Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
E-læremiddeler til brug for differentiering Undervisnings-
Advertisements

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Forældrearrangement om folkeskolereform
Undervisning i ”Relation”
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
5 IT-didaktiske principper
Formåls-beskrivelsens betydning
LÆRINGSPRÆFERENCER VS FJERNUNDERVISNING
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Undervisningsplanlægning
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
The Big Why? Får I ikke svar på i dette indlæg
Grundlæggende IT, niveau G
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Introduktion til Sprogpakken
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Uddannelse til konsulent i udeliv og -motion 6. november 2009
Evaluering.
Introduktion til Sprogpakken
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Målrettet læring Introkursus i almen medicin
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Blu-ray Mystery Shopping Analyse 6. Maj 2010
TEMA Deltagerforudsætninger & Læringsstile
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
1 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen Læring er afgørende for alt hvad.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Vejledning i projektarbejde
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Skraldeeksperiment i Københavns Kommune TMFs Innovationsforum
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole
1. April 2014.
Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
SkoleIntratræf Kolding Lisbeth Møller SkoleIntra i specialundervisningen.
Læring i praksis Tirsdag den 22. maj 2012.
Gruppevejledning på tæt hold
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Digital didaktik i praksis Lise Marie Steinmüller kompetencecenter for e-læring.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
P0-erfaringsopsamling
Problem- and play- based Learning
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
ProcesPLAN MODUL 1 MODUL 2 Dag 1 Forberedelse:
Præsentationens transcript:

Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen 03-04-2017 Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen v. afdelingsleder og videncenterleder Lise Marie Steinmüller @ventures kompetencecenter for e-læring Det Nationale Videncenter for E-læring Mail List@aabc.dk www.ventures.dk www.evidennet.dk Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring

@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring 03-04-2017 Hvad er en læringsstil? Læringsstile er udtryk for: en præference i måden man tilegner ny viden på måden hvorpå man bearbejder ny læring noget der er under forandring gennem livet noget som ikke nødvendigvis er ens i forhold til alle faglige problemstillinger om man umiddelbart tager en vejledning/undervisning til sig eller ej noget som påvirker kommunikationen mellem vejleder/underviser og den lærende og dermed det faglige udbytte 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring

Hvorfor arbejde med læringsstile? 03-04-2017 Hvorfor arbejde med læringsstile? Krav i bekendtgørelsen for uddannelsen Nå de lærende så de opnår hurtigere og bedre forståelse Samlet støtte den lærende til at opnå de kompetencer som er nødvendige for udførelsen af fx et arbejdet eller løsning af en opgave Lette overgangen mellem teori og praksisforståelse Sikrer helhedslæring som fx omfatter såvel praktisk som teoretisk viden Øge motivationen Give succesoplevelser 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring

Forskellige teorier og deres sammenhænge 03-04-2017 Forskellige teorier og deres sammenhænge 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring

Sammenhænge i læringsstile Honey og Mumford Teoretiker Pragmatiker Aktivist Reflektor Dunn og Dunn Analytiker Holist Impulsiv Reflektor 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring

Spændvidde i vejledning og undervisning 03-04-2017 Spændvidde i vejledning og undervisning 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring

@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring 03-04-2017 Sansning Enten eller Auditiv – høre/tale Visuel – billeder/læste ord Og Kinæstetisk – bevæge Taktil – røre 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring

@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring 03-04-2017 Kolbs læringscirkel 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring

Læringsstile Honey og Mumford 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring

Impulsiv Prøver sig frem Føler Refleksiv Overvejer Tænker Holisten Fornemmende og følende mennesker: Forbinder erfaring med mening Opfatter gennem deres sanser Fordyber sig i den aktuelle virkelighed Er intuitive Refleksiv Overvejer Tænker Holisten Tænker i helheder Deduktiv Føler Tænkende mennesker: Adskiller sig selv fra erfaringen Træder et skridt tilbage og analyserer det skete Resonerer over erfaringer Analytiker Tænker i elementer Induktiv 03-04-2017

Differentieringsmuligheder Faglig mængde Tid til vejledning Kompleksitetsgrad Antal gennemgange Selvstændighedsgrad Samarbejde Læringsstile 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring

@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring 03-04-2017 Introduktionsfasen Introduktionsfasen, som skal medføre den lærendes accept af at lære noget nyt. Bygger på forforståelse. Fx differentiering i form af stofmængde, anvendt tid og antal nødvendige gennemgange. 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring

@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring 03-04-2017 Tilegnelsesfasen Efter introduktionsfasen skal den lærende tilegne sig den nye viden I denne fase er det ofte væsentligt at tage hensyn til graden af kompleksitet, og selvstændighedsgrad. 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring

@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring 03-04-2017 Rodfæstningsfasen ”Lejring” af stoffet som skal blive til kendt viden som forstås og skal kunne relateres til andre sammenhænge. Her differentieres der ofte yderligere på lær selv grad, tid og samarbejde. 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring

@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring 03-04-2017 Anvendelsesfasen Træning så stoffet kan anvendes selvstændigt i praktiske sammenhæng. Viden gøres til rutine. Anvendelsesfasen har ofte karakter af gentagelser, og der kan med fordel differentieres på samarbejde og tid. 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring

E-læring og læringsstile 03-04-2017 E-læring og læringsstile 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring

Eksempel – Wiki til kommunikation 03-04-2017 Eksempel – Wiki til kommunikation Fronter: Fælles dokumenter, spørgsmålsdatabase, Hotseat i spørgsmålsværktøjet. 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring

Eksempel – Wiki til faglige forklaringer 03-04-2017 Eksempel – Wiki til faglige forklaringer 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring

Eksempel – blog til refleksion eller deling af meninger 03-04-2017 Eksempel – blog til refleksion eller deling af meninger 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring

Læringsobjekter til forforståelse, faglig viden, opslag og repetition Foredrag Fronter marts 2010Uddannelsesforum 2009 03-04-2017 03-04-2017 Læringsobjekter til forforståelse, faglig viden, opslag og repetition Relevante Fronterværktøjer: Læringsstier Rum som læringsobjekt Spørgsmålsdatabase Test (evt. med tilfældige spørgsmål) 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring 20

@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring 03-04-2017 Simuleringer og konferencer til iagttagelse, tavse demonstrationer og erfaringsopbygning Arbejdsmiljøuddannelsen for lærlinge – Erhvervsuddannelser i Horsens – Åge Staghøj Relevante Fronter-værktøjer: Adaptive læringsstier Elluminates optagelser af tavledemonstrationer (synkron til asynkron værktøj) 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring

Logbog med mål til refleksion og egen planlægning 03-04-2017 Logbog med mål til refleksion og egen planlægning Relevante Fronter-værktøjer: Individuel Lærings Plan (ILP) Målmodulet Rumportefolio Min portefolio 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring

@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring 03-04-2017 Evaluering af egne læringsmål samt refleksion over læring og læringsvej Relevante Fronter-værktøjer: Individuel Lærings Plan (ILP) Målmodulet Rumportefolio Min portefolio 03-04-2017 @ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring

Portfolieværktøj til fx overblik over egen læringsprogression 03-04-2017 Portfolieværktøj til fx overblik over egen læringsprogression Relevante Fronter-værktøjer: Individuel Lærings Plan (ILP) Rumportefolio Min portefolio Målmodulet Foredrag Fronter marts 2010 Lise Marie Steinmüller @ventures@ventures - Det Nationale VidenCenter for e-læring