Oplæg ved Mette Christensen, VIKOM og

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Hjerterum og opsøgende funktion
At forholde sig professionelt Anne Skov
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
ISAAC konference Birgitte Brandt
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Læringsstile og lektier
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Understøttende sprogstrategier & Samtaler i hverdagen
Bokstav børn.
Talking Mats er en low-tech kommunikationsværktøj med billeder eller symboler. Det oprindelige udviklet i Skotland i Sterling Universitet for at støtte.
Vi gennemførte en række interview ifm
Introduktion til Sprogpakken
Sprogpakken Forældresamarbejde.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Anonym Digital Rådgivning
Her kan du søge oplysninger om de forskellige lande, se videoklip med børn og unge, lave dine egne kort, statistik og lave wiki’er Med kortgeneratoren.
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Årsaftale projekt Tidslinie © due & partners
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Del projekt i Inklusionsprojektet Aktivitetscenter Kernen Projektet er gennemført i samarbejde mellem: Helene Hansen (pædagog) Kernen Jeanette Sanderhoff.
Hvordan kom vi igang Vi ville anlægge en stor ”Landbohave” med ønsket om at skabe mere udeliv, livskvalitet, samt trække minder frem hos de ældre. Udfra.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
1 Social Networks En kommunikationsoversigt til mennesker med komplekse kommunikationsbehov og deres kommunikationspartnere Sarah W. Blackston, Ph.D Mary.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
John MarquardtSamarbejde og motivation Projekt: Sæt viden i bevægelse Samarbejde og motivation John Marquardt Klinisk psykolog Den 23. maj 2011 Regionsgården.
Udredning af beboernes kommunikation Til brug i kommunikationsdelen i beboerens handleplan.
Program - ICDP International Childhood Development Program
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Komplekse kommunikationsløsninger - En udfordring for alle IKT messen 2014 Hotel Nyborg Strand Dorte Sylvest Aggerlin.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Jonstrupvang-Bebyggelsen Marina Lindehøj Hansen, ergoterapeut.
Lærings- og praksisfortælling
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Præsentation af forårs-sfo
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Sådan bruger du præsentationen
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
LANDSKONFERENCE 2006 Dagplejen Livsform og relation Per Schultz Jørgensen.
Målrettet kommunikation
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
SUF - gevinstrealisering
Stresshåndteringsgruppe
Individuel kommunikation
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Oplæg ved Mette Christensen, VIKOM og Jane Troelsen, ergoterapeut og mor til Emily Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK)

Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK) Hvad er Social Networks? Et udrednings- og planlægningsværktøj som kan støtte fagfolk i forbindelse med rådgivning omkring alternativ og supplerende kommunikation (AAC) Giver et øjebliksbillede via interview Indsamler viden på en række vigtige områder i forhold til at støtte mennesker i at bruge AAC Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK)

Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK) Hvem kan bruge Social Networks? Fagfolk. som er beskæftiget med at vejlede om og undervise i AAC Fagfolk og pårørende, som anvender AAC i deres samvær med mennesker med funktionsnedsættelser Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK)

Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK) Hvem bruges Social Networks sammen med? Mennesker, der som følge af funktionsnedsættelser har behov for AAC OG de mennesker de kommunikerer med i deres hverdag!!! Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK)

Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK) Forståelse af kommunikation Fundamental betingelse for eksistens, udvikling og dannelse for ALLE mennesker Handler om sammen at skabe fælles mening! BEGGE parter påvirker kommunikationsprocessen ALLE kommunikationsmåder og hjælpemidler er gyldige (Filosofien om totalkommunikation) Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK)

Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK) Hvordan bruges Social Networks (1)? Fagperson med viden om sprog, samspil, kommunikation og AAC forestår interviewet AAC-brugeren selv og/eller dennes nærmeste skal ALTID interviewes En professionel, som kender AAC-brugeren godt, fx pædagog, lærer, hjælper el. talepædagog, kan ligeledes interviewes Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK)

Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK) Hvordan bruges Social Networks (2)? Interviewet gentages løbende, fx hvert ½ år Målet med indsamlingen af informationer er at kunne planlægge en indsats, som giver mening for den enkelte og dennes nærmeste Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK)

Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK) Cirkler med kommunikationspartnere Livspartnere Gode venner Bekendte Professionelle Ukendte partnere Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK)

Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK) Eksempel på udfyldte cirkler Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK)

Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK) Hvorfor bruge Social Networks (1)? Giver ramme og struktur for indsamling af vigtige oplysninger fra forskellige mennesker Sætter AAC-brugeren og dennes nærmeste i centrum for planlægningen Anerkender at kommunikation foregår i relationer – vi kan og gør noget forskelligt med forskellige partnere Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK)

Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK) Hvorfor bruge Social Networks (2)? Anerkender, at der er forskellige kommunikationsbehov i forhold til forskellige kommunikationspartnere og sammenhænge Præciserer hvor oplysninger kommer fra Anerkender forskellige perspektiver Sætter fokus på variationen af udtryksmåder Sætter fokus på, hvad der skal til for at opnå vellykket kommunikation i de forskellige cirkler Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK)

Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK) Hvad er Social Networks IKKE? Ikke et testmateriale Ikke noget, der kan stå alene Giver ikke en færdig opskrift på, hvad man kan gøre for personen Ikke noget man kun skal gøre én gang Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK)

Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK) Case Emily Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK)

Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK) Social Networks interview med Emily Lidt om Emily Baggrunden for interviewet Om interviewet og opfølgningsmødet Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK)

Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK) Vurdering af forudsætninger Svær funktionsnedsættelse ift. sprog, tale og motorik Synsnedsættelse (Refnæs), epilepsi Vedholdende og opmærksom Tryg, glad, robust, interesseret i mennesker Stærk til at udnytte den auditive sans og rum/retningssans Behov for tid, stimulering af vågenhed Vil gerne undersøge med munden Behov for at dele oplevelser med mor og far Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK)

Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK) Hjælpemidler Big Mack og Step-by-step Oplevelsesbog Sort velcroplade Grafiske symboler Diktafon og mikrofon 0/1-kontakter mm. Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK)

Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK) Cirkler med kommunikationspartnere Mange mennesker i Emilys liv! Primære partnere er mor og far og hjælperne Mor er den dygtigste kommunikationspartner og vigtigst i forhold til at lære andre at kommunikere med Emily Yndlingspartnere er tålmodige, åbne, engagerede, opmærksomme på små tegn og kreative – de må gerne være lidt skøre  Vigtigt at tilpasse sig til Emilys forudsætninger og vågenhed Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK)

Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK) Udtryksmåder Primære udtryksmåde i alle 5 cirkler er mimik/ kropssprog og gestus (især øjengestus) Mimik/kropssprog: Fx le, sparke med benene, smaske/sutte for at vise tørst, sult, få noget i munden Gestus: Især bruges øjne og hovedretning Vokaliseringer: Kan udtrykke mange stemninger med stemmen. Bruges også i turtagning Simpelt kommunikationsudstyr: Big Mack med sange, lyde mm. Step-by-step med social scripts, fx ”gæt hvad jeg har med i dag” Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK)

Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK) Repræsentationsmåder Konkreter: Fx legetøj, ble for ”bleskift”, ske for ”spise” Fotos: Bruges som samtaleemner Grafiske symboler: Piktogrammer, PCS Personlige tegn: Ja, nej, m.fl. Ord: Bruges af samspilspartnere og på kommunikationshjælpemidler Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK)

Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK) Udvælgelsesteknikker Primært udpegning med øjne Lidt partnerstøttet auditiv scanning (PSAS) Strategier der støtter interaktion Sige ”Emily” for at rette opmærksomhed Tælle til 3 for at forberede Bruge forskellige hjælpeord og lyde Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK)

Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK) Samtaleemner Nuværende: bl.a. historier, Butski, div. lege Ønskede: bl.a. bedre mulighed for at sige hvad hun gerne vil, fx lege med andre børn og div. aktiviteter Type af kommunikation: Gryende Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK)

Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK) Ønsker og behov Generelt bedre mulighed for at tale om ting, der ikke er til stede. Udbygge kommunikationsformer, fx med talemaskine, flere symboler, bruge Step-by-step mere. Implementere disse redskaber til cirkel 2 Evt. at hjælpere kunne bruge PSAS Kommunikationspas el. lign. til mennesker, som ikke kender Emily så godt. Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK)

Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK) Planlagte tiltag Prøve at bruge flere symboler, fx småbørnstilbuddet PSAS: Prøve at introducere i tilnærmet form derhjemme i bestemte situationer, evt. også med hjælpere samt prøve at bruge det i småbørnstilbuddet, fx ifm. valg af aktivitet eller i historielæsning Talemaskine: Undersøge muligheder for afprøvning og yderligere vejledning Være opmærksom på at nuancer i Emilys udtryk, fx lyde og bevægelser og lægge betydning ind og bekræfte Lave kommunikationspas og fortsat bruge social scripts Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK)

Hvad synes dem, der skal bruge det så? Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK)

Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK) Kommentarer fra Søs, Emilys talepædagog Giver nye vinkler på betragtningen af kommunikationsmuligheder hos børn med komplekse vanskeligheder (fx også autisme) Giver mulighed for et visualiseret billede, bl.a. antallet af kommunikationspartnere, kommunikationsevne/vanskelighed Giver mulighed for at afdække behov for yderligere el. anderledes kommunikationsudstyr Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK)

Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK) Kommentarer fra Søs (fortsat) Overskueligt og nemt at gå til God måde at samarbejde på mellem interviewer og primærperson I forhold til Emily gav det overblik over hendes mange nuancerede udtryksmåder. Dette kræver overblik fra primærpersonen. Begrænsninger i de skematisk opstillede svarmuligheder Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK)

Spørgsmål / kommentarer??? Social Networks – Præsentation 21. marts 2006 (ISAAC DK)