Vandløbsloven, regulativer og vandløbs-sager

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Talsmandsseminar september 2010
Advertisements

EnviNa TM 29 – Regulativer Torsdag den 27. marts 2014
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
EnviNa TM 29 – Regulativer Torsdag den 27. marts 2014 Regulativhandleplan v/landinspektør Stig Per Andersen, Egedal Kommune 1.
Kommunernes tilsynspligt Hvad er de forpligtet til?
Vedligeholdelse af private vandløb under veje
Kompensationsomfang for gennemførte vandplaner og beregning heraf
Hvordan kan caretakerne og de nye miljøcentre arbejde sammen?
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
Sejlads på vandløb og søer Regelgrundlag
EnviNa TM 29 – Regulativer Torsdag den 27. marts 2014
Karen V. Thomasen Heden og Fjorden
Status og forventet tidsplan Forvaltningen er pt. ved at lægge sidste hånd på et forslag til vandhandleplan. Den videre proces: • 31. majKlima- og Miljøudvalget.
1udbud / februar 2006 Udbud og udlicitering Finansministeriets cirkulære af dec om udbud og udfordring af statslige drifts- og anlægsopgaver:  Ministerierne.
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
Orientering om Vandrammedirektivet
Vandmøller og vandplaner
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Regulativer og erfaringer med kontrol
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto VVM- redegørelsen retlig.
Vandløb i Hareskovby og bestemmelser om rørlagte vandløb
Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug >Forøg listeniveau- knappen i Topmenuen For at få.
Overordnede bemærkninger til høringsudkastet A.Udgifterne til køb af tjenesteydelser og ekstern bistand udgør 41 % af de samlede udgifter – og det er alt.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Pleje af fredede arealer.
Revurderinger i Esbjerg kommune. Generelt Hovedformål med revurderingen er at sikre, at husdyrbrugets indretning og drift fortsat er baseret på BAT. Udgangspunktet.
Fremtidens regulativer Envina-møde oktober 2014
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Vurdering af kriterier.
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
20. AUGUST 2014 MILJØVURDERINGSDAG 14 1 Miljøvurderingsdag 14, Aalborg Afbødning og overvågning i VVM Lars Overgaard Jørgensen COWI Visionsvej
Regulativtyper Keep it simpel.
EU-regler og regulering af jord i råstofgrave Møde i ATV Jord og Grundvand, 25. november 2009.
Vandrammedirektivets plancyklus
Skov- og Naturstyrelsen 1 Hvordan skal habitatdirektivet udmøntes i praksis ? Anni Hougaard Dalgas Skov- og Naturstyrelsen Plantekongres 2006.
Vandløbsadministration
Naturhensyn - genopretning Tanker fra en kommune Anja A. Hansen Naturmedarbejder, Lyngby-Taarbæk Kommune.
Ændret vedligeholdelse - forberedende arbejder i Silkeborg kommune Tilsyn/vandstandsmålinger.
Miljømålsloven - planproces
Recipientkvalitets-planlægning og vandløbsloven Miljøplanlægning 6. Kursusgang Mandag den 20. september 2004.
Plantekongres 2007 Ny miljøgodkendelse af husdyrbrug
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
EnviNa TM 06 – Vandløbsregulativer Torsdag den 19. marts 2015 Udviklingen på regulativområdet v/landinspektør Stig Per Andersen, Egedal Kommune
Vandløbsregulativer Vores værktøj til at sikre målopfyldelse
EnviNa TM 06 – Vandløbsregulativer Torsdag den 19. marts 2015 Regulativhandleplan set fra 4. sal på rådhuset … v/landinspektør Stig Per Andersen, Egedal.
Regulativrevision – 1. generation efter Q/h
1 Regulativtyper Keep it simpel. Regulativtyper MANNING Robert 1816 –1897.
Hvad betyder Natura 2000 for landbruget? Miljøkonsulent Irene Wiborg Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl.
Seminar 19. marts  Søren Hansen,  Deltidslandmand – tidligere folkeskolelærer  Gunderød, Fredensborg Kommune  Sekretær Danske Vandløb.
- Et naturligt valg for det professionelle landbrug Vandløb og vandplaner i Aabenraa Kommune Torben Heisel, LandboSyd og Sønderjyske Vandløb.
Grundkursus i § 3 sagsbehandling Naturbeskyttelse historisk Formålsparagraffen § 1 Øvrigt indhold.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Vandrådsmøde Lejre 7. April 2016Pernille Weile. Fornyede indvindingstilladelser Indvindingstilladelser til drikkevandsforsyning gives for en periode af.
Fleksible krav ved ændret vandløbsvedligeholdelse kan reducere omkostningerne Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet IDA.
Envina indsatsplanmøde februar 2017
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Overordnede bestemmelser
Arbejdsgruppemøde for Holmen
Vintertjeneste på fortove
Center natur, miljø og trafik
Minivådområder En frivillig kollektiv indsats Landbrugsseminar 2018
Landbrugets syn på regulativrevision
Fremtidens regulativer Envina-møde oktober 2014
Natura 2000-områder Sammensat af :
ENviNa TM 06-Vandløbsregulativer Landbrugets syn på regulativrevision
Regulativernes retlige grundlag
VVM – Klimatilpasning af Stenløse By
Dialogforum Vandløbsregulativer 20. november 2018.
Gefion, Sorø, den 19/ Sten W. Laursen Erhvervsjura
Præsentationens transcript:

Vandløbsloven, regulativer og vandløbs-sager 3. april 2017 Vandløbsloven, regulativer og vandløbs-sager Ved Sten W. Laursen, Erhvervsjura

Emner Generelt om vandløbslovgivning Regulativer, herunder forskellige typer Revision af regulativer De vigtigste bestemmelser vedr. vedligeholdelse Private vandløb Restaurering og regulering Oversvømmelser og erstatning

Vandløbsloven Formål: Tilstræbes at sikre, at vandløb kan benyttes til afledning af vand Fastsættelse og gennemførelse af foranstalt-ninger skal ske under hensyn til de miljømæs-sige krav, der følger af anden lovgivning Gælder for vandløb – herunder grøfter, kanaler, rørledninger, dræn og søer – som mere end en enkelt har interesse i

Anden relevant lovgivning Okkerloven – ikke relevant på Sjælland Miljøbeskyttelsesloven – relevant ifb. vedligeholdelse Naturbeskyttelsesloven - § 3 beskyttelse – sædvan-lige vedligeholdelsesarbejder i vandløb undtaget Habitatbekendtgørelsen – ikke skade Natura 2000 områder Planloven – VVM-regler Miljømålsloven – Vand- og Natura 2000-planer og handleplaner

Vandløbsloven Klassifikation: Offentlige vandløb Private vandløb Klassificering: Vandløbsmyndigheden kan optage private vandløb som offentlige Vandløbsmyndigheden kan nedklassificere offentlige vandløb til private i nærmere beskrevne tilfælde

Nedklassificering Vandløbsmyndigheden kan nedklassificere følgende offentlige vandløb til private: 1) vandløb, der er anlagt til særlige, private formål, 2) vandløb, der primært tjener til afledning af vand fra private arealer, eller 3) vandløb, der primært tjener til afledning af spildevand fra få ejendomme. Det er en betingelse for at nedklassificere, at vandløbet ikke er omfattet af beskyttelsen i naturbeskyttelseslovens § 3.

Regulativer for offentlige vandløb Regulativer skal bl.a. indeholde bestemmelser om 1) vandløbets skikkelse og/eller vandføringsevne, herunder regulativvandstande, 2) vandløbets vedligeholdelse, herunder om vedligeholdelsesarbejdets udførelse, om bortskaffelse af fyld og grøde samt om sikring af drænudløb, 4) beliggenhed, udstrækning m.v. af anlæg m.v., der er etableret i forbindelse med vandløbsrestaurering, 5) friholdelse af arealer langs vandløb, herunder arbejdsareal og 2 m-bræmmer,

Regulativer for offentlige vandløb 7) hegn og kreaturvanding, 8) beplantning og bevarelse af skyggegivende vegetation, 9) udløb for dræn- og spildevandsledninger, 12) tilrettelæggelse af vandløbsmyndighedens tilsyn, herunder om lodsejeres og andre interesseredes medvirken ved tilsynet samt om samarbejde med andre myndigheder, 13) revision af regulativet og 14) datoen for regulativets ikrafttræden.

Skikkelse Fordele: Lette at kontrollere, forståelige Ulemper: Mindre gode for miljøet Bemærk: Vedligeholdelsesinterval – ofte ændring af bund: + 10 cm, - 20 cm

Teoretisk skikkelse, modificeret skikkelse Vandløbet skal kunne føre lige så meget vand som et tilsvarende vandløb med de i regulativet fastsatte dimensioner ved samme vandstand

Teoretisk skikkelse, modificeret skikkelse Fordele: Tager hensyn til miljøet Ulemper: fuld kontrol kræver omfattende opmåling og beregning Bemærk: Kontrolberegning ved flere eller alle vandføringer. Vedligeholdelsesinterval som for skikkelsesregulativ - evt. i forhold til vandspejlet

Vandføringsevne Fordele: Tager hensyn til miljøet Ulemper: Forudsætter længere måleserier for vandføring og vandstand – Kontrol forudsætter vandføringsmålinger

Grødeskæring Omfang Strømrendeskæring Netværksskæring Breddeangivelse Skæring af sider Hyppighed Ordinær Ekstraordinær Bestemmelsernes præcision

Regulativprocedure Udarbejdes af vandløbsmyndigheden Vandløbsmyndigheden redegør for grundlaget for og konsekvenserne af forslag til regulativ Forslag fremlægges for offentligheden i mindst 8 uger – der kan afholdes offentligt møde om forslaget Bemærk, at fremlæggelse kan ske alene på vandløbsmyndighedens hjemmeside Regulativet vedtages under hensyntagen til indsigelser og ændringsforslag Klage har opsættende virkning

Regulativprocedure Hvis det fremgår af vandplanen, at der skal foretages en indsats, kan det bestemmes, at et vandløb eller dele heraf ikke skal vedligeholdes En sådan bestemmelse forudsætter godkendelse hos de statslige myndigheder Det gælder også for ændring af regulativer, der indtil 1/1-2007 var amtsvandløb Der er afsat 52 mill. kr./år til kompensation af lodsejere for udbyttetab

Vedligeholdelse For alle vandløb gælder, at de skal vedligeholdes, så skikkelsen eller vandføringsevnen ikke ændres, medmindre andet er bestemt Kan kun fraviges, hvis det fremgår af en vandplan, at der skal foretages en indsats Det kan så bestemmes, at der ikke skal vedlige-holdes eller at der kun i særlige tilfælde må vedligeholdes Vedligeholdelsen kan i disse tilfælde først ændres, når det er godkendt af de statslige myndigheder Det gælder for både offentlige og private vandløb

Særregel for rørlagte strækninger af offentlige vandløb Vedligeholdelsen af rørlagte strækninger af offentlige vandløb omfatter ikke hel eller delvis omlægning af rørledninger. Sager herom afgøres efter reglerne om regulering

Vedligeholdelse – private vandløb Der kan være fastsat bestemmelser om vedlige-holdelse Som hovedregel påhviler vedligeholdelsen bredejeren Løbende, gerne skånsom, vedligeholdelse er vigtig for at undgå konflikt med naturbeskyttel-seslovens § 3 3. april 2017

Vandøbsrestaurering For at forbedre de fysiske forhold i og omkring vandløb og for at opfylde miljømål fastsat i vandplaner kan vandløbsmyndigheden beslutte, at der gennemføres restaureringsforanstaltninger, herunder genopretning af vandløbs naturlige løb og fjernelse af fysiske spærringer for vandgennemstrømningen Enhver, der lider tab, har ret til erstatning Fødevareministeren kan efter ansøgning yde tilskud til lodsejere, der får nedsat indtjening

Regulering af vandløb Ved regulering forstås ændring af vandløbets skikkelse, herunder vandløbets forløb, bredde, bundkote og skråningsanlæg – undtagelser – restaurering og opstemninger m.v. – åbning af rørlagte strækninger er regulering Må kun ske efter vandløbsmyndighedens bestemmelse Der er fastsat procedureregler

Regulering Enhver der lider tab ved en regulering har ret til erstatning Udgifterne ved en regulering afholdes af de grundejere, der skønnes at have nytte af foranstaltningerne. De fordeles efter den nytte de har for den enkelte ejendom Hvad er nytte? Vandløbsmyndigheden skal søge at mægle forlig. Er det ikke muligt, behandles sagen af taksationsmyn-dighederne

Mulighed for bedre afvanding? Er nugældende vedligeholdelsesbestemmelser fuldt opfyldt? Kan grødeskæringen tilrettelægges bedre inden for regulativets bestemmelser ? Kan grødeskæringen intensiveres? NBL § 3 Kan vandløbet reguleres? § 3 er udtryk for en generel samfundsmæssig interesse i at bevare naturtilstanden – en væsentlig jordbrugs- eller anden økonomisk interesse kan ikke begrunde dispensation 3. april 2017

Retningslinjer for erstatning Gennemførelse af erstatningskrav forudsætter som hovedregel at der foreligger en ansvarspådragende handling eller undladelse at der er lidt et tab, og at der er årsagssammenhæng bevisbyrden påhviler som udgangspunkt den, der søger erstatning

Gennemførelse af erstatningskrav Ved forlig med vandløbsmyndigheden eller anden ansvarlig Ved anlæg af sag ved domstolene – hvis parterne er enige herom Ved indbringelse for taksationsmyndighederne Eventuel indbringelse for Natur- og Miljøklage-nævnet angående spørgsmålet om, hvorvidt regulativet er overholdt – derefter for taksations-kommissionen