En skrivehændelse i biologi

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Advertisements

Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Praksisrettet uddannelse - på tværs af delprojekter Imodus – midtvejskonference – 20/ Henrik Hersom • Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning.
Faglig læsning i naturfagene
Indvandrere og efterkommere i grundskolen Niels Egelund, professor, dr
Dansk I Mange Retninger – et fagdidaktisk møde Helle Rørbech
Hvad skaber det hele menneske? (Fælles mindmap på tavlen)
Naturfag på Social- og Sundhedsskolen
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG
Taskbaseret sprogundervisning
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
LENA LINDENSKOV LEKTOR AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) 5. FEBRUAR 2014 UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV.
Handelsgymnasiet JTP Idrætslinjen
Klasseledelse Lene Heckmann.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
”De nye fysikstuderende efter gymnasiereformen - DEN DOBBELTE UDFORDRING ” Debatmøde i Dansk Fysisk Selskab Aarhus d Oplæg Lars Brian Krogh,
Skrivning i fremmedsprog Faglighed og skriftlighed SDU, 22. marts 2012 Karen Sonne Jakobsen, Roskilde Universitet.
SEO PÅ AU.
Skrivning i matematik - et elevperspektiv
Rammeforsøg C: Studiefællesskaber Opstartskonference 30. august 2012 Tradium Handelsgymnasiet (hhx): ”Studiefællesskaber efter varierende elevbehov” 1.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Hvad er specialpædagogiske kompetencer?
Fysik B : Omfang 5 timer pr. uge
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Fagenes samspil november 2009
Forskningsperspektiver på læremidler
Den teoretiske undervisning og teoriprøven
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
Sundhedsfremme i skolehaver?
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teori og praksis i pædagoguddannelsen ›V. Lene Storgaard Brok, UCC og Lisbeth Haastrup,
Læremiddel.dk-konference 24. oktober 2013 Perspektiver i læringsplatforme – et forskningsperspektiv Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Institut for Uddannelse.
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Fysik B : Omfang 5/8 timer pr. uge 5/8 timer pr. uge Gennemgang af stof, demonstrationsforsøg, journaløvelser, rapportøvelser, EDB Gennemgang.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Gymnasiet (Stx)
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser Studieretning: Samf A, mat B, idræt B.
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
-Akademiet NTS repræsentantskabsmøde den
24. april 2012 INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) AARHUS UNIVERSITET Nye veje i folkeskolens overbygning – kommuner er i fuld gang Hotel Pejsegården.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
E-læring, sprog og integration DGI byen 22. marts 2006 Mads Bo-Kristensen.
Velkommen Midtvejskonference Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Om projektet KOMPIS: Kompetencemål i praksis
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Forestillinger om fremtidig professionspraksis på lærer- og diplomingeniøruddannelsen.
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
Sprogbaseret læring i naturfag
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Videregående kvalitative metoder
Præsentationens transcript:

En skrivehændelse i biologi

Skrivning i naturfag Kognitiv skriveforskning Udvikling af begrebsforståelse (conceptual change) f.eks. Mason & Boscolo (2000) Metakognition f.eks. Armstrong, N., Wallace, C., & Chang, S.-M. (2008) Writing-to-learn strategier f.eks. Hohenshell, L. M., & Hand, B. (2006) Sociokulturel skriveforskning Udvikling af naturvidenskabelig almendannelse f.eks. Reveles, Cordova, & Kelly (2004) Udvikling af identitet som faglige skrivere f.eks. Knain (2005)

FoS delprojekt i biologi Skriveforskning med fokus på learning-to-write strategier er tilsyneladende fraværende En undersøgelse af elevers skrift- og fagkyndighed (proceduralt niveau) Forskningsspørgsmål: Hvordan inddrager elever relevant biologisk information og udelader irrelevant information ved rapportskrivning i biologi?

FoS delprojekt i biologi Kontekst: Dansk gymnasieklasse (~10 kl.) med biologi på obligatorisk niveau n=30 (25 piger, 5 drenge), alder 16-18 år 2 laboratorieøvelser i genetik: Isolering af DNA Naturlig selektion (modelforsøg) => biologirapport (=”Genetikrapport”)

Metoder Data: Noter fra observation (18 lektioner) 25 biologirapporter med lærerkommentarer Øvelsesvejledninger Lærerens noter fra interaktiv tavle Lærerinterview

Lærerens krav til rapport struktur

Lærerens noter fra undervisningen

Lærerens bedømmelseskriterier

Analytisk enhed Konstellation af skrifthændelser Skriveordre Elevens produktion af tekst Lærerrespons Analyse ud fra et situeret perspektiv (Cobb et al, 2001) Analytisk enhed er elevernes tekster (psykologisk perspektiv) og elevernes deltagelse i den fælles praksis (socialt perspektiv) - jf. Sfards (1998) skelnen mellem tilegnelse og deltagelse

Analyse Er relevant teori medtaget? Er irrelevant teori udeladt? Relevans fra hvis perspektiv? Indholdsanalyse af elevtekster og lærerkommentarer jf. Mayring (2000)

Relevant teori – lærerens perspektiv Begreberne proteinsyntese og replikation nævnes i 16 rapporter (ud af 25)

Irreelevant teori - elevperspektiv Proteinsyntese og replikation var ikke relevante begreber for øvelserne Proteinsyntese og replikation var ikke nævnt på tavle

Irrelevant teori – lærerens perspektiv 21 rapporter indeholdt referencer til genetiske og fysiologiske forhold hos mennesket

Relevant teori – elevperspektiv Referencer til genetiske og fysiologiske forhold hos mennesket gør teori om DNA og evolution meningsfuld for elever - og meningsfuldhed trigger interesse (Mitchell, 1993)

Konklusion Spænding mellem hvad en lærer og elever oplever som ‘relevant teori’ Lærerperspektiv: meningsfuldt at inddrage gennemgået stof – bredere emnefremstilling demonstrerer forståelse (rapporten bruges til evaluering) Elevperspektiv: meningsfuldt at relatere teorien til egen krop (rapporten bruges til at skabe forståelse og sammenhæng mellem fag og selv) Tak for opmærksomheden Kan ikke beskrive DNA uden også at komme ind på DNA’s funktion (bredere emnefremstilling)