DIDAKTIK 2.0 KG/RBC 27/08/2008 metoder problemformulering skelet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse Sparringsklyngebesøg
Advertisements

Undervisning i ”Relation”
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Progression i samfundsfag
Vadesteder, ventetider og sorte huller
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kortlægning af læremiddelkultur
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Arbejdspladsudvikling
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Anslag: ”Søgehistorier”.
Velkommen! Strøtanker vedr. pædagogisk IT som et indsatsområde.
Analyse af praksis.
At udforske sin egen praksis
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
Hvad er specialpædagogiske kompetencer?
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Ny PLC kultur med vejledning
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Lærermiddelkultur(er)?
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Otg.dk – CSL Drenge: It redskaber som motivationsfaktor Metoder: ”Det elektroniske klasseværelse” ”One-on-one coaching”/vejledning Design af digitale.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Blogging i projektarbejde? E-learning: ”Eleverne lærer mest om IT uden for skolen.” E-learning: ”Eleverne lærer mest om IT uden for skolen.” Blogging inddrager.
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Fortløbende problemidentifikation og løsningsstrategier
ANVENDELSE AF DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER I AVU, HF OG GYMNASIET – en forskningsrapport om Projekt e-læring Af: Helle Mathiasen Christian Dalsgaard.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Teknologi i undervisningen Antvorskov Skole
Hvordan lettes overgangen relevant
Vejlederens kommunikation
Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
IT i fagteamet Sofielundskolen 5. December 2013 December 2013 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen Holbæk - UCSJ 1.
Resultat af interviewundersøgelse
Om brug af empiri i bachelorprojektet
Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Idræt på hjernen: Forbinder teori i praksis Bruger Nye Fælles Mål
Oplæg d på Nyborg Gymnasium.  At reducere elevernes oplevelse af problemer i faget dansk ved overgangen fra grundskolen til det almene gymnasium.
Obligatorisk selvvalgt opgave
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
1 Undersøgelse blandt tekniske forvaltninger i kommunerne Dansk Energi oktober 2010.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
EKsamen på Horsens Gymnasium 2017
Sprog og kultur PROJEKT hg2
Fællesfaglig naturfagsprøve på Øster Farimagsgades Skole
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
IT undersøgelse på Breum Skole
Eksamen D. 18/ Varighed: 30 min
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
Matematikvejlederrollen og opgaver
Præsentationens transcript:

DIDAKTIK 2.0 KG/RBC 27/08/2008 metoder problemformulering skelet

Hvad vil vi gerne undersøge? 1/ Hvad karakteriserer læremiddelkulturen i skolen anno 2008? 2/ Hvilke udfordringer og vanskeligheder står den aktuelle læremiddelkultur overfor omkring udviklingen af nye didaktiske principper?

Skole A – Herfølge Skole (Køge) Skole B – Hastrupskolen (Køge) Timetal Fokusgruppeinterview med skolens medieteam (skolebib., It-vejleder, medievejleder mv) 2x 3 lærere a 2 timer = 12 timer Fokusgruppeinterview med to IT- innovative lærere (ikke IT-vejledere) Lærerne udpeges af skolelederen. Fokusgruppeinterview med to IT- innovative lærere (ikke IT-vejledere). Lærerne udpeges af skolelederen. 2x2 lærere a 2 timer = 8 timer Fokusgruppeinterview med lærerne i en 8 klasse 2x3 lærere a 2 timer = 12 timer Følge et undervisningsforløb i en 8. eller 9, klasse, der arbejder med projektarbejde/ projektopgaven (Data: Undervisningsplaner, observation, interview med lærere, interview med 4 elever, elevprodukter) 2 x 3 lærere a 6 timer = 36 timer Finansieret af deltagende kommune 68 timer

skelet til gruppeinterviews LÆREMIDDELSYN: Fortæl om et undervisningsforløb i har haft - et forløb hvor I brugte et læremiddel/undervisningsmateriale som I syntes var rigtig godt Hvad er et godt læremiddel? (lærer-, elev-, skoleperspektiv) UDFORDRINGSPERSPEKTIV: På hvilke måder adskiller gode læremidler i dag sig fra eksempelvis for tyve år siden? NETPERSPEKTIV 1 - forberedelse: På hvilke måder bruger du internettet i forbindelse med din forberedelse? (lærer- og elevperspektiv) NETPERSPEKTIV 2 - undervisning: Hvordan indgår nettet i undervisningen? NETPERSPEKTIV 3 - kultur: Hvad kan nettet, som almindelige bøger/læremidler ikke kan? Hvad er fordele og vanskelighederne ved netbaserede materialer? STRATEGIER (cases): Skolens klassesæt overfor lærerens egne materialer? Hvad bruges, hvordan og hvorfor? - Hvem bestemmer, hvad der skal være på pc’erne? Har du stået i en situation, hvor du har haft et andet ønske? Hvad gjorde du ved det?

skelet til observationer og interviews (projektarbejdsforløbet) LÆREMIDDELSYN: Fortæl om et undervisningsforløb i har haft - et forløb hvor I brugte et læremiddel/undervisningsmateriale som I syntes var rigtig godt Hvad er et godt læremiddel? (lærer-, elev-, skoleperspektiv) UDFORDRINGSPERSPEKTIV: På hvilke måder adskiller gode læremidler i dag sig fra eksempelvis for tyve år siden? NETPERSPEKTIV 1 - forberedelse: På hvilke måder bruger har du brugt internettet i forbindelse med din forberedelse til dette forløb? (lærer- og elevperspektiv) NETPERSPEKTIV 2 - undervisning: Hvad kan nettet, som almindelige bøger/læremidler ikke kan? Hvad er fordele og vanskelighederne ved netbaserede materialer – specielt ift projektarbejdsformen? NETPERSPEKTIV 3 – didaktiske refleksioner: Hvad er det vigtigt at være opmærksom på, når man inddrager nettet i projektarbejdsforløb? STRATEGIER (cases): Skolens klassesæt overfor lærerens egne materialer (kontekst/non-kontekst)? Hvad bruges, hvordan og hvorfor? Hvem bestemmer, hvad der skal være på pc’erne? Har du stået i en situation, hvor du har haft et andet ønske? Hvad gjorde du ved det?

skelet til elevgruppeinterviews UDFORDRINGSPERSPEKTIV: Hvordan tror du undervisningen foregår i skolen om tyve år? (hvis de ikke selv svarer; hvilke værktøjer/materialer er gængse?) NETPERSPEKTIV 1 - hjemme: Har du brugt nettet hjemme ifm det her forløb? (hvordan og til hvad?) NETPERSPEKTIV 2 - skole: Hvordan har du brugt nettet her i skolen i det her projektforløb? NETPERSPEKTIV 3 – refleksioner: Hvad kan nettet, som almindelige bøger/læremidler ikke kan? Hvad er fordele og vanskelighederne ved netbaserede materialer – specielt ift projektarbejdsformen? STRATEGIER (cases): I hvor høj grad bliver I præsenteret for ting, som jeres lærer har fundet på nettet? Kunne man erstatte skolebøgerne kun med internettet? Hvem bestemmer, hvad der skal være på pc’erne? Har du stået i en situation, hvor du har haft et andet ønske? Hvad gjorde du ved det?

metoderedegørelse Vedrørende observationerne arbejder vi ikke med et iagttagelsesskema, men vælger at benytte vores interviewguide som struktur og Iagttage åbent på baggrund heraf. Efterfølgende diskuteres observationer