Kompetencemål og tilrettelæggelse af undervisningen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
I forbindelse med integration af it i matematik Steen Groðe.
Advertisements

Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Oplæg for Integrationsrådet 10. april 2013
Rundt om modstand mod læring – hvordan motiverer man?
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Velkommen til workshoppen
Matematik er det nye sort!
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Den nationale faggruppe
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Kompetencemål som didaktisk udviklingsværktøj
Statens Museum for Kunst Præsentation på AUTO seminar d Helene Brøndholt Nielsen, SMK digital Louise Bugge Jacobsen, u.l.k.
KOMpetenceMål i PraksIS
Kompetenceorienteret curriculumlogik
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Hvad er AMU’s placering i uddannelsessystemet? Hvem laver AMU?
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Line Holst Jensen Mette Wybrandt Forældre, børn & læring
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Uddannelsesparathed - hvad er det
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
Uligheder i elevers adgang til uddannelser – Spredning frem for faglighed Bergthóra S. Kristjánsdóttir, lektor CVU København og Nordsjælland Den 8. november.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Fremmedsprogssamarbejde – på tværs af videregående uddannelser Elsebeth Jensen, Uddannelseschef for læreruddannelsen i VIA.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Dannelse og kompetencer
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Kompetencemål, årsplanlægning og ”den gode undervisning” Tomas Højgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole KOMPIS-seminar Slagelse,
Læringsmål, planlægning og fagteamsamarbejde
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Fælles Mål Styrket faglighed Steen Harbild Undervisningskonsulent, UVM August 2006.
Om kompetencemål og planlægning af undervisning Tomas Højgaard KOMPIS-projektdag Slagelse, 28. april 2010.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Fagdidaktisk kursus i biologi
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Fælles mål 2009 Isboden.
Målstyret læringsreform
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
Fremtidens fysikstudenter DFS debatmøde april 2007 Jette Rygaard Poulsen Frederikshavn Gymnasium og HF-kursus.
Helhedsorientering & Tværfaglighed
Sprogpakkens 6-dages kursus Praksisopgave 2 4. Dag 1.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Om projektet KOMPIS: Kompetencemål i praksis
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Kursus i Målgruppeanalyse
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
Faglige kompetencer I det følgende oplæg, vil jeg først fremhæve særlige aspekter af udviklingen af faglige kompetencer i psykologi og derefter give.
Fokusgruppeinterview med lektieintegreret hf PANG.
Problembehandling - en matematisk kompetence Kursus arrangeret af UCC og Danmarks Lærerforening Krogerup Højskole, den
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Uddannelsesplaner Praktiklærerforeningens forårskursus 2016.
KOMPIS Årsmøde april 2010 Årsplaner Med udgangspunkt i situationer Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Fag, fagligt samspil og metode
”Teknologi forandrer praksis – og praksis forandrer teknologi”
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Prøven i Natur/teknologi
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i matematikfaget
Præsentationens transcript:

Kompetencemål og tilrettelæggelse af undervisningen Tomas Højgaard (tomas@dpu.dk), DPU Oplæg på kursus for avu-lærere Vingstedcentret, 10. august 2010

Pensumitis Pensumitis betegner den sygdom der består i at faglighed forveksles med pensumbeherskelse og undervisning forveksles med tilegnelse (Jensen, 1995).

Hvad er faglighed? KOM-projektet og hvad deraf fulgte. Se http://nyfaglighed.emu.dk, hvor Niss & Jensen (2002) og de andre kernefaglighedsrapporter findes. De senere års læreplans-reformer som ”barn” af disse ambitioner.

Kompetence Kompetence bruger jeg som betegnelse for nogens indsigtsfulde parathed til at handle på en måde, der lever op til udfordringerne i en given situation. Et begreb orienteret mod handling. Alle kompetencer har en aktionsradius. (se Jensen, 2007, kap. 6, og Jørgensen, 1999)

Pensumitis-”vaccine” (1/2) Stofområde Arit-metik Alge-bra Geo-metri … Områ-de n Kompetence Tankegangsk. Problembehandl.k. Modelleringsk. Ræsonnementsk. Repræsentationsk. Symbol-form.k. Kommunikationsk. Hjælpemiddelk.

Pensumitis-”vaccine” (2/2) Pointe: Indholdsbeskrivelse ved hjælp af faglige kompetencer kan fungere som “the missing link” mellem de overordnede – og dybest set ikke undervisningsrettede – formål med en uddannelse og et konkret – og dybest set ikke formålsorienteret – pensum, ved at pege på hvad det er for typer udfordringer eleverne skal kunne handle i forhold til (Jensen, 2009). Et sådant tilrettelæggelsesmæssigt formål kan og bør være retningsgivende for måden man formulerer kompetencerne på og for fastholdelsen af kompetencer og stofområder som to ikke-sammenfaldende indholdsdimensioner.

Målstyret (års)planlægning Langsigtede vs. kortsigtede mål. Planlægning vs. tilrettelæggelse. Modulisering: Fra en samlet mål- og indholdsbeskrivelse til planlægning af afgrænsede moduler med få og overskuelige mål, som kan fungere som perspektiv på modulets tilrettelæggelse og gennemførelse.

KOMPIS-delprojekt som eksempel (se Højgaard m. fl. , 2010, og www KOMPIS-delprojekt som eksempel (se Højgaard m.fl., 2010, og www.kompis.dk) Valg: Fokus på modelleringskompetence og problemløsningskompetence. Analyse: Hensigtsmæssigt med både projekt- og kursusarbejde med afsæt i hhv. en udvalgt kompetence og et udvalgt stofområde. Valg: Moduler (á seks uger) med et elevstyret projektarbejde som ramme om et lærerstyret kursus (på tre uger). P1 K1 P1 P2 K2 P2 P3 …

Arbejde med gode opgaver Kortsigtede mål vs. konkrete situationer. Kompetencer som perspektiv på opgaver: Med afsæt i en eller flere kompetencer. Med afsæt i fagligt stof, fx et centralt begreb.

Målstyret (års)planlægning og arbejde med gode opgaver Pointe: Faglige kompetencebeskrivelser har et potentiale som “sparringspartner” for læreren (eller lærerne) i arbejdet med at skabe sammenhæng mellem de langsigtede mål med undervisningen (læreplanens og ens egne), årsplanlægningen, tilrettelæggelsen af de enkelte forløb og udfordringen af eleverne i den konkrete situation. (se fx Jensen, 2009, og Jensen, 2007, kap. 12)

Referencer Højgaard, T., Bundsgaard, J., Sølberg, J. & Elmose, S. (2010). Kompetencemål i praksis – foranalysen bag projektet KOMPIS. MONA, 3. Jensen, J.H. (1995). Faglighed og pensumitis, Uddannelse, 9, pp. 464-468. Jensen, T.H. (2007). Udvikling af matematisk modelleringskompetence som matematikundervisningens omdrejningspunkt – hvorfor ikke? IMFUFA-tekst, nr. 458. Roskilde: Roskilde Universitetscenter. Ph.d.-afhandling. Kan rekvireres ved henvendelse til imfufa@ruc.dk. Jensen, T.H. (2009). Modellering versus problemløsning – om kompetencebeskrivelser som kommunikationsværktøj. MONA, 2, s. 37-54. Jørgensen, P. S. (1999). Hvad er kompetence? – Og hvorfor er det nødvendigt med et nyt begreb?, Uddannelse, 9, pp. 4-13. Niss, M. (1999). Kompetencer og uddannelsesbeskrivelse, Uddannelse , 9, pp. 21-29. Niss, M. & Jensen, T.H. (red.) (2002). Kompetencer og matematiklæring – Idéer og inspiration til udvikling af matematikundervisning i Danmark. Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie 18. København: Undervisningsministeriet. Se http://nyfaglighed.emu.dk.