Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Gefion, Sorø, den 19/3-2015 Sten W. Laursen Erhvervsjura

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Gefion, Sorø, den 19/3-2015 Sten W. Laursen Erhvervsjura"— Præsentationens transcript:

1 Gefion, Sorø, den 19/3-2015 Sten W. Laursen Erhvervsjura Krav til fremtidens vandløb Revision af vandløbsregulativer, kommunernes opgaver og lodsejernes muligheder

2 Regler om vandløbsregulativer
Der skal foreligge et regulativ for alle offentlige vandløb Et forslag til regulativ skal ledsages af en redegørelse for grundlaget for og konsekvenser af forslaget til regulativet Konsekvensvurderinger kunne ofte være bedre I det gældende regulativ er der ofte en bestemmelse om, hvornår regulativet skal revideres (er ofte ikke overholdt) En revision af et regulativ inkluderer ikke en regulering (ændring af skikkelsen, herunder vandløbets forløb, bredde, bundkote og skråningsanlæg), men der kan gennemføres en reguleringssag i forbindelse med en regulativrevision 17. maj 2019

3 Regulativrevision Forslag skal fremlægges for offentligheden i mindst 8 uger. Kan ske alene på kommunens hjemmeside Anbefaling om at komme i dialog med kommunen på et væsentligt tidligere tidspunkt Der kan afholdes offentligt møde om sagen Regulativet kan tidligst træde i kraft 4 uger efter offentliggørelse Mulighed for klage til Natur- og Miljøklagenævnet Klage har opsættende virkning, medmindre nævnet beslutter andet 17. maj 2019

4 Udgangspunktet for regulativet
Regulativrevision indledes ofte med opmåling af vandløbet Der kan teoretisk foreligge 3 situationer 1) Vandløbet svarer til det gældende regulativ 2) Vandløbet er overvedligeholdt, så vandføringsevnen er større end regulativet foreskriver – evt. formel reguleringssag 3) Vandløbet er indsnævret i forhold til regulativet på grund af mangelfuld vedligeholdelse – gennemførelse af vedligehol-delse, medmindre nbl. § 3 hindrer dette Længere periode med væsentlig afvigelse fra regulativet (sædvanlige vedligeholdelsesarbejder) Vigtigt at sikre løbende vedligeholdelse (i god tid inden revision af regulativet) 17. maj 2019

5 Regulativtyper - skikkelse
Fordele: Lette at kontrollere, forståelige Ulemper: Mindre gode for miljøet Bemærk: Vedligeholdelsesinterval – ofte ændring af bund: + 10 cm, - 20 cm 17. maj 2019

6 Regulativtyper- Teoretisk skikkelse
Vandløbet skal kunne føre lige så meget vand som et tilsvarende vandløb med de i regulativet fastsatte dimensioner ved samme vandstand 17. maj 2019

7 Regulativtyper- Teoretisk skikkelse
Fordele: Tager hensyn til miljøet Ulemper: fuld kontrol kræver opmåling og beregning Det bør fastlægges, hvorledes den beregningsmæssige sammenligning skal foretages Den skal foretages ved både en lille og en stor vandføring Normalt bruges samme Manningtal (ruhedstal) for både opmålt og teoretisk skikkelse – er det rigtigt? (hensyn til formruheden?) Regulativtypen er fundet uegnet i et meget naturligt udviklet (varieret) vandløb – repræsentativ opmåling bliver for omfattende 17. maj 2019

8 Regulativtyper- Teoretisk skikkelse
Vedligeholdelsesinterval – bør lægges symmetrisk omkring ”regulativmæssig bund” Hvorfor overskridelse inden vedligeholdelse? 10 cm hævning af bund svarer ofte til 6 – 7 cm hævning af vandspejl 17. maj 2019

9 Regulativtyper – vandføringsevne (Q/h)
Fordele: Tager hensyn til miljøet Ulemper: Forudsætter længere måleserier for vandføring og vandstand – Kontrol forudsætter vandføringsmålinger – Kan ikke anvendes ved stuvning 17. maj 2019

10 Regulativtyper Vær meget opmærksom ved skift fra en skikkelsestype til en Q/h-type Hvis opmålinger, der ligger til grund for fastlæggelsen af Q/h-kurven, sker mens der er grøde i vandløbet, vil den ekstra modstand fra grøden kunne ændres til indsnævring af tværprofilet Der skal sikres tilstrækkelige kontrolstationer – siger kun noget om strækningen nedstrøms NATURVANDLØB? Nej, loven bestemmer, at et regulativ skal indeholde bestemmelse om skikkelse eller vandføringsevne Ombudsmandsudtalelse Ved bestemmelse om vandplanindsats kan det besluttes at undlade vedligeholdelse 17. maj 2019

11 Kontrolhyppighed m.m. Klare bestemmelser om, hvor hyppigt der som minimum skal foretages kontrol Skal sikre mod, at en indsnævring fastlåses af nbl. § 3 Der er en almindelig interesse i, at der ikke bruges unødvendige omkostninger til kontrol Bestemmelser herom skal være klare og ikke give anledning til tvivl om, hvornår regulativet kan anses for overholdt Eks. hvor kontrol i forhold til vandspejlet gav tvivl om, hvorvidt der var tale om et teoretisk skikkelsesregulativ Eventuelt bestemmelser om, hvornår vedligeholdelse skal gennemføres - med mulighed for undtagelse Må sten renses op? Hvis ikke bør det bestemmes, at skikkelsen skal udvides, så der kompenseres herfor 17. maj 2019

12 Grødeskæring Her bør være klare bestemmelser om
Hvornår der skal skæres Hvor meget og hvorledes, der skal skæres Strømrende- eller netværksskæring Skærebredde Skæring på sider (minimum om efteråret og stivstænglet) Mulighed for ekstraordinær skæring ved særlig meget grøde og ved særlig høj vandstand Mindst muligt skøn til vandløbsmyndigheden, men vandløbsmyndigheden kan naturligvis undlade at skære grøde, hvis der ingen grøde er Grødeskæring kan suppleres eller erstattes af skyggegivende vegetation – pligt til at tåle dette 17. maj 2019

13 Andre forhold OPSÆTNING AF SKALAPÆLE: der kan fastsættes bestemmelser herom. Det vil gøre det muligt for lodsejere til en vis grad at følge med i vandløbets tilstand – skema med oplysning om korresponderende vandspejl Ny opmålingsteknologi reducerer vandløbsmyndighedens behov for skalapæle SANDFANG: Etablering af sandfang kan være hensigtsmæssigt for at mindske behovet for oprensning – her muligvis bestemmelser om oprensning af disse HEGNING OG KREATURVANDING: Der kan fastsættes bestemmelser herom 17. maj 2019

14 Andre forhold FRIHOLDELSE AF AREALER LANGS VANDLØBET: af hensyn til vedligeholdelsesarbejder – som udgangspunkt skal vedligeholdelsesbyrden fordeles lige mellem lodsejerne – det kan anføre eksplicit i regulativet OM BREDEJERES PLIGT TIL FJERNELSE AF OPRENSET MATERIALE: følger af loven – ved ensidig oplægning, evt. pga. beplantning, taler meget for betaling for ulempen 17. maj 2019

15 Andre forhold OM TRÆER OG BUSKE PÅ BRINKER: Kan have betydning for vandføringen især ved høje vandstande DRÆN OG SPILDEVANDSUDLØB: Der kan fastsættes bestemmelser om drænudløb. Typisk om en minimumsafstand over regulativmæssig bund. Behøver det at være 20 cm? – Det kan være hensigtsmæssigt eksplicit at anføre, at lodsejere har ret til oprensning af udløb fra disse ledninger – i givet fald hvorledes TILSYN: der kan medtages bestemmelse om, at lodsejere kan anmode om at deltage i tilsyn 17. maj 2019

16 Klare og entydige bestemmelser
Regulativet fastlægger kommunens og lodsejernes rettigheder og pligter Kommunerne kan have interesse i, at regulativerne giver dem tilladelse til at skønne om omfanget af vedligeholdelse og det ses ofte Lodsejere må have interesse i bestemmelser, der klart fastlægger, hvad de som minimum kan kræve Generelt må klare bestemmelser modvirke konflikter 17. maj 2019


Download ppt "Gefion, Sorø, den 19/3-2015 Sten W. Laursen Erhvervsjura"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google