Portfolio og Faglig udviklingssamtale

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Medarbejderudviklingssamtalen
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Læring i Multikulturelle Kontekster
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Undervisningsplanlægning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Grundlæggende IT, niveau G
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Det autentiske menneske
DiFUS-gruppen Gitte Westeraa, Sille Krill, Iben Højer Larsen, Kathrine Vognsen Jes Hollænder.
Tanker om portfolie Den 21/10 Af Krea-gruppe.
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
At udforske sin egen praksis
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Tanker om portfolie Den 21/10 Af Krea-gruppe. Program Kort om portfolie Fordele ved portfolie og SUS generelt I et uddannelsesmæssigt perspektiv Etiske.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Gruppeudviklingssamtaler
- et udviklings- og dialogværktøj
Formalia ved opgaveskrivning
Eksamen.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Pædagogisk it (pæd-it) Case fra Søndervangsskolen i Hammel som vandt e-læringsprisen i Uddannelsesinstitutionens tilrettelæggelse af uddannelsen.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor Studieprocessamtalen Vejledningsseminar 15. November 2007 Aarhus Universitet.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Evaluering.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Vidensbaseret praksis i botilbud
Naturfag.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Infomøde om synteseopgaven
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Portfolio og Faglig udviklingssamtale Annie Aarup Jensen Lone Krogh

Dagens program Korte oplæg om Gruppearbejde påbegyndes Status i plenum Portfolio Faglig udviklingssamtale og Studenterudviklingssamtale Opgave Gruppearbejde påbegyndes Status i plenum Afklarende spørgsmål etc… Næste møde 2. november

Portfolio – ’Beholder’

Begrebet ’portfolio’ Portefølje: Af fransk portefeuille, Porter = bære (lat. Portare) + feuille = blad, ark papir (lat. Folium) Dokumentmappe; banks vekselbeholdning, forsikringsselskabs beholdning af forsikringer. (Fremmedordbogen)

Nøgleord: ’Samling’ Metode til at skabe og synliggøre: Mål Struktur Overblik - over et fagligt område Bredde Udvikling over tid (eksemplariske dyk) Refleksion

Formål bestemmer funktion og indhold: Materialesamling Metode / Pædagogisk redskab Evalueringsform

Produkt Ramme om dokumentation af egne læreprocesser og læringsudbytte F.eks. Præsentations-portfolio

Proces Redskab til at fremme læreprocesser og øge læringsudbyttet F.eks. Arbejdsportfolio Læringsportfolio

Læringsportfolio i teori og praksis

Formål med portfolio på cand.mag.uddannelsen ”Modulet sætter fokus på brugen af portfolio som metode i et læringsteoretisk og didaktisk perspektiv. Det forudsættes, at den studerende aktivt anvender portfolio og derigennem får praktisk erfaring med metoden.” (SO §8)

Det dobbelte sigte Metode til støtte for egen læring Fastholdelse og dokumentation Erfaring med metoden Refleksion Navigationsredskab i f.t. uddannelsen Fagfelt, der studeres i teori og praksis

Faglig udviklingssamtale. (StudenterUdviklingsSamtalen) v Faglig udviklingssamtale (StudenterUdviklingsSamtalen) v. Lone Krogh/ 280909

MUS og SUS MUS: ”..en systematisk, periodisk (dvs. regelmæssigt tilbagevendende) planlagt og velforberedt dialog mellem medarbejder g dennes (direkte) overordnede (Holt Larsen et al., 1997) Gælder også for SUS (relationen den studerende og samtalepartneren)

SUS (inspiration fra MUS) En systematisk og regelmæssigt tilbagevendende planlagt og velforberedt dialog, her i samspillet mellem studerende og undervisere, med tilknytning til kandidatuddannelsen og inden for en universitær kontekst Indgår som en del af modulet, ”Læringsportfolio og faglig udviklingssamtale i teori og praksis” 7.-9. sem. ”I SUS gøres der status over den studerendes kompetencer i relation til uddannelsens mål og den enkelte studerendes individuelle mål.” (SO, §8) 14

Forskelle Der er visse ligheder ml. MUS og SUS, men også store forskelle! MUS foregår inden for konteksten af offentlige eller private arbejdspladser med de særlige krav, behov og forventninger, der er i samspillet mellem produktion/service, organisation, ledelse og medarbejder (kompetencestrategier/ profit/serviceforbedring m.m.) SUS foregår i en uddannelsesmæssig kontekst (med de særlige kendetegn, værdier og mål, der er her) og med fokus på samspillet mellem uddannelsens overordnede mål, metoder, undervisere og jeres forudsætninger, engagement og ønsker for kompetence-udvikling Ønsket output: dygtige kandidater til tiden og i job!

SUS’ funktion og overordnede mål Medvirker til at man gør status på – og bliver mere bevidst om egne kompetencer i relation til uddannelsens overordnede mål Sammentænke med BA-uddannelse m.m. Får rådgivning og støtte i at opstille egne, specifikke ønsker for udbytte af uddannelsen og læringsmål Dobbeltsidigt mål: Den enkelte opnår øget indsigt i egne kompetencer og faglige udvikling Tilegner sig erfaringer med at deltage i faglig og professionel rådgivning 16

SUS støtter den studerende i At formulere egne ønsker og mål for uddannelsen, (blive mere bevidst om- og fremme en individuel faglig profil), afhængig af tidligere uddannelse og erfaringer, egen prægning af faglige tilbud og ønsker for karriere/job At udvikle strategier og veje til at nå individuelle ønsker og mål Jævnligt at gøre status i f.t. formulerede individuelle mål, opnåede resultater samt refleksioner over egne læreprocesser (løbende selv-evaluering)

SUS SUS foregår ved studiets start samt ved overgangene ml. 7./8. semester og 8./9. semester (i alt 3 gange i løbet af studiet). Obligatorisk deltagelse

Form Individuel samtale med samtalepartner (3 kvarter til en time) Er underlagt fortrolighed Hver SUS falder i 3 dele, 1. Forberedelsesfasen inden selve samtalen (skema) 2. Gennemførelsen af samtalen og 3. Opfølgningen efter samtalen i form af aftaler for det videre forløb Der arbejdes med SUS-aftaler mellem de enkelte SUS 19

”SUS er sådan et menneskeligt ansigt på universitetet, hvor man ellers bare går og passer sig selv i rigtig lang tid,….Det er sådan noget med at vise ansvarlighed i forhold til de mennesker, der er herinde. Man er ikke ligeglad” (Lorentsen, 200 s. 36)

Samtalepartneren i SUS Agerer som professionel og ligeværdig samtalepartner Hjælper og udfordrer den studerende i at sætte mål og til kritisk refleksion i forhold til formulering af mål og indfrielse af dem Rådgiver, støtter, udfordrer til kritisk tænkning, analyse, refleksion og udvikling af bevidsthed om og afprøvning af læringsstrategier for at nå ønskede uddannelses-mål

SUS i praksis

’Redskaber’ SUS-skemaer til forberedelse og konklusion/aftaler – indeholder refleksionsspørgsmål (ligger på FC under SUS-konferencen) Portfolien som refleksions- og dokumentations-rum Et udfyldt forberedelsesskema afleveres til samtalepartneren senest to dage før samtalens gennemførelse Efter samtalen udfylder den studerende refleksions- og konklusions- delen i skemaet og afleverer det i underskreven stand til samtalepartneren (senest 1 uge efter samtalen)

’Redskaber’ forts…. Sammenbinding: Konklusions- og aftaleskemaet danner – sammen med et udfyldt nyt forberedelsesskema – basis for det efterfølgende semesters SUS Alle udfyldte forberedelses- konklusions-kemaer gemmes i den lukkede del portfolien. Skemaerne arkiveres samtidig af uddannelsen som fortroligt materiale SUS gennemføres én gang per semester med en længde på 60 min. i 7. semester, derefter 30 – 45 minutter.

Etik og opmærksomhedspunkter Der er tale om en faglig dialog Samtalepartneren må respektere den enkelte studerendes integritet og ønsker for samtalen Samtalen har udgangspunkt i den studerendes mål, ønsker og behov, formuleret i skemaerne. Målet er, at den studerende via spørgsmål og refleksion bliver mere opmærksom på egne ressourcer og muligheder og ser nye aspekter Det foreslås, at der mellem de to parter indgås en form for aftale, m.h.p. fælles forståelse af, hvad der kan – og må ske i løbet af samtalen og om rollefordelingen Den gode samtale er bestemt af indhold og de rammer, der skabes omkring samtalen (åbenhed og tillid)

Inspiration til den ’gode’ samtale for både medarbejder og leder (studerende og samtalepartner) (Mest til samtalepartneren) Start med at afstemme rammerne for mødet – gør formål og forløb klart Lyt og lad den anden tale ud, inden du kommenterer Giv den anden person tid til at forklare sig Giv plads til medarbejderen/den studerende – det er en ligeværdig dialog Stil uddybende og åbne spørgsmål Undgå generaliseringer og brug konkrete eksempler Sig fra som medarbejder/studerende, hvis du ikke finder emnet (spørgsmålet) relevant (Inspiration fra Samtalens 1-2-3, Aalborg Sygehus - MUS)

Etik og opmærksomhedspunkter (forts.) SUS er ikke et evalueringsforum, hvor studiets undervisere kritiseres , men et forum, hvor den enkeltes tanker og planer for uddannelsen udfordres og drøftes Relation mellem det individuelle og det fælles i uddannelsen (bevidsthed om individuelle ressourcer skal styrke den fælles indsats i grupperne og på studiet)

Tilmelding til SUS Sker via mail til den udpegede samtaleparter i FirstClass

I vil møde én af de følgende samtalepartnere Merete Wiberg (3) Hanne Dauer Keller (3) Nikolaj Stegeager (5) Palle Rasmussen (3) Mogens Pahuus (5) Annie Aarup Jensen (3) Lone Krogh (3)

Forberedelses- og konklusionsskema Tema 1: Mål og ønsker om fremtidig individuel kandidatprofil Tema 2: Status – nuværende kompetencer Tema 3: Fortid, nutid, fremtid: Om udviklingsbehov og læringsaktiviteter på vejen til kandidatprofilen

Rammen for modulets arbejde Modulet løber over 7.-9. semester Ressourcer Studieplan og litteraturliste Portfolio-skabelon SUS-forberedelsesskemaer Workshops Eksamen i slutningen af 9. semester

Studieordningens krav til eksamen § 15 6) En intern kombineret skriftlig og mundtlig prøve i: Læringsportfolio og faglig udviklingssamtale i teori og praksis (Learning Portfolio and Professional Development Dialogue in Theory and Practice). Prøven foregår som en samtale mellem den studerende, eksaminator og censor med udgangspunkt i en af den studerende udarbejdet bunden skriftlig hjemmeopgave om et emne inden for modulets faglige ramme. Opgavebesvarelsen skal være på mindst 12 og højst 15 sider. Ved prøven præsenterer den studerende sit eget arbejde med portfolio og udviklingssamtaler i praksis. Prøvetid: 40 minutter. Bedømmelsesform: Der gives bedømmelsen bestået/ikke bestået. Prøvens skriftlige og mundtlige del vægtes ligeligt.

Eksamenskrav forts. Prøven skal i forhold til de i § 8 angivne kompetencemål dokumentere, at den studerende: (Faglige kompetencer:) • kan anlægge nuancerede læringsteoretiske og didaktiske perspektiver på portfolio som metode til individuel og kollektiv læring • kan forholde sig kritisk refleksivt til portfolio-anvendelse i uddannelsesinstitutioner og i organisationer • kan anlægge læringsteoretiske og didaktiske perspektiver på den faglige udviklingssamtale som værktøj (Praksiskompetencer:) • kan dokumentere og analysere egen brug af portfolio som et redskab til at støtte læring og gennemførelse af læringsbaserede forandringsprocesser i uddannelsesforløbet • på baggrund af egen deltagelse i SUS kan arbejde kritisk-refleksivt med faglige udviklingssamtaler som værktøj • kan anvende modulets teorier nuanceret, kritisk og selvstændigt i relation til kompetenceudvikling i uddannelse og erhverv. De studieelementer, der ligger til grund for prøven, har en vægt på 10 ECTS-point.

Opgave i portfolio og faglig udviklingssamtale – 7. Sem. efterår 2009 Opgavens formål At opnå indsigt i portfolio-begrebet, portfolio-metoder/-typer og faglig udviklingssamtale (SUS) At få en forståelse af disses anvendelsesmuligheder og udbredelse At relatere til og reflektere over potentialer i forhold til eget uddannelsesforløb At fastholde indledende forståelse(r) af og overvejelser over begreber og metoder At få udarbejdet et grundmateriale at kunne arbejde videre på.

Arbejdsform Opgaven består af en fælles del, der undersøges, diskuteres og udfærdiges i grupper og afrapporteres i plenum, og en individuel del, der arbejdes med i forlængelse af det fælles arbejde, og som danner grundlag for efterfølgende gruppediskussion. Der er nedsat grupper à 5 personer.

Fællesdelen - Gruppearbejde - Spørgsmål, som vi vil bede jer undersøge: Hvad er en portfolio – Hvilke typer findes der, og hvad karakteriserer dem? Hvad er en læringsportfolio/e-læringsportfolio? Hvad karakteriserer en faglig udviklingssamtale? (hvorledes adskiller den sig fra f.eks. interview, den terapeutiske samtale etc.) Hvad kan portfolio og faglig udviklingssamtale bruges til i en uddannelsesmæssig sammenhæng? Hvilke fordele kan det indebære? Hvilke problemstillinger kan der være?

Individuel del Overvejelser over, hvordan du kan bruge portfolio-metoden og Studenterudviklingssamtalen i dit eget uddannelsesforløb Hvilke fordele ser du – hvilket udbytte kan du have af det? Hvilke udfordringer vil det indebære for dig at arbejde på den måde?

Til undersøgelse af fællesdelen anvendes modulets litteratur, jfr Til undersøgelse af fællesdelen anvendes modulets litteratur, jfr. Studieplan 2009-10 og litteraturliste (især det materiale, der henvises til på de to første kursusdage). Den individuelle del tager primært udgangspunkt i den enkeltes egne mere personlige refleksioner og overvejelser.

Afrapportering Både afrapporteringen i plenum og gruppediskussionerne, hvor det individuelle arbejde fremlægges og diskuteres, vil foregå på kursusdagen den 2. november. Der er den 2. november afsat 15 min til hver gruppe til præsentation og diskussion.

Gruppeinddeling Rød gruppe Astrid Luise Bogner Jakob Luis Edelmann Fenger Lotte Pedersen Sarah Holt Olsen Heidi Rosener Blå gruppe Linda Katja Jensen Hanne Birgitte Møller Maria Nyborg Mathiesen Birgitte Rasmussen Dennis Grynnerup   Grøn gruppe Nina Nielsdottir Mette Henningsen Marie Michelle Louis Peter Boysen Camilla Sørensen Gul gruppe Trine Krog Pedersen Eva Nielsen Camilla Jørgensen Lise Juhl Poulsen Mark Rosener   Lilla gruppe Tanja Lillelund Jonas Caben Iversen Pernille Viktoria Andersen Lise Tuborgh Susan Starbæk Nielsen