Fremtidig finansiering af foderstofkontrol Henrik Nielsen & Lis Marianne Hansen PLANTEDIREKTORATET
Disposition Nuværende betalingsmodel Baggrund for ændring af betalingsvilkår Hensigt og mål i en ny model Fordeling af bidrag mellem brancher Variabel og fast afgift Afgiftstyper og opkrævning Proces og fremtidigt perspektiv PLANTEDIREKTORATET
Betaling for foderstofkontrol nu Brugerbetalt i Danmark Afgifter på virksomheder og CO2-midler på landbrug Model for betaling af afgift beskrevet i betalingsbekendtgørelse PLANTEDIREKTORATET
Afgiftsstruktur på virksomheder Aktivitetsbestemt grundafgift efter godkendelse/registrering Omsætningsbestemt mængdeafgift efter produkt Reduktion ved egenkontrol Enhedspris på proceskontrol Faktureret tid på rekvirerede ydelser PLANTEDIREKTORATET
Baggrund for ny betalingsmodel Kompliceret betalings- og opkrævningsmodel Led i generel plan for lettelse af administrative procedurer i staten Anvendelse af kontrol- og hygiejneforordning pr. 1. januar 06 med nye bidragsydere og krav om differentieret afgift efter risici PLANTEDIREKTORATET
Hensyn i ny model Fortsat brugerbetaling Forudsigelig indtægt og sikkerhed i opkrævning Større provenu pga. flere enheder omfattet af registrering og kontrol (transport mv.) samt omkostning til implementering af forordninger Bidrag fra brancher og virksomheder svarende til belastning af myndighedskontrol Simpel betalings- og opkrævningsmodel Ligestilling af forskellige virksomhedstyper PLANTEDIREKTORATET
Opdeling i virksomhedstyper, hvor hver type bidrager forholdsmæssigt til myndighedskontrollen Producenter af foderstoffer Andre foderstofvirksomheder, herunder lagre, mellemhandlere og transportører Landbrug med HACCP (blander selv tilsætningsstoffer i foder) Landbrug uden HACCP (men med GMP) PLANTEDIREKTORATET
Virksomhedstyper antal og bidrag 200 foderproducenter bidrager med ca. 40% 2.000 andre foderstofvirksomheder bidrager med ca. 30% 2.000 HACCP landbrug bidrager med ca. 10% 50.000 GMP landbrug bidrager med ca. 20% PLANTEDIREKTORATET
Typer af omkostninger i kontrollen Beredskab og planlægning Auditering Prøvetagning Analyser PLANTEDIREKTORATET
Variabel og fast afgift Beredskab, planlægning og overvågning vil overvejende skulle finansieres ved fast ydelses uafhængig afgift gennem grund/mængdeafgift Auditering, prøvetagning og analyse vil med tiden overgå til variabel afgift faktureret til den enkelte virksomhed som betaling for tidsforbrug i kontrollen PLANTEDIREKTORATET
Udvikling i afgift over tid Ekstraordinære omkostninger til implementering af forordninger, herunder vurdering af kvalitetsstyring på virksomheder og landbrug, medfører højere afgifter frem mod 2008 Herefter reduceres afgift som følge af egenkontrol Andel af variabel faktureret afgift bestemt af den enkelte virksomheds træk på myndighedskontrollen vil vokse i de kommende år PLANTEDIREKTORATET
Proces vedr. fastlæggelse af fremtidig betalingsmodel Dialog med brancherepræsentanter vedr. hensyn og opkrævningsprocedurer Politisk fastlæggelse af samlet provenu til foderkontrol Vurdering af simuleringsmodeller for opkrævning af afgifter Modelbeskrivelse mhp. ny betalingsbekendtgørelse pr. 1. jan. 06 Indberetning af oplysninger og opkrævning af afgift vinter/efterår 2006 PLANTEDIREKTORATET
Proces vedr. fastlæggelse af fremtidig betalingsmodel Dialog med brancherepræsentanter vedr. hensyn og opkrævningsprocedurer Politisk fastlæggelse af samlet provenu til foderkontrol Vurdering af simuleringsmodeller for opkrævning af afgifter Modelbeskrivelse mhp. ny betalingsbekendtgørelse pr. 1. jan. 06 Indberetning af oplysninger og opkrævning af afgift vinter/efterår 2006 PLANTEDIREKTORATET
Proces vedr. fastlæggelse af fremtidig betalingsmodel Dialog med brancherepræsentanter vedr. hensyn og opkrævningsprocedurer Politisk fastlæggelse af samlet provenu til foderkontrol Vurdering af simuleringsmodeller for opkrævning af afgifter Modelbeskrivelse mhp. ny betalingsbekendtgørelse pr. 1. jan. 06 Indberetning af oplysninger og opkrævning af afgift vinter/efterår 2006 PLANTEDIREKTORATET
- Attesteringer/Certificeringer Afgifter Variabel - Timer - Import - Attesteringer/Certificeringer Fast - Mængdeafgift/grundafgift - Afgiftsklasser Plantedirektoratet
Model 1 Foderstoffer - Omsætningsafgift beregnet på mængder Samme foder belægges flere gange med afgift Alle virksomheder og landmænd Fordele: - rammer alle simpel model Ulemper: - usikkert indtægtsgrundlag afspejler ikke risici Plantedirektoratet
Model 2 Foderstoffer - råvarer - Grundafgift Mængdeafgift belægges i ”første led” Importører (også landmænd) af råvarer fra 3. lande og EU-lande Producenter af råvarer i DK Fordele: simpel model nem opkrævning Ulemper: usikkert afgiftsgrundlag afspejler ikke risici Plantedirektoratet
Model 3 Foderstoffer – råvarer - Grundafgift Mængdeafgift belægges i ”sidste led” & producenter Forhandlere af foder til slutbruger Forhandler af foder til 3. lande og EU-lande Producenter af foderblandinger og forblandinger Fordele: mere risici betonet Ulemper: skævvridning Plantedirektoratet
Model 4 Afgiftsklasser Foderblandinger/-midler (takst) Virksomheder Afgiftsklasser Foderblandinger/-midler (takst) Tilsætningsstoffer/ forblandinger (takst) Omsætning OK Dumpet A 1 2 3 4 B 5 C 6 D 7 E 8 Plantedirektoratet
Model 4 Virksomheder Fordele: simpel model risici betonet (afgiften falder hvor kontrolind- satsen er stor) Ulemper: tilvænning til nyt princip Plantedirektoratet