Forsyning A/S Erfaringer fra Svendborg Kommune

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Advertisements

Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Dansk Skovforenings foretræde for Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg 25. november 2009.
Informationsmøde for koordinatorer i de faglige netværk – rammeaftalen for det specialiserede socialområde Konsulent Ann Kühnel Liljenberg, Sekretariat.
mellem Miljøministeriet og KL
PwC Hvad arbejder sporene med i foranalysen? Foranalysearbejdet foregår i tre spor: Struktur og jura sporet, økonomi sporet samt teknik sporet. Sporene.
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Miljøstyrelsen Høringsmøde:
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Fremtidig finansiering af foderstofkontrol Henrik Nielsen & Lis Marianne Hansen PLANTEDIREKTORATET.
Møde med KKR den 28. august 2012 Oplæg v/ Johannes Flensted-Jensen & Harald Mikkelsen.
Accessoriske kontrakter
Regulatoriske rammer for fjernkøling
Visionsproces Fra ord til handling.
Hører byplanlægning og eksport sammen?
Anders Birkelund Nielsen, specialistadvokat
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Muligheder for samfinansiering.
Giver samarbejder mening? Temamøde i Frederikssund Vandråd Februar 2012.
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Oplæg til fællesmøde om Ny skole 2013 Mandag d. 2. juni – 21: 30 på Søndergård Skole v/ skolechef Per Udesen og Børne- og Kulturdirektør Klaus.
Indkøbspolitik Esben Madsen, Indkøbs- og Logistikchef &
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Procesindustrien - Klimakommissionen og teknologiudvikling Hans Jürgen Stehr sekretariatschef.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Konsulenternes kompetencebehov i et forskerblik
Vedtaget af Byrådet den 7. oktober 2013
Bred Partnering - overvejelser i Driftsområdet om brug af en ”Bred Partnering” model Indlæg på Fælles nordisk entreprenørmarked og nordiske anskaffelsesformer,
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Juridiske udfordringer
Side Driftsøkonomi Kapitel 19 Produktion under miljø- og ressourcehensyn.
Udlicitering af grøn drift
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
Opmærksomhedspunkter til arbejdet med selskabsdannelser Det er vigtigt, at sikre så god tid som muligt til at kvalificere beslutningsgrundlaget for selskabsdannelsen.
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
3. session Prioritering af fremtidens arealanvendelse i Danmark
Gebyrer Høringsmøde - organisering 10. november 2008 velkommen til Miljøstyrelsen.
PROCES OG TIDSPLAN Godkendelse af forslag i Byrådet den 22. april Offentlig debat i maj og juni måned Udstilling i Utzon Centeret Endelig godkendelse.
Arbejdsmarkedsindsatsen for ikke-arbejdsmarkedsparate
Spildevandsplan Det grønne Råd – møde
Private investeringer i byomdannelse og byfornyelse Lars A. Engberg SBi.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Regeringens politik med hensyn til biobrændstoffer i transportsektoren Den 11. januar 2006 Kontorchef Claus Andersen, Energistyrelsen.
Status for et moderne arbejdsskadesystem
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Bæredygtige indkøb i Region Midtjylland v. Bjarne Schmidt Nielsen (formand for det midlertidige udvalg om indkøbspolitikken)
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Samarbejde, fusion, alliancer Peter Skanborg Partner Regler, bevæggrunde, tips.
Informationsmøde Velkomst 2.Orientering om økonomi på baggrund af de valgte modeller for indbetaling. 3.Spørgsmål + svar 4.Pause 5.Orientering.
Vandsektorloven Startskuddet til en ny æra Startskuddet til en ny æra……
Fastlæggelse af praksis – plads til forbedring? 8. november 2011 v/formand for FSR’s Skatteudvalg statsautoriseret revisor John Bygholm.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Skal vi tvangsnationalisere energi? Andes Stouge 9. juni 2016.
- en regional nicheopgave med relativ stor bevågenhed JORDFORURENING.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Udvidelse af ejerkredsen for I/S Alfa Specialaffald Allan Johansen Afdelingschef, genbrugspladser.
Envina indsatsplanmøde februar 2017
Strukturreformen i Danmark
Hvor er vandbranchen på vej hen?
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
Effektive indkøb på selvejende uddannelsesinstitutioner på bygnings- og serviceområdet Jens Hedegaard Madsen, SKI.
Repræsentantskabsmøde BS’61
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Digitalisering i den offentlige sektor
TORSDAG DEN 7. DECEMBER 2017 KL
Energiens infrastruktur – ejerskab og demokrati
Ny fælles landbrugspolitik i EU efter 2020
Budgetter og priser 2018 HOFOR Vand Vallensbæk A/S
Præsentationens transcript:

Forsyning A/S Erfaringer fra Svendborg Kommune Konst. økonomichef Jens Otto Kromann Konst. økonomidirektør John Jensen

Svendborgs situation Forsyningsområdet i Svendborg omfatter Vandforsyning og spildevand – kommunalt ejet selskab Svendborg Kraftvarme (affaldsforbrændingsanlæg) – kommunal forsyning Svendborg Affald (renovation og genbrugsstation) – kommunal forsyning (Ingen kommunal el- eller varmeforsyning) I proces med selskabsgørelse og selskabsorganisering - som de fleste andre….! Vores erfaringer, udfordringer og bud på løsninger - set med økonomibriller: Komplekse problemstillinger/lovgivning Modstridende politiske hensyn – i Byråd og i fht. Bestyrelse Rolleskift i ledelse og administration Rammer under ændring Selskabs- og samarbejdskonstruktion(er) Debat og erfaringsudveksling!

Forsyning A/S i Svendborg Hvad er sket siden sidst? Fokuspunkter/udfordringer Rammevilkår/lovgivning Mål og strategi Områder Ejerstrategi

Nuværende selskaber

Øvrige forsyningsvirksomheder

Opmærksomhedspunkter ved selskabsgørelse Muligheder Fokusering Udvikling Engagement Effektivisering Faldgrupper Nye roller og ansvar Fælles sprog Selskab har mange indgange til kommunen (intern koordinering) Helhedssyn (til tider modstridende interesser) Huskeliste Ejerstrategi 1. generation => 2. generation Drejebog Administrativ aktivitetsplan (stort set gennemført)

Hvad er sket siden (26.10.07)? Svendborg Vand A/S Månedligt møde (dialogen er aftagende) Fas-betaling og opkrævning Økonomisystem og (ekstern) kontoplan Gældspleje og likviditet Udmatrikulering Kloakbidrag ved byggemodning Administrationsbidrag Undersøgelse af synergier ved samarbejde mv. Holdingselskab og yderligere selskabsdannelse Forsinket proces Salg af Svendborg Kraftvarme Forventede rammevilkår og scenarier Udbudsform, afgiftsregler Anvendelse af evt. provenu

Forfaldstidspunkt for kloakbidrag ved byggemodning pålignings- og forfaldstidspunkt bliver sammenfaldende, det vil sige, tilslutningsbidraget forfalder, når en ejendom kan tilsluttes det offentlige spildevandsanlæg, Svendborg Spildevand A/S står i forskud med kloakbidrag indtil en grund sælges. Når der sælges en grund, opkræves kloakbidraget, og det betales som et ekstraordinært afdrag til Svendborg Spildevand A/S, det til enhver tid forfaldne beløb forrentes med Nationalbankens Udlånsrente, og senest efter 10 år betaler Svendborg Kommune kloakbidrag for de grunde, der endnu ikke må være solgt. 

Ejerstrategi, overordnet Det overordnede formål med Svendborg Kommunes strategi for ejerandele i selskaber er sikring af, at der er sammenhæng mellem selskabernes virksomhed og kommunens vision, politiker, værdier og strategier. sikring og udvikling af kommunens økonomiske værdier Proces med årlige tilpasninger Takster, lån og regnskabsredegørelse

Ejerstrategi, overordnet (2) Politiske og driftsmæssige målsætninger Selskaberne skal understøtte kommunens vision og politikker, værdier og strategier, herunder Takstpolitik Strategi for effektiviseringer Strategi for miljørigtighed, herunder arbejdsmiljø Selskaberne skal i samarbejde med sektordirektøren redegøre for de mulige prioriteringer mellem værdiopbygning i selskaberne, udbytteudlodning til ejer og lavere priser

Ejerstrategi, specifik Specifik ejerstrategi for nuværende selskaber Med virkning fra 2009 fastlægges specifik ejerstrategi for de enkelte selskaber. Strategien fastlægges jf. ”årshjulet” i samarbejde mellem kommune og selskab. Med virkning fra og med 2008 skal følgende aftaler og opgaver foreligge: Svendborg Vand A/S og Svendborg Spildevand A/S: Foreligge en administrationsaftale på markedsvilkår mellem kommune og selskab foreløbig gældende for 2008 og 2009. Foreligge klar adskillelse mellem forsyningsopgaver og kommunens myndighedsopgaver

Aktuelle fokuspunkter og fremtidige udfordringer Vand og spildevand - Vandsektorloven fra 2010. Organisering Kraftvarme - Affaldsdirektiv og liberalisering Affald - Politisk aftale, årsregnskabslov

Baggrund for forslag til Vandsektorlov Politisk aftale for en mere effektiv vandsektor (på baggrund af serviceeftersyn af vandsektoren): Hensyn til miljø, sundhed og forsyningssikkerhed Effektivisering, bl.a. understøttet af økonomisk regulering Ønske og at frigøre/sikre økonomi til investering og fornyelse Adskillelse af drift og myndighed Øget gennemsigtighed Aftalens indhold - prisloftregulering (forsyningssekretariat) - benchmarking - Miljø- og energiledelse - Teknologiudvikling - årsregnskabskabslov - prisreguleringsmyndighed - selskabsgørelse

Aktuelle fokuspunkter og fremtidige udfordringer: Vandsektorlov Oprindelig planlagt i kraft 1. januar 2009 - forventes vedtaget i februar 2009 med virkning fra 2010 Vand og spildevandsforsyninger skal være selskabsgjort inden den 1. jan 2010 Krav om benchmarking Åbenhed og gennemsigtighed Ny statslig regulering i Konkurrencestyrelsen baseret på prislofter og effektiviseringskrav Overskud skal blive i vandsektoren (hvile i sig selv)? Ved salg afleveres 60 % eller 40 % (+deponering) til staten Efter vedtagelse - evaluering 2012/2013 – vurdering af øget liberalisering eller fastholdelse som ”non profit” sektor Fremtid: Samarbejde, salg eller…

Aktuelle fokuspunkter og fremtidige udfordringer: Affaldsområdet Politisk aftale for affaldsområdet Tættere sammenhæng mellem affaldspolitik og energipolitik Øget efterspørgsel efter forbrændingsegnet affald (konkurrence) Adskillelse mellem myndighed og drift Gennemsigtighed i affaldsgebyrer Forbrænding og deponering efter årsrengnskabslov med ensartede principper for åbningsbalance og afskrivninger Benchmark Prisloft/forsyningssekretariat? Endnu ingen modregning!

Aktuelle fokuspunkter og fremtidige udfordringer: Kraftvarme Varmeforsyningsloven Hvile i sig selv Nyt affaldsdirektiv Nyttiggørelse frem for bortskaffelse Liberalisering af handel med forbrændingsegnet erhvervsaffald (øget konkurrence) Undersøgelse af selskabsgørelse og salg med risikovurdering i forhold til markedsudvikling og omkostningsniveau Interesserede investorer?

Mål og strategier Kommunale virksomheder/selskaber Svendborg Vand A/S Svendborg Spildevand A/S Svendborg Kraftvarme (afklaret?) Øvrige driftsområder under Miljø og Teknik

Overvejelser

Mål og strategier Scenarier Afgørelse Fortsætte uændret Behold og optimer (holding) Samarbejde og fusion Horisontal strategi Vertikal strategi Salg/afhændelse Afgørelse Værdier og interesser

Mål for ejeren Bevare økonomiske værdier Skabe økonomiske værdier Risikohåndtering Rimelige takster (skv) Minimale takster Trække penge ud til ejerne – helst uden modregning Fusionsværdi/salgsværdi Forsyningssikkerhed (skv) Miljø og arbejdsmiljø Attraktiv arbejdsplads

Købers motiver Strategisk Udvide forretningsområde Sikre markedsandele Nøgletal og benchmark Stordrift Sikre kapacitet

Mål og strategier for Svendborg Vand sikre en jævn takstudvikling drive en effektiv vandvirksomhed tage vare på miljøet og sundheden være en god og eftertragtet arbejdsplads.

Udviklingsmuligheder for (set fra) Svendborg Vand Opmærksomhedspunkter ved overvejelse om salg: Vandsektorloven giver en række restriktioner 40 – 60 % afgift til staten Fastsættelse af den reelle salgsværdi pt. usikker, da man ikke kan hente udbytte ud af sektoren Salg må ikke medfører øgede takster Drikkevand og spildevand i større politisk fokus med kommende EU-direktiver

Udviklingsmuligheder set fra Svendborg Vand Fortsat fokus på optimering af interne processer ”Multiforsyning” giver synergier på en begrænset del af aktiviteterne Samarbejde med andre i vandsektoren giver de største muligheder for synergier i alle aktiviteter Fortsat fokus på udvikling af kernekompetence Hente synergier gennem samarbejde med ”vandselskaber”, udvikle ydelser til private vandværker, evt. selskabskonstruktion på tværs af kommunegrænser, holding med svendborg affald

Udviklingsmuligheder (bl.a. set fra Svendborg Vand) Svendborg Vand, Sydfyn Vand, Fyn Vand, Syd Vand ?? Svendborg Holding ?? Sydfyn Forsyning, Forsyning Fyn, Forsyning Syd? Hvilken virksomhedsstørrelse/konstruktion giver kunderne den laveste pris under hensyntagen til forsyningssikkerhed, kvalitet og miljø ?

Spørgsmål/kommentarer Erfaringsudveksling Økonomichefens rolle