællesgørelse i læringen VYGOTSKIJ Nedbrydning af isolation - også den selvskabte JANTZEN
Bidrag fra professioner - kritik Fokus (næsten alene) på viden om læring samt kompensation ved vanskeligheder Desværre mindre på udvikling af teoretisk viden og metoder Tænkt sammenhæng mellem metoder og diagnoser sætter for ofte simple ’handlingsanvisende’ Standarder. Der er jo ikke på den sammenhæng mellem mulige metoder og diagnose.
Autoritet og råderet – kritik fortsat Forbindelsen mellem ud-dannelse og dannelse synes fortrængt eller glemt BILDUNG - EDUCATION Forskydning i relationer i retning af profession administration/kontrol, dvs.væk fra brugeren KIRKEBÆK Betydning af fælles ’objektgørelse ’ synes overset LEONTJEV og ignorering (delvis) af læringens kooperation KANITZ
Bidrag fra ’brugerne’ Aktivisme som ledetråd PEOPLE FIRST - DSA Rettigheder, lige adgang Udvikling af fælles mål i social kontekst Forandring, udvikling og recovery
Brugerne Overset - tilsidesat ’vidensfond’ Retten til svaghed Den svage part har altid ret JANTZEN Uddannelse ledet af brugerne Fra selvfølgelig deltagelse til ledelse
Bortsendt og på vej til Amerika. Arkivfund. Saxenhøj Arkivet Legitim perifer deltagelse LAVE – VENGER Brugerinddragelse Part i evaluering Råderet og engagement Bruger – ledelse DEN ENGELSKE AKTIVISME Bortsendt og på vej til Amerika. Arkivfund. Saxenhøj Arkivet
Begreberne Tilbud om ganske mange definitioner eller bestemmelser af rehabiliteringsbegreber HVIDBOG Habilitering vs. Rehabilitering Handicapkonvention – uddannelse og arbejde skulle det nu være nødvendigt ? Ratificeret i 2009 – dog ikke tillægget
Ud - Dannelse Brydning af isolation Udvidelse af råderet Bruger ledet uddannelse Læring - sociale nødvendighed Relationernes indhold Mere pædagogik (kompensation) Habiliterings - rehabiliteringsproces
Ny uddannelsesplan - prioritering Fusioner: DSV Saxenhøj, Skovridergården (Aktivitetstilbud i Nykøbing F. kommune), Labyrinten (Tilbud til mennesker med hjerneskade) Vævestuen (Tilbud til mennesker med svagt syn – blinde) og efter kommunalreformen mellem DSV Falster (Bøgecentret) og Saxenhøj - nu med 500 borgere – forudsætter revideret beskrivelse og målsætning med uddannelsesprogrammet Ved de seneste tre ISCAR konferencer 2005 Sevilla, 2008 San Diego, 2011 Rom har vi haft lejlighed til at præsentere uddannelsesprogrammets Forskellige teoretiske aspekter
Støttet beskæftigelse, undervisning og uddannelse Del III - 2011 Formålet er at tilbyde borgere ved DSV Guldborgsunds arbejdsfællesskaber mulighed for funktions rettet (non-formel) uddannelse. Det gælder både undervisning, kurser og uddannelse i bred forstand og med særligt fokus på funktionsuddannelser. Det sidste rummer den fordel at vi sammen med borgeren kan tilrettelægge og forme forløbet, så udfordringen passer til det enkelte menneske. Den tilgang flugter fint vores værdier og falder helt i tråd med Handicap Konventionen. Uddannelse og arbejde som rettigheder.
Del III - 2 Tilbuddet gælder alle. Forløbet tilrettelægges individuelt og udarbejdes sammen med borgeren. Vi peger særligt på de mange borgere, der ikke magter det ordinære uddannelsessystem og som ofte har få erfaringer/ eller dårlige ditto med formelle læringssystemer. Gennem erhvervelse af kvalifikationer mener vi også at uddannelse inkluderer væsentlige dannelses-aspekter. Sigtet er at Uddannelsesprogrammet understøtter borgerens muligheder i processen fra beskyttet til støttet beskæftigelse – hvor det er muligt. Hvor vi mere eller mindre selv kan udforme vores uddannelser er vi afhængige, når vi taler arbejde. Det skal naturligvis ikke stå i vejen for bestræbelser på inklusion.
Del III - 3 For andre vil uddannelse sikre flere, nye kvalifikationer indenfor rammerne i vores arbejdsfællesskaber – eller i kombination med udplaceret arbejde (mentor) Uddannelsesprogrammet tager afsæt i uddannelse i et arbejdsfællesskab med en vejleder (værkstedsassistent) - men kan suppleres med in- eller eksterne understøttende praktikforløb og tilsvarende med supplerende kurser (evt. af obligatorisk karakter) Videre mener vi at uddannelse understøtter og bidrager til livskvalitet. Det kan være med hensyn til ”egen råderet” og muligheder for ”brydning af isolation” og på den måde leveres der et bidrag til ”et uafhængigt liv”
Del III - 4 Gennem uddannelse og vejledning sættes der fokus på betydende relationer i læringen. Det gælder blandt andet: dialog, kommunikation og samarbejde – men også andre. Her mener jeg at der ligeledes vil være tale om betydning/refleksion - også i forhold til den personlige udvikling . Muligheder for øget indflydelse på eget forløb har gode kår i indenfor rammerne af uddannelses-programmet og vi søger at understøtte udviklingen fra deltagelse til ledelse af eget forløb. I det hele taget er bestræbelsen den at sikre enkle praksisbaserede uddannelsesforløb, der er i tråd med uddannelsesstedets arbejdsmåder og –former.
Del III - 5 Med den udvikling er der over en årrække sat fokus forskellige steder (idet det bagvedliggende pædagogiske udredningsarbejde) Aktuelt ved det solidariske aspekt ved læringen – ved recovery og ved uddannelse som psykosocial rehabilitering Uddannelsesprogrammet hjælper desuden i forhold til åbning til omverdenen – gennem udplaceret praktik og ved deltagelse i anden undervisning og kurser af ekstern karakter. Måske og forhåbentlig endda et bidrag til personligt at opsøge nye sociale/læringsmæssige sammenhænge.
Pejlemærker Mennesket først – uafhængigt liv Det er muligt at få det bedre Fra deltagelse til ledelse – i uddannelse og arbejde Fra beskyttet til støttet beskæftigelse
Pejlemærker 2 Forsat fokus på Den svages ret Forsøg på brydning af isolation Medvirke til udvidelse af råderet Fælles genstandsmæssiggørelse
Pejlemærker 3 Solidarisk læring Sociale grundlag i undervisning og uddannelse Undersøgelse af relationer (II) Undersøgelse af arbejdets psykologi (II) Uddannelse set gennem: både dannelse, faglig didaktik, socialpædagogik, -psykiatri og specialpædagogik - sammenhænge
Pejlemærker 4 Fra værkstedsarbejde til arbejdsfællesskaber Mere fokus på praktik og sammenhæng med læreplads (arbejdsfællesskab) Mere brugerinvolvering i innovation af uddannelserne Fortsat prioritering af videnspredning og deling
DEL III Udfordring: Se de næste par sider Praksis – teori Teoriudvikling
SOME IMPORTANT LEARNING RELATIONS Work Activity: hand and then brain. Oneself interested non profit Dispose yield. Psychology of work (then) social psychology ENGELSTED (1984) Profession Idea production (labour) work .Right of disposal depent on Care linked to and derived from work and profession KIRKEBÆK, DUNKER BERTELSEN, BERTELSEN (1992) Cooperation Cooperation as a categorical imperative KANT KANITZ (1923) BERTELSEN (2000) Dialog Meaningful dialogue – friendship - empathy SPINOZA BAKHTIN (2005) JANTZEN (1990, 1992) Communication Interaction between persons, exchange of information in order to coordinate and combine effort to establish relations and reach common goals LISINA (1989) Learning Zone of proximate development – scaffolding; situated learning – Activity new apprenticeship - expaned learning activity HEGEL VYGOTSKIJ VERESOV (2005) COLE (2003) KVALE (2003) ENGESTRÖM (2005) ↕ ’The Other’: Common vs. isolation (disability - idendity) Weakness vs. self administration Dependence vs. autonomy both. Relations contribution, Asymmetric relations, but still with a common cause - User - led – education and Bildung
Tak for opmærksomheden mere information johnbertelsen.dk