Forældremøde Thurø Børnehuse Juni 2013

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Danehofskolens værdigrundlag
Hjerterum og opsøgende funktion
Svend Gønge-skolens værdier...
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Informationsaften Aftenens program:
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Velkommen til Lagoni SFO
Medborgerskab – på sporet
Forældremøde X årgang.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Jeg støtter barnet ved:
Den anerkendende tilgang fra ord til handling
Fælles forældremøde Thurø
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Vesterlunden – et område i det kommunale dagtilbud i Svendborg Mission og fælles referenceramme Inklusion Alle børn har lige adgang til at være aktive.
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
- Dagtilbuddets Fællesskaber
Årshjul 2012 Børnehuset Hørgården Her er det naturen der er i fokus.
Velkommen til Orientering om:  Projekt ”Fleksibel skolestart”.  Heldagsskole og det brede læringsbånd.
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Fællesskaber for Alle Forældres betydning for børns
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Lagoni SFO Skoleåret 2014/2015.  Vi er et aktivt hus med nærværende voksne og vi vægter børnene har en god eftermiddag i samværet med deres kammerater.
Sammenlægning af Boblen og Loppen – efterår 2012 En gennemgang af processen.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Fritidstilbuddene pr. 1/ Det betalte modul ( morgen, afslutning samt ferie) på alle ”ikke skoledage” v/ institutionsleder Erik Vadsager Det gratis.
Årshjul for aktiviteter 2013– 14 med indarbejdet læreplanstemaer
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 8. november 2011.
BØRNEHAVEKLASSESTART 2010 Skovshoved Skole en verden af liv.
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
For førskolegruppens forældre
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Dialogmøde Forældresamarbejde - forældre og forældrebestyrelsen imellem.
Præsentation af forårs-sfo
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Forældremøde 9. april.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016.
Program for Læringsledelse Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
EVALUERING AF LÆREPLANER REGNBUEN Kulturelle udtryksformer og værdier.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Ledelsens betydning for at lykkes!
Se mere om L21 ansøgning på
Velkommen til Engen &Poplen 
Tidlig-HFO på Bøgelund Infomøde 17. april 2018
Målformuleringer i et børneperspektiv
Strategiske pejlemærker
Præsentationens transcript:

Forældremøde Thurø Børnehuse Juni 2013 Velkommen alle sammen.

Præsentation af ny struktur. savannen Uglestuen Gl. byggeri Oasen/py Svanestuen Pavillon MEJSER UGLER GUL HUS VIBER SVANER RØD HUS

Husfællesskaber. De to grupper kommer til at dele hus. Børnene hører til en gruppe og i et hus. Vi har ikke faste ”stuer” (grupperum) Alle har faste garderober og faste rytmer og kendte pladser til spisetid. Husene og rummene er indrettet efter forskellige pædagogiske aktiviteter. VIBER SVANER RØD MEJSER UGLER GUL

Fordeling af grupperne. De nye lister er kommet rundt. MEJSE: Ane, Michael, Inger og Alice UGLE: Jeanette, Jimmi og Heidi. VIBER: Jean, Rikke H, Lone SVANER: Rikke J, Helle, Dorthe Vi vil stadig have div. Studerende. Ernst kommer til at følge faste aktiviteter.

14 dags turnus 14 dags turnus Vi arbejder i turnus og skifter mellem aktiviteter på vores tre matrikler. 14 dags turnus Gambøtvej Bergmannsvej Lærkereden

Hverdags rytmer. Åbningstid hverdag: 6.30-16.30 Vi åbner og lukker på Gambøtvej Hver dag er to grupper ude af huset, fra kl. ca. 8.30-14.00, enten på Bergmannsvej eller med bybussen til Lærkereden. Der bliver faste rytmer og holde punkter i alle de tre forløb. De børn der er på Gambøtvej bruger hele deres hus i løbet af formiddagen samt træværksted og uderum/legeplads. Når børn der har været ude af huset kommer hjem har de ”rolig-rummene” og hjemmegruppen har værkstedsrummende, ind til vi samles for afslutning på dagen. Vi har indrettet vores tre matrikler som pædagogiske rum, efter de forskellige lærerplanstemaer. Vi kommer dermed på skift ud i alle.

Pædagogik på Gambøtvej Hvert hus (RØD OG GUL) er indrettet efter samme principper. Hvert hus har en afdeling med kreative værksteder, mobile værksteder og legerum, projektlege. Hvert hus har en afdeling med rolige aktiviteter og indrettet til vores ”fri for mobberi” og til at holde samlinger. Samt vores I-pad. Her bruger vi både inde og udekøkken/Bål. Her har vi træværksted i vores store skur. Her laver vi udemotorik. Her siger vi goddag og farvel til alle hver dag.

Pædagogik på Bergmannsvej. Her indretter vi værksteder til: Teater og fortællekuffert Musik og rytmik Motorik og sansemotorik Sprogværksted. Bibliotek og læselege Eksperimentarium, værksted til sjove forsøg Kreativt rum Her får vi rum til dagplejens legestue Mødelokale til div. Møder.

Pædagogik i Lærkereden. Naturformidling Motorik Samarbejde, fællesskab og social udvikling Selvstændighed og robusthed Børn skriver på børneintra som alle kan følge med i hvad der sker i skoven. Forældrekaffe

Processen for børnene. Flytningen Italesættes på vores samlinger Uge 23 og 24 sætter vi gang i besøg og legeaftaler med børn fra de nye grupper Dette fortsætter i juni. Vi tager foto af alle børnegrupper og voksne Legerelationer og nye fællesskaber tager vi billeder af til tavlerne, så kan I løbende følge med Plancher over de forskellige huse/matrikler. Børnehusets børn kommer til at ”flytte” særlige ting som en symbolsk handling. (Bamser mm.)

Udfordringer i den nye hverdag Gøre op med vaner - springe med på nye stier! Slippe bekymringer - stol på os! Opbygge nye relationer - vær med! Styr på turnus og forberedelser. Formidlinger af hvad I ikke ser. Opbakning til alt det praktiske. Feedback og gode ideer – arbejdsro.

Traditioner Husrådet er med Vi er på vej med et nyt årshjul Realistiske bud. Sensommerfest med fokus på vores nye landskab Arbejdsdage i uge 24.

Arbejde med Kulturmodel Artefakter. Værdier Grundlæggende antagelser.

Artefakter, det vi frembringer! Vi har talt indretning ud fra pædagogiske og æstetiske overvejelser. Brug af lokaler med afsæt i lærerplan og pædagogik børns deltagelsesformer og engagement i fokus. Struktur og orden i vores muligheder og vores materialer. Sproget og vores forståelse af kommunikation Traditioner. Årshjul, dagsrytmer, hverdagsspor, arbejdsplaner. Historier om os.

Arbejde med Værdier Svendborgs værdier: Borgerne i centrum, helhed i opgaveløsningen trivsel, udvikling. Thurø Børnehuses værdier: Engagement og glæde Nærvær og tryghed Relation og fællesskab Anerkendelse, rummelighed og autentisitet.

Arbejde med grundlæggende antagelser. Refleksionskultur. Hvad gør vi og hvorfor Hvordan forstår vi vores pædagogik og vores måde at organisere os. Den tavse viden, det vi bare gør.

Fusion børnehusene på Thurø Retning Relationer Rammer Råderum

Arbejde ud fra 4 R modellen: Retning Relationer Rammer Råderum Vision for ”huset” Samskabelse Systemisk tilgang Målsætning. Kompetenceudvikling Refleksion og læring.

Arbejde ud fra 4 R modellen: Retning Relationer Rammer Råderum Politisk ledet Svendborgs værdier Budget Dagtilbudslov Mission for dagtilbud Faglighedsblomst Læreplan Dokumentation BMV Lærende organisation Uddannelsesinstitution

Arbejde ud fra 4R modellen: Retning Relationer Rammer Råderum -Samarbejdskultur Kommunikationsform Medarbejder Kollegaer i Børnebyøster Samarbejdspartner Forældre Dialog og interaktionsformer Anerkendelse Værdier Positioner Børnegrupper Fordeling medarbejdere

Arbejde ud fra 4R modellen: Retning Relationer Rammer Råderum Ansvar og beslutninger i det pædagogiske arbejde. Arbejdsmetoder. Organisering og struktur. Vagtplan, dagsrytmer Indretning og faciliteter Fokusplaner 2013