Bedre faglig læsning med aktionslæring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Rullende indskoling på Skovbyskolen.
Advertisements

En læseindsats der virker!.
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
AT TRÆDE I DE BEDSTE FODSPOR – FRA PRODUKTIONSSKOLE TIL ERHVERVSUDDANNELSE Under programmet ”Bedre overgang til og fastholdelse i erhvervsuddannelserne”
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Ledelse af læsning - hvordan ledes et læseprojekt, så viden og visioner bliver omsat til konkret handling? Flemming Olsen Børne- og Kulturdirektør i Herlev.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Elevens læringsuge for Hovedforløbet PV MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Kl. 8.15– ¾ timers blok inkl. 15 min. pause Kl. 8.15– ¾ timers blok.
Arkitektur - data.
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Hvordan kan vi selv lave trylledrikken?
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Anvendt og aktiv UEA! Hanne Frøslev og Merete Juul
Den sproglige forståelse bag tallene i erhvervsøkonomi på HG  Den dobbelte udfordring i faget Erhvervsøkonomi ◦ At få eleverne til at knække debet/kredit-
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
4. maj 2011Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole Ved Pierre Vernet, Bestryelsesformand.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
4. maj 2011Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole Ved Pierre Vernet, Bestryelsesformand.
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Vejledning af elever og kolleger – en udfordring for alle Kolding, 3. oktober 2012.
Øget fokus på differen- tierede CL struktureres anvendelighed i forhold til en generel kønsspecifik indlæringsproblematik Nye arbejdsmetoder/nyt værktøj.
ForældreIntra – kom godt i gang! – med hvad???
Strategisk kompetenceudvikling
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Uddannelse mellem skole og praktik -Et aktionsforskningsprojekt på Social- og Sundhedsskolen Fyn Kvalitet i praktikken – så godt det kan være i EUD Workshop.
Bedre faglig læsning og skrivning i den faglige undervisning Ansøger EUC Nord og EUC Nordvest Har gennemført tiltag i den faglige undervisning for implementering.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Elevtrivselsundersøgelsen 2012 Århus Akademi Svarprocent: 80% (661 besvarelser ud af 829 mulige)
ETU 2007 | Elevtilfredshedsundersøgelse HTX Sankelmarksgade Baseret på svar fra 108 elever og lærlinge.
Projektgruppe: Kvalitetschef. Kommunikationsmedarbejder. Faglærere fra Karrosseri og Personvognsmekaniker. Brugergruppe: 5 elever på hovedforløb fra både.
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV
Vores fælles fremtidige opgave med gråzoneelever……… ”Hvordan vil du fremover indtænke ”gråzoneelever” i din undervisning”? Hvordan ser du din egen rolle.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Jette Bangshaab, UCN projektleder, Lab. X
Helhedsorienteret undervisning SIP Torsdag d. 15. januar, 2015.
LÆSNING OG SKRIVNING PÅ PRODUKTIONSSKOLEN – VEJE TIL STYRKELSE AF FAGLÆRERENS DIDAKTISKE KOMPETENCER Under programmet ”Bedre faglig læsning og skrivning”
Gruppearbejde – muligheder og udfordringer
Multimodale læremidler i naturfagsundervisningen på SOSU … eller bare Naturfagseksperimentarium.
Transfer mellem uddannelse og arbejde Temadag om transfer Center for Strategi og Innovation 5. maj 201 Bjarne Wahlgren.
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
Talentspotning og talentudvikling på grundforløbet Workshop Den 23. maj og den 25. maj 2016.
Undervisningsbaseret vejledning og samarbejde om vejledningsopgaven på TEC! 1 Carin Rabell.
1 Erhvervsuddannelserne som mål for brobygningsforløb Beskæftigelsesregion - Syd, Nord, Midt, Hovedstaden og Sjælland, Hovedstaden.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Dalum Landbrugsskole Kompetenceudvikling af lærere sikre elever der er klar til fremtidens udfordringer:
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.
”LV-scanner” - en vej til succes i LV? Snapshots ”Bedre faglig læsning og skrivning” Bodil Pedersen læsevejleder.
17. Maj 2017 v/Karina Elsig Thøgersen, UC Syd.
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Hvordan møder praksis de nye lærere?
Lærere og team arbejder videre
Fastholde de studerendes læringskadence og nsygerrighed for ny læring
Interessentanalyse Aktører Skal involveres efterhånden
Kvalitet Ansvarlig for kvaliteten af skolens praksis
Læsevejlederen som kamæleon.
Evaluering af Billund Builds Nature Karin M. Villumsen, CoC Office
Præsentationens transcript:

Bedre faglig læsning med aktionslæring Eksterne aktører: Dalum Landbrugsskole, interessentskole Sosu Greve – inspiration Konsulentbistand – ønsket Dorthe Carlsen UCSyd Interne aktører Sosufyn: Læsevejledere Faglærere Elever Ledelse

Nuværende praksis Læsehandlingsplan 2 x oplæg á 2 timer med gruppedrøftelser for alle faglærere i 2012 Teambaseret: SSA, SSH, GF Oplæg for alle undervisere v/Dorthe Carlsen, 2010

Tilsigtede produkter Modelbeskrivelse – baseret på aktionslæringsprincippet Transferværdi: muligt at anvende for andre skoler Materialebank på EMU Forløbsbeskrivelse Overvejelser i forbindelse med fx valg af strategier, procedurer, tekniske løsninger Artikelskrivning

Arbejdsmetoder Aktionslæring Fokusgrupper Spørgeskema til både faglærere og elever Observation af undervisning Læsevejledning

Tilsigtede effekter Implementere en model for skolens læseindsats baseret på aktionslæring Læsefagligt løft til alle faglærere Kompetenceløft til os – læsevejlederne Fastholdelse og dygtiggørelse af flere elever Effektmåling af læseindsatsen

Forankring i daglig drift Aktionslæring som fremtidigt princip for læseindsatsen Fremtidig læsevejledning inden for nuværende timeramme Årlig opgradering af læseindsats i alle teams med interviews, observation af undervisning, sparring og vejledning Introduktion af skolens læseindsats og læsevejledning for nye kolleger