Bedre faglig læsning med aktionslæring Eksterne aktører: Dalum Landbrugsskole, interessentskole Sosu Greve – inspiration Konsulentbistand – ønsket Dorthe Carlsen UCSyd Interne aktører Sosufyn: Læsevejledere Faglærere Elever Ledelse
Nuværende praksis Læsehandlingsplan 2 x oplæg á 2 timer med gruppedrøftelser for alle faglærere i 2012 Teambaseret: SSA, SSH, GF Oplæg for alle undervisere v/Dorthe Carlsen, 2010
Tilsigtede produkter Modelbeskrivelse – baseret på aktionslæringsprincippet Transferværdi: muligt at anvende for andre skoler Materialebank på EMU Forløbsbeskrivelse Overvejelser i forbindelse med fx valg af strategier, procedurer, tekniske løsninger Artikelskrivning
Arbejdsmetoder Aktionslæring Fokusgrupper Spørgeskema til både faglærere og elever Observation af undervisning Læsevejledning
Tilsigtede effekter Implementere en model for skolens læseindsats baseret på aktionslæring Læsefagligt løft til alle faglærere Kompetenceløft til os – læsevejlederne Fastholdelse og dygtiggørelse af flere elever Effektmåling af læseindsatsen
Forankring i daglig drift Aktionslæring som fremtidigt princip for læseindsatsen Fremtidig læsevejledning inden for nuværende timeramme Årlig opgradering af læseindsats i alle teams med interviews, observation af undervisning, sparring og vejledning Introduktion af skolens læseindsats og læsevejledning for nye kolleger