Studietur til Pistoia og Firenze

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Hjerterum og opsøgende funktion
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
"Ting er ikke altid det, de synes at være."
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Hej Jeg hedder Rando og er fra kennel Scharmark. Jeg er født den 19. maj 2007, og de første 3 uger af mit liv.
At bruge disse to ord rigtigt
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Læringshistorier Og pædagogisk praksis.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Læringsstile og lektier
Roskilde Tekniske Skole
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lærings- og praksisfortællinger:
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Forædremøde den
God trivsel = God læring
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Eventyret om Eventyrlig leg med sprog
Er mit barn klar til skolestart ?
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Pigerne er blevet udfordret!! Susanne, med det nyeste forår’s tøj fra butikken. Tina har sat pigernes hår. Charlotte har lagt make up.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Jeg støtter barnet ved:
Inklusion i Børneinstitution Højme
Å.
Hvad render vi rundt og laver?
Engelbert H – og den sidste chance
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Bogskabeloner i PowerPoint
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Skru op for lyden og læn dig tilbage
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Vejlederens kommunikation
I NFORMATIONSMØDE FOR FORÆLDRE PÅ B RØRUPSKOLEN. Onsdag den 14. maj 2014.
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Tiden går og det er snart længe siden at jeg kom til mine to-benede i Herlev. Jeg vokser og vokser, og lysten.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Et mærkeligt skib.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Lærings- og praksisfortælling
Lærings- og praksisfortælling
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Lad tanker og drømme flyve - Søren Kierkegaard for alle
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Hvordan vi beskytter vores børn. ADHD – Ukoncentreret – Impulsiv – Hyperaktiv  ADD – Ukoncentreret – Distræt – Inaktiv.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Studietur til Pistoia og Firenze Fra d. 17. – 22. februar 2013 Rejseledere: Kirsten Birk Olsen & Ulla Qvist Engholm, MDI

30 pædagoger og ledere drog af sted for at se og høre om... Søndag: Velkomst Mandag: Børnemuseet i Firenze og oplæg om Teori-U Tirsdag: Besøg i en børnehave og en vuggestue Onsdag: Besøg i en børnehave og det røde børnekulturhus Torsdag: Oplæg om hvad vi kan lære af hinandens pædagogiske praksis og organisering og besøg i Uffizierne i Firenze

Børnemuseet i Firenze

På børnemuseet i Firenze arbejder de med at formidle byens storslåede historie til børn. Det handler bl.a. om at formidle kunsten og introducere børnene til det storslåede arbejde og de mange timer der er lagt i paladserne og i kunsten. Bl.a. ved at børnene selv skal lave deres egen lille frise.

For derefter bedre at kunne forstå det her…

I børnemuseet dykker de ned i dele af kunsten I børnemuseet dykker de ned i dele af kunsten. Her eksemplificerer og filosoferer de over farven rød. Et nyt projekt med at sanse farven hvid går snart i gang, bl.a. hvor de har fået en komponist til at komponere et stykke musik der beskriver farven hvid.

Teori - U

For at skabe en forandring skal vi undlade at gå i handling med det samme. For så kopierer vi fortiden i stedet for at skabe fremtiden. Skal der skabes noget nyt er det vigtigt at gå ned i U-et og åbne sindet, hjertet og viljen. Uanset om det nye kommer fra børnene, Italien, kollegaerne… så lad os vove et stykke…

”Den der vover, mister fodfæste for en tid ”Den der vover, mister fodfæste for en tid. Den, der intet vover, mister sig selv.” Citat Søren Kierkegaard

Institutionsbesøg i børnehaverne Il Castello og Bruno Ciari

Il Castello - slottet

I entreen stod en lille fin kommode. Skuffen var lukket I entreen stod en lille fin kommode. Skuffen var lukket. Men med barnlig nysgerrighed åbnende vi skuffen. Og så at der boede sommerfugle der!!! Fantasi og magi i børnehaven ”Slottet”

Overskuelighed og struktur hjælper børn og voksne med at finde ro og fordybelse i hverdagen. Tingene indbyder til aktivitet og til at man passer på sine ting.

Børn lærer at rydde op, og medhjælperen sørger for den sidste finish Børn lærer at rydde op, og medhjælperen sørger for den sidste finish. Der bliver ikke lukket ned når dagen er omme, men lukket op næste morgen, når børn og voksne igen mødes .

Overskuelighed og struktur hjælper børn og voksne med at finde ro og fordybelse i hverdagen. Tingene indbyder til aktivitet og til at man passer på sine ting. Alle stuer er aldersopdelte.

Installationer er positive anvisninger til en leg, her med dyr

Den æstetiske indretning som den tredje pædagog, samtidig med, at menneskene får en oplevelse af nydelse og harmoni.

”De voksne er der for barnet ”De voksne er der for barnet. Vi skal lære at læse de små børn, vi skal forstå dig – komme ind i dig – vores krop taler”. (citat Alessandra)

Til oplægget torsdag fortalte Alessandra om zoneopdeling på stuen Til oplægget torsdag fortalte Alessandra om zoneopdeling på stuen. Når man skaber et rum som er let at læse, bliver arbejdet mindre kompliceret for både børn og voksne. Her har Alessandra tegnet hvordan de små zoner er med til at indrette store zoner. De røde prikker er pædagogerne der har fordelt sig i zonerne med børnene.

Tæppet markerer en zone f.eks. til leg med træklodserne.

Roen og overskueligheden giver mulighed for fokuseret opmærksomhed og fordybelse. En gruppe på ni 5-årige børn var i gang med at udforske kroppens anatomi. Skelettet havde de været igennem dagen forinden og nu var de ved at udforske store og små muskler i kroppen. Her var det muskler i ansigtet de havde fat i.

Der er mange muskler i kroppen. Og børnene pegede, snakkede og tegnede.

”Vi skal ikke være bange for det der kommer fra børnene ”Vi skal ikke være bange for det der kommer fra børnene. Vi skal spidse ører og høre hvad de siger. For nogle gange kommer inspirationen fra dem” Citat fra Alessandra oplæg torsdag

Et eksempel på hvordan børnene er medskabere af deres egen dag i institutionen. Her havde de fået fortalt en historie og skulle selv skabe en slutning på historien. Historien endte på mange forskellige måder…

Uddrag fra et dokumentationsarbejde, hvor børnene er med til at synliggøre hvad de har oplevet og lade oplevelserne få liv og give næring til nye pædagogiske aktiviteter.

Børnene dokumenterer en byvandring.

Alessandra kom om torsdagen ind på hvor vigtigt det er med rollefordelingen pædagogerne imellem og mellem pædagogerne og hjælperne. Det sparer tid og frigiver energi når rollerne er klart definerede.

Endvidere fortæller Alessandra: Medhjælperen skal hjælpe pædagogen, hun støtter pædagogen. Pædagogen skal tage ansvar for medhjælperrollen. Udvasker vi rollerne, mister vi vores stolthed som pædagog

Her har hjælperne sat rummet til når børnene skal have middagslur Her har hjælperne sat rummet til når børnene skal have middagslur. Bamsen venter på børnene og sætter scenen for at nu skal vi sove.

I soverummet er bøgerne sat op så børnene kan se fortællingerne.

Institutionsbesøg i vuggestuen Lago Mago og i det røde børnekulturhus, som havde fokus på vuggestuer og mødre/fædregrupper

”Børn har brug for tid til at vokse godt”

I vuggestuen var indretningen præget af at de små børns sanseapparat skulle stimuleres maksimalt.

I krearummet, hvor man er fælles om at lave noget og derfor laver alle det samme.

Sanserne stimuleres med musik

Sanserne stimuleres ved et lysbord, hvor lyset skaber former og farver

En overheadprojektor giver børnene lov til at lege med lys, skygger og figurer

Vuggestuen var indrettet til forskellige rollelege, her udelivet med hunden

Eller udflugten med bil

Rollelegene dokumenteres med tekst og billeder.

Hjemmet som scene for forskellige rollelege.

I biblioteket blev der læst højt og hver fredag blev der lånt bøger med hjem. Den lille førstehjælpstaste står klar hvis nogle bøger kommer til skade.

Om at importere Pistoias pædagogik i Danmark v Om at importere Pistoias pædagogik i Danmark v. Alessandra, psykolog bosat i Rom

Citater fra Alessandra om legetøjet: ”Godt legetøj viser respekt for børnene. Jeg kan ikke komme her og give et oplæg, hvis ikke der er det rette IT-udstyr. Børn kan heller ikke lege/arbejde hvis ikke deres legetøj er i orden” ”Hvis der mangler ting i en leg, skabes der uro og dermed urolige børn”

Citater fra Alessandra om barnets selv: ”Man kan ikke lære barnet at være selvstændigt. Men man kan støtte op lade barnet opleve selvstændigheden, ved at føle og sanse den”.

Citater fra Alessandra om pædagogen: ”Det danske sprog er sødt og blødt. Men, misforstå mig ikke. Også nogle gange overfladisk og mangler empati” Til pædagogen: ”Spørg åbent og afslappet. Ikke hårdt, konkret og forhørende” ”De voksne skal vise at de ser barnet og rummer barnet. Den voksne skal blande sig, ikke kun observere hvordan barnet selv finder ud af det”.

Citater fra Alessandra om respekten for faget: ”Respekten for faget kommer ud af at vi tror på vores egen rolle. Det arbejde vi gør er vigtigt og vi dokumenterer det” ”Sæt scenen overfor forældrene. Vent ikke på at de spørger hvad der er sket i dag. Fortæl at der er sket det og det fordi …”

Citater fra Alessandra om helhedsindtrykket: ”Når man besøger et hjem, får man hurtigt et indtryk af hvem der bor her. Når jeg besøger en institution, ved jeg når jeg træder ind i garderoben, hvilken pædagogik der arbejdes med”.

Og alt imens at der vises rundt og fortælles, dokumenteres der på livet løs.

Og til allersidst gives der gaver til børnene, fordi de var så søde og tålmodige mens deres pædagog viste os rundt og fortalte om børnenes liv i Pistoia. Dukkerne er håndlavet af Tina Pedersen, leder af Adventskirkens vuggestue