DES årskonference. Lørdag d. 21 sep 2013 Parallelsession 3. Evaluering som forandrende kraft Session 3A. Forandring gennem vidensbasering – et eksempel.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Advertisements

Arbejdet med ICF på Kommunikationscentret i Hillerød ?
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Er der effekt ved sundhedsfremme projekter?
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Forskningsstrategi på centerniveau
Hvad kom der ud af TUPVAK?
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Socialstyrelsens nye vidensnotater
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Opbygning af kapacitet til det videre arbejde med tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte borgere Resultater fra den eksterne evaluering af projekt Røgfrihed.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Fundraising Jakob Ugelvig Christiansen
DUA seminar den 5. oktober 2010
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Læringsorienteret evaluering
Projektets highlights ved Ivar G. Frederiksen projektleder.
Gøye Thorn Svendsen Programleder PMTO/PALS
Statens Museum for Kunst Præsentation på AUTO seminar d Helene Brøndholt Nielsen, SMK digital Louise Bugge Jacobsen, u.l.k.
Status på de nyeste tendenser indenfor træning af mennesker med CP !
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
PUC Pædagogisk Udviklingscenter
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Kvalitet (Excellence) Effekt, merværdi (Impact )
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Efter konsensus. Det er spild af tid at gennemføre en selvevaluering uden at følge den op med klare forbedringsprojekter! Prioritering Alle forbedringsområderne.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.
Et fagligt løft af folkeskolen.
ICF-projektet forår 2008 – december 2009 Evaluering Afsluttende konference Torvehallerne i Vejle Marianne Engberg,
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
til implementering af retningslinjer i almen praksis
5 år med ESCO- hvad er erfaringerne og alternativerne? Jesper Ole Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet Susanne Balslev Nielsen,
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Implementering i Region Midt
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Tema 7 Netværksdannelse Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Erfaringer med at gennemføre en KVIK selvevaluering på SBi Susanne Tang Merit Statens Byggeforskningsinstitut.
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Dokumentation, evaluering og evidens
Workshop 7. velfærdsteknologi
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

DES årskonference. Lørdag d. 21 sep 2013 Parallelsession 3. Evaluering som forandrende kraft Session 3A. Forandring gennem vidensbasering – et eksempel fra Region Skåne Stine Thorsted (sociolog ph.d.) Forsknings- og udviklingskonsulent Habilitering & Hjälpmedel, Region Skåne

Divisionen for Habilitering & Hjælpemiddel, Region Skåne •Voksenhabilitering (autismespektrumforstyrrelser, bevægelses- og udviklingshæmning) •Børne- og ungdomshabiltering (autismespektrumforstyrrelser, bevægelses- og udviklingshæmning) •Syns,- høre- og døvhabilitering (blindhed, synsnedsættelse, døvhed, hørenedsættelser, og døvblindhed) •Hjælpemidler

FoU genererer ny viden gennem at udarbejde •Forskningsoversigter som fremmer evidensbaseret habilitering •Praksisbeskrivelser af arbejdet med at prøve nye indsatser og tilpasse dem til målgruppernes behov •Evalueringer af divisionens uddannelser og aktiviteter til voksne med funktionsnedsættelse, børn med funktionsnedsættelse samt deres forældre) •Evalueringer af habiliterings- og hjælpemiddelsforløb

•Ved at undervise i brug af videnskabelige databaser •Ved at undervise om evidensbegrebet og dets betydning for handicapområdet •Ved at arrangere seminarier om aktuelle rapporter •Ved at vejlede forsknings- og udviklingprojekter •Ved at opmuntre medarbejdere til at deltage på faglige konferencer FoU støtter medarbejdere i at finde frem til - og bruge viden

Eksempler på igangværende forløb og evalueringer Hæmmet bevægelse Mentorkursus Mentorskab Mentorkursus Mentorskab Autismespektrum- forstyrrelse Hæmmet udvikling

Tre trin i vidensstyring 1 Behovsanalyse2 Undersøgelse3 Stillingtagen Identificere vidensbehov Prioritere bland behovene Analysere Konkludere Granske Implementere Følge op FoU (ansvar) Fagudviklere Ledelsen Medarbejdere FoU (ansvar) Fagudviklere Ledelsen Medarbejdere FoU Fagudviklere Ledelsen (ansvar) Medarbejdere

V urdering af nytte Kilder: Statens Folkhälsoinstitut (2007: 30) och Socialstyrelsen (2012:9) Indsatsen er: •Relevant •Bedre end nuværende metoder •Effektiv (evidensbaseret) •Rentabel •Forenelig med rådande opfattelser og attituder •Mulig at teste i lille skala •Mulig at tilpasse til rådende lokale forhold uden at forandre de centrale komponenter •Anvendelig for at opnå organisationens mål

Forskellige roller FoU: Tovholder Videnskabelig vejledning (2) Intern granskning af rapportens videnskabelige metoder (3) Fagudviklere: Identificere vidensbehov (1) Bedømme fagligere metoder (1) Intern faktagranskning af rapporten (3) Diskutere og tage stilling til resultaternes implementering (3) Ledelse : Identificere vidensbehov (1) Prioritere bland vidensbehov (1) Støtte medarbejderen (2) Finde resourcer (2) Udføre intern faktagranskning af rapporten (3) Tage stilling til resultaternes implementering (3) Projektmedarbejdere : Kritisk og systematisk granske og afrapportere (2) Diskutere og tage stilling til resultaternes implmentering (3)

Netværk •Horisontalt •Vertikalt

Kommunikation i alle tre stadier Intern •Ledelsesgruppens møder •Faggruppers møder •Seminarer •Intranettet •FoU-rapporter Ekstern •Konferencer •FoU-rapporter

Forbedringsområder Gruppe (medarbejdere)Organisation Forbedre service Forbedre kommunikation med brugere Strukturere indsatser, rutiner og procedurer Systematisere arbejdsmåder Prøve nye indsatser Erstatte eksisterende indsatser med nye Homogenisere udbudet af indsatser Udvide eller mindske målgrupper

Ny viden •Organiseres systematisk •Formidles systematisk •Relateres til eksisterende indsatser

Strategiske redskaber •Koordinering af vidensudvikling og beslutninger •Ledelsen har ansvar for at det bliver muligt for medarbejdere at gennemføre undersøgelser og for at bruge ny viden •Tydelig organisering af roller og ansvar på både horisontalt og vertikalt niveau •Strukturerede metoder for at identificere vidensbehov og bedømme ideer

Læring som del af en forandring •Individ •Organisation

Udfordringer •Motivation •Praksisviden kontra ny viden •Dokumentation af praksisviden •At få indblik i vidensbehov •Tidsmangel hos medarbejdere •Finansiering af projekter •Opfølging af implementering (follow up)

Tak for opmærksomheden

Litteratur FoU-rapport. 6/ Liljedahl, K. och Thorsted, S. Strategier för implementering. en analys av goda exempel i Habiliterings- och hjälpmedelsförvaltningen. Martin, R Knowledge bases and the geography og innovation. Academic Dissertation. Lunds universitet. Socialstyrelsen. SKL Mot en effektivare kunskapsstyrning. Kartläggning och analys av nationellt och regionalt stöd för en evidensbaserad praktik i hälso- och sjukvården. Statens Folkhälsoinstitut Från nyhet till vardagsnytta. Om implementeringens mödosamma konst. En forskningssammanställning. K. Guldbrandsson FoU-rapporterne findes på følgende adresse: utveckling/Publikationer/