Tuberkulose (1) Beskriv forløbet af en infektion med tuberkulosebakterien Mucobacterium tuberculosis. Forklar hvordan bakterien spredes og hvad immunsystemet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Antibiotika og antibiotikaresistens
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Religion og Oldtidskundskab
Fagets formål, fokus og fagmål
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Studieretningsprojekt
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
Viden, læring og progression
Skriftlige opgaver. SSO og EP.
3g Studie Retnings Projekt
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
Studieretningsprojektet (SRP)
SRP 2014.
SYGDOMSBEGREBER - NØGLEORD
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP 2014.
Problemorienteret projektarbejde
Eksamen.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Introduktionsuddannelse til lungemedicinsk sygepleje
Social- og sundhedshjælper retning
Innovation og fagligt samspil i biologi
Bacheloropgaven i idræt i ny LU
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
Hvordan skabes samfundsfaglig viden?
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
SKABELON.
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Historie i udskolingen Gyldendal 8. april 2015 FFM – historie – historie.gyldendal.dk v/Jens Aage Poulsen
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Den populærvidenskabelige artikel
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Den populærvidenskabelige artikel
SRO SKRIV!.
Studieretningsprojektet
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Studieretningsprojektet
Udkast til justering af KS
Teoretisk pædagogikum
Naturfag.
Studieretningsprojektet
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Større Skriftlig Opgave
Større Skriftlig Opgave
Præsentationens transcript:

Tuberkulose (1) Beskriv forløbet af en infektion med tuberkulosebakterien Mucobacterium tuberculosis. Forklar hvordan bakterien spredes og hvad immunsystemet gør for at bekæmpe bakterien. Hvorfor har immunsystemet svært ved at nedkæmpe bakterien, og hvordan kan bakterien udvikle resistens mod den medicin, man benytter i bekæmpelsen af sygdommen? Ud fra en analyse af selvvalgte kilder ønskes en redegørelse for tuberkulosens udbredelse og omfang før og nu og en vurdering af sygdommens samfundsmæssige betydning. Omfang 15-20 sider. Overvejelser: Hvad er problemstillingen? Hvad skal eleven nå frem til? Hvordan spiller fagene sammen? Er de parallelle? Bruger de hinanden? Bruges de begge på problemstillingen og konklusionen? ”demonstrere evne til at udvælge, anvende og kombinere forskellige faglige tilgange og metoder og dermed forstærke den faglige fordybelse” Er det tydeligt for eleven hvad der forventes? Bilag? Slide 1 viser en stort set autentisk opgaveformulering. Der er tænkt på at få noget med fra begge fag, og på at få præciseret at der skal være elementer der ikke kendes fra undervisningen. Den giver dog også stof til overvejelser: SRProjektet tager udgangspunkt i en problemstilling, som belyses vha. faglighed fra to indgående fag, viden, metoder osv. Det kræver vel at begge lærere klart kan formulere problemstillingen? Hvis de ikke kan prioritere klart i forhold til en problemstilling, hvordan kan man så forvente at eleven kan? –Og det skal eleven jo netop vise at han kan! Derfor: Formuler problemstillingen sammen! –og hvorfor ikke også for eleven. Det vil jeg vende tilbage til på næste slide. Det er en god ide, når man har problemstillingen, at overveje fagenes roller: -Bruger de hinanden? Er der tænkt i at de skal give noget til hinanden i opgaveformuleringen? -Giver et af fagene problemstillingen? Det er ikke et problem, men så vær konsekvente! -Deles de om at undersøge en aktuel problemstilling imellem fagene? Hvad er det så man har behov for at undersøge? Hvad kan fagene bidrage med? Hvor kommer faglighed ind? Så noget andet: Er det tydeligt for eleven, hvad der forventes? Vil eleven fx af sig selv finde nogle kilder som skal analyseres? Niveau og blinde vinkler kan slås an med gode bilag.

Tuberkulose (2) Overvejelser Kræver problemstillingen begge fag? Tuberkulose har været en frygtet sygdom gennem århundreder. Gennem projektet skal du undersøge, hvordan sygdommen påvirker det enkelte individ og samfundet, og hvordan dette har ændret sig gennem de sidste 150 år. Du skal gennem projektet beskrive forløbet af en infektion med tuberkulosebakterien Mucobacterium tuberculosis. forklare hvordan bakterien spredes og hvad immunsystemet gør for at bekæmpe bakterien. forklare hvorfor har immunsystemet svært ved at nedkæmpe bakterien, og hvordan kan bakterien udvikle resistens mod den medicin, man benytter i bekæmpelsen af sygdommen. gøre rede for tuberkulosens udbredelse og omfang før og nu og vurdere sygdommens samfundsmæssige betydning. Der skal indgå analyse af selvvalgte historiske kilder i undersøgelsen. Omfang 15-20 sider. Overvejelser Kræver problemstillingen begge fag? Hvilke roller spiller fagene? Hvordan bruges faglig viden og metoder? Hvordan bruger fagene hinanden? Kan fagene bidrage til fælles konklusion på problemstillingen? Er kravene tydelige? Analyseniveau? Bilag? Har eleven mulighed for at udvælge og afgrænse? Skal stoffet slankes efter problemstillingen? Behov for præciseringer? Bilag? Her er problemet formuleret, men ellers med samme konkrete krav. Det får umiddelbart opgaven til at virke lidt omfattende, men det viser måske også hvor fagene har broderet ekstra pynt på, som ikke handler om at undersøge problemstillingen. Nu kommer en ny overvejelse: Kan eleven udvælge og disponere? Er det hele givet? Igen er nogle gode bilag en stor hjælp til at eleven både kan udvælge selv, og kan forstå hvad der forventes.

Tuberkulose (3) -stadig overvejelser Er kravene tydelige? Tuberkulose har været en frygtet sygdom gennem århundreder. Gennem projektet skal du undersøge, hvordan sygdommen påvirker det enkelte individ og samfundet, og hvordan dette har ændret sig gennem de sidste 150 år. Du skal gennem projektet redegøre for ændringer i tuberkulosens udbredelse i Danmark gennem de sidste 150 år, og for de formodede årsager til ændringerne i udbredelse. beskrive hvordan en infektion som tuberkulose spredes i befolkningen, og hvorfor den kan være svær at få bugt med for kroppen og immunforsvaret. analysere og diskutere hvad ændringerne i sygdommens udbredelse og behandlingsmulighederne har betydet for den enkelte patient og for sygdommens rolle i samfundet. Der skal indgå analyse af selvvalgte historiske kilder i undersøgelsen. Omfang 15-20 sider. -stadig overvejelser Er kravene tydelige? Analyseniveau? Forstår eleven hvor der skal analyseres kilder? Bilag, fx rå statistikker og levevilkår? Hvor sikres det ekstra i forhold til undervisningen? Har eleven mulighed for at udvælge og afgrænse? Behov for præciseringer? Bilag? Her er et forsøg på at rette underpunkterne til. Der er taksonomiske overvejelser i formuleringen af underpunkterne, men de holder nu ikke altid. Jeg vil gerne i den forbindelse gøre opmærksom på at den modificerede udgave at Bloom vi bruger er meget nyttig og pædagogisk, når man formulerer den slags, men den har jo også begrænsninger. Jeg mener fx at det første ”redegør”-punkt er ganske kompliceret. Det handler i et godt projekt om at sammenstille og analysere kompliceret datamateriale, hvilket kræver faglig analyse og vurdering. Det ville jeg kunne give mange point for som censor, hvis det er gjort godt! Et mere strukturelt problem er de to fags rolle. Her mener jeg at man som lærer kan have godt udbytte fra SOLO-taksonomien (Structure of Learning Outcome), når ,man strukturerer en opgave. SOLOtaksonomien opererer med at man kan have et projekt hvor elementerne, undersøgelserne, fagene præsenteres parallelt, som parallelle underprojekter, men ikke hænger sammen. Det bliver næste –og sidste slide Denne måde at gøre det på virker måske fagligt mere spartansk i formuleringerne. Der er mere plads og (krav!) til elevens udvælgelse. Det gør det endnu vigtigere at sikre sig, at eleven forstår kravene. Igen: Brug bilag!

Overvejelser når man stiller opgaven SOLO: Nyttig når man strukturerer flerfaglig opgave Bloom: Nyttig når man formulerer underopgaver SOLO taksonomien opererer med at man kan have et projekt hvor elementerne, undersøgelserne, fagene præsenteres parallelt, som parallelle underprojekter, men ikke hænger sammen. På næste niveau benyttes de til at undersøge det samme problem, udgangespunktet for undersøgelsen, og til at diskutere og drage fælles konklusioner på problemstillingen. SOLO-taksonomien opererer herudover med et niveau, hvor man herudfra opstiller nye teorier, modeller ol. Teoretiser, generaliser, hypotetiser, reflekter. En konstruktiv fase. Guf for de dygtige elever! Hvor Bloom er god til at stille spørgsmålene i opgaven, mener jeg SOLO er god til at finde struktur i opgaven: Formuler en fælles problemstilling. Overvej Hvad eleven skal nå frem til Overvej hvad fagene har an bidrage med af analyser til analysen Overvej hvordan eleven forstår krav, niveau og muligheder for udvælgelse og prioriteringer Først og sidste: Skab rum for tidlig vejledning. Lyt til eleven! Vejledning! Formuler en fælles problemstilling Overvej Hvad eleven skal nå frem til Overvej hvad fagene kan bidrage med –viden, metoder, analyser til analysen Overvej hvordan eleven forstår krav, niveau og muligheder