Case didaktik? Hvordan udvikles kompetence til at handle…. Agenda:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
24. november 2006 Lærerseminar Disposition •Soldaten i centrum •Vigtigt om læring •Din rolle i undervisningen •”Hvad vil jeg som skolechef tilbyde?”
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Undervisningsplanlægning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Ledelse i Praksis – 4. aften
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Målet med projekt Entreprenørskab på kryds & tværs er:
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Velkommen til Campus Roskilde
TEMA Deltagerforudsætninger & Læringsstile
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Fælles faglig udvikling i dansk faggruppen
Roller og afgrænsninger
Deltagerstyret undervisning
Forretning og Ledelse lektion 7
Viden, læring og progression
Motivation i stomiplejen
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Pædagogisk psykologi 23. september Intro Dannelse og funktion Adfærd
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Procesværktøjer.
Praksisfortællinger som læring i praktikken
Niveauer for læring i organisationen
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
John Andersen Empowermentbegrebet
E-learning – individ og fællesskab Perspektiver på uddannelse, vidensdeling og vidensudvikling som fælles praksis i CSCL-former. Asger Hasle Harlung Konference.
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Robusthed Læge Poul Lundgaard Bak
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Peer learning i Ortopædkirurgisk afdeling
Foretagsomhed i hverdagen
Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering Et projekt om selvstudieaktivitet af: Mia Andersen og Eva Thestrup Overvad, VIA Viborg/Midt-vest.
Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering
Kodeord: Praksis - og ’merværdi’ igennem udadvendt anvendelseorientering Nye videnskombinationer = flere fag i spil Dristigt og eksperimenterende arbejde.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
De schönske termer Workshop d|bubbles. Naming, framing og reframing Udgangspunkt: vi har gennemgået en worldmaking-proces Naming Framing Workshop: test.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Pårørende er dem, som har den tætte relation til den sindslidende  Den nære familie  Far, mor, søskende og børn  Andre familiemedlemmer  Arbejdskollega.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Talegenkendelse på PC og håndholdte enheder lært med Aurasma Oplæg den 2.september 2014 på Nyborg Strand.
Socialisering Kapitel 5.
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Highlight anden linje i overskriften ved at markere ordet(ene) og vælge Overskrift-fonten VIA Type Office regular Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor.
Fra handling til forvandling Hele Vejen Rundt Fra handling til forvandling Ideen er skabt Susanne Løkke & John Mejlgren © 2011.
Transfer i AMU - Arbejdet med efter processen TUP Midtvejsevaluering onsdag den 14. Marts Roskilde Tekniske skole Sissel Kondrup, Forskerskolen i Livslang.
1 Peter Nedergaard: ” AS: Politiske kampagner og valgkamp Dagsorden: 1. Issue ownership-teorien 2. Valgkampen Slothuus’ undersøgelse.
Anne Bjørkmann, studievejleder, IBOS Synsfaglige netværksdage 2016
Fra almendidaktik til fagdidaktik
Motivation på uddannelse
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Motivation og sårbare unge på uddannelse
Projekt Nyt syn på fremtiden Anne Bjørkmann, Studievejleder IBOS Nordisk inklusionskonference, Middelfart 6. September 2108.
Fra komfortzone til læringszone
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i Naturfaglige fag
Den motiverende samtale
Vejledning - og vejen til at bryde det svære ned i små bidder
Præsentationens transcript:

Case didaktik? Hvordan udvikles kompetence til at handle…. Agenda: Tendenser i entreprenørskabsundervisning Case didaktik Hvordan får man studerende til at blive mere foretagsomme SKUB metoden

Hvad taler vi om? Pædagogikken er tankerne om hvad og hvorfor (filosofien) Didaktikken er metoderne der får det til at ske (planlægningen)

Entreprenørskab 1. & 2. generation 1. generations fokus ”Causation” forretningsplan målstyret ”Super” entreprenøren 2. generations fokus ”Effectuation” processtyret iværksættende ”netværks” entreprenøren (Kilde: Steffen Korsgaard, Sarasvathy 2001)

De forskellige tilgange.. Causation (målsøgende) Starter med et defineret mål og arbejder systematisk hen imod målet. Logikken ses i forretningsplanen Effectuation (iværksættende) Starter med en række ønsker og holdninger og arbejder med udgangspunkt i ”hvem er jeg”, ”hvem kender jeg” ”hvad ved jeg”. Målet er en ny overbevisning Logikken ses i processen

Hvad er e-ship undervisning entreprenørskabsundervisning er eller bør være en proces, hvor individer får evnen til at genkende eller skabe en kommerciel eller non-kommerciel mulighed og får indblik, selvtillid, viden og færdigheder til at handle på dem (den foretagsomme og værdibaserede del).

E-ship undervisning Det inkluderer instruktion om forretningsmuligheder og kommercialisering af et koncept, styring af økonomiske ressourcer og risiko. Det indebærer også instruktion (som minimum) i traditionelle forretningsområder som ledelse, markedsføring og økonomistyring (den målsøgende del). Hvordan dette bliver gjort til integreret læring er der mange tilgange til. Kilde: (Kirketerp og Korsgaard 2006)

Foretagsomhed Hvordan underviser man, så de studerende bliver mere foretagsomme? Undervisning FOR e-ship Ikke OM e-ship

The Babson Way… Entreprenurial action: ”Foundation Management Experience”

Læring gennem handling Dewey Kolb Bandura; beskriver hvordan vi opøver handlingstillid Pædagoger der fortæller, hvorfor vi skal lære gennem handling

John Dewey (1859 – 1952) ”Learn to Do by Knowing and to Know by Doing” ”Learning By doing” Pragmatiker – kontingens – det tilfældigt foreliggende Mennesket er fortolkende og ikke en serie af simple naturlove.

Kolb (1939 - ) (eksperiental learning 1984)

Bandura – self-efficacy (Handlingstillid) ”individets forventning om egen kompetence til at gennemføre en bestemt adfærd” “…belief in ones’s capabilities to mobilize the motivation, cognitive resources, and courses of action needed to meet given situational demands” (Bandura, 1993)

Handlingstillid opøves gennem: Mastery experiences Social persuasion Role models Personal and emotional insight

Fra tanke til handling SKUB eller deadlines. Sikrer en internalisering af viden. Bringer ”ikke-viden” frem _____________________________________________ 0 spørgsmål ????????????????? Eksamen

Case didaktik og SKUB Lav krav om handling (skridt for skridt) (eksempel: gå ud og interview xx om deres opstart) 2. Lav rollemodeller der er mulig at spejle sig i (eksempel: fortæl historierne om ”den første dag” i stedet for ”den gang vi solgte for 250 mill. Kr.”) 3. Gør det muligt at fortælle om forhindringerne og frygten for forhindringerne (afkatastrofering). (eksempel: hvilke tanker havde du inden du kontaktede XX?)

Læringsmodel: Crossant &Sorrenti (2002) Adfærdsmæssig ændring NEJ JA Antagelse: Læring er baseret på; minimum at ændre adfærd eller tænkemåde Tvungen læring NEJ Ingen læring Eksperimenterende læring Kognitiv ændring Blokeret læring JA Integreret læring Erfarings-baseret læring

SKUB metoden Formål: At højne læringen under teoritungt stof. Målet: At internalisere det nye teoristof og stimulere til mere foretagsomhed. Teori: neuroanatomisk begrundet i neurale netværksdannelser i forhold til assimilation og akkommodation Indhold: Underviseren forbereder spørgsmål - SKUB - på forhånd der stilles hver 20 min. Spørgsmålene kan være metateoretiske, definitioner eller dilemmaer osv.. Spørgsmålene besvares på 2-3 min. individuelt på PC eller med papir. Kan også være i grupper med 5 min.