03-04-2017.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
Lederens kommunikation og værktøjer
10 Konkurrencesituation
Forøg din indflydelse i jobsituationen
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Social kreativitet 10 billeder Dømmekraft Midtens fylde Balancegang
En pragmatisk tilgang Udgangspunkt i arbejde af: Knud Illeris, se f.eks. ”Læring”, RUC 2007 særligt inspirationen fra læringsteoretikeren: David A. Kolb,
Erkendelsesteori: vidensmodel
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Uddannelse til konsulent i udeliv og -motion 6. november 2009
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Innovation C Oplæg til lærersamarbejdet
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Almen studieforberedelse
Ledelse og menneskesyn
The Love Shop Lawton/Webb 2003 Vores oplæg er delt i form og indhold, vel vidende om, at disse er gensidigt afhængige af hinanden – og derfor vil vi til.
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Teori: At unges identitets- og uddannelsesvalg afhænger af familiære forhold Af Mikkel Niarn - Kommer aldrig igen.
SAMARBEJDE & KOMMUNIKATION
Præstationsangst!.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
SANSENING og INTUITION er måder vi får/tager information på Sansefunktionen tager informasion ved hjælp af de fem sanser, syn, hørelse, følelse, lugt og.
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Læringsstile i gruppearbejde
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Inquiry Based Science Education - IBSE
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Program Vitalisering af samspillet
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Individet i gruppen Mine læringsmål
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
- Var ude aktivt og ”finde” duft indtryk. - Delte vi hinandens observationer. - Grupperede og analyserede vi vores observationer. - Fremlagde vores projekt.
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 2 – Skizofreni, symptomer, årsager og forløb Undervisere:
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Sorg og krise Blå Kors Danmark Torsdag d. 30/ Psykolog Johannes Birkild.
Den svære samtale At tage udgangspunkt i livshistorien – en vej til åndelig omsorg.
Læringstrekanten Hvad er læring?.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
Tema 2: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Data intro (Side 1-3 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Demens Anne Mette Jensen.
Feedback Lægedage 2015.
Fra almendidaktik til fagdidaktik
10 Konkurrencesituation
Robuste Fællesskaber.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Naturvidenskabelig metode
Erich Fromm om kærlighed
Redskaber og overvejelser
Præsentationens transcript:

03-04-2017

De fem ”store” personlighedstræk

De fem ”store” personlighedstræk

De fem ”store” personlighedstræk

De fem ”store” personlighedstræk

De fem ”store” personlighedstræk

Traumer virker forskelligt på den konkrete person Traumatiserede med PTSD er derfor forskellige Varierende symptombillede – udover PTSD kerne symptomer To former for dissociation Manger former for komorbiditet Forskellige niveauer for psykosociale ressourcer Udredning og differentiering i behandlingsindhold og -organisering

Anaklitisk konfiguration Udviser sammenføjende relationsformer (glæde, accept, frygt). Har formindsket selvrepræsentation (”self definition”) og forstørret andenrepræsentation (”relatednes”). Fonagy, 2006, Blatt, 2008. Har emotionel (”blind”) accept af andre, for meget ”enighed”. Mangler ”self definition” – uenighed, forskellighed. Sammenføjer selv med andre: For at bevare identitet (for at kunne affektregulere), for at være noget, et selv. Mister sig selv gennem emotionel sammensmeltning og blind accept (mangler stabil afvisning og ”uenighed”). Angsten for det endelige, det definitive – for at gro fast, blive rodfæstet og miste ”sig selv”. Angsten for uenighed og forskellighed fra anden, som betyder adskillelse, ensomhed, ”kærlighedens” død, selvets udtømning og tomhed. I svære situationer: Søger sammenføjning med andre (”relatednes”) og kontakt. Ved perception (oftest ubevidst) af uenighed og forskellighed fra anden aktiveres tilknytningssystemet, der signalerer (den gamle) smertefulde adskillelse og separation (separationsangst). Ensomhed med tomhed og selvets udtømning. Fonagy, Blatt, Schore, Porges, Rieman, Yalom

Introjektiv konfiguration Udviser adskillende relationsformer (vrede, afsky, tristhed). Har forstørret selvrepræsentation (”self definition”) og manglende eller formindsket andenrepræsentation (”relatednes”) Fonagy, 2006; Blatt, 2008. Emotionel afvisning af andre, ”uenighed”, ”skepsis”. Mangler enighed, enshed, accept. Adskiller sig selv fra andre. (For at bevare ”identitet”, selv). Mister andre gennem emotionel afvisning og adskillelse (manglende accept). Lider af angst for forandring, for muligheden – for at blive rodløs og miste ”sig selv”. Angsten for enighed og enshed med anden, som betyder sammensmeltning, kaos og selvets fragmentering og opløsning. I svære situationer: Søger adskillelse, alenehed, ensomhed, isolation. Ved perception (oftest ubevidst) af enighed og enshed med anden aktiveres tilknytningssystemet, der signalerer ( den gamle) sammensmeltning med stærk ubehageligt kaos og selvets fragmentering og opløsning. (Voldsom hyperarousal) Fonagy, Blatt, Schore, Porges, Rieman, Yalom

Terapeutisk udvikling i den introjektive konfiguration Konvergent stil for terapeutisk tilegnelse og udvikling (læring) Introjektiv – eksternaliserende Konvergent (entydig) erkendelse drejer sig om fokus på et bestemt output fra et givet input. Erkendelsen hviler på abstrakt begrebsliggørelse og aktiv eksperimenterne. Problemløsning og den praktiske anvendelse af idéer. Erkendelsen er organiseret sådan, at den gennem hypotetisk – deduktiv ræssoneren kan fokuseres på specifikke problemer. Personen foretrækker at beskæftige sig med tekniske opgaver og problemer frem for sociale og interpersonelle emner. ____________________________________________________________ Assimilativ stil for terapeutisk tilegnelse og udvikling (læring) Introjektiv – internaliserende Abstrakt begrebsliggørelse og reflekterende observation er dominerende. Teoretiske modeller. Mindre fokuseret på mennesker mere optaget af idéer og abstrakte begreber. Idéer bedømmes mindre ud fra deres praktiske værdi. Mere vigtigt at teorien er ”logisk” og præcis. Blatt, Bateman & Fonagy, Kendler, Krueger, Kolb

Terapeutisk udvikling i den anaklitiske konfiguration Akkomodativ stil for terapeutisk tilegnelse og udvikling (læring) Anaklitisk – eksternaliserende Erkendelsen hviler på at gøre ting, at udføre planer og opgaver og blive involveret i nye erfaringer. Søge muligheder. Tage en chance og handle. Dér hvor teori og planer ikke passer med fakta opgives planen eller teorien. (Det modsatte erkendelsesstil – assimilativ – vil mere have tilbøjelighed til at se bort fra eller genundersøge fakta). Er afhængige af information fra andre frem for deres egne analytiske evner. Ses ofte af andre som utålmodige og nogen der presser på. (Kolb, 1984; Illeris 2006, Blatt, 2008) ____________________________________________________________ Divergent stil for terapeutisk tilegnelse og udvikling (læring) Anaklitisk – internaliserende Divergent (mangetydig) erkendelse drejer sig om udvikling af forskellige outputmuligheder ud fra samme input – kreativitet, mangfoldighed. Erkendelsen hviler på konkrete erfaringer og oplevelser og reflekterende observation. Genererer alternative idéer og anvendelsesmuligheder. Er interesseret i mennesker, er følelsesorienteret og ofte fantasifulde. Blatt, Batemann & Fonagy, Kendler, Krueger, Kolb

Terapeutisk udvikling og heling Den simple perception af emotionelle tilstande er ikke nok til terapeutisk udvikling – der skal gøres noget ved tilstanden, den skal omdannes. Tilsvarende kan omdannelsen (transformation) ikke alene udgøre terapeutisk udvikling – der må være noget at omdanne, en emotionel tilstand eller oplevelse, der kan handles ud fra. (Efter Kolb, 1984, s. 42). Terapeutisk udvikling og heling er en proces hvor hidtidig emotionel erkendelse modificeres og skabes gennem transformation af tidligere og nuværende emotionelle erfaringer. Der er fire hovedformer for emotionel erkendelse. Der er to former for transformation. Der er to hovedformer for emotionel begribelse (Den anaklitiske og introjektive konfiguration).