Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

ENviNa TM 06-Vandløbsregulativer Landbrugets syn på regulativrevision

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "ENviNa TM 06-Vandløbsregulativer Landbrugets syn på regulativrevision"— Præsentationens transcript:

1 ENviNa TM 06-Vandløbsregulativer Landbrugets syn på regulativrevision
Fredericia, 19. marts 2015 Sten W. Laursen Erhvervsjura ENviNa TM 06-Vandløbsregulativer Landbrugets syn på regulativrevision

2 Landbrugets syn på regulativrevision
Lodsejerinddragelse Udgangspunkt for revisionen – de regulativmæssige dimensioner Konsekvensvurderinger Kan kun give udtryk for egne synspunkter 28. december 2018

3 Lodsejerinddragelse Stor interesse for inddragelse fra lodsejerside
Parter Den enkelte lodsejer Vandløbslav – bindende repræsentation? Landbrugsforening – rådgivningscenter Danske Vandløb Bæredygtigt Landbrug Landbrug & Fødevarer 28. december 2018

4 Lodsejerinddragelse Kontakt Så tidligt i forløbet som praktisk muligt
Er annoncering på hjemmeside tilstrækkeligt? Retligt, ja Reelt, nej Form Møde med særligt interesserede – paritetisk? Almindelig høring Offentligt møde Dialog ved møder mv. 28. december 2018

5 Udgangspunkt for revisionen
Stor fokus i landbruget på sikring af afvandingen Stor fokus på klimaforandringer – øget ekstremvandføring Hvis faktiske forhold svarer til regulativ-bestemmelser – ingen tvivl Hvis faktiske forhold ”større” end regulativ-bestemmelser – vurdering af behov for fastholdelse af faktiske forhold – eventuelt gennemførelse af formel reguleringssag 28. december 2018

6 Udgangspunkt for revisionen
Hvis faktiske forhold ”mindre” end regulativ-bestemmelser – så vedligeholdelsestiltag og udgangspunkt i regulativbestemmelser NBL § 3 kan hindre oprensning, hvis længere periode med stor afvigelse fra regulativet Hvis oprensning ikke er mulig, jf. ovenstående, kan der foreligge erstatningsansvar 28. december 2018

7 Forskellige situationer
Ulovlige regulativer (”naturvandløb” eller regulativer med utilstrækkelig beskrivelse) Findes der tidligere regulativer? Se på middel vedligeholdelsestilstand Ulovlige mangler ved et regulativ må ikke blive til skade for afvandingsinteressen 28. december 2018

8 Forskellige situationer
Skift af regulativtype Q/H til skikkelse Findes der et tidligere skikkelsesregulativ og hvad siger redegørelsen til Q/H-regulativet? Skikkelse til Q/H Der skal foreligge viden om vandløbets vandføring gennem en længere årrække Målinger, der skal ligge til grund for fastlæggelse af Q/H sammenhæng, skal gennemføres i et vandløb uden grøde – ellers kan grøden ændres til aflejringer Der bør foretages kontinuerlig registrering af vandstanden og regelmæssig måling af vandføringen 28. december 2018

9 Teoretiske skikkelsesregulativer
Regulativtypen er fundet uegnet i vandløb, der er meget naturligt udviklet (med stor variation) Repræsentativ opmåling bliver for omfattende Mange i landbruget har stor mistro til denne regulativtype Det bør fastlægges, hvorledes den beregnings-mæssige sammenligning gennemføres Mindst ved både en lille og en stor vandføring Normalt bruges samme Manningtal for både opmålt og teoretisk skikkelse – er det rigtigt? (tager ikke hensyn til formruheden) Bruges modstands- eller hydraulisk radius, hvis der skal bruges forskellige Manningtal? 28. december 2018

10 Teoretiske skikkelsesregulativer
Vedligeholdelsesinterval bør lægges symmetrisk omkring ”regulativmæssig bund” Hvorfor overskridelse inden vedligeholdelse? 10 cm hævning af bund svarer ofte til 6 – 7 cm hævning af vandspejl 28. december 2018

11 Konsekvensvurderinger
Krav om redegørelse for grundlaget for og konsekvenser af forslag til regulativ Ønskeligt med belysning af konsekvenser både i forhold til faktisk og regulativmæssig tilstand, hvis disse er forskellige Ændres vandstanden og i givet fald hvor meget? Ændres risikoen for oversvømmelse og i givet fald hvor meget? 28. december 2018

12 Konsekvensvurderinger
Hvor store og hvilke arealer vil blive berørt? Vil det få konsekvenser for drænsystemer? 28. december 2018

13 Kontrolhyppighed m.m. Klare bestemmelser om, hvor hyppigt der som minimum skal foretages kontrol Skal sikre mod, at en indsnævring fastlåses af nbl. § 3 Der er en almindelig interesse i, at der ikke bruges unødvendige omkostninger til kontrol Bestemmelser om kontrol skal være klare og ikke give anledning til tvivl om, hvornår regulativet kan anses for overholdt Eks. hvor kontrol i forhold til vandspejlet gav tvivl om, hvorvidt der var tale om et teoretisk skikkelsesregulativ Eventuelt bestemmelser om, hvornår vedligeholdelse skal gennemføres - med mulighed for undtagelse Må sten renses op? Hvis ikke bør det bestemmes, at skikkelsen skal udvides, så der kompenseres herfor 28. december 2018

14 Grødeskæring Her bør være klare bestemmelser om
Hvornår der skal skæres Hvor meget og hvorledes, der skal skæres Strømrende- eller netværksskæring Skærebredde Skæring på sider (minimum om efteråret og stivstænglet) Mulighed for ekstraordinær skæring ved særlig meget grøde og ved særlig høj vandstand Mindst muligt skøn til vandløbsmyndigheden, men vandløbsmyndigheden kan naturligvis undlade at skære grøde, hvis der ingen grøde er 28. december 2018

15 Andre forhold OPSÆTNING AF SKALAPÆLE: der kan fastsættes bestemmelser herom. Det vil gøre det muligt for lodsejere til en vis grad at følge med i vandløbets tilstand – skema med oplysning om korresponderende vandspejl SANDFANG: Etablering af sandfang kan være hensigtsmæssigt for at mindske behovet for oprensning – her muligvis bestemmelser om oprensning af disse 28. december 2018

16 Andre forhold OM TRÆER OG BUSKE: Det ønskes anført i regulativet, at træer og buske på brinken skal fjernes som led i vedligeholdelsen De kan have væsentlig betydning for vandføringen, især ved høje vandstande DRÆN OG SPILDEVANDSUDLØB: Der kan fastsættes bestemmelser om drænudløb. Typisk om en minimums-afstand over regulativmæssig bund. Behøver det at være 20 cm? – Det kan være hensigtsmæssigt eksplicit at anføre, at lodsejere har ret til oprensning af udløb fra disse led-ninger – i givet fald hvorledes TILSYN: der kan medtages bestemmelse om, at lodsejere kan anmode om at deltage i tilsyn 28. december 2018

17 Klare og entydige bestemmelser
Regulativet fastlægger kommunens og lodsejernes rettigheder og pligter Derfor er der et klart ønske fra lodsejernes side om at bestemmelser i regulativet er entydige Generelt må klare bestemmelser modvirke konflikter 28. december 2018

18 Tak for opmærksomheden
Spørgsmål eller kommentarer? 28. december 2018


Download ppt "ENviNa TM 06-Vandløbsregulativer Landbrugets syn på regulativrevision"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google