Baggrunden for indførelsen af PALS

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Den gode modtagelse og frivillig trivsel
Danehofskolens værdigrundlag
Hjerterum og opsøgende funktion
Udvikling af relationskompetencer med PALS
Set i forældreperspektiv
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Information om forældrevejlednings- programmerne De Utrolige År
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ørestad Skoles værdier
Positiv Adfærd i Læring og Samspil
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Anerkendende refleksion
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Bokstav børn.
Forældremøde X årgang.
Skolereform august 2014………………
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
Børnehaveklasserne Brædstrup Skole
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Omgangstone og kollegialitet
Velkommen til Nordregårdsskolen
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
Program - ICDP International Childhood Development Program
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
På Filstedvejens Skole er vi klar over, at mobning forekommer og vil forekomme, men vi vil med dette sikre os ansvar, viden og engagement i arbejdet mod.
Trivsel og værdier - i skoletasken
PALS - mental sundhed - et eksempel på hvordan viden om mental sundhed kan omsættes til praksis Birgitte Rønnow, Specialkonsulent og projektleder i.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
FÆLLESSKAB.
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Skolen og den sociale arv
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
AKT på Dybbøl Skolen.
Læreren som læringsleder
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
VELKOMMEN Til Ikast Nordre Skole (DOF) og SFO (DUF)
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Lyt, Leg og Lær Vær den du er Ordrup Skole Årsberetning
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Baggrunden for indførelsen af PALS På mange skoler er der ofte konflikter mellem børnene i frikvartererne, og konflikterne bliver tit bragt med ind i timerne. I klassen tager en lille gruppe børn al opmærksomhed, fordi de har en højlydt eller voldsom adfærd. I SFH'en er der en del larm i fællesområderne, og nogle af børnene behandler ikke tingene ordentligt.

Adfærdsvanskeligheder Adfærdsproblemer synes at være tiltaget i intensitet og frekvens på de danske folkeskoler Adfærdsvanskelige elever tiltrækker sig megen negativ opmærksomhed Adfærdsvanskelige elever kan ofte opleves som værende forstyrrende og truende af både lærere og elever Feks – kan man som lærer opleve at når man kommer i klassen hver morgen sidder alle børn på deres pladser undtagen lille Ole – og man skælder Ole ud dag ud og dag ind – Ole nu har jeg sagt det til dig hver dag hele ugen og du skal ikke løbe rundt i klassen – jeg er ved at være godt træt af det! Her er der en negativ relation mellem barnet og den voksne.

Forskningen viser: At det kun har mindre effekt udelukkende at fokusere på enkelte elevers problemfelter uden samtidig at fremme en proaktiv og forbyggende skolekultur Det kan siges, at det vigtigste skal være den ønskede adfærd Og at den ønskede adfærd skal være i fokus PALS er en skoleomfattende tiltagsmodel til styrkelse af børns sociale kompetencer, samt forebyggelse og afhjælpning af adfærdsproblemer. Fortæl eksemplet med børnehaveklasse læreren og drengen der ikke ville sidde på sin plads

Ros og opmuntring Man kan kun komme en mindre del af vejen med ”skæld ud”, men der er ingen øvre grænse for, hvor langt man kan nå med ros. Vi har alle brug for ros for at vokse. Lidt populært kan det siges, at PALS: skader ingen – hjælper alle og redder de mest udsatte. Lærere, der har arbejdet med PALS i en årrække fortæller, at også lærere lever længere med PALS

Adfærdsvanskeligheder?

Hvad er PALS Positiv Adfærd i Læring og Samspil PALS – har en anerkendende tilgang til børn PALS – er evidensbaseret - hvilket vil sige, at PALS bygger på resultater, der er forsket i og som har vist sig at virke i praksis. PALS – har ros og opmuntring som værende de mest betydende virkemidler PALS – er en bæredygtig social og pædagogisk kultur i hele skolens virke Modellen omfatter hele skolen, og for at opnå den ønskede effekt kræves at alle, der er tæt på børnene i hverdagen, deltager aktivt: lærere, pædagoger, forældre, rengøringspersonale, skolesekretær, pedel samt behandlersystem

Universelle skoleomfattende system Klasse- undervisningsrum Områder udenom undervisningsrum SFH Udeområder Gange Toiletter Busholdeplads Kantine, etc. Individuelle støttesystem Individuelle støttesystem Hjem - skole samarbejde Der opnås et fælles sprog og fælles holdninger på den enkelte skole - Samarbejdet mellem skole og SFO udvides - Der arbejdes målrettet med at udvikle værdier og forventninger til adfærd, der forpligter alle på skolen Der arbejdes målrettet med at udvikle værdier og forventninger til adfærd, der forpligter alle på skolen PALS er en skoleomfattende tiltagsmodel til styrkelse af børns sociale kompetencer, samt forebyggelse og afhjælpning af adfærdsproblemer. 7

PALS fokuserer på: Gode og effektive beskeder Ros og opmuntring - Positive beskeder Grænsesætning - Negative konsekvenser Problemløsning Vejledning - Tilsyn - Opfølgning Positiv involvering Regulering af følelser Kortlægning og vurdering af adfærd

Indførelsen af PALS 1. år – Oplæring og planlægning - her indøver lærerne og pædagogerne værktøjer i PALS og gearer skolen til metoden 2. år - Handling og fortsat oplæring – her implementeres pædagogikken på skole- og klasseniveau 3. år - Opfølgning, vejledning og igangsættelse af de individuelle støttetiltag – her udvides PALS til også at beskæftige sig med individuelle støtteforanstaltninger PALS-temaet på skolen der består at psykolog fra PPR – John Høgh, en terapeut fra familieafdelingen, lærere og pædagoger der blandt andet arbejder med at holde indførelsen PALS på sporet i de første 3 år

Hvordan arbejder vi med PALS Alle børn bliver løbende oplært i hvilke positive forventninger skolen har til adfærd Lærerne og pædagogerne har fokus på den gode adfærd og giver bl.a. positive tilbagemeldinger til børnene med ros Børnene kan også få belønninger i form af belønningskort, der ”tjenes” til klassen Belønningskort gives til den enkelte elev for at leve op til forventningerne om god udført adfærd Hvis eleven ikke samarbejder, følger læreren/pædagogen en fast fremgangsmåde Konsekvenserne er både milde og forudsigelige for såvel børn som voksne Her fortæl om eksemplet med 2. klasse – hvordan man kommer ind i klassen efter en pause eller om morgenen. Kom generelt med eksempler hele vejen ned

Resultater på kort sigt Alle skolens ansatte arbejder målrettet efter fælles værdier Bedre trivsel og færre adfærdsforstyrrelser for alle i både skole og SFH Skole-hjem samarbejdet støtter ændringen af negative, fastlåste samspilsmønstre Færre henvendelser til PPR om forstyrrende adfærd Færre indstillinger og underretninger om børn med adfærdsvanskeligheder

Resultater på længere sigt En grundlæggende og vedvarende kompetenceforøgelse på de sociale områder for alle børn Kulturen på skolen støtter vedvarende den positive adfærd Personalet oplever at de får flere værktøjer til løsning af problemadfærd så de kan deltage i forpligtende fællesskaber i skole og fritid dvs. at de ansatte i fællesskab lykkes bedre med aftaler og tiltag I Norge hørte vi om en dreng der var blevet spurgt kort tid efter at PALS var blevet indført på deres skole, Om hvad PALS var for noget – her havde han svaret at PALS vidste han egentligt ikke hvad var for noget, men at lærerne var blive meget sødere og medgørligere

Hovedregler Grundtanken i PALS er at alle skolens ansatte sammen finder 3 hovedregler Ansvar Omsorg Respekt Ud fra disse 3 regler skal der laves en oversigt over de positive forventninger, der gælder i alle områder af skolen

Regelmatrice med positive forventninger Lyt til hinanden Du må ikke afbryde Hold hænder og fødder for dig selv Du må ikke slå Brug inde stemme Du må ikke råbe Lad andres ting være i fred Du må ikke ødelægge andres ting Når barnet er vidende om, hvad forventet adfærd er, bliver det muligt for barnet at efterkomme ønsket. Den positive vejledning af børn virker ”skæld ud” virker ikke Ikke -regler

Veiledende eksempel på regelmatrise Vis ansvar Vis omsorg Vis respekt I undervisnings- lokalet Vær klar ved undervisningens start Hold styr på egne ting Pas på skolens og andres ting Overhold klasseregler og legeaftaler Prøv først før du beder om hjælp Hjælp hinanden Ros når nogen gør noget godt Samarbejd med alle Ræk hånden op, når du vil sige noget Vent til det bliver din tur Brug kun faglokalets udstyr når der gives lov Brug indestemme Lyt til hinanden Tal pænt til og om hinanden Spørg om lov til at låne Hold hænder og fødder for dig selv Følg de voksnes beskeder

Social kompetance - Samarbejde, empati, ansvar, selvkontrol, selvhævdelse