Marketingplanlægning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Erhvervsøkonomi projekt nr. 1
10 Konkurrencesituation
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
HHX - Lene Baake Afsætning
Kapitel 2.
5 Strategi Oversigt Strategisk platform Idé og mål
Erhvervsøkonomi Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 10
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Konkurrenceforhold Kapitel 11
Markedsvurdering.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
1. Virksomhedens strategiske planlægning
13 Pris Oversigt Prisstrategi Priselasticitet Prisfastsættelsesmetoder
Branding.
Virksomheder - definition
Markedskommunikation - del 1
Positionering Af: Bjarke & Skafte.
Valg af parametre.
[Produktnavn] Marketingplan
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Martin Klitskov, Niclas Kønig, Frederik Thomsen og Rikke Nors
3 Eksterne forhold Eksterne forhold er forhold i virksomhedens omverden, som påvirker virksomheden. Eksterne forhold opdeles i: Den afhængige omverden/nærmiljøet.
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
Kap. 14 – Samlet vurdering af en virksomhed
Idé, mål og politikker Kapitel 9
Udfordringer.
Anvendt markedsføring Kapitel 24
VIRKSOMHEDENS KONKURRENCEFORHOLD
Etablering af virksomhed
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Erhvervsøkonomi Kapitel 10 Markedsformer
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Af: Jonatan W & Line Stryander
Introduktion til afsætning
AFSÆTNING B – Schønberg Markedsføring omfatter arbejde med at tilrettelægge tiltag – f.eks. udvikling af produkter, fastlæggelse af pris, valg af distributionskanaler.
AFSÆTNING A – Schønberg
GRUPPE 6.
Fundament: Ligeværdigt samarbejde LauRie’s Mening, Vision og Værdier At skabe glæde og trivsel for mennesker, som ikke kun har modelmålene At skabe glæde.
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
Lars Haugaard, Salg i praksis Lars Haugaard, PremiTech.
B2B Vestsjælland Elevatortalen Elevator pitch eller elevatortalen.
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse. 1. Virksomheden Virksomhedstyper - Produktionsvirksomheder - Handelsvirksomheder - Servicevirksomheder.
Virksomhedens udvikling
Mens Bag Produkt, pris og distribution af nyt produkt
markedsføringsplaner
Forretningsudvikling med Destination Lillebælt
konkurrencesituation
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Idegrundlag og målsætninger
Præsentation af forretningsplan
Kap 25 Branding Kapitel 25.
10 Konkurrencesituation
Præsentation af forretningsplan
D/K Regnskab i/s Eksamensprojekt juni 2017.
(Firmanavn) marketingplan
(Firmanavn) SWOT-analyse
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Præsentation af forretningsplan
Firmanavn Forretningsplan.
10 grunde til hvorfor en digital strategi er altafgørende
Præsentation af forretningsplan
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
6. Virksomhedens indtægter
Vi er ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Præsentationens transcript:

Marketingplanlægning Velkomst Mål og formål ”Arbejdskursus” Præsentation samt forventninger Kompetenceudvikling og innovation i yderområder

Philip Kotler ”Marketing takes a day to learn, unfortunately it takes a lifetime to master”! Kompetenceudvikling og innovation i yderområder

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Markedsinddeling Kompetenceudvikling og innovation i yderområder

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Primær målgruppe(r) Kompetenceudvikling og innovation i yderområder

Vurdering af målgruppe Kompetenceudvikling og innovation i yderområder

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Opgave Find din(e) primære målgruppe(r) ud fra segmenteringspyramiden. Kompetenceudvikling og innovation i yderområder

Differentiering og positionering ”at adskille sig fra konkurrenterne” Produkt Service Personale Image Positionering ”placering i målgruppens bevidsthed” Klarhed Konsistens Konkurrencefordele Troværdighed Kompetenceudvikling og innovation i yderområder

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Positioneringskort Kompetenceudvikling og innovation i yderområder

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Opgave Hvordan differentiere du din virksomhed/produkt? Hvordan positionere du din virksomhed/produkt? Udarbejd et positioneringskort Har du et ”slogan”? USP: unikke egenskaber – funktionelle produkt egenskaber ESP: følelsesmæssigt – billeder, lyd, livsstil ISP: ironi – gerne med humor Kompetenceudvikling og innovation i yderområder

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Markedsføringsmix Kompetenceudvikling og innovation i yderområder

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Produkt Kompetenceudvikling og innovation i yderområder

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Pris Skimming-prisstrategi: høj pris i introduktions- perioden, produktet sælges til innovatorerne. Penetrations-prisstrategi: lav pris i introduktions- perioden. Kompetenceudvikling og innovation i yderområder

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Distribution Kompetenceudvikling og innovation i yderområder

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder E-handel Kompetenceudvikling og innovation i yderområder

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Distribution Kompetenceudvikling og innovation i yderområder

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Promotion Kompetenceudvikling og innovation i yderområder

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Promotion Kompetenceudvikling og innovation i yderområder

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Promotion Kompetenceudvikling og innovation i yderområder

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Opgave Med udgangspunkt i virksomhedens mål-gruppe samt differentierings- og positioneringsstrategi bedes du udarbejde virksomhedens marketingmix. Kompetenceudvikling og innovation i yderområder

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Fremtidige strategi - mål Et mål er et udtryk for en ønsket fremtidig tilstand Målemner: Omsætning Overskud Salg Markedsandel Kendskab Image Serviceniveau Tilgang af nye kunder Loyalitet Operationelle mål: Konkret (tal eller %) Tidsbegrænset (slutdato) Realistisk Foreneligt med virksomhedens øvrige mål Kompetenceudvikling og innovation i yderområder

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Fremtidige strategi - SWOT Interne SWOT-analysen er en analyseproces, der har til formål at identificere og analysere virksom-hedens stærke og svage sider samt muligheder og trusler, virksomheden står overfor. Eksterne Kompetenceudvikling og innovation i yderområder

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Fremtidige strategi - omverden Påvirkninger fra virksomhedens afhængige og uafhængige omverden. Muligheder/trusler Kompetenceudvikling og innovation i yderområder

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Fremtidige strategi - merværdi Ud fra værdikæden kan virksomheden finde ud af, hvad der skaber (mer)værdi for kunden og dermed sikrer sig de konkurrencemæssige fordele. Kompetenceudvikling og innovation i yderområder

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Opgave Opstil min. 2 fremtidige mål for din virksomhed Udarbejd en SWOT-analyse for din virksomhed og tag udgangspunkt i ”omverdensmodellen” mht. muligheder og trusler. Kompetenceudvikling og innovation i yderområder

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Fremtidige strategi - konkurrenceforhold Eksterne konkurrenceforhold: Hvem er de vigtigste konkurrenter? Kundekendskab og deres behov? Er du bedre end konkurrenterne? Tilgængelighed; råvarer, arbejdskraft, kapital, viden, teknologi? Interne konkurrenceforhold: Er du visionær og kreativ, samt viljen til at skabe…? Rigtig produkt, rigtig kvalitet, rette tid og rigtig pris? Placering af de rigtige mennesker på de rigtige pladser? Omsætte mål, ideer og strategier til praksis? Kompetenceudvikling og innovation i yderområder

Fremtidige strategi - konkurrencestrategi Konkurrencestrategi er en overordnet strategi, der skal sikre virksomheden de størst mulige konkur-rencemæssige fordele i forhold til konkurrenterne. Kompetenceudvikling og innovation i yderområder

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Fremtidige strategi - konkurrentanalyse En konkurrentanalyse fokuserer på de meget nære konkurrenter, f.eks. de 3-4 vigtigste: Kompetenceudvikling og innovation i yderområder

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Fremtidige strategi - markedsandele Kompetenceudvikling og innovation i yderområder

Fremtidige strategi - vækststrategi Succesfulde virksomheder har ofte ambitiøse mål om vækst! Kompetenceudvikling og innovation i yderområder

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Opgave Hvilken konkurrencestrategi har din virksomhed? Hvem er dine nærmeste konkurrenter og hvilken position har din virksomhed i forhold til konkurrenterne? Udarbejd en konkurrentanalyse. Med udgangspunkt i din virksomheds mål bedes du udarbejde virksomhedens fremtidige vækststrategi. Kompetenceudvikling og innovation i yderområder

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder Fremtidige strategi - marketingplanen Kompetenceudvikling og innovation i yderområder