Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kritisk vurdering af forskningslitteratur
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
N ETVÆRKSARBEJDE I FORBINDELSE MED EVALUERINGEN AF AT DELMÅL. I DENTIFIKATION AF DET GODE AT FORLØB.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Den Danske Kvalitetsmodel
Århus Kommune Undersøgelse på tilsynsområdet Telefonundersøgelse foretaget november respondenter.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Center for Kliniske Retningslinjer - en ny spiller i sygeplejen
Center for Kliniske Retningslinjer
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Udvikling af kliniske retningslinjer
Ergoterapeutuddannelsen – informationssøgning  Bibliotekets tilbud  Samarbejde – uddannelse og bibliotek  Informationssøgningsundervisning på ergoterapeutuddannelsen.
Klinisk retningslinie (clinical guideline)
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Date :31 1.
Intern survey uge 45.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto VVM- redegørelsen retlig.
Center for Kliniske Retningslinjer Nationalt Clearinghouse for Sygepleje, Aarhus Universitet Dokumentation og implementering – før, nu og i fremtiden Yrsa.
Overordnede bemærkninger til høringsudkastet A.Udgifterne til køb af tjenesteydelser og ekstern bistand udgør 41 % af de samlede udgifter – og det er alt.
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Matematik. » varetage udformningen af de nationale moduler » varetage den fremadrettede udvikling af disse med sigte på at styrke fagligheden i læreruddannelsen.
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Udarbejdelse af evidensbaserede kliniske retningslinjer
1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Danmarks offentlige organisationers omdømme blandt danske borgere
Problemorienteret projektarbejde
Lederseminar 2014 Varde Kommune
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Velkommen til valgfaget: ”Kliniske retningslinjer – kvalitetsudvikling herunder implementering, sundhedsinformatik og evidens Udarbejdet af Lea D. Nielsen,
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Kursus i tilgængelighed. Praktisk Sensus Undervisere –Lars Ballieu Christensen –Jacob Nielsen –Magnus Kjøller Lou Praktiske information –vand, toiletter,
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Grunde til at jeg elsker dig
Center for Kliniske Retningslinjer Nationalt Clearinghouse for Sygepleje, Aarhus Universitet Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer Dag 1 d
PROJEKT MISBRUGSBEHANDLING
Strategiseminar 28. og 29. januar 2008, Bogense Velkomst Praktiske forhold Programoversigt for de to dage.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Kursus for bedømmere af kliniske retningslinjer
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Kliniske retningslinjer, patientforløb og daglig klinisk praksis
Critical appraisal ” All scientific work is incomplete – whether it be observational or experimental. All scientific work is liable to be upset or modified.
Kliniske retningslinjer støtter arbejdet med kvalitet i det nære, kommunale sundhedsvæsen! Preben Ulrich Pedersen Professor, phd Aalborg Universitet CENTER.
Formål med den nationale kliniske retningslinje
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
AGREE 2008 Dorte Rørmann SVS.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Præsentationens transcript:

Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer Sasja Jul Håkonsen, cand.cur., videnskabelig medarbejder Center for Kliniske Retningslinjer

Program: 9.30 - 9.45: Spørgsmål fra sidst? Problemer? Gode råd? 9.45 - 11.15: Litteraturgennemgang samt resumering i evidenstabel. Introduktion til bedømmelsesproces og AGREE-instrument. 11.15 - 12.00: Gruppearbejde 12.00-12.30: Frokost 12.30-13.15: Gruppearbejde fortsat 13.30-15.00: Opsamling fra gruppearbejde

Graduering af evidensniveau (Sekretariatet for Referenceprogrammer, 2004) Publikationstype Niveau Styrke Metaanalyse, systematisk oversigt, Randomiseret kontrolleret studie Ia Ib A Kontrolleret, ikke-randomiseret studie Kohorteundersøgelse Diagnostisk test (direkte diagnostisk metode) IIa IIb B Case-kontrol undersøgelse Diagnostisk test (indirekte nosografisk metode) Beslutningsanalyse Deskriptiv undersøgelse III C Mindre serier, oversigtsartikel Ekspertvurdering, ledende artikel IV D

Litteraturgennemgangen Formålet med litteraturgennemgangen er kort at angive hovedkonklusioner fra den inkluderede litteratur om, hvad man ved og lige så vigtigt, hvad man ikke ved inden for det pågældende område. 4

Litteraturgennemgangen Formålet med litteraturgennemgangen er kort at angive hovedkonklusioner fra den inkluderede litteratur om, hvad man ved og lige så vigtigt, hvad man ikke ved inden for det pågældende område. Den tilgrundliggende dokumentation for anbefalingerne skal være omtalt i litteraturgennemgangen. 5

Eksempel: Litteraturgennemgang: Randomiserede kontrollerede studier dokumenterer, at hudplejemidler forebygger udtørring af huden. Tør hud på hænder er mere udsat for kontaminering med mikroorganismer (55;56)(Ib). 6

Eksempel: Litteraturgennemgang: Randomiserede kontrollerede studier dokumenterer, at hudplejemidler forebygger udtørring af huden. Tør hud på hænder er mere udsat for kontaminering med mikroorganismer (55;56)(Ib). Anbefaling: Hænder bør ved behov tilføres et hudplejemiddel for at forebygge udtørring af huden (55;56)(1b, A). 7

Litteraturgennemgang Henvises der i anbefalinger til brug af måleredskaber, skal validitet fremgå af litteraturgennemgangen, og om muligt skal instrumentets prædiktive værdi og mål for sensitivitet og specificitet fremgå. 8

Eksempel: Screeningsinstrument X har vist sig at have en sensitivitet på 90 %, en specificitet på 75 % og positiv og negativ prædiktiv værdi på henholdsvis 70 og 95 %.

Litteraturgennemgang Evidensen er ikke altid klar, og der kan være usikkerhed mht. grundlaget for anbefalingen. I sådanne tilfælde skal usikkerheden beskrives. 10

Eksempel: Metode til gennemskylning af centrale venekatetre og permanente centrale intravenøse porte: ”…..Indtil flere studier foreligger, fravælges det i denne retningslinje at lave en konkret anbefaling på området. Det anbefales derfor indtil videre, at den enkelte afdeling har en lokal instruks for, hvorledes gennemskylning af centrale venekatetre og permanente centrale intravenøse porte bør foregå. Der bør dog udvises forsigtighed ved gennemskylning af centrale venekatetre af hensyn til risiko for ruptur…(59, 1a) (60, IV) (39, IV)”

Litteraturgennemgang Litteraturgennemgangen skal opbygges logisk og sammenhængende opdelt i afsnit efter f.eks.: De fokuserede spørgsmål De forskellige interventioner De forskellige instrumenter 12

Evidensniveau Det er i litteraturgennemgangen, at evidensniveauet af litteraturen skal fremgå. Eksempel: I samme analyse konkluderes det, at low airloss madrasser samt vekseltryk madrasser har en forebyggende effekt på udvikling af trykskader. Det kan dog ikke påvises, at disse har en bedre forebyggende effekt end viscoelastiske madrasser (50) (Ia). 13

Flere eksempler: Systematiske oversigter (1;27) (Ia) og randomiserede kontrollerede studier (21;34;35) (Ib) viser, at håndsprit er signifikant bedre til reduktion af mikroorganismer på hænder sammenlignet med traditionel håndvask, givet hænder ikke er synligt forurenede. Et kohortestudie identificerer, at lange negle øger risikoen for kontaminering af hospitalsansattes hænder (65) (IIb). Derudover er der flere mindre litteraturstudier om vigtigheden af at udføre mundpleje, herunder systematisk gennemgang af forskellige mundplejemidler samt hvordan mundplejen bør udføres (2,4,13 (III), 14 (IV), 15 (Ib), 16 (III), 17 (Ib)). 14

Resumering i evidenstabel: Her samles og resumeres den gennemgåede litteratur som indgår i anbefalingerne. Gennemskueligheden øges. Ved hjælp af evidenstabellen vurderes det i arbejdsgruppen, om det fokuserede spørgsmål er besvaret med tilstrækkelig styrke for at danne grundlag for en anbefaling. Skal vedlægges som bilag.

Eksempel:

AGREE-Instrumentet Hvorfor beskæftige os med det i dag? Det giver et indtryk af, hvad man kan forvente af en klinisk retningslinje Det giver et indtryk af hvad der kræves i udarbejdelsen af en klinisk retningslinje Det gør det muligt for jer at vurdere kvaliteten af en klinisk retningslinje i møder i praksis eller i forbindelse med litteraturgennemgang. 17

Bedømmelsesprocessen - CFK Indsendelse af klinisk retningslinje 1. Bedømmelsesniveau Intern 2. Bedømmelsesniveau Ekstern 3. Bedømmelsesniveau Offentlig høring Godkendelse 18 18

1. Bedømmelsesniveau - internt Foretages af sekretariatet Varighed - 14 dage Er den kliniske retningslinje udformet som beskrevet i Skabelon og manual til udformning af kliniske retningslinjer? Den beskrevne metode bedømmes på baggrund af punkt 8-14 i AGREE-Instrumentet. 19

2. Bedømmelsesniveau - eksternt Foretages af 3-4 kvalificerede bedømmere Bedømmelsen foretages ud fra AGREE-Instrumentet Varighed - 4 uger 20

3. Bedømmelsesniveau – offentlig høring De, der er tilmeldt centrets nyhedsbrev, får mail om, at en klinisk retningslinje er i høring - Alle kommentarer er velkomne i centeret. Varighed – 4 uger 21

Arbejdet mellem hvert bedømmelsesniveau Det vil oftest være nødvendigt med større eller mindre justeringer undervejs Telefonisk vejledning Møde mellem center og arbejdsgruppe Hotline mandage fra kl. 13-15 22

AGREE-Instrumentet - formål Hensigten med AGREE-Instrumentet er at opstille en ramme for bedømmelse af kvaliteten af kliniske retningslinjer og referenceprogrammer for klinisk praksis. Det muliggør en vurdering af de kliniske retningslinjers validitet, dvs. sandsynligheden for, at de vil opnå det tiltænkte udkomme. 23 3. april 2017 23 23

AGREE-Instrumentet - baggrund De fleste lande står over for udfordringerne med at levere ensartede og egnede sundhedstilbud af høj kvalitet inden for de givne rammer. Kliniske retningslinjer og referenceprogrammer kan medvirke til dette. Kvalitetsvurdering af disse er dog nødvendig. AGREE-Instrumentet er i denne forbindelse udviklet af en gruppe forskere fra 13 lande – det er valideret og afprøvet. 3. april 2017 24 24

AGREE-Instrumentet - opbygning AGREE-Instrumentet består af 23 nøgleemner opdelt i seks hovedområder. Hvert hovedområde tager sigte på at kortlægge en særlig dimension af kvaliteten af den kliniske retningslinje. 3. april 2017 25 25

AGREE-Instrumentet - De seks hovedområder Afgrænsning og formål Inddragelse af interessenter Stringens i udarbejdelsen Klarhed og præsentation Anvendelighed Redaktionel uafhængighed 3. april 2017 26 26

AGREE - selve vurderingen Hvert emne skal vurderes på en 4-pointskala fra 4 ”helt enig” til 1 ”helt uenig” med to mellempunkter: 3 ”enig” og 2 ”uenig”. Skalaen angiver, i hvilket omfang et kriterium (emne) er opfyldt. 27

Øvelse 4 grupper a 3-4 deltagere I vurderer retningslinjen ud fra AGREE-Instrumentet Over middag diskuterer vi punkterne og samler vurderingerne i plenum. 28