De erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner skal fremover i langt højere grad end i dag bidrage til, at voksne med kort uddannelses-baggrund øger deres.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Advertisements

Pligt til uddannelse for unge under 25 år Ved lovændring pr. 1/4-06 er der indført en pligt til uddannelse for unge under 25 år, der modtager kontanthjælp.
Kompetencebalancen FLASKEHALSE EFTERSPØRGSEL UDBUDMARGINALISERING.
Hvordan gør man, hvis det skal gøres rigtigt
EUD for ordblinde – en helhedsorienteret indsats
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
EU Socialfondsprojektet
Roskilde Produktionsskole
Kursus for jobpakkeambassadører
Realkompetencevurdering i Danmark
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer •Matematiske.
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Undervisningsministeriet Temadag for regionale kompetencecentre 27. juni 2007 Fremtidens proceskonsulentuddannelse.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Hvad er AMU’s placering i uddannelsessystemet? Hvem laver AMU?
Perspektiver på voksen- og efteruddannelsesområdet
Hvad er realkompetencevurdering?
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Fokus på E-læring den 19.april Den netbaserede arbejdsmiljøuddannelse Fokus på e-læring Brian Knudsen Arbejdsmiljørådets Service.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Arbejds- og Udviklingsgruppe Seminar 2
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
AMU som element i jobpakkerne Annette Ramsøe Kontor for livslang læring 19. August 2009.
Uddannelsescenter Holstebro
Individuel kompetencevurdering - hvad er det, og hvordan kan de ledige få glæde af det? Seminar den 24. november 2014 Ole Stenholt, Stenholt træning.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Landsorganisationen i Danmark LO-fagbevægelsens synspunkt på en styrket indsats i forhold til efter- og videreuddannelse af voksne Oplæg på opstartskonference.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Generelt om takstanalysen Takstanalysen blev offentliggjort den 28. august 2007 Takstanalysen skal være en del af grundlaget for efterårets drøftelser.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling Kompetenceudvikling af administrative medarbejdere.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Screening v. UUV Køge Bugt
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Oplæg om danskuddannelse
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Status på implementeringen af vejledningsreformen
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
UCR Medarbejdere Lisbeth Birch Wolff Janne Bjerregaard 4634 Aktivitet for Janne Bjerregaard. Virksomhed:
Beskæftigelsesreformen - uddannelse til arbejdsløse v/Uddannelsespolitisk konsulent Claus Eskesen.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Aktiviteter i forbindelse med undervisning af elever med specifikke matematikvanskeligheder Jens Brandt Peter Vilhelm Højgaard Jensen VUC&hf Nordjylland.
Vurdering af færdigheder i læsning og matematik -Et eksempel på en introduktion til AMU-deltagere Mærsk Nielsen HR.
Seminar om efterværn i Ilulissat november 2010 vedr. Piareesarfiit i Grønland v/ Marie Pedersen u Den lokale erhvervsskole, daværende STI,
Produktionsskolernes ny rolle. Styrkelse af produktionsskolerne For unge der ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Realkompetencevurdering Netværksmøde for teamledere 30.april 2014.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Samarbejde med Jobcentrene ”fremtidens arbejdsmarked er for de uddannede !!!” Det er dokumenteret, at den danske arbejdsstyrke skal efteruddannes og opkvalificeres.
Kontanthjælpsreformens betydning -i forhold til arbejdet med de unge Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland Jørgen Dan Pedersen centerleder.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ny visitation.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark.
Kollektiv afkortning AMU 2017.
VUC Roskilde – Uddannelser, facts og tal
Evaluering.
’Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse’
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
AMU-kursus, VUC og FVU - Forberedende Voksen Undervisning
Lasersvejsning.
Aktuelt fra MBUL Lisbeth Bang Thorsen Hanne Woller
Nyt fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
– hvordan får vi de ansatte med?
Præsentationens transcript:

De erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner skal fremover i langt højere grad end i dag bidrage til, at voksne med kort uddannelses-baggrund øger deres læse-, skrive- og regnefærdigheder.

Udfordringer for AMU´s målgruppe Kravene til ansattes kompetencer øges, både de erhvervsrettede og læse-, skrive- og regnefærdigheder Manglende læse-, skrive-, regnefærdigheder påvirker bl.a. uddannelsesmotivation og -udbytte negativt

Læse-, skrive- og regnesvage deltagere i AMU Ca. 1/3 af alle AMU-deltagere har problemer med basale færdigheder i læsning, skrivning og regning (ca. 125.000 deltagere om året)

Øget fokus på voksne med utilstrækkelige grundlæggende færdigheder Veu-trepartsforhandlingerne, Velfærdsaftalen, udmøntningen af Globaliseringspuljen: Enighed om høj prioritet af at styrke voksnes grundlæggende færdigheder Ny politisk målsætning: 40.000 årlige FVU-kursister

FVU = Forberedende voksenundervisning VUC er ansvarlig 2 fag: Læsning og matematik Trinopdelt undervisning 40 til 80 timer på hvert trin Slutniveau svarer til 9. klasse inden for avu Fra 1. August 2007: Obligatorisk vejledende test inden optag

Velfærdsaftalen juni 2006 (1) Bedre muligheder for at kombinere FVU med AMU FVU skal i højere grad gennemføres på de erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner Én indgang ved tilmelding til kombinationsforløb – bl.a. gennem en styrkelse af den opsøgende indsats og bedre rådgivning og vejledning Både AMU- og FVU-delen gennemføres på ordinære vilkår Tilbud om screening/vurdering af læse-skrive-færdigheder på AMU og efterfølgende vejledning til FVU (m.v.) .

Pr. 1. august 2007: Ny § 14 a i AMU-loven Lov nr. 556 af 6. juni 2007 om ændring af forskellige love på Undervisningsministeriets områder: Alle, der deltager i AMU-uddannelser eller Individuel kompetencevurdering i AMU skal have mulighed for at få vurderet deres basale færdigheder i læsning, skrivning, regning og matematik og modtage vejledning i tilknytning hertil.

Vurderingen skal danne grundlag for at Tilpasse den enkelte deltagers AMU-undervisning mhp. at understøtte gennemførelse og forbedre udbyttet Vejlede deltageren til undervisning i basale færdigheder efter anden lovgivning, fx FVU, ordblindeundervisning eller dansk som 2. sprog Vejlede deltageren til og tilrettelægge kombinerede AMU-FVU-forløb

Rammer og vilkår Vurderingen foretages af godkendte AMU-udbydere (dvs. opgaven må ikke udliciteres) Vurdering og vejledning kan foregå i eller i tilknytning til undervisnings- eller kompetencevurderingstiden Varighed på indtil 0,3 dag Kan foregå på uddannelsesinstitutionen og på en virksomhed

……..rammer og vilkår Der skal anvendes hensigtsmæssige metoder Dokumentation for vurderingsresultat udleveres til og tilhører deltageren Uddannelsesinstitutionerne skal samarbejde med udbydere af undervisning i basale færdigheder, fx FVU, ordblindeundervisning, dansk som 2. sprog mhp. at kunne vejlede hertil og kombinere AMU med undervisning efter anden lovgivning.

2 nye test, fælles for AMU og FVU Vejledende matematiktest for voksne både i papirudgave og elektronisk på cd Udviklet af Pernille Pind, tidligere formand for opgavekommissionen i FVU-matematik Vejledende læsetest for voksne P.t. i papirudgave, elektronisk udgave på cd november/december Udviklet af Anna Gellert og Carsten Elbro, Center for læseforskning på KUA.

Derfor fælles test Stort sammenfald mellem målgruppen for hhv. FVU og AMU. Sandsynligt, at der også er et stort sammenfald mellem deres læse- og regnefærdigheder og undervisningsbehov. I AMU er læse- og regnefærdigheder midler til opnåelse af erhvervsrettede kompetencer, ikke mål i sig selv. AMU har derfor ikke uddannelser, der alene har opnåelse af læse-, og regnefærdigheder som selvstændige mål, og derfor heller ikke uddannelser, der kan danne udgangspunkt for en test. Kravene til læse- og regnefærdigheder er forskellige fra AMU-uddannelse til AMU-uddannelse. Alternativet til én test ville være en test til hver uddannelse. Velfærdsaftalen: AMU skal vejlede til FVU.

Krav til test De må højst tage en ½ time Skal kunne tages både på it og papir Bruges som grundlag for vejledning både i AMU og FVU De skal være vejledende De skal være lette at gøre op De skal være for ´voksne´ på arbejdsmarkedet

Formålet med læsetesten Kan det anbefales, at deltageren deltager i læseundervisningstilbud? Kan det anbefales at deltageren i stedet henvises til sprogundervisningstilbud? Kan det anbefales, at deltageren henvises til test for ordblindhed?

Afprøvning af læsetest: Afprøvet på 538 voksne i Ordblindeundervisning for voksne FVU-læsning Almen voksenuddannelse AMU (Dørmand, Grundlæggende vagt og Tagdækker-kurser) Danskuddannelse for voksne udlændinge

Læsetestens 3 deltest Hvilket ord passer bedst? (Tekstlæsning, indikerer niveau for læsefærdigheder, FVU-niveau eller over) Hvilket billede passer til ordet? (Ordforråd, indikerer evt. dansksproglige problemer) Hvilket ord lyder som det rigtige ord? (Ordlæsning, indikerer evt. ordblindeproblemer) Antal point tælles op og danner grundlag for vejledning

Formål med matematiktesten Testresultatet kan føre til følgende tre konklusioner Forudsætningerne er ikke til stede for tilstrækkeligt udbytte af FVU-undervisning i matematik eller forudsætningerne er til stede eller forudsætningerne indikerer behov for undervisning på højere niveau end FVU.

Afprøvning af matematiktest Afprøvet på 339 voksne i Ordblindeundervisning for voksne FVU Almen voksenundervisning AMU (Dørmand, Grundlæggende vagt og Tagdækker-kurser) Danskuddannelse for voksne udlændinge EUD

Matematiktestens 3 deltest Sproget i matematik (Sproglige forudsætninger) Tal og regning (Regne-matematik forudsætninger) Opgaver fra FVU-matematik trin 2 (Regne-matematik forudsætninger over FVU-niveau) Antal point tælles op og danner grundlag for vejledning.

Procedure Deltageren informeres om formål med vurderingen og om vurderings-/testmetoder, - individuelt eller på hold 2. Vurderingen/testen gennemføres - på pc eller papir Individuel vejledningssamtale om testresultat i forhold til - læseundervisningstilbud, især FVU - læsekravene på deltagerens AMU-kursus - fremtidige uddannelsesønsker og kravene heri

Hvad har AMU af tilbud vedrørende basale færdigheder? FKB-bekendtgørelsen: alle arbejdsmarkedsuddannelser skal udvikles bl.a. under hensyn til læse-regnesvage deltagere. Faglig læsning og skrivning og Faglig regning og matematik Forsøg med ord- og regneværksteder AMU-hjælpemiddelservice

AMU´s tilbud til F/I Dansk som 2. sprog for F/I, basis/alment/udvidet niveau, hver 40 dage Fagunderstøttende dansk som 2. sprog for F/I, 10 dage, kan afkortes, kan ikke udbydes enkeltstående. AMU-introduktion for F/I, 2,5 dage Brancherettet uddannelse for F/I, 40 dage Arbejdsmarked, it og jobsøgning for F/I, basis/udvidet, hver 40 dage

På vej: Vejledning om FVU og kombinerede AMU-FVU forløb på erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner Om FVU FVU gennemført på erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner (driftsoverenskomst eller forlagt?) Markedsføring, finansiering, godtgørelse, deltagerbetaling m.v. Særligt om kombinerede AMU-FVU-forløb - Hvad er et kombineret AMU-FVU-forløb - Principper for og metoder til planlægning af kombinerede forløb - Modeller for tilrettelæggelse af kombinerede AMU-FVU-forløb