Individuel uddannelsesplan Gunver Lillevang Praksisuddannelseskoordinator Postgraduat klinisk lektor i almen medicin Temadag Nord, Region Sjælland, 9. februar 2011
Målrettet uddannelse Mål – indenfor 7 lægeroller Læring Evaluering Hvem er du? Hvad kan du allerede? Hvad vil/skal du kunne? Hvordan skal det foregå, hvor, hvornår… Evaluering Feedback for at blive bedre Hvordan skal det forgå, fra hvem, hvornår… Godkendelse af obligatoriske mål Hvordan skal det foregå, hvem, hvornår…
Hvem er du? – Læringsstil - Hvordan lærer du nemmest? Aktivisten, lærer ved: Nye erfaringer At være ”på” At generere idéer At tage chancer Teoretikeren, lærer ved: Modeller/systemer At have tid til udforskning af sammenhænge Logiske, rationelle situationer Den reflekterende, lærer ved: At se på først At have rigelig tid At analysere situationen Afslappede situationer Pragmatikeren, lærer ved: Sammenhæng mellem teori og praksis Praktiske teknikker Mulighed for at omsætte til praksis Virkelige problemstillinger
Hvordan foregår læring Konkret erfaring Afprøvning i nye eller andre situationer LÆRING Observation og kritisk refleksion Dybere forståelse, kobling af teori til praksis og generaliseringer Kolbs læringscyklus
Læring og læringsstil LÆRING Aktivist Reflekterende Teoretiker Konkret erfaring Dybere forståelse, kobling af teori til praksis og generaliseringer Afprøvning i nye eller andre situationer Observation og kritisk refleksion LÆRING Aktivist Reflekterende Teoretiker Pragmatiker
Hvordan kan læring planlægges? - BOGERD Background Opportunity Goal Evaluation Rescue Deal
Evaluering Formativ Summativ Fremadrettet Kvalitativ Mål er læring/refleksion Summativ Afsluttende Kvantitativ Mål er vurdering/godkendelse
Hvordan få feedback? - PQRS Praise Question Reflect Summarize
Hvordan evaluere om mål er nået? Metoder i almen praksis Direkte observation Struktureret klinisk observation ud fra checkliste ”Flue på væggen” 360° evaluering Journal audit Vurdering af opgaver f.eks. henvisninger, attester, kvalitetssikringsopgaver etc. Litteraturgennemgang/undervisning i praksis Diskussion/vejledersamtale Gennemgang af patientforløb – mundtligt, video Gennemgang af optegnelser i portefølje/læringsdagbog Samlet vurdering
Mål for uddannelsen Målbeskrivelse Uddannelsesprogram National, Sundhedsstyrelsen Mål, læringsstrategier, evalueringsstrategier Uddannelsesprogram Regional/afdelinger/praksis Konkrete aktiviteter mhp læring og evaluering Individuel uddannelsesplan Udarbejdes af uddannelsessøgende og vejleder/tutorlæge i fællesskab Individuelt udgangspunkt, målrettet uddannelse