Æstetik I 1682 flytter Louis XIV fra Paris til Versailles, og en kulturel offentlighed kan begynde at bryde frem. I den kulturelle offentlighed diskuterer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Hej Jeg hedder Rando og er fra kennel Scharmark. Jeg er født den 19. maj 2007, og de første 3 uger af mit liv.
Advertisements

Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Nonne historie.
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Johannesevangeliet kap 15,1-11.
Fagre nye tider! Jamen det er jo dejligt, at tingene udvikler sig så hurtigt, at det nu er muligt, at præsentere sine billeder i noget der nær ligner.
Vi er en menighed, som giver evangeliet videre, med det mål at mennesker bliver efterfølgere af Jesus. (Mt. 28:18-20) - Det betyder, at vi i menigheden.
Opstandelsesfest.
Skelgårdskirken, den 12. marts 2012
Livets Ord Livets Ord December 2011 December 2011.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando i skole!
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Et digt af Tove Ditlevsen
”Mandat til at leve livet” Fri til at leve gennem Jesu ord Mat. 7:28-29 Da Jesus holdt op med at tale, var de mange mennesker overvældet af forundring.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Menneskets fald og genoprejsning
Tag en gave til børnene Et pinse-opgavehæfte fra Danmarks Folkekirkelige Søndagsskoler.
Håbets folk. Møde Jesus igen for første gang Er vi tro mod dét, han var tro imod? Prædiker vi det evangelium, han prædikede? Lever vi evangeliet, som.
Livets Ord Livets Ord Juni 2012 Juni 2012 Arbejd ikke for den mad, som er forgængelig, men for den mad som varer til evigt liv, den som menneskesønnen.
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
En guddommelig vækkelse (4), Salomo
Havde Luther en teologi om Guds rige?
Gud og penge Penge som en test på vores administration af ’de sande værdier’.
Et fly er tæt på at styrte ned. Der er 5 passagere om bord, men der er kun 4 faldskærme.
Skabelsen Da Gud i sin kærlighed havde skabt manden og kvinden – betragtede han sit værk , og sagde:
”Kaldet til kærlighed”
Tabuer Hvad gør de ved os? Hvad gør vi ved dem?
De evige tre Tove Ditlevsen
Fortællinger fra kanten
Livets Ord Februar 2010 “Jeg er døren. Den, der går igennem mig, skal blive frelst; han skal gå ind og gå ud og finde græsgange” (Joh 10,9).
At vente på Guds time.
Kristus er opstanden! ”Efter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til graven. Og se, der.
Hvad betyder ventetid for det enkelte menneske?
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Hvem sagde udsatte? Den 8. februar 2012
Hvordan mærker jeg, at Gud findes?. a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? Men I,
V/ Morten Hørning Jensen. Udsagn, der støder Matt 10,34f Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for at bringe fred,
Introduktion til Kongen og hans Rige
I begyndelsen skabte Gud himmelen og jorden
Korsets kald og kraft i syv sætninger: 1.Total tilgivelse Soning for synd! 2.Retfærdiggørelse nuFællesskab med Gud! 3.Ny familieKirken kaldes frem! 4.Frihed.
Den professionelles 3 handlingsdomæner Humberto Maturana
Bogskabeloner i PowerPoint
Tid til ”jordbunds- undersøgelse”
De evige tre Tove Ditlevsen
Forbrugsgenetik - Etiske aspekter Mickey Gjerris Lektor, Ph.d. Medlem af Det Etiske Råd.
Kønsfillosofiprojekt
Rom. 12:2 – Sindet fornyes Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det.
Lydighed v33 Men søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift. (Matt 6,33)
Du kom til vor runde jord, barn, på bare fødder, midt i engles julekor, med Himlens frakkeskøder. Du var dreng i Nazareth, stod i tømrerlære,
Kære Gud. Tak for livet du har givet os, og denne gudstjeneste.
»En mand havde to sønner
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Historien begynder for lang tid siden, da en mand straffer sin 5 årige datter, fordi hun har tabt en værdifuld genstand. Dengang havde de ikke mange penge.
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Tiden går og det er snart længe siden at jeg kom til mine to-benede i Herlev. Jeg vokser og vokser, og lysten.
Det levende Ord, som forvandler Vi læser ikke først og fremmest Bibelen for at blive informeret, men for at blive transformeret – for at blive forvandlet.
Lidelsens problem (teodicé)
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Forløsende bøn, kap.9.. Daniel 9:1-5 I Dareios’ første regeringsår – han var af medisk herkomst, søn af Ahasverus, og var blevet konge over kaldæernes.
Kampen om troen, kap.6.. Daniel 6:1-6 Dareios besluttede at indsætte satrapper over kongeriget, hundrede og tyve fordelt over hele riget, og over dem.
Samson Og Dalila.
1. Kor. 1:17-2:5 For Kristus sendte mig ikke for at døbe, men for at forkynde evangeliet, dog ikke med talekunstens visdom, for at Kristi kors ikke skal.
Lighed & ulighed Samfundsfag.
Skabt som mand og kvinde
Æstetik og Usability - om æstetikbegrebet og om mulighederne og problemerne med en kompabilitet mellem et kvantificerbart syn på handling og perception.
Den opsøgende Gud. Matthæus 21:1-7 Da de nærmede sig Jerusalem og kom til Betfage ved Oliebjerget, sendte Jesus to disciple af sted og sagde til dem:
Tosprogede Børn og Unges Vilkår/ Maj-2015 Laila Muhareb Udby
Et rige, hvor Gud er med os Esajas 7-8 Bibelcamping Fårevejle 2015.
Forventningens glæde.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Præsentationens transcript:

Æstetik I 1682 flytter Louis XIV fra Paris til Versailles, og en kulturel offentlighed kan begynde at bryde frem. I den kulturelle offentlighed diskuterer borgerskabet smag.

Æstetikkens opgave Æstetikken skal bringe orden og fornuft ind i borgerskabets diskussion om smag. Æstetikken skal legitimere borgeskabet ved at legitimere dets fælles smag. Æstetikken skal samle og legitimere en klasse (borgerskabet), der ikke har andet at være fælles om end æstetikken.

Æstetikkens dilemma Den kulturelle offentlighed, som æstetikken skal samle, er en offentlighed, der har været nød til at opfinde æstetikken, fordi den tenderede mod at splittes i stridende private (individuelle) interesser. Æstetikken kommer som resultat til at rumme en latent kritik af den klasse, den er sat i verden for at undsætte: Borgerskabet er den klasse, hvis medlemmer har det tilfælles, at de alle vil være forskellige.

Det skønne og det sublime Vi kalder noget skønt, når en genstand forekommer os hensigtsmæssig, uden vi kan se, at den tjener nogen hensigt (Kant: ”Zweckmäßigheit ohne Zweck”). Det sublime (Kant og Burke) er den følelse, vi kan have overfor uendelighed eller når vi er i stand til at stille os an overfor det frygtindgydende uden frygt.

Casper David Friedrich: Vandreren over tågehavet. 1818.

Det skønne og det sublime Det skønne sætter bevidstheden fri på en legende måde. Det skønne er det, der ikke passer til noget, vi kender, men som vi ikke af den grund kan afvise. Det sublime giver os en anelse om en orden, vi hverken har begreb for eller om.

Problemet er at det skønne nu også er det, der er hinsides vores interesse. Det er blevet adskilt fra det der ellers interesserer os: Sex, politik, moral og religion.

Pest eller kolera? I 2005 udkom Jørgen Leths bog Det uperfekte menneske. Den har ingen genreangivelse, men undertitlen ”scener fra mit liv”. På side 308 står der: ”Jeg tager kokkens datter, når jeg vil. Det er min ret.” Det blev startskuddet til en hel sædelighedsfejde. Leth blev anklaget for at være at være en gammel gris, der udnyttede unge fattige kvinder som en anden koloniherre. De, der tog ham i forsvar, sagde, at bogen var kunst og / eller at den omdiskuterede scene var fantasi.

Hvad er der blevet af æstetikken? Man kan sige, at prisen, for at kunne forene en klasse uden noget at forenes om, har gjort, at æstetikken måtte tømmes for indhold. Kanondiskussionen som eksempel Vi skulle have en kanon for at kende forskel på skidt og kanel. Men da der først var nogen, der havde fået en kanon, så skulle alle have én. Man skulle jo nødigt gøre forskel på nogen. … nå, men skønhedserfaringer har vi dog stadig.

Et andet bud Skønhed er et løfte om lykke.

Navne Alexander Baumgarten: Aesthetica (1750-58). Edmund Burke: On the sublime and the beautiful (1756). Immanuel Kant: Kritik af dømmekraften (1790) … Raffnsøe, Sverre: Filosofisk æstetik. 1996. Om Adorno og Heidegger.