5 Strategi Oversigt Strategisk platform Idé og mål

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
10 Konkurrencesituation
Advertisements

8 Segmentering på producentmarkedet
4 Strategisk planlægning
11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage
10 Konkurrencesituationen
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
Marketingplanlægning
Afsætning 2012.
HHX - Lene Baake Afsætning
Praktisk segmentering
Holmegaard en ny begyndelse.
HHX - Lene Baake Afsætning
Erhvervsøkonomi Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 10
Konkurrenceforhold Kapitel 11
HHX - Lene Baake Afsætning
Markedsvurdering.
Sine Vestergaard Johnsby
8 Segmentering og målgruppevalg
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Udvikling og styring af en virksomhed
Afsætning grundforløb
7 Efterspørgselsforhold
5 Internationalisering
[Produktnavn] Marketingplan
Konceptualisering af forretningsmodellen
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Martin Klitskov, Niclas Kønig, Frederik Thomsen og Rikke Nors
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
HHX - Lene Baake Afsætning
25. Indkøbsstyring Indkøbsstyringens mål Forsyningsstrategi
Markedsandele Rolf og Jonas.
Anvendt markedsføring Kapitel 24
VIRKSOMHEDENS KONKURRENCEFORHOLD
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Erhvervsøkonomi Kapitel 10 Markedsformer
18. Strategisk analyse af interne forhold
Ledelse af forandringer i praksis Peter Engberg Jensen.
Operationelle mål.
Af: Jonatan W & Line Stryander
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Introduktion til afsætning
8 Segmentering og målgruppevalg
16 Marketingmix Oversigt
GRUPPE 6.
Konkurrenceforhold.
”Performance management”. Mål med indlægget Betydningen af at arbejde med mål og målstyring Forsøge at skabe forståelse for den sammenhæng der er målstyring.
{ Strategi Pepsi Cola Daniel L, Daniel G, Mette N og Trine.
COCIO MIKKEL – RASMUS - WILLIAM. Bilag 2 - Markedsdata Mål: Bibeholde og udvikle deres danske markedsandel. De vil gerne udvikle og udfolde sig på det.
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse. 1. Virksomheden Virksomhedstyper - Produktionsvirksomheder - Handelsvirksomheder - Servicevirksomheder.
21. Den strategiske plan.
markedsføringsplaner
konkurrencesituation
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Marketingplan Dit navn.
Idegrundlag og målsætninger
Branding afsætning.
26. Indkøbsstyring Indkøbsstyringens mål Forsyningsstrategi
Præsentation af forretningsplan
10 Konkurrencesituation
Præsentation af forretningsplan
(Firmanavn) marketingplan
Strategi Juni 2013 Montanas Strategi
Præsentation af forretningsplan
Den generiske kompetenceprofil
Præsentation af forretningsplan
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
Overordnet beskrivelse af initiativ Verdensmål-nummer
Præsentationens transcript:

5 Strategi Oversigt Strategisk platform Idé og mål Generiske strategier Vækstststrategier Målet med strategisk planlægning er at skabe et grundlag for at træffe beslutninger i virksomheden. Forud for fastlæggelse af strategien skal de interne og eksterne forhold analyseres. 5 Strategi

Strategisk platform 5 Strategi

Idé Virksomhedens idé er en kortfattet beskrivelse af, hvad der skal være virksomhedens eksistensberettigelse. Nogle virksomheder bruger udtrykket mission som synonym for idé. Idéen udtrykker: Hvem man vil betjene. Hvilke behov man vil dække. Hvor man vil markedsføre sine produkter. Hvordan man i hovedtræk vil betjene markedet. 5 Strategi

Mål Et mål er et præcist og målbart udtryk for, hvad virksomheden vil opnå. Et mål er udtryk for en ønsket fremtidig tilstand. Mål opdeles i hovedmål – overordnede mål Delmål – fx for et afgrænset geografisk marked. Kvantititive mål vedrører de forhold, der kan sættes tal på. Kvalitative mål er mål for ”bløde” forhold, der ikke kan sættes tal på – har karakter af hensigtserklæringer. 5 Strategi

Generiske strategier 1 En virksomheds generiske strategi er den overordnede strategi. Kaldes også konkurrencestrategi. Formulering af strategien tager udgangspunkt i: Enten en omkostningsfordel – virksomheden konkurrerer på lave omkostninger Eller en differentieringsfordel – virksomheden har et unikt tilbud til markedet. Fx et unikt produkt i form af et flot design, et velkendt brand, høj funktionalitet eller andet. Ligeledes tages der hensyn til, hvor mange målgrupper, som virksomheden ønsker at satse på. 5 Strategi

Generiske strategier 2 5 Strategi

Generiske strategier 3 Omkostningsstrategien forudsætter, at virksomheden har en stor markedsandel, så der opnås stordriftsfordele og dermed lave enhedsomkostninger. Dette kaldes også kritisk masse. Ex Møbelproducenten Tvilum-Scanbirk Differentieringsstrategien indebærer, at virksomheden gennem marketingmixet er i stand til at differentiere sig fra konkurrenterne, så kunderne får præferencer for virksomhedens produkt. Ex bilmærker, tøjmærker Palisadestrategi – virksomheden dækker hele markedet gennem sit sortiment – og konkurrenterne holdes ude af markedet. 5 Strategi

Generiske strategier 4 Fokuseringsstrategi kaldes også nichestrategi. Opdeles i to strategier afhængig af den konkurrencemæssige fordel: Omkostningsfokusstrategi Differentieret fokusering Stuck-in-middle er virksomheder, der har en uklar strategi – og ikke har formuleret en bæredygtig konkurrencestrategi. 5 Strategi

Vækststrategier Ansoff-vækstmatrix viser vækststrategier gennem intensivering. Vækst gennem intensivering opdeles i: Markedspenetrering Produktudvikling Markedsudvikling 5 Strategi

Markedspenetrering Markedspenetrering Forøge forbrugsfrekvensen Nye anvendelsesmuligheder Hyppigere brug, fx gennem reklamekampagne Hyppigere udskiftning, fx gennem god byttepris Forøge det effektive marked Få ikke-brugere til at begynde at bruge produktet Forøge markedsandelen Stjæle markedsandele fra konkurrenter, fx gennem reklame eller prisnedsættelse 5 Strategi

Produktudvikling Produktudvikling Erstatning af eksisterende produkt Nuværende produkt kan være forældet Fornyelse af eksisterende produkt Udvikling af nye modeller Produktforbedringer med nye features Sortimentsudvidelse – line-extension Produktlinjeudvidelse med flere produktvarianter Ønske om større målgruppe - palisadestrategi 5 Strategi

Markedsudvikling Markedsudvikling Nye, anderledes segmenter Fx udvidelse fra konsumentmarkedet til producentmarkedet eller omvendt Geografisk markedsudvikling Opstart af eksport til nye markeder Øget internationalisering Nye distributionsformer Fx nethandel 5 Strategi

Ansoffs vækstmatrix 13 5 Strategi