Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFrederik Nygaard Redigeret for ca. et år siden
1
Komplekse kommunikationsløsninger - En udfordring for alle IKT messen 2014 Hotel Nyborg Strand Dorte Sylvest Aggerlin
2
Præsentation Underviser Dorte Sylvest Aggerlin Arbejdssted Videnscenter for Specialpædagogik Birkebjerg Allé 3 4700 Næstved
3
Komplekse kommunikationsløsninger? Definition: Kombination af en alternativ betjeningsform med et særligt kommunikationsprogram eller med en eller anden form for kommunikations udstyr.
4
Personkreds? Brugere i el-kørestol med omfattende motoriske vanskeligheder som følge af : Muskelsvind CP ALS eller andre neurologiske betingede sygdomme Rygmarvsskade
5
Kommunikation er vejen til: Selvstændighed Indflydelse Frihed Læring Udvikling Respekt Normalitet
6
Præsentation af 1. brugereksempel Ove, 44 år Muskelsvind – morbus Becher Forhistorie Aktuel problematik Løsning Videoklip
7
Præsentation af 2. brugereksempel Charlotte, 27 år CP Forhistorie Aktuel problematik Løsning Videoklip
8
Vejen til løsningen De fire A´er Afdækning Afprøvning i praksis Ansvarsfordeling Afrunding
9
Muligheder i stedet for begrænsninger Kommunikation er mulig på trods af omfattende motoriske begrænsninger En personlig hjælperordning udelukker ikke muligheden for bevilling af eks. betjeningsudstyr til pc, telefon mv. Tværfaglighed en styrke, da der er mange faktorer, der skal tages hensyn til
10
Netværkets betydning: Vigtigt med ressource personer omkring den enkelte bruger af kommunikationshjælpemidler Viden og forståelse for brug af kommunikations hjælpemidler Ansvar og ejerskab i forhold til opgaven med at holde udstyr/indhold ved lige Vidensdele med nye medarbejdere
11
Den store palet Vigtigt at tage udgangspunkt i den enkelte bruger og ikke i et bestemt hjælpemiddel Ipads kan mange ting men ikke det hele Der er brug for mange farver på paletten
12
Udredningsmetode: Oversigt fra DATCH 1989 (Dansk teknologicenter for handicappede) Udarbejdet af Åse Brandt
13
Analyse af brugerens behov og ønsker: ◦ I hvilke situationer er det svært at forstå, hvad brugeren vil udtrykke? ◦ Hvor opstår kommunikationsproblemerne? ◦ Hvem skal brugeren kommunikere med? ◦ Til hvilket formål skal hjælpemidlet benyttes? Verbal/skriftlig kommunikation Telefoni Leg/fritid/undervisning Omverdenskontrol
14
Analyse fortsat: ◦ Skal hjælpemidlet sidde på en kørestol, en rollator, seng eller andet? ◦ Skal det kunne flyttes rundt? ◦ Hvordan foregår kommunikationen nu? ◦ Hvilke hjælpemidler har tidligere været anvendt? ◦ Hvilken forskel vil et hjælpemiddel gøre for brugeren? ◦ Er hjælpemidlet et ønske fra brugeren selv, familien, omgivelserne?
15
Analyse af brugerens generelle forudsætninger: Syn og hørelse Perception Psykisk status Kommunikationsevne Sproglig status Motorik Analytisk formåen Begavelse
16
Vurdere egnede hjælpemidler: Definere hjælpemidlets ideelle egenskaber Hvilke egenskaber er opnåelige Finde et match imellem ideelle og opnåelige egenskaber ved de enkelte hjælpemidler ◦ I forhold til teknisk udstyr ◦ I forhold til programmer
17
Afprøvning af udstyr: Aktiveringsmåde ◦ Mus, joystik, trackball, kontakt andet …. Placering af udstyr i forhold til bruger ◦ Kontrolleret bevægelse! Programmer ◦ Skærmtastatur, ordprædiktion, dynamisk kommunikationsprogram mm
18
Afrunding: Endeligt valg af hjælpemiddel Ansøgning om/indstilling til bevilling Undervisning i brugen Opfølgning Klare aftaler om service, reparation mv.
19
Uddannelse indenfor ASK: UUC har dette efterår udbudt et PD modul i alternativ kommunikation Læs mere her: https://ucc.dk/videreuddannelse/komplekse- kommunikationsbehov-og- funktionsnedsaettelser https://ucc.dk/videreuddannelse/komplekse- kommunikationsbehov-og- funktionsnedsaettelser Fælles nordisk ASK uddannnelse på Høgskolen i Vestfold http://kommunikation.socialstyrelsen.dk/
20
Spørgsmål?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.