Styring og håndtering af dilemmaer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Assens Kommune 16. November 2012
MED-udvalget og strategisk skoleudvikling: Veje og vildveje
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Styring og autenticitet
PPRs roller og kunsten at inkludere
22. marts 07 Styring med fokus på effekter og faglighed Frederiksberg Kommune 26. januar 2012.
Tværprofessionelt samarbejde om børn og forældre
Ledelse – i samspillet mellem kommune og civlsamfund
Mellem styring og faglighed Jagten på kvalitetens væsen EVA 10 år 15. September Klaus Majgaard.
27. november 2003Konference for kulturforvaltere Kulturpolitiske strategier Rationel styringstænkning Netværksstyring Kompetencer på tværs.
Samskabende styringsdialoger En rejse gennem tre styringsfortællinger (med ophold ved de brændende spørgsmål fra 22. maj) Workshop Århus 4. Juni 2012.
Fremtidens offentlige styring Hvor er vi på vej hen efter NPM?
Styring og dilemmaspil Workshop
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Implementeringsudfordringen Fra projektjungel til koodineret udvikling
Tillid Temadag for AMIR
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Ringkøbing-Skjern Kommune 12. September 2013
Kampen om fremtidens kompetence- og dannelsessyn Lilleskolernes Ledertræf 20. september 2012.
Strategi som forandrings- skabende dialog
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Velkommen til pædagogisk dag!
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Nyt partnerskab mellem stat og kommuner SF, Kommunalpolitisk landsmøde 6. februar 2011 Klaus Majgaard.
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Strategisk ledelse i kommuner Hvad skal en strategi kunne?
Styringens dilemmaer på beskæftigelsesområdet
Kvalitet i styringsdialog
Udviklingsstrategier for styring
Forsvarsakademiet 20. September 2012
Efter New Public Management
Synergi og samarbejde mellem kommuner og frivillige organisationer Center for frivlligt socialt arbejde 6. Juni 2012.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Narrative strategier og fornyelse af velfærd
Fremtidens styring Hvad er på vej?
Tre perspektiver på styringsmodellen: Fokus – Fornyelse - Dialog
Møllevangskolen 22. November 2012
Ny velfærd – Ny offentlig styring Tendenser og strategiske muligheder
Forandringsteorier som kortlægning af fælles praksis
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Forandringsstrategier på børne- og undervisningsområdet Koncernfælles ledelsesseminar I Ministeriet for Børn og Undervisning 24. September 2012.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Livet efter New Public Management
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
Jagten på autenticitet i offentlig ledelse og styring
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Lederkonferencen 9. juni 2010
Institutionsledelse i sparetider Institutionslederens mulighed for at skabe oprigtighed og fællesskab om institutionens udvikling, når ressourcerne er.
Inklusionens arkitekter PPR i en ny kontekst Århus 20. juni 2012.
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Visioner for fremtidens offentlige lederskab Dansk Kommunikationsforening 20. marts 2012.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Mod en ny oprigtighed i offentlig styring: Fra sorteper til partnerskab KIOL 21. november 2012.
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Fremtidens velfærdsrelationer og offentlig værdiskabelse
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Fornyet styringsdialog mellem stat, kommuner og institutioner BKF Region Syd 26. oktober 2012.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Dialog og tillid som ny styringsdagorden
Præsentationens transcript:

Styring og håndtering af dilemmaer Fælles ledermøde for Skole & Familie Gladsaxe Kommune 15. juni 2012

Indhold New Austerity – dilemmaer i spil Forarmet styringsdialog Detailstyringens spiral og dilemmaspillet Inklusionsdebattens dilemmaer Refleksion Veje frem

New Austerity Knaphedens dagsorden Finanskrise og budgetunderskud Demografisk transformation Klima- og miljøudfordringen Kræver en slank og fokuseret offentlige sektor, der prioriterer det væsentlige og målretter hver en euro, arbejdstime og co2-kvote

New Austerity Gentænkning af velfærdsydelserne Velfærd: Fra ret til en ydelse til ret til deltagelse Tidlig indsats og inklusion på børneområdet Ressource- og uddannelsesfokus for de voksne Recovery og rehablitering for ældre og handicappede Medborgerskab og samproduktion

New Austerity Gentænkning af velfærdsydelserne Velfærd: Fra ret til en ydelse til ret til deltagelse Tidlig indsats og inklusion på børneområdet Ressource- og uddannelsesfokus for de voksne Recovery og rehablitering for ældre og handicappede Medborgerskab og samproduktion

New Austerity Brug for en ny styringsdialog Overlæsset styring: Knopskydning af mål, krav og redskaber skaber uklarhed, dilemmaer og vækst I bureaukrati Symbolsk styring: Styringstiltag kan have politisk signalværdi, men reelt lille gennemslag I praksis Fremmedgørende styring: Stor kløft mellem styringen og velfærdssamfundets frontmedarbejdere

Forarmet styring: Detailstyringens spiral Fejlfinding Krav om opfølgning Nye krav, øget formalisering Selv- bekræftende Flere værktøjer

Forarmet styringsdialog: Dilemma-spillet Styring, hvor kompleksitet og dilemmaer overlæsses fra niveau til niveau Opstille krydspres Appellere til næste niveau om at tage det på sig At sige nej er at ekskludere sig selv Psykologisk dynamik: Double Bind Institutionel dynamik: Desperate Governance

Strategier i dilemmaer Beriget handlekraft Oprigtighed/ åbenhed Refleksion Dekobling - hykleri Fundamentalisme Forarmet handlekraft

Hvad kan vi lære? Vi er afhængige af hinanden Trods hierarki og styringskæde vil styring ikke kunne lykkes uden deltagelse, ejerskab og kreative overtagelse på alle niveauer Uden anerkendelse, ingen rationalitet Kun ved at anerkende hinandens argumenter, kan rationel styringsdialog lykkes. Gennem en ydmyg forståelse af egen rolle opnår vi reel større handlekraft

Inklusionsdebattens dilemmaer Konkurrerende forståelser Funktionel tilgang Færdigheder Læring som overførsel af færdigheder Problemet knytter sig til Barnet Inklsusion som tolerance for afvigelse Eksistentiel tilgang Dannelse Læring som skabende interaktion Problemer opstår i samspillet/ konteksten Inklusion en aktiv tilgang: alles ret til deltagelse

Inklusionsdebattens dilemmaer Idealer vs. praksis Idealer og abstraktioner Konfliktfyldte oversættelser Idealer møder virkelighed Praksis

Refleksion med sidemanden Oprigtighed/ åbenhed Kan I genkende dilemmaer i jeres egen praksis? Hvis Ja - med hvilke strategier håndteres de? Refleksion Dekobling - hykleri Fundamentalisme

Hvordan udvikle styringen i praksis? Vejen frem: 7 forslag Hvordan udvikle styringen i praksis? Organisationen som en kæde af læringsrum Langsigtede mål med fokus på effekter Sproglig diversitet og dynamik Rehabilitering af mundtlighed Styring gennem partnerskaber Tillid som disciplinering Kultivering af nærvær og åbenhed

Styringsdialog Vejen frem: Forslag 1 Medarbejder Borger Institution Organisationen som en kæde af læringsrum Område Forvaltning Byråd

Langsigtede mål med fokus på effekter Vejen frem: Forslag 2 Langsigtede mål med fokus på effekter Brug for langsigtede pejlemærker, arbejdsro og mulighed for erfaringsdannelse Flerårige kommuneaftaler Flerårige resultatkontrakter Få mål med fokus på effekter

Sproglig diversitet og dynamik Vejen frem: Forslag 3 Sproglig diversitet og dynamik Kausale sprog Narrative sprog Formelle sprog

Rehabilitering af mundtlighed Vejen frem: Forslag 4 Rehabilitering af mundtlighed Mundtlighed Skriftlighed Blind tro på skriftlighed som vej til refleksion og kvalitet Udnyt genrernes komparative styrker!

Styring gennem partnerskaber Vejen frem: Forslag 5 Styring gennem partnerskaber Stat Kommuner Professioner Effektmål og strategier –forandringsteorier/narrativer Netværksdemokrati/metagovernance

Tillid som disciplinering Vejen frem: Forslag 6 Tillid som disciplinering I dag: Kontrol og økonomiske/retlige sanktioner Fremover: Anerkendelse og differentiering af frihedsgrader? Forpligter vi os i et tillidsforhold, får vi store frihedsgrader, og skal levere varen Kan vi ikke forpligte os, kan vi indgå i et mere kontrolpræget samspil Eksempel: Arbejdsmiljø-certificering Offentlig sektor i flere hastigheder

Kultivering af nærvær og åbenhed Vejen frem: Forslag 7 Kultivering af nærvær og åbenhed Vi udvikler primært styringen ved at kvalificere vores egen deltagelse Evnen til at være rationel beror på evnen til at dele kompleksitet, at kunne stå i det åbne og finde veje i dilemmaer Egne dagsordner Rationaliteten Magten Engagementet

Hvordan udvikle styringen i praksis? Vejen frem: 7 forslag Hvordan udvikle styringen i praksis? Organisationen som en kæde af læringsrum Langsigtede mål med fokus på effekter Sproglig diversitet og dynamik Rehabilitering af mundtlighed Styring gennem partnerskaber Tillid som disciplinering Kultivering af nærvær og åbenhed

Efter frokost Så skal vi i kødet på inklusionens dilemmaer Fælles ledermøde for Skole & Familie Gladsaxe Kommune 15. juni 2012

Refleksionsrunde 4 grupper - hver med en dilemmafortælling fra en leder Hvilke værdier er på spil i det oplevede dilemmaer? Hvilke strategier søges anvendt? Hvad gør det svært? Hvad vil vi kunne opnå ved at finde en vej gennem dilemmaet? Hvilke potentialer kommer til syne i fortællingen? Udpege et vidne, som observerer måden I arbejder med dilemmaet på – vidner optræder i plenum bagefter

De svære oversættelser Medarbejder Borger Institution Organisationen som en kæde af læringsrum Område Forvaltning Byråd

De vanskelige oversættelser Problemer “de væsentlige aktører føler sig usikre” “en meget urolig og aggressiv dreng i en i forvejen sårbar børnegruppe” “er uden tvivl dygtig nok til at deltage i undervisningen i normalklassen, men det fungerer kun, hvis der følger personale med fra ADHD-klassen…” “mor bliver vred…” Idealer Alles ret til at deltage – skærpe opmærksomheden på potentialet hos børnene Hvordan skaber vi oversættelser og sammenhæng?

Befordrende kontekst Metoder og strukturer Kultivere dialog Mål for progression Meningsfuldt lokalt handlerum Metodeprogrammer Konsultativ praksis Ny-specialisering Medarbejder Borger Institution Område Forvaltning Byråd Kultivere dialog Ledelsesfora med høj kvalitet af dialog Decentrale ledere ind i ”det strategiske rum” Plads til at dele dilemmaere