Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen 03-04-2017 Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen v. afdelingsleder og videncenterleder Lise Marie Steinmüller @ventures kompetencecenter for e-læring Det Nationale Videncenter for E-læring Mail List@aabc.dk www.ventures.dk www.evidennet.dk Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring
@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring 03-04-2017 Hvad er en læringsstil? Læringsstile er udtryk for: en præference i måden man tilegner ny viden på måden hvorpå man bearbejder ny læring noget der er under forandring gennem livet noget som ikke nødvendigvis er ens i forhold til alle faglige problemstillinger om man umiddelbart tager en vejledning/undervisning til sig eller ej noget som påvirker kommunikationen mellem vejleder/underviser og den lærende og dermed det faglige udbytte 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring
Hvorfor arbejde med læringsstile? 03-04-2017 Hvorfor arbejde med læringsstile? Krav i bekendtgørelsen for uddannelsen Nå de lærende så de opnår hurtigere og bedre forståelse Samlet støtte den lærende til at opnå de kompetencer som er nødvendige for udførelsen af fx et arbejdet eller løsning af en opgave Lette overgangen mellem teori og praksisforståelse Sikrer helhedslæring som fx omfatter såvel praktisk som teoretisk viden Øge motivationen Give succesoplevelser 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring
Forskellige teorier og deres sammenhænge 03-04-2017 Forskellige teorier og deres sammenhænge 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring
Sammenhænge i læringsstile Honey og Mumford Teoretiker Pragmatiker Aktivist Reflektor Dunn og Dunn Analytiker Holist Impulsiv Reflektor 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring
Spændvidde i vejledning og undervisning 03-04-2017 Spændvidde i vejledning og undervisning 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring
@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring 03-04-2017 Sansning Enten eller Auditiv – høre/tale Visuel – billeder/læste ord Og Kinæstetisk – bevæge Taktil – røre 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring
@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring 03-04-2017 Kolbs læringscirkel 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring
Læringsstile Honey og Mumford 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring
Impulsiv Prøver sig frem Føler Refleksiv Overvejer Tænker Holisten Fornemmende og følende mennesker: Forbinder erfaring med mening Opfatter gennem deres sanser Fordyber sig i den aktuelle virkelighed Er intuitive Refleksiv Overvejer Tænker Holisten Tænker i helheder Deduktiv Føler Tænkende mennesker: Adskiller sig selv fra erfaringen Træder et skridt tilbage og analyserer det skete Resonerer over erfaringer Analytiker Tænker i elementer Induktiv 03-04-2017
Differentieringsmuligheder Faglig mængde Tid til vejledning Kompleksitetsgrad Antal gennemgange Selvstændighedsgrad Samarbejde Læringsstile 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring
@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring 03-04-2017 Introduktionsfasen Introduktionsfasen, som skal medføre den lærendes accept af at lære noget nyt. Bygger på forforståelse. Fx differentiering i form af stofmængde, anvendt tid og antal nødvendige gennemgange. 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring
@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring 03-04-2017 Tilegnelsesfasen Efter introduktionsfasen skal den lærende tilegne sig den nye viden I denne fase er det ofte væsentligt at tage hensyn til graden af kompleksitet, og selvstændighedsgrad. 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring
@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring 03-04-2017 Rodfæstningsfasen ”Lejring” af stoffet som skal blive til kendt viden som forstås og skal kunne relateres til andre sammenhænge. Her differentieres der ofte yderligere på lær selv grad, tid og samarbejde. 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring
@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring 03-04-2017 Anvendelsesfasen Træning så stoffet kan anvendes selvstændigt i praktiske sammenhæng. Viden gøres til rutine. Anvendelsesfasen har ofte karakter af gentagelser, og der kan med fordel differentieres på samarbejde og tid. 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring
E-læring og læringsstile 03-04-2017 E-læring og læringsstile 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring
Eksempel – Wiki til kommunikation 03-04-2017 Eksempel – Wiki til kommunikation Fronter: Fælles dokumenter, spørgsmålsdatabase, Hotseat i spørgsmålsværktøjet. 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring
Eksempel – Wiki til faglige forklaringer 03-04-2017 Eksempel – Wiki til faglige forklaringer 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring
Eksempel – blog til refleksion eller deling af meninger 03-04-2017 Eksempel – blog til refleksion eller deling af meninger 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring
Læringsobjekter til forforståelse, faglig viden, opslag og repetition Foredrag Fronter marts 2010Uddannelsesforum 2009 03-04-2017 03-04-2017 Læringsobjekter til forforståelse, faglig viden, opslag og repetition Relevante Fronterværktøjer: Læringsstier Rum som læringsobjekt Spørgsmålsdatabase Test (evt. med tilfældige spørgsmål) 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring 20
@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring 03-04-2017 Simuleringer og konferencer til iagttagelse, tavse demonstrationer og erfaringsopbygning Arbejdsmiljøuddannelsen for lærlinge – Erhvervsuddannelser i Horsens – Åge Staghøj Relevante Fronter-værktøjer: Adaptive læringsstier Elluminates optagelser af tavledemonstrationer (synkron til asynkron værktøj) 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring
Logbog med mål til refleksion og egen planlægning 03-04-2017 Logbog med mål til refleksion og egen planlægning Relevante Fronter-værktøjer: Individuel Lærings Plan (ILP) Målmodulet Rumportefolio Min portefolio 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring
@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring 03-04-2017 Evaluering af egne læringsmål samt refleksion over læring og læringsvej Relevante Fronter-værktøjer: Individuel Lærings Plan (ILP) Målmodulet Rumportefolio Min portefolio 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring
Portfolieværktøj til fx overblik over egen læringsprogression 03-04-2017 Portfolieværktøj til fx overblik over egen læringsprogression Relevante Fronter-værktøjer: Individuel Lærings Plan (ILP) Rumportefolio Min portefolio Målmodulet Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring