Digital produktion - elever som didaktiske designere

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Danmark 3.0.
Lidt om vejleder rollen
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Brug af tablets på Højdevangens skole Skoletjenesten 5 marts 2013.
Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus
Fremmedsprog og it Bente Meyer, Aalborg Universitet, København,
Matematik er det nye sort!
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Læringscentret og nye vejledningsformer
Udfordringer – hvorfor deltager studerende ikke?
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Didaktisk design – digitale medier den
Forskningen i ITMF-projekterne
De store underviser de små ved hjælp af it.
iBøger og didaktisk design
Anslag: ”Søgehistorier”.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
IT i undervisningen.
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
De gode værktøjer i ElevIntra
Forskningsperspektiver på læremidler
Lærermiddelkultur(er)?
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Eksperimenterende undervisning
Læremiddelkultur I Folkeskolen
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Teknologi i undervisningen Antvorskov Skole
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Lærerprofessionen.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Diskussion - It og medier i danskfaget / TH & RFL DPU Konference //
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
E-læring, sprog og integration DGI byen 22. marts 2006 Mads Bo-Kristensen.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
It, fag og didaktisk design - skoleledelsens rolle
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
Demonstrationsskoleprojekt:
DPU – Aarhus Universitet
”Blog som læringsplatform”
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
”Filmen er et af vor tids vigtigste kulturelle udtryk
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
It i folkeskolens matematikundervisning
Projekt: Koncept til formidling
Didaktiske planlægningsmodeller
Præsentationens transcript:

Digital produktion - elever som didaktiske designere Animated Learning Konference 7.november 2013 Birgitte Holm Sørensen ForskningsLab: It og LæringsDesign Aalborg Universitet, København

Elevernes digital produktion Stærk læringsform Elevernes udvikler kompetencer i at tilrettelægge og organisere læreprocesser Lægger op til kreative og innovative processer

- at kunne fungere og handle i det 21. århundredes netværkssamfund Digital dannelse - at kunne fungere og handle i det 21. århundredes netværkssamfund (Martin 2006)

Den livslange konstruktion af digital dannelse omfatter 3 niveauer (Martin 2006): Niveau 1 Basale digitale kompetencer, der kræves for at kunne udføre bestemte handlinger med digitale redskaber Niveau2 et Repertoire af digitale anvendelser, som består af basale digitale kompetencer kombineret med forskellige handlestrategier til at ændre sin praksis Niveau3 Digital transformation er evnen til at tænke i nye baner og integrere kreativitet og innovation og skabe noget nyt i et digitaliseret miljø

Den ”selv-programmerende” medarbejder Mauel Castells: fremtidens medarbejder i et digitaliseret netværkssamfund Den ”selv-programmerende” medarbejder møder nye udfordringer på uformelle måder, oplærer sig selv og i samarbejde med andre til nye opgaver og processer i takt med teknologiens og samfundets forandringstakt øges (Castells 2000)

…at udvikle kompetencer til at tage styring i sin egen kompetenceudvikling

…at udvikle kompetencer til at tage styring i sin egen kompetenceudvikling Hvordan støtte denne kompetenceudvikling? Hvilke typer læreprocesser? Hvilke didaktiske design?

Hvordan udvikle it-integrerende didaktiske design relateret til netværkssamfundet? Deltagelse Socialitet Kollaboration Produktion Publicering Multimodalitet Globalisering

Forskning i it i undervisningen har voksende fokus på om/på hvilke måder it medvirker til at facilitere elevernes faglige læreprocesser kvalificere de faglige læringsresultater Projekt: Digitale Medier – Læring og didaktisk design

Delprojekt: It og fremmedsprog 3.-9. klasse (ca 25 klasser) Læringskurve

Nye projekter med fokus på elevernes digitale produktion: 1:1 Neetbooks 2010-2012 (0.-3.kl) UVM Demonstrationsskoleprojekt: Elevernes egenproduktion og elevinddragelse 2013 – 2015 (1.-10.kl)

It’s styrker i forhold til elevernes læring It´s multimodalitet Internettet - adgang til supplerende viden It’s interaktivitet

It’s indflydelse på didaktiske kategorier Mål Indhold Organisering og tilrettelæggelse af undervisning og læreprocesser Digitale læringsressourcer Evaluering Deltagerforudsætninger Undervisnings- og læringsrum

Digitale læringsressourcer … der kan bruges til læring i skolen …der er didaktisk designet til læring i skolen

Projekter og digital produktion betyder, at eleven i højere grad selv målsætter, planlægger og tilrettelægger deres læreprocesser Lærere som didaktisk designer og Elever som didaktisk designer

Didaktik: tre niveauer praksis organisation og planlægning teori/refleksion (Dale 1989; Dale 2000):

Didaktisk design fire niveauer praksis organisation & planlægning praksisbaseret refleksion teoribaseret refleksion (Sørensen & Levinsen 2013)

Ex 10 klasse matematik 1. Designer opgaver til hinanden, hvor de anvender: Geogebra Exel SMath Regneregler Mobiltelefonens regneprogram 2. Giver kritik af en anden gruppes opgaver, hvor de bl.a. anvender Facebook 3. Skriver opgaven ind i Educreation, hvor de skal forklare mundligt med speak til optagelse, hvordan opgaven er lavet 4. Lægger opgaverne ud på Google Docs 4. Løser opgaver, som de andre elever har konstrueret.

Ex ”Friends and Flags” i samfundsfag og engelsk 8. klasse Projekt mellem en dansk og en israelsk klasse om samfundsforhold i de to lande Gruppepræsentation i Power Point Chat social - lære hinanden at kende fagligt – kommunikation om faglige emner på engelsk

Internationalt orienteret elevproduktion Producerer til elever i andre lande Laver projekter på basis af bl.a. empiri fra elever i et andet land – fagchat Engelsk kommunikation har en funktion i læreprocesserne Ambitiøse – gør sig umage/øver sig

Multimodale kompetencer - nyt læringsfelt i skolen billede lyd tekst grafik & integrationen af disse Med multimodal produktion ”rykker fagligheden sig langsomt i multimodal retning” (Elf 2012) Multimodalisering

Elevernes interesser – skolens emner? Fagliggørelse af projekterne Kobling af formelle og uformelle læringskontekster Researche på internettet og samle viden om et emne Digital formidling af viden Didaktisk design af præsentationen

Informationssøgning og –indsamling Eleverne som researcher – lære at identificere deres behov for information benytte målrettede strategier til søgning og søge systematisk forholde sig kildekritisk sortere, vælge og redigere information til bestemte formål citere og referere korrekt fra forskellige kilder

Evaluering 3 niveauer: Elevernes selvrefleksion i forhold til faglige læring arbejdsform præsentation/formidling 3 niveauer: Elevernes selvrefleksion Peer-response med feedback og feed forward Lærer-response med feedback og feed forward - summativ: i forhold til mål - formativ: undervejs-, midtvejs- og slutevaluering

Digital produktion som basis for udvikling af kreativitet og innovation Kreativitet handler om Processen Inspireret aktivitet Innovation handler om Nyt produkt Målrettet/strategisk retning (Darsø 2011)

Digital produktion - hvor elever er didaktiske designere - i et lærersat didaktisk rammedesign - hvor elever er didaktiske designere faciliterer faglige læreprocesser & kvalificerer faglige læringsresultater udvikler i betydelig grad elevernes it-kompetencer

Elevernes digitale produktion relateret til Faghæfte 48: It og mediekompetencer i folkeskolen 4 temaer og 4 elevpositioner Informationssøgning og –indsamling eleverne som researcher Produktion og formidling eleverne som afsendere Analyse eleverne som modtagere Kommunikation, vidensdeling og samarbejde eleverne som deltagere

Hvilke digitale dannelses-aspekter er vigtige at eleverne udvikler? kritiske researchere tolkende og analytiske modtagere videndelende og samarbejdende deltagere forståelsesorienterede kommunikatører vidende, æstetiske, kreative producenter og formildere selvstyrende aktører bevidste (for)brugere kreative og innovative aktører

Bog (arbejdstitel): ”Design for Læring” Karin Levinsen & Birgitte Holm Sørensen udkommer i 2014

Referencer Castells, M. (2000). The rise of the network society, John Wiley & Sons. Darsø, L. (2011). Innovationspædagogik. Kunsten at fremelske innovationskompetence. Frederiksberg: Samfundslitteratur. Elf, N.F. (2012). Verbalisering, visualisering, multimodalisering in: Elf, N.F. & Ebbensgaard, Aa. B.. Visuel hf. Vision og virkelighed. Viborg. Linström, L. (2007). Kan kreativitet läras ut? En Bildpedagogisk översikt. EDUCARE, nr. 1,7-34. Martin, A. (2005). DigEuLit – a European Framework for Digital literacy: a Progress Report. Journal of eLiteracy, 2, 130-136. Martin, A. (2006). A European framework for digital literacy. Digital Kompetanse, 2, 151-161. Sørensen, Audon, Levinsen (2010). Skole 2.0. Århus Forlaget Alinea Tanggaard, L. (2006). Kreativitet skal læres. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. Tanggaard, L. & Stadil, C.N. (2012). I bad med Picasso. København: Gyldendal Business.