Tine Studstrup FALS-kursus

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Workshop om IT-strategi 12/ Hvorfor •Den offentlige sektor reagerer på mange forskellige impulser, bl.a. fra borgerne, erhvervslivet, internationale.
Kulturmøder og kulturforskelle
Diskursanalyse i samfundsfag
Uddannelse til tværfaglighed
NUVÆRENDE PRAKSIS PÅ UCV: - Anvendelse af almindelige vejledningsmetoder. - Sporadisk intensiveret vejledning (iværksat på baggrund af akut behov). -
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Mesteropgaven - Sådan skriver du den.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Hermeneutik og strukturalisme
Velkommen Teknologi historie – 5. Øvelsesgang …Også til Langdon Winner.
Michel Foucault og Governmentalitybegrebet
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Otte interviews af ca. en times varighed foretaget i perioden november 2008 til marts 2009 fælles for de interviewede:  → ansat i en international (engelsk)
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
Hvad er en diskurs Diskurser fastlægger betydningen indenfor et bestemt domæne , og ukrystaliseres omkring nordalpunkter Nordalpunkter er er et privilegeret.
Diskursanalysen og den økonomiske politik
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Samfundsvidenskabelig metode
Sara Mosberg Iversen, MA Opsamling I Medier og Kommunikation, F2005.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Æstetiske læreprocesser
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
TATIONpRÆSEN 20 AARHUS UNIVERSITET SPECIALET PÅ TVÆRS AF UNIVERSITETSFAG SØREN S. E. BENGTSEN, PH.D.-STUDERENDE, INSTITUT FOR DIDAKTIK, DPU, AU OG TINE.
Introduktion: Fra område til perspektiv
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
- et udviklings- og dialogværktøj
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Pædagogisk forår i København
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Peter Nedergaard: Berger & Luckmann: Den samfundsskabte virkelighed
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Frivillighed på kommando findes ikke
FORSA Temadag Helhedssyn – livsmønstre og alkoholmisbrug
Strategi og samfundsdiagnostik
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
Peter Nedergaard: Konstruktivisme 0. Siden sidst 1.Konstruktivismens rødder 2.Kritikken af naturalismen 3.Kuhn 4.Sproget 5.Opsamling 1.
Inklusion og inkluderende processer
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
1 Do Categories have Politics ? The Language/Action Perspective Reconsidered 1993 Lucy Suchman.
EU-undervisning 2015 Anders Stig Christensen
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
Hvad er videnskab? Indspark i kursusrækken 2016 Kommunistisk Parti v/ Klaus Fink.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Socialkonstruktivisme i international politik 1. Socialkonstruktivisme (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen.
Diskursanalysen i miljødebatten 1. Diskursanalysen (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen 4.1. Diskurser.
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Nye muligheder og potentialer
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Tine Studstrup FALS-kursus 7.10.10 Diskursanalyse Tine Studstrup FALS-kursus 7.10.10

Udgangspunktet Læreplanen: Undersøge processer omkring magt og politisk meningsdannelse. Vejledningen: Processer omkring magt og politisk meningsdannelse kan undersøges på flere måder. En af måderne kan være diskursanalyse, hvor eleverne undersøger, hvordan magt opnås gennem italesættelse af et fænomen på en bestemt måde, herunder hvordan diskursen påvirker den politiske meningsdannelse og hvordan et problem skal forstås og løses. Det undersøges fx om indvandrere italesættes som et problem (kriminalitet) eller som en løsning (arbejdskraft), og hvilken politik diskursen fremmer. Kampen om betydningen af centrale begreber som fx danskhed indgår i diskursanalysen. Taler, tv-klip og artikler kan undersøges for, hvordan fænomener italesættes, og hvilke formål italesættelsen har.

Disposition 1. Introduktion til diskursanalyse som felt. Hvilke tilgange. Hvad er generelt. Og hvad adskiller teorierne. 2. Laclau og Mouffes diskursteori Hvorfor fokusere på Laclau og Mouffes diskursteori? Historisk, politisk og teoretisk baggrund. Centrale antagelser og begreber. ”Forskningsobjekter” – Hvilke fænomener kan diskursteorien belyse? Hvilket materiale kan analyseres?

Diskursanalyse Samlebetegnelse for flere teorier og tilgange, som udvikledes fra 1970’erne og frem. Socialkonstruktivistisk udgangspunkt. Anti-essentialisme i forhold til identiteter og den sociale verden som sådan. Kontingens. Mere eller mindre skarpt fokus på sproget som magtudøvelse.

Hvad er en diskurs? ”Diskurs er en bestemt måde at tale om og forstå verden (eller et udsnit af verden) på”. ”En horisont for mening og handling.”

Forskelle i forhold til: Fokus. Socialpsykologiske – samfundsvidenskabelige tilgange. Diskursbegrebets bredde. Kun tale- og skriftsprog samt billeder – diskurser har også et materielt aspekt. Diskursive – ikke-diskursive praksisser.

Forskellige tilgange Diskurspsykologi (Potter og Wetherel) Kritisk diskursanalyse (Norman Fairclough) Vidensarkæologi og genealogi (Michel Foucault) Diskursteori (Ernesto Laclau og Chantal Mouffe)

Hvorfor fokus på diskursteorien? Fordi diskursteorien optræder i den eksisterende undervisningslitteratur. Fordi diskursteorien har haft stor indflydelse i forskningssammenhæng. Fordi teorien repræsenterer det mest vidtgående diskursbegreb.

”Alt er diskurs” ”En diskursiv struktur er ikke udelukkende en kognitiv eller beskuende enhed; den er en artikulatorisk praksis, som konstituerer og organiserer sociale relationer.” ”Det er ikke eksistensen af objekter uden for tanken, der benægtes, men derimod den ganske anderledes antagelse at de kunne konstituere sig som objekter uden for al diskursiv betingelse for fremkomst.” ”Til grund for den ovennævnte antagelse ligger en antagelse om diskursers mentale karakter. Overfor dette vil vi stille enhver diskursiv strukturs materielle karakter.” (Laclau og Mouffe 2002: 56)

Diskursteorien som postmarxisme Tressernes og halvfjerdsernes nye sociale kampe indebærer en udfordring til marxismens klasseanalyse. Kritik af basis-overbygningsmodellens økonomiske determinisme, som står i vejen for et politisk aktørbegreb. Firsernes højrebølge ses som et veltilrettelagt politisk projekt.

Thatcherismen et eksempel på, at: Politik er den primære faktor. ”Politics matters”. Ideologier er ikke konstante eller konsistente størrelser, men sammenstykkes af forskellige momenter, der kan kombineres forskelligt. Nødvendighed er en politisk konstruktion, som etableres diskursivt. ”There is no alternative”.

Diskursteorien som poststrukturalisme Overtager strukturalismens pointe om, at betydning etableres relationelt. Men kritiserer forestillingen om strukturernes lukkethed. Den sociale verden defineret ved en grundlæggende negativitet.

Artikulation og diskurs ”Vi vil bruge artikulation om enhver praksis, som etablerer en relation mellem elementer, således at deres identitet modificeres som følge af denne artikulatoriske praksis.” ”Den strukturerede totalitet, som resulterer af denne praksis, vil vi kalde kalde for diskurs.” (Laclau og Mouffe 2002: 52)

Momenter og elementer ”De differentielle positioner vil vi – i den udstrækning de optræder inden for en diskurs – kalde momenter.” ”I modsætning hertil vil vi kalde enhver forskel, som ikke er diskursivt artikuleret, for element.” (Laclau og Mouffe 2002: 52)

Nodalpunkter ”Enhver diskurs er konstrueret som et forsøg på at dominere diskursivitetens felt, på at standse forskellenes flyden, på at konstruere et centrum. Vi vil kalde de privilegerede punkter for denne partielle fiksering for nodalpunkter.” (Laclau og Mouffe 2002: 62)

Antagonisme ”I den udstrækning, der er en antagonisme, kan jeg ikke være et fuldt nærvær for mig selv. Men den kraft, der antagoniserer mig, er heller ikke et sådant nærvær; dens objektive væren er et symbol på min ikke-væren, og på denne måde overflydes den af utallige betydninger, som forhindrer dens fiksering som fuld positivitet.” ”Antagonismer konstituerer enhver objektivitets grænse, og denne afsløres som partiel og skrøbelig objektivering.” (Laclau og Mouffe 2002: 78-79)

Ækvivalens og differens Ækvivalens er gennem sin polariserende virkning en logik for simplificering af det politiske rum. Differens er omvendt en logik for, hvordan den politiske kompleksitet øges gennem en betoning af forskelle

Hegemoni En særlig politisk relation, der bevæger sig på tværs af konflikter og grænser i formuleringen af en fælles dagsorden. Derved impliceres også en form for magt, som ikke er hjemmehørende et forudbestemt sted i strukturen, men som opstår i selve det politiske spils strukturering af det sociale.

”Forskningsobjekter” Konstruktion af politiske identiteter og fællesskaber. Politiske kampe om at definere, hvad der er sandt og nødvendigt.

Materiale Enhver form for talt og skrevet sprog. Billeder og symboler. Men principielt også: Institutioner. Arkitektur og rumindretning. Økonomi. Og…