Temadag 7. juni 2006 Struer Kommune

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
 Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne.
Advertisements

Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov STU-Træf 1. december 2009
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Uddannelses- og erhvervsvejledning opfattes som en proces, der foregår i et samspil mellem: • Oplysning • Undervisning • Praktiske aktiviteter • Personlig.
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Bo Ravn Temadag 26. januar 2006 Holstebro Kommune Unge uden uddannelse i centrum.
ProNet Konference – Korsør 29. november 2011 Udfordringer set fra et dansk Jobcenter 2011 Anette Steffensen Arbejdsmarkedsområdets Tværfaglig unge- og.
Hvem er jeg Hvad kan jeg Hvor skal jeg hen
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
 87,4 % er i uddannelse (933)  59,0 % går i gymnasiet (629)  24,7 % er i erhvervsuddannelse (264)  1,0 % er i andre ungdomsuddannelser (11)  2,4 %
78,8 % er i uddannelse 53,6 % går i gymnasiet 21,7 % er i erhvervsuddannelse 1,3 % er i andre ungdomsuddannelser 0,9 % er i andre uddannelser 1,3 % er.
Mentorordningen i UUO Overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse.
Fra grundskole til ungdomsuddannelse Seminar for UU-medarbejdere og medarbejdere på de tekniske skoler. Sorø den 27. marts 2006 og Middelfart den 3. april.
UU-Vestegnen Vognporten Albertslund Tlf
”Vi når målet – men hvordan?”
Orientering forældremøde 10. klasse
Orientering forældremøde 9. klasse
Overvejelser om institutionsstrukturen i Region Midtjylland Styrelseschef Lars Mortensen Institutionsstyrelsen, Undervisningsministeriet.
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
- Overgangsfrekvenser
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
Vejledningsreformen Steffen Jensen Kontorchef
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Forældremøde 7. klasse.
Bo Ravn leder UU – Nordvestjylland Ungdommens Uddannelsesvejledning
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
Forældremøde Sortedamskolen 2013/14
Velkommen til forældremøde
Regeringens globaliseringsudspil
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
1 Den danske model Kvalitetsudvikling og kvalitetssikring af vejledningen Erik Møller Hansen Chefkonsulent Kontoret for vejledning Undervisningsministeriet.
Velkommen til forældremøde
Vejledning på den politiske dagsorden Regeringsgrundlaget ”Nye Mål” Aftalen ”En ny chance til alle” 4 debatoplæg til Globaliseringsrådet Udspillet om ungdomsklassen.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
FORÆLDREMØDE 10. ÅRGANG AUGUST Vejledning 10. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Vesterbrogade 6D. 4, 1780 København V. | uudanmark.dk| | CVR: Er vejledningssystemet gearet til de store reformer og fremtidens.
Ny vejleder i Efterskolen Vejlederkonferencen 2013.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
/Bent Storgaard Etablering af UU-Vestegnen Mange opgaveudvidelser siden 2004 ”Uafhængig af sektor- og institutionsinteresser” UU-Vestegnen:
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Udarbejdet af UU Randers 21. oktober 2015 Afgangselever Status i oktober måned det år hvor grundskoleeleverne afsluttede 9. og 10. klasse i.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Kontanthjælpsreformens betydning -i forhold til arbejdet med de unge Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland Jørgen Dan Pedersen centerleder.
UU Danmarks perspektiver på anbefalingerne
Afgangselever Status i oktober måned
Status på Optagelse 2017 ved UUV’s Fællesmøde den 6. 6
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Tilmelding til uddannelse 2018
Afgangselever
Præsentationens transcript:

Temadag 7. juni 2006 Struer Kommune www.uu-nordvestjylland.dk Unge uden uddannelse i centrum Temadag 7. juni 2006 Struer Kommune www.uu-nordvestjylland.dk

”Sæt unge uden uddannelse i centrum” PROGRAM ”Sæt unge uden uddannelse i centrum” Ny Struer Kommune 9.00 – 9.45 Kaffe og velkomst. Status og tal v/ Ole Westergaard og Bo Ravn 9.45 – 12.00 Oplæg v/Bo Ravn og Fremtidsværksted 12.00 – 12.45 Frokost 12.45 – 14.30 Fremtidsværksted fortsat (kaffepause indlagt) 14.30 – 15.00 Afslutning og oplæg til videre arbejde v/Bo Ravn

103.000 indbyggere

Opgaver: Konsulentopgaver i UEA (Uddannelses-, Erhvervs- og Arbejdsmarkedsorientering) 1.-10. klasse Individuel uddannelsesvejledning fra 6. klasse i folkeskolen Vejledning af 15 – 25 årige i kommunen (unge uden for skolesystemet) Opsøgende vejledning for 15 – 18 årige Åben vejledning for 19 – 25 årige EGU uddannelse Erhvervs Grund Uddannelse - for unge der ikke umiddelbart kan starte på erhvervsuddannelser

Nationale mål for vejledningen Vejledningen skal bidrage til, at valg af uddannelse og erhverv bliver til størst mulig gavn for den enkelte og for samfundet. Mål 2: Vejledningen skal i særlig grad målrettes unge med særlige behov for vejledning om valg af uddannelse og erhverv. Mål 3: Vejledningen skal inddrage såvel den enkeltes interesser og personlige forudsætninger, herunder uformelle kompetencer og hidtidige uddannelses- og beskæftigelsesforløb, som det forventede behov for uddannet arbejdskraft og selvstændige erhvervsdrivende. Mål 4: Vejledningen skal bidrage til, at frafald fra og omvalg i uddannelserne begrænses mest muligt.

Nationale mål for vejledningen fortsat Vejledningen skal bidrage til, at den enkelte selv kan søge og anvende informationer, herunder it-baserede informations- og vejledningstilbud, om valg af uddannelse, uddannelsesinstitution og fremtidig beskæftigelse. Mål 6: Vejledningen om valg af ungdomsuddannelse og erhverv skal være uafhængig af sektor- og institutionsinteresser. Vejledningen må ikke være båret af særlige hensyn til et uddannelsesområde, herunder uddannelsesområdets institutioner mv. Mål 7: UU´erne skal indgå i samarbejde med de regionale vejledningscentre, ungdomsuddannelsesinstitutioner, det regionale arbejdsmarkedsråd, Arbejdsformidlingen, erhvervslivet, kommunale forvaltninger samt UU i andre geografiske områder.

Uddannelsesvejledning som profession National målsætning: 2010: 85% 2015: 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. Måltal: 2005: 80%

Eksempler på samarbejde Projekt ”Elevsupporter” Samarbejde omkring unge kontanthjælpsmodtagere

”Unge med særlige behov for vejledning” Unge med behov for faglige kompetencer ”Kurator-børn” §§ 20,1 og 20,2 + enkeltintegrerede i folkeskolen, unge der efter afslutningen af folkeskolen har brug for FVU/, ”ungeklasse” , produktionsskole m.fl. Unge med behov for personlige kompetencer Forsinket personlig udvikling, disposition for psykisk ubalance. Unge med behov for sociale kompetencer ”Samspilsramt” med behov for omsorg/støtte, evt. døgnanbragt. Unge med behov for helbredsmæssige hensyn Handicaps, sygdomme, svagt helbred m.fl. Unge med behov for færre krydspres Unge der møder modstridende krav og forventninger fra familien, skolen og kammeraterne fx grupper af unge mænd med anden etnisk baggrund.

Beskæftigelsesoversigt 18-årige i Struer pr. 1. februar 2006 Hovedplacering Pige Dreng Total Total i % Anden beskæftigelse Total 14 18 32 13% Anden uddannelse Total 1 2 3 1% Andet Total 5 9 6% Erhvervsuddannelser Total 31 45 76 30% Grundskolen Total 2% Gymnasiale uddannelser Total 65 59 124 49% Ukendt Total 0% Hovedtotal 119 135 254 100%

Beskæftigelsesoversigt 18-årige i Thyholm pr. 1. februar 2006 Hovedplacering Piger Drenge Total Total i % Anden beskæftigelse Total 2 7 9 18% Andet Total 1 3 4 8% Erhvervsuddannelser Total 11 20 40% Grundskolen Total 2% Gymnasiale uddannelser Total 13 16 32% Hovedtotal 26 24 50 100%