Informationsmøde for forældre 12. maj 2014 Folkeskolereformen på Lundebakkeskolen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Program: Overblik over fagfordelingen Velkomst Skolereformen generelt
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Et fagligt løft af folkeskolen
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Stormøde om reformen Gjøl skole
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Skolereform - Egholmskolen
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Folkeskolereform Politiske mål
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Skolereform … og valgmøde Højgårdskolen april 2014.
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Præsentationens transcript:

Informationsmøde for forældre 12. maj 2014 Folkeskolereformen på Lundebakkeskolen

• Velkomst • Skolereformen generelt • Skolereformen på Lundebakkeskolen • Lærernes arbejdstid • Skole/hjem-samarbejde • Spørgsmål PROGRAM

- reformens overordnede indhold

Formålet med reformen er: • At gøre folkeskolen endnu bedre • At hæve det faglige niveau • At understøtte at flere unge får en ungdomsuddannelse De tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater 3.Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden Reformens overordnede mål

• En længere og mere varieret skoledag • Kompetenceløft til lærere, pædagoger og skoleledere • Få, klare mål – regelforenklinger 3 mål – 3 indsatsområder

• klassetrin: 30 timer pr. uge inkl. lektiestøtte • klassetrin: 33 timer pr. uge inkl. lektiestøtte • klassetrin: 35 timer pr. uge inkl. lektiestøtte Lektiestøtte er et element i den faglige fordybelse. Pt. ikke obligatorisk, men et tilbud Skolens opfordring: Benyt tilbuddet Husk: Fortsat lektielæsning hjemme Udvidelse af skoledagen

0.-3. klassetrin: Kl klassetrin: Kl / klassetrin: Kl /15.30 Udvidelse af skoledagen

• Mere fagopdelt undervisning (fagfaglige timer) • Nye fag • Understøttende undervisning inkl. lektiestøtte • Motion og bevægelse • Faglig fordybelse • Holddeling • Kursusforløb • Pausetid Indholdet i en længere og varieret skoledag

• En ekstra time i dansk og matematik på klassetrin • En ekstra musiktime på 1. klassetrin • Engelsk fra 1. klasse • Tysk fra 5. klasse • En ekstra time i natur/teknik på 2. og 4. klassetrin Ændringer i den fagopdelte undervisning

• Hjemkundskab erstattes af madkundskab • Håndarbejde og sløjd erstattes af håndværk og design (indføres først fra ) • Idræt bliver prøvefag og der skal afgives karakter i faget • Valgfag obligatorisk for klassetrin Ændringer i den fagopdelte undervisning - fortsat

Eksempler på indhold: • Elevsamtaler om trivsel, faglig progression, elevfeedback mv. • Motion og bevægelse • Eksterne undervisere og samarbejdspartnere • Faglig fordybelse • Træning af færdigheder • ”De timeløse fag” (fx færdsel, seksualundervisning) • Ekskursioner • Trivselsfremmende tiltag Understøttende undervisning

… skal medvirke til at fremme sundhed hos børn og unge … skal understøtte motivation og læring i skolens fag 45 min. i gennemsnit pr. dag - indgår i både den fagopdelte undervisning (herunder idræt) og i den understøttende undervisning • korte sekvenser af bevægelighedsaktiviteter • større og mere kontinuerlige aktiviteter fx i samarbejde med foreningslivet • bevægelse som pædagogisk element i arbejdet med fagenes indhold Motion og bevægelse

• Politisk beslutning i Næstved Kommune, at 44 % af den understøttende undervisning skal varetages af pædagoger • Pædagoger kan tillige varetage begrænsede undervisningsopgaver i indskolingen, fungere som undervisningsassistenter samt varetage socialpædagogisk læringsarbejde • Almindelig ”skolepædagog-tid” som vi allerede kender det i dag Pædagoger i undervisningsdelen

• Skolen er forpligtet til at søge samarbejde med det lokale kultur- og fritidsliv, idrætsklubber og erhvervsliv • Det er hensigten at udvikle faglighed gennem inddragelse af relevante eksterne samarbejdsparter • Udvikles og implementeres på Lundebakkeskolen over de kommende 3 år • Maria Paarup er skolens koordinator på fritidsområdet og en lærer vælges til erhvervsområdet Den åbne skole

- hvordan vil vi nå målene?

▫ Skabe værdi for den enkelte ved at arbejde helhedsorienteret med afsæt i skolens værdigrundlag ▫ Skabe udvikling og resultater gennem professionalisme, en anerkendende tilgang og høj faglighed ▫ Arbejde vidensbaseret med pædagogisk udviklende og alsidige læringsmiljøer ▫ Tæt samarbejde mellem alle faggrupper Fundamentet for at lykkedes

Indsats- og fokusområder – år 1: • Forpligtende teamsamarbejde • Læringsmål Indsats- og fokusområder

▫ Med afsæt i fælles forberedelse og det forpligtende samarbejde udvikler og evaluerer vi hinandens undervisning ▫ Refleksion over fagdidaktik – hvorfor gør vi det, vi gør? ▫ Væk fra undervisning – fokus på læring ▫ Arbejder med nye metoder og varierende arbejdsformer, som kan gøre læringen bedre ▫ Har fokus på indhold og mål for læring - derefter organisering ▫ Fokus på klasseledelse og at al læring er afhængig af relationen ml. den voksne og eleven ▫ Forpligtende samarbejde i både fagteam, storteam og klasse-/årgangsteam Forpligtende teamsamarbejde

Vi skal arbejde med følgende aspekter vedrørende implementering af læringsmål: ▫ Formulering af præcise læringsmål ▫ Læringsmål skal være omdrejningspunkt for den enkelte elevs læringspotentialer ▫ Fokus på den enkelte elevs læringsprogression ▫ Læringsmål skal udarbejdes i samarbejde med eleven/eleverne og i et sprog eleven/eleverne forstår ▫ Max 2-3 mål pr. område i faget eller den understøttende undervisning Læringsmål

For indskolingen kunne tre eksempler på læringsmål være: ▫ Efter kommunal læsetest i 1. klasse har vi 95 % sikre læsere ▫ Alle eleverne starter i 0. klasse med et bogstavkendskab ▫ Ikke-sikre læsere ved testen i april i 1. klasse er spottet og der er udarbejdet en handleplan For udskolingen kunne tre eksempler på læringsmål være: ▫ At forstå begrebet ”erosion” som et centralt geografisk begreb ▫ Genrekendskab – indsigt i og kunne anvende udsnit af genre ▫ At afgangsprøvekarakterne i dansk, matematik og engelsk som min. har niveau som landsgennemsnittet Læringsmål - fortsat

• Alle læringsmedarbejdere skal kende og i fællesskab understøtte elevernes læringsmål. Særligt i indskolingen er det vigtigt, at lærere og pædagoger arbejder sammen om at understøtte læringsmålene • Vi vil understøtte læringsmålene ved både at evaluere elevernes faglige progression og trivsel Høj trivsel er forudsætning for faglig udvikling Fokus på læringsmål

Vi vil skabe en længere og mere varieret skoledag for alle børn, herunder daglig bevægelse og motion. Dette vil vi gennem planlægning og struktur, der understøtter ▫ Arbejdet i årsnormer ▫ Væk fra lektioner – ind med klokketimer ▫ Væk fra modul- og skematænkning – ind med helhedstænkning ▫ Ind med fleksibelt syn på klassebegrebet - ind med læringsarbejde på tværs af fag, klassetrin og årgange ▫ Læringsarbejde med afsæt i evaluering og målfastsættelse Planlægning og struktur

• Antal skoledage: 200 • 6 storteam • Planlægningen tager afsæt i 5 perioder – hver på ca. 8 uger • Hver periode afsluttes med en fordybelsesuge - understøtte evalueringen og arbejdet med læringsmål - opsamlings-/kursusforløb i klasser og på hold - samarbejde med eksterne samarbejdsparter Planlægning og struktur - fortsat

• 2 elevfri uger (uge 27 og 32) – 29:00 klokketimer pr. uge • 40 normal skoleuger (200 dage) – 38:20 klokketimer pr. uge • Mulighed for individuelt aftalt tilstedeværelse – 2:12 klokketimer pr. uge Lærernes tilstedeværelse

Forældrene er en vigtig ressource og aktive medspillere i forhold til det enkelte barns læringsforløb og i forhold til at skabe et godt læringsmiljø i klassen Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens og forældrenes ansvar, hvor målet er et godt og konstruktivt skole/hjem-samarbejde Forældrene i hverdagen

• Skole/hjem-samtaler inden kl • Forældremøder fra kl • Tidspunkt for sociale arrangementer planlægges af forældreråd og klasse-/kontaktlærer i fællesskab. Deltagelse i ét arrangement pr. lærer Det formelle skole/hjem-samarbejde

• Skolens primære meddelelsesforum er Intra- systemet. Beskeder og andre meddelelser/orienteringer gives indenfor normal arbejdstid • Telefonopkald til læringsmedarbejderne skal foregå i den af storteamet udmeldte telefontid Kontakt til læringsmedarbejderne

Spørgsmål…