Unge i job – forudsætninger og løsninger

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Advertisements

Mariagerfjord Kommunes indsats på beskæftigelsesområdet
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Workshop 5.
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Hvad virker for ikke-arbejdsmarkedsparate ledige?
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Arbejdsgivernes bidrag til beskæftigelsesplan 2009 Arbejdsgiverrepræsentanterne i LBR Virksomhederne og mangel på arbejdskraft.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
ProNet Konference – Korsør 29. november 2011 Udfordringer set fra et dansk Jobcenter 2011 Anette Steffensen Arbejdsmarkedsområdets Tværfaglig unge- og.
Kommunale Indsatsområder Oplæg til beskæftigelsesudvalgets møde d
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Hohnen, Pernille: Den korteste vej til arbejdsmarkedet, Den korteste vej til arbejdsmarkedet.
Arbejdsevneafklaring på AU-Centret i Holstebro Dorte Frejo Rasmussen, ergoterapeut og jobkonsulent Vita Hagelskjær, afdelingsleder Dorte.
Arbejdsmarkedsperspektivet i en behandlingsmæssig kontekst Succes i intensiv behandling KABS Viden, døgnkonference 3. november 2009 Marika Sabroe Vejle.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Gå-hjem-møde 17. april 2007 Joachim Boll og Bodil Damgaard
MOTIVATION SFI d. 11. april Rekordlav ledighed Mangel på arbejdskraft  ledige (officielle ledighedstal)  bruttoledige.
Kontanthjælpsreformen
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Center for Job- og Erhvervsservice - få det bedste frem.
Hedensted Konference Konference 30. september 2008 Jobcenter Hedensted. Mål 1: 25 % i gang med uddannelse eller job. Hedensted 32,5 % = top-10.
Uddannelsesafklarende samtaler
”Vejen frem” - projekt for borgere 18 – 30 år med psykiske lidelser Oplæg til Psykiatriens Samordningsudvalg Den 16. juni 2010.
Den kommunale vejledning om STU
Jobcenter Århus Udbud af Beskæftigelsesfremmende tilbud til job- og indsatsklare borgere d. 26. august 2010.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 1. DECEMBER 2014 BERGEN PROFESSOR MICHAEL SVARER AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Arbejdsmarkedsindsatsen for ikke-arbejdsmarkedsparate
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
Erfaringer om, hvad der virker i indsatsen mod langtidsledighed Jobcenter Roskilde, Anne Haarløv, April 2013.
COWI PowerPoint design manual# Datagrundlag for rapporten  Registeranalyser fra DREAM, Danmarks Statistik  Sagsgennemgang af 338 sager fra Århus, Ringkjøbing/
Kontaktgruppe-seminar D. 29. oktober 2008 Golfhotellet, Viborg.
MENTOR Sagsbehandler UU-vejleder Studievejleder Kontaktlærer Psykiatrien Rusmiddelcentret Prak. læge Prak. psykolog Ydelseskontoret Familieafd. Visitation.
Organisering og samarbejde i Job- og Aktivhuset omkring den virksomhedsvendte indsats Virksomhedscenter Generation 2 Organisering Samarbejde på tværs Motivation.
Beskæftigelses- og erhvervspolitikken i Skanderborg Kommune Konference 26. januar 2012 Det Regionale Beskæftigelsesråd Tale ved Borgmester Jørgen Gaarde.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
Minister mål og beskæftigelsesplan JC Frederiksberg 2012: Færre skal på varige forsørgelsesordninger = flere personer med varigt nedsat arbejdsevne skal.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Ny Chance til alle ??? Niels Tylstrup Ny chance til alle DISPOSITION Status ”Ny Chance” De 3 mål Udviklingen i resultater sammenholdt med Region.
Den nye matchmodel. Faglige udfordringer Arbejdsmarkedsfokus og rådighed med den aktuelle arbejdsevne (rådighedsbegrebet) Visitation alle født match.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ministermål 3 og 4. Udfordringer og strategier v/ Kirsten Thomsen, BRHS Seminar om Beskæftigelsesplan 2014.
OPLÆG INDSATSER FOR LANGTIDSLEDIGE Oplæggets indhold 1 1 Udviklingsprojektets baggrund08.00 – Forebyggelse og håndtering af langtidsledighed08.45.
Den virksomhedsrettede indsats i Midtjylland. 2 Hvorfor mere virksomhedskontakt?  Højt politisk prioriteret (ministermål i 2014).  De nye reformer stiller.
Styrket indsats på virksomheden  Samtale inden 4 ugers fravær og information til kommunen (2010)  Fastholdelsesplan ved fravær over 8 uger, planen indgår.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Strategier i relation til FØP-reformen, kontanthjælpsreformen og sygedagpengereformen V./ Marianne Sumborg.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
1 Hvordan nedbringer vi langtidsledigheden? Forandringsteori og resultatbaseret styring i Jobcenter Silkeborg Jens Folman Jobcenterchef.
Mangel og paradoksproblemer RBR´s Beskæftigelseskonference, april Kontorchef Maria Nørby, Arbejdsmarkedsstyrelsen.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Fokus i beskæftigelsespolitikken  Aktivlinie (særlig i krise tid)  Indsats og rettidighed  Målretning  HIG  Aktivering på virksomheder  Udfordringer.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Beskæftigelsespolitisk konference den 5. maj 2014 ”Udfordringer og målsætninger for beskæftigelsesindsatsen.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Den virksomhedsrettede indsats - herunder anbefalinger fra Leo Larsen-udvalget og status på arbejdet v. Palle Christiansen, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Randers Kommune NY chance til alle Et bud fra Randers kommunes Jobcenter.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Mandag d. 6. februar 2017 Arbejdsmarkedsudvalget
18/11/15 RAR Østjylland Handicap i beskæftigelsesindsatsen Overblik og nuværende viden 19. januar 2017 DISPOSITION Beskæftigelsessituationen for mennesker.
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
Mentorprojekt Sisimiut
Marselisborg rapporten
JOBFIRST Seminar om virksomhedsrettet indsats 30. marts 2016
Erfaringer med virksomhedssamarbejdet omkring målgruppen for JobFirst?
JobFirst seminar om virksomhedsrettet indsats
ArbejdsMarkedsCenter Fleksjob og ledighedsydelsemodtagere
Dialogmøder om udbud af beskæftigelsestilbud i Københavns Kommune – aktivitetsparate uddannelses- / og kontanthjælpsmodtagere under 30 år 15. juni 2015,
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Unge i job – forudsætninger og løsninger Odense, den 10. januar 2011

Disposition Prioriteringsmatrice – hvem skal have hvad? Værktøjer og redskaber – hvad virker? Virksomhederne – vil de være med? Den rette hylde – hvordan matcher man job og uddannelse til de unge?

Forudsætninger for succesfuld ungeindsats At jobcentrene tør tænke kvalitet og ikke opfyldelse af refusion – at man tør investere At medarbejderne anvender virkningsfulde redskaber og metoder At de unge kan få løn hurtigt Et stort virksomhedsnetværk, der vil betale løn til de unge efter 4 ugers praktik

Afstemning: Til hvem prioriterer kommunerne kvalitet frem for opbevaring? De arbejdsmarkedsparate ledige – det er jo dem vi hurtigt skal have tilbage så vi kan få vækst igen De unge, det er jo dem vi bygger fremtiden på De sygemeldte, her kan vi virkelige hente meget arbejdskraft De ikke arbejdsmarkedsparate målgrupper på kanten af arbejdsmarkedet, vi har jo vist, at det godt kan lade sig gøre

Betydning af de nye refusionsregler 100% af forsørgelsen 70% af forsørgelse 50% af forsørgelsen 0% af forsørgelsen Manglende rettighed Opfyldt rettidighed Praktik Løntilskud Uddannelse Selvforsørgende

Hvad betyder det? Mulighed for målrettet prioritering af indsatsen Risiko for creaming og parkering Hvis vi ønsker en aktiv ungeindsats i kommunerne, så skal vi kende grupperne, og vi skal kunne opstille en indsatsmodel med målbare effekter og velbeskrevne indsatser

Ungegrupperne Nogle er: Parate til job og uddannelse – dem er der mange af Men der mangler praktikpladser Nogle er systemtrætte og ønsker i høj grad at komme væk fra systemet De fleste er interessestyrede Som hovedregel vil de tjene deres egne penge – og synes ikke at lange praktikforløb uden løn er det mest fantastiske i verden Nogle allerede været igennem mange forløb og sagsbehandlere – har været kunder i både socialcenter og jobcenter

Målgruppen

Unge på Lolland – eller på landsplan? Ved sager hvor der er usikkerhed omkring hvilket tilbud der matcher Ved ventelister på rammetilbuddene Virksomhedscentre Introforløb Aktiviteter Udfald Afklaring Motivation Visitation til fleksjob indstilling til pension Praktik Løntilskud Ordinært arbejde Uddannelse

Rammer for indsats, arbejdsmarkedsparate

Indsatsmodel, arbejdsmarkedsparate

Indsatsmodel, psykisk sårbare

Prioritering Job og uddannelsesparate 350 KH 225 DP Psykiske sårbare Manglende faglige kompetencer 60 KH 10 DP Socialt utilpassede 50 KH 1-2 DP Tvivl om arbejdsevnen

Afstemning: hvilke metoder og redskaber mangler vi mest? Redskaber og kompetencer i forhold til samtalen og procesforløb Redskaber og kompetencer i forhold til dokumentation og skriftlighed? Redskaber og kompetencer i forhold til jura og lovgivning? Redskaber og kompetencer i forhold til matchning med uddannelser og jobtyper?

Metoder og redskaber ABC Dialog med unge

Metoder og redskaber Jobplan A, B og C

Metoder og redskaber Jobplan A, B, C Den differentierede jobplan udgør et redskab, som den professionelle kan bruge til at afklare i hvilken jobretning, den unge vil gå, samt til at motivere denne til at reflektere over nye brancher, jobområder og jobfunktioner, som kan matche den unges profil Anvendelse af redskabet styrker den unges motivation, realisme og omstillingsevne, således at alle jobmuligheder sættes i spil

Metoder

Metoder og redskaber Den differentierede job/uddannelsesplan indeholder tre niveauer: Ønskejobbet, hvor der er færre jobmuligheder, der matcher borgerens kompetencer og/ eller fysiske formåen. Ønskejobbet skal afsøges, selvom der er færre jobmuligheder end i plan B og C. Det gode og acceptable job, der matcher borgerens kompetencer og fysiske barrierer, og hvor der er en efterspørgsel fra arbejdsmarkedet. Det jobområde, det kan blive nødvendigt at vælge for at blive selvforsørgende, men som måske ikke opfylder borgerens drømme og ambitioner.

Metoder og redskaber Dialog med unge

”Fra livshistorie til job” ”Dialog med unge uden job” bygger på erfaringer fra projektet ”fra livshistorie til job” Et beskæftigelsesprojekt målrettet unge uden fodfæste på arbejdsmarkedet, der har problemer udover ledighed Manglende jobrelevante, personlige og sociale kompetencer Samarbejdsprojekt mellem Horsens kommune og Marselisborg Praksisvidencenter Derefter udbredt til andre jobcentre og private aktører

Guiden ”Dialog med unge uden job” giver inspiration til metoder og øvelser, der kan anvendes i forhold til unge og deres fremtidigt arbejdsliv Metoder Den anerkendende metode Den narrative metode Målet med de to metoder er at få gang i en dialog med en gruppe af unge, hvor tidligere forsøg med at integrere de unge på arbejdsmarkedet er mislykkedes Metoden er således målrettet unge, der aldrig eller sporadisk har haft tilknytning til arbejdsmarkedet

Metoder

Metoder

Virksomhedsrettet indsats Er vi i mål når vi har opbygget de rigtige kompetencer på medarbejderniveau? Nej, vi skal jo også have virksomhederne med i en: Krisetid Tid, hvor refusionsreglerne kan betyde at nogle kommuner måske kunne forestille sig at overveje at ”oversvømme” virksomhederne med gratis arbejdskraft Og kan det lade sig gøre?

Virksomhedsrettet indsats

Modellens udbredelse Anden aktør modellen OP samarbejde Kompetenceudvikling

Modellens forudsætninger At man kan servicere virksomhedernes andre rekrutteringsbehov (ny 75/25 model) Virksomhederne rekrutterer 25% af deres nye medarbejdere via denne ungemodel At man afholder procesforløbet væk fra kommunen/jobcentret (om det er offentligt eller privat er mindre væsentligt) At man anerkender de unges frustrationer men samtidig deres ambitioner selvom der skal ledes efter dem! Brug af løntilskud, mentorstøtte, revalidering, voksenlære er til dels afgørende Tæt opfølgning, når de unge er på virksomhederne, er helt afgørende

Match til job og uddannelse Er vi så i mål? Nej vi skal jo matche rigtigt – til uddannelsesinstitutioner og til virksomheder Hvordan? – PROFIL PROFIL testen bygger på Gordon Personal Profile-Inventory (GPP-I) og er i samarbejde med Dansk Psykologisk Forlag blevet tilrettet en endnu mere arbejdsmarkedsvenlig form og derefter navngivet; PROFIL

Match til job og uddannelse Hvad er PROFIL? PROFIL er et dialogværktøj og anvendes som en metode til at opnå sammenhæng mellem resultatet fra PROFIL, borgerens forsørgelseshistorik og afdækning af fremtidige beskæftigelsesmuligheder. Den er relevant, kort og personlig uden at være nærgående. PROFIL værktøjet giver en vurdering af borgerens personlighedstræk og sætter dem i relation til forskellige personlighedsprofiler, som giver succes eller er ønskelige i forskellige typer erhverv, arbejdsfunktioner eller uddannelsesinstitutioner. PROFIL er også meget nyttig i vurderingssituationer, der kræver detaljerede beskrivelser eller forudsigelser af, hvordan en person agerer i relationer og hvordan personen motiveres til at præstere i jobsituationer. Derved belyses den enkeltes individuelle profil mht. udsigten for at opnå succes i en specifik stilling eller jobtype.

Match til job og uddannelse Bedre match med virksomheder Kvalificering og afdækning af jobåbninger i private og offentlige virksomheder Målrettet arbejdsfastholdelsesindsats Bedre servicering af virksomhederne Bedre procesarbejde med borgeren Øget selvindsigt Forbedret motivation Større ansvarstagen Realistisk vurdering af egen situation, herunder fremtidige muligheder på arbejdsmarkedet

Match til job og uddannelse PROFILEN måler på følgende 8 personlighedstræk Følelsesmæssig stabilitet Udadvendthed, social aktivitet Personlige relationer Selvsikkerhed Energi Ansvarlighed Forsigtighed, påpasselighed Kreativ tænkning

Match til job og uddannelse

Forudsætninger for succesfuld ungeindsats At jobcentrene tænker kvalitet og ikke opfyldelse af refusion – at man tør investere At medarbejderne anvender virkningsfulde redskaber og metoder At de unge kan få løn hurtigt Et stort virksomhedsnetværk, der vil betale løn til de unge efter 4 ugers praktik

Vidensopsamling – hvor finder man de gode erfaringer? 11. januar 2010 Vidensopsamling – hvor finder man de gode erfaringer? Desk reseach af eksisterende viden om ledige unge under 30 år Samarbejde mellem Beskæftigelsesregionerne og Marselisborg Praksisvidencenter, offentliggøres i januar 2011