Marketingplanlægning Velkomst Mål og formål ”Arbejdskursus” Præsentation samt forventninger Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Philip Kotler ”Marketing takes a day to learn, unfortunately it takes a lifetime to master”! Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Markedsinddeling Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Primær målgruppe(r) Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Vurdering af målgruppe Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Opgave Find din(e) primære målgruppe(r) ud fra segmenteringspyramiden. Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Differentiering og positionering ”at adskille sig fra konkurrenterne” Produkt Service Personale Image Positionering ”placering i målgruppens bevidsthed” Klarhed Konsistens Konkurrencefordele Troværdighed Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Positioneringskort Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Opgave Hvordan differentiere du din virksomhed/produkt? Hvordan positionere du din virksomhed/produkt? Udarbejd et positioneringskort Har du et ”slogan”? USP: unikke egenskaber – funktionelle produkt egenskaber ESP: følelsesmæssigt – billeder, lyd, livsstil ISP: ironi – gerne med humor Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Markedsføringsmix Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Produkt Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Pris Skimming-prisstrategi: høj pris i introduktions- perioden, produktet sælges til innovatorerne. Penetrations-prisstrategi: lav pris i introduktions- perioden. Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Distribution Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder E-handel Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Distribution Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Promotion Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Promotion Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Promotion Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Opgave Med udgangspunkt i virksomhedens mål-gruppe samt differentierings- og positioneringsstrategi bedes du udarbejde virksomhedens marketingmix. Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Fremtidige strategi - mål Et mål er et udtryk for en ønsket fremtidig tilstand Målemner: Omsætning Overskud Salg Markedsandel Kendskab Image Serviceniveau Tilgang af nye kunder Loyalitet Operationelle mål: Konkret (tal eller %) Tidsbegrænset (slutdato) Realistisk Foreneligt med virksomhedens øvrige mål Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Fremtidige strategi - SWOT Interne SWOT-analysen er en analyseproces, der har til formål at identificere og analysere virksom-hedens stærke og svage sider samt muligheder og trusler, virksomheden står overfor. Eksterne Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Fremtidige strategi - omverden Påvirkninger fra virksomhedens afhængige og uafhængige omverden. Muligheder/trusler Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Fremtidige strategi - merværdi Ud fra værdikæden kan virksomheden finde ud af, hvad der skaber (mer)værdi for kunden og dermed sikrer sig de konkurrencemæssige fordele. Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Opgave Opstil min. 2 fremtidige mål for din virksomhed Udarbejd en SWOT-analyse for din virksomhed og tag udgangspunkt i ”omverdensmodellen” mht. muligheder og trusler. Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Fremtidige strategi - konkurrenceforhold Eksterne konkurrenceforhold: Hvem er de vigtigste konkurrenter? Kundekendskab og deres behov? Er du bedre end konkurrenterne? Tilgængelighed; råvarer, arbejdskraft, kapital, viden, teknologi? Interne konkurrenceforhold: Er du visionær og kreativ, samt viljen til at skabe…? Rigtig produkt, rigtig kvalitet, rette tid og rigtig pris? Placering af de rigtige mennesker på de rigtige pladser? Omsætte mål, ideer og strategier til praksis? Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Fremtidige strategi - konkurrencestrategi Konkurrencestrategi er en overordnet strategi, der skal sikre virksomheden de størst mulige konkur-rencemæssige fordele i forhold til konkurrenterne. Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Fremtidige strategi - konkurrentanalyse En konkurrentanalyse fokuserer på de meget nære konkurrenter, f.eks. de 3-4 vigtigste: Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Fremtidige strategi - markedsandele Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Fremtidige strategi - vækststrategi Succesfulde virksomheder har ofte ambitiøse mål om vækst! Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Opgave Hvilken konkurrencestrategi har din virksomhed? Hvem er dine nærmeste konkurrenter og hvilken position har din virksomhed i forhold til konkurrenterne? Udarbejd en konkurrentanalyse. Med udgangspunkt i din virksomheds mål bedes du udarbejde virksomhedens fremtidige vækststrategi. Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Fremtidige strategi - marketingplanen Kompetenceudvikling og innovation i yderområder