Grønt flag grøn læreruddannelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

 Om os  EMU Global Undervisning  Andre folkelige organisationer  Kompetencer.
Ørestad Skoles værdier
Global undervisning.
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
Miljøråd på Læreruddannelsen Zahle (Kommissorium) Der oprettes et miljøråd på Læreruddannelsen Zahle i forbindelse med deltagelse i projektet Grønt Flag.
Christian Bruhn Rieper Kontorchef Fornyelsesfondens sekretariat
Lærerprofessionen.
Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg
Roskilde Gymnasium Grøn skole Planer for året. • Genbrugsdage – – glemt tøj?? – lommeregnere/pc’er/mobiler??? • Kortlægning af energi- og vandforbrug.
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
Grønt Flag Grøn Læreruddannelse GFGL. 27/08/10 Det Grønne Flag er hejst på Zahle Ved en flaghejsningsceremoni fredag den 27. august overrakte Børne- og.
Bæredygtighed… Og transport.
Tværfagligt undervisningsforløb
Holluf Pile Skole, 9. c Uge 3 Mandag og fredag: 8.00 – 9.30
Et uformelt læringsmiljø
Grønt Flag – Grøn Læreruddannelse
HØJELSE SKOLE.
Den Grønne Tænketank - København / Frederiksberg Den Grønne Tænketank –blev stiftet i juni 2003 –vi arbejder for en grøn og rummelig hovedstad –vi arbejder.
Produkt ProduktionProfil/Politik People GenbrugelighedSvanemærke Økologi Bæredygtighed Kvalitet Mindre CO 2 Ingen spildevand Minimalt udslip Ingen kemikalierGenbrug.
Hvor der er fokus på klimaet.
Grønt flag – Grøn skole - Om energi på en skole -.
Energioptimering af boliger
Kort introduktion til Universitarium Universitarium er Aalborg Universitets sommerudstilling i juli, august og september om naturvidenskab og teknik.
Negative tal Sisse Bülow Brandt LH
Formativ evaluering Januar Juni 2012 Karen Marie Hedegaard og Birgitte Lund Nielsen Oplæg til diskussion d. 1 juni, 2011, ved styregruppedag i Ry.
1 Naturfagene i skolen? UVM’s road show febr.-marts 2009 Peter Norrild.
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Men vi kan godt gøre en forskel.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Grøn skole. Grøn skole - nationale krav:  Undersøgelse: Undersøg Undersøg naturen omkring skolen. Find ud af hvilke planter og dyr der findes i nærheden.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
”Hvordan giver vi Sønderborgs børn gode grønne vaner som fremtidige borgere?”
Grønt Flag Grøn Skole Undervisning om miljø og bæredygtighed Grønt Flag Grøn Skole handler om virkelige miljøspørgsmål og spørgsmål om bæredygtighed innovation.
Fra sanseindtryk til fagudtryk
Den bæredygtige landsby
Indsamle, udvikle, dokumentere og formidle viden om indholdet i undervisning tilrettelagt efter principperne i CL med særlig vægt på matematik Udvikling.
Klimaproblematikken i børnehøjde Ejerskab og handlekompetence.
Bæredygtighed – Naturfag
Sådan er vi gået i gang med Grøn Generation. Præsentation af projektet At vi ser projektet, som en god mulighed for at få et øget samarbejde mellem Teknik.
Hedegårdenes Skole 2009 / Værdidebat. Værdidebat - synlighed og handling.
Greenkeeper ERFA-gruppe Golfens Grønne Regnskab - Et godt formidlingsredskab!
Forsyning Ballerup Vandspejlet. Forsyning Ballerup og Vandspejlet Vi har brug for jeres hjælp til at finde nye, sjove og brugbare løsninger.
Formidling på GBS. BAGGRUND  Vi er ejet af 19 kommuner med 24 genbrugsstationer og ca. 300 skoler. Vi drifter selv de 9 af genbrugsstationerne.  Vi.
Pecha Kucha over: Lærer Læreruddannelsen Folkeskoleloven Innovation i lærerfaget Rene , Anne-Louise , Caroline
indbyggere 7 folkeskoler 1 specialskole elever Centerchef 3 konsulenter.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
1 Værdidebat - synlighed og handling Værdidebat Globalisering Medborgerskab Bæredygtighed Pædagogisk udvikling.
Innovation Fredericia Gymnasium. De to spor:  Innovation i AT frem mod årsprøve i maj  Muligheder for innovation i studieretninger og afdækning.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Introduktion tirsdag den Per Christensen Lektor Vismand.
fastholder en bæredygtig udvikling
Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren Ole Laursen Danmarks Naturfredningsforening Uddannelse er afgørende for at fremme en bæredygtig udvikling.
En Bæredygtighed Fremtid mobiltelefonen
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
Borgermøde 17. september Forslag til Miljø- og Klimapolitik 2014 Velkommen! – Borgermøde 17. september 2013 Program Vision Furesø – Vi skaber løsninger.
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Mål og perspektiver for naturfagene
Naturfag.
Det handler om eleverne
Grønt Flag – Grøn Skole -bæredygtige fødevarer
Om forurening, produktion, forbrug og genbrug
Bænkebidere Et forløb for 2. klasse.
Prøven i Natur/teknologi
Organic RDD 5 Det nye økologiske forsknings-, udviklings- og demonstrationssprogram
Præsentationens transcript:

Grønt flag grøn læreruddannelse Miljøundervisning Grønt flag grøn læreruddannelse

Grønt flag skoler Krav For at modtage det grønne flag skal skolen leve op til en række krav: Skolen skal oprette et miljøråd og udarbejde en miljøhandlingsplan. Mindst 15% af eleverne skal deltage aktivt Der skal udarbejdes miljøordensregler til hvert tema Eleverne skal gennemføre en række undersøgelser Eleverne skal gennemføre en eller anden form for besparelse Eleverne skal udføre en praktisk del Lokalsamfundet skal inddrages gennem formidling

Miljøundervisning: Ofte knyttet til interessekonflikter Indeholder handlingskompetanceperspektivet

Overliggeren Udfører Planlægger Evaluerer Får ideer / ser problemet

Hvordan?

Affalds- sortering, Ramme skole

Grønt flag grøn læreruddannelse? Friluftsraadet og UVM vil gerne indføre konceptet på flere uddannelsesinstitutioner. Læreruddannelsen i Nørre Nissum er udvalgt til at være pilotuddannelse.

De nationale kriterier: 1. Undersøgelse: Faglig viden. Didaktisk viden. Hvordan underviser man i miljø/bæredygtighed i grundskolen? 2. Gør noget: De studerende skal spare på fx vand/el/affald Udvikle et undervisningsforløb. 3. Praktisk: De studerende skal lave noget. (kompostbeholder, vandopsamler, solenergi, brintbiler) 4. Formidling: De studerende skal formidle det til fx Andre studerende Elever (fx i forbindelse med praktik) Lokalsamfundet

Fase 1 og 2 Fase 1: Afprøve om det kan lade sig gøre at få grønt flag på læreruddannelserne Fase 2: Afprøve om andre fag / og nye samarbejdsformer kan inddrages

Fase 2 Miljøråd. Forbedringer på stedet Undervisning, medborgerskab (affald):

n/t holdet? Diskussion af kampagner og interesseorganisationer i undervisningen Engagement i miljørådet? – forbedringer på stedet Arbejde med et emne i n/t undervisningen?

Piloterne Det er jo jer!

Temaer Vand Affald Energi Natur Økologi Miljømærkning Klimaforandringer Kemien i din hverdag Transport Bæredygtigt forbrug Friluftsliv Aktuelt miljøtema

Nr. Søby Skole Stoholmvej 24 7840 Højslev Region og Kommune: Midtjylland, Skive Klassetrin på skolen: 0.-6. klasse Antal Elever: 135 Antal grønne Flag: 7 Gennemførte temaer: Affald: 2002 Natur: 2003 Energi: 2004 Vand: 2005 Affald: 2006 Natur: 2007 Friluftsliv: 2009

Kun for venstreorienterede halalhippier?? Miljø Hos McDonald's er vi meget bevidste om vores ansvar for miljøet. Det er vores globale mål, at: Minimere vores vand- og energiforbrug Minimere udslip af affaldsstoffer i luften Reducere vores affald og maksimere genbrug Sikre de naturlige levesteder for planter og dyrearter Minimere brugen af kemisk skadedyrsbekæmpelse Vi arbejder kontinuerligt med førende eksperter inden for miljøområdet og søger at finde nye og bedre måder at gøre vores virksomhed mere miljøvenlig.

Miljørigtigt? McDonald's samarbejder med Espersen og den internationale nonprofit organisation Conservation International om at sikre bæredygtigt fiskeri. Fx benytter McDonald's sig af newzealandsk kulmule, kuller og Alaskan Pollock i stedet for torsk for at passe på den truede torskebestand … og kød fra italien….

De nationale kriterier: 1. Undersøgelse: Faglig viden. Didaktisk viden. Hvordan underviser man i miljø/bæredygtighed i grundskolen? 2. Gør noget: De studerende skal spare på fx vand/el/affald Udvikle et undervisningsforløb. 3. Praktisk: De studerende skal lave noget. (kompostbeholder, vandopsamler, solenergi, brintbiler) 4. Formidling: De studerende skal formidle det til fx Andre studerende Elever (fx i forbindelse med praktik) Lokalsamfundet

Hvorfor Miljøundervisning? viden om hvordan omverdenen og uformelle læringsmiljøer kan inddrages i den naturfaglige undervisning. naturfaglige fænomener, stoffer, materialer, levende organismer, vejret og teknologi, som børn møder i omverdenen. stofkredsløb, energistrømme, økologi og klima som centrale sammenhænge. ressourcer, teknologi, produktion og miljø og de interessemodsætninger, der knytter sig til natur‐ og samfundsudviklingen.

Fremtidens naturfag i folkeskolen

Hvorfor? Hvilke steder i ”Fælles Mål 2” henvises der til miljøundervisning og undervisning i eller arbejde med bæredygtig udvikling?

Temaer Vand Affald Energi Natur Økologi Miljømærkning Klimaforandringer Kemien i din hverdag Transport Bæredygtigt forbrug Friluftsliv Aktuelt miljøtema

Didaktisk viden - formidling Formidling til blandede familiegrupper Progressiv pædagogik – at lære i felten Skovens dag 8. maj

Altså … vil I bruge tid på det? Vil I arbejde med ”Grønt flag”? Skal det inddrages i undervisninge`? Skal det være en del af ”Skovens dag”? Er der nogen der vil være med i miljørådet?